طریقت چشتیه افغانستان: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی « این طریقت منسوب به خواجه ابدال چشتی (متوفای ۳۵۵ هجری قمری) است. چشت نام شهرستانی در شرق هرات است و پیروان چشتیه در آن و اطراف دره هریرود پراکنده بوده‌اند. در اوایل قرن دهم میلادی شیخ ابواسحاق شامی، که اهل سوریه بود، به چشت رفت و به جمع صوفیان...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:


این طریقت منسوب به خواجه ابدال چشتی (متوفای ۳۵۵ هجری قمری) است. چشت نام شهرستانی در شرق [[هرات]] است و پیروان چشتیه در آن و اطراف دره [[هریرود]] پراکنده بوده‌اند.


این طریقت منسوب به خواجه ابدال چشتی (متوفای ۳۵۵ هجری قمری) است. چشت نام شهرستانی در شرق هرات است و پیروان چشتیه در آن و اطراف دره [[هریرود]] پراکنده بوده‌اند.  
در اوایل قرن دهم میلادی شیخ ابواسحاق شامی، که اهل سوریه بود، به چشت رفت و به جمع صوفیان آن پیوست و به گسترش آن طریقت کمک کرد. «طریقه چشتیه نخست در خراسان و ماوراءالنهر رواج کامل داشت و از آنجا به هند رفت و سپس در مشرق ایران، یعنی در خراسان و ماوراءالنهر از رواج آن کاسته شد و تنها در [[افغانستان]] باقی ماند. اینک هنوز هم مهم‌ترین تصوف هند و پاکستان به شمار می‌رود»<ref>نفیسی،سعید.سرچشمه‌های تصوف در ایران.ص۱۹۸.</ref> خواجه معین‌الدین چشتی معروف به غریب‌نواز، بزرگ‌ترین استاد چشتی، که اصالتا اهل نیشابور بود، تعلیمات چشتیه را در هند ترویج داد؛ ولی چشتیه افغانستان در اقلیت باقی ماندند و بعد از [[طریقت قادریه افغانستان|قادریه]] و [[طریقت نقشبندی افغانستان|نقشبندیه]] قرار دارند. بیشترین طرفداران چشتیه در پاکستان و هند سکونت دارند. بیشترین طرفداران چشتیه افغانستان در ولایت [[هرات]] با مرکزیت چشت قرار دارند. علمای این ناحیه اغلب چشتی‌اند.


در اوایل قرن دهم میلادی شیخ ابواسحاق شامی، که اهل سوریه بود، به چشت رفت و به جمع صوفیان آن پیوست و به ۱ گروهی از نویسندگان؛ جریانات پرشتاب طالبان؛ ص ۴۷. ۲. سعید نفیسی؛ همان، ص ۹۸-۹۷.  
مردم روستا به رهبران چشتیه به چشم «قوم سید» می‌نگرند. چشتیه معمولا از دخالت در امور سیاسی پرهیز می‌کردند.<ref>علی آبادی، علیرضا (1395). جامعه و فرهنگ افغانستان. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص 171-172.</ref>


== نیز نگاه کنید به ==


گسترش آن طریقت کمک کرد. «طریقه چشتیه نخست در خراسان و ماوراءالنهر رواج کامل داشت و از آنجا به هند رفت و سپس در مشرق ایران، یعنی در خراسان و ماوراءالنهر از رواج آن کاسته شد و تنها در [[افغانستان]] باقی ماند. اینک هنوز هم مهم‌ترین تصوف هند و پاکستان به شمار می‌رود» خواجه معین‌الدین چشتی معروف به غریب‌نواز، بزرگ‌ترین استاد چشتی، که اصالتا اهل نیشابور بود، تعلیمات چشتیه را در هند ترویج داد؛ ولی چشتیه افغانستان در اقلیت باقی ماندند و بعد از قادریه و نقشبندیه قرار دارند. بیشترین طرفداران چشتیه در پاکستان و هند سکونت دارند. بیشترین طرفداران چشتیه افغانستان در ولایت هرات با مرکزیت چشت قرار دارند. علمای این ناحیه اغلب چشتی‌اند. مردم روستا به رهبران چشتیه به چشم «قوم سید» می‌نگرند. چشتیه معمولا از دخالت در امور سیاسی پرهیز می‌کردند.
* [[ادیان در افغانستان]]
* [[طریقت قادریه افغانستان]]
 
== کتابشناسی ==

نسخهٔ ‏۱ ژانویهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۷:۴۱

این طریقت منسوب به خواجه ابدال چشتی (متوفای ۳۵۵ هجری قمری) است. چشت نام شهرستانی در شرق هرات است و پیروان چشتیه در آن و اطراف دره هریرود پراکنده بوده‌اند.

در اوایل قرن دهم میلادی شیخ ابواسحاق شامی، که اهل سوریه بود، به چشت رفت و به جمع صوفیان آن پیوست و به گسترش آن طریقت کمک کرد. «طریقه چشتیه نخست در خراسان و ماوراءالنهر رواج کامل داشت و از آنجا به هند رفت و سپس در مشرق ایران، یعنی در خراسان و ماوراءالنهر از رواج آن کاسته شد و تنها در افغانستان باقی ماند. اینک هنوز هم مهم‌ترین تصوف هند و پاکستان به شمار می‌رود»[۱] خواجه معین‌الدین چشتی معروف به غریب‌نواز، بزرگ‌ترین استاد چشتی، که اصالتا اهل نیشابور بود، تعلیمات چشتیه را در هند ترویج داد؛ ولی چشتیه افغانستان در اقلیت باقی ماندند و بعد از قادریه و نقشبندیه قرار دارند. بیشترین طرفداران چشتیه در پاکستان و هند سکونت دارند. بیشترین طرفداران چشتیه افغانستان در ولایت هرات با مرکزیت چشت قرار دارند. علمای این ناحیه اغلب چشتی‌اند.

مردم روستا به رهبران چشتیه به چشم «قوم سید» می‌نگرند. چشتیه معمولا از دخالت در امور سیاسی پرهیز می‌کردند.[۲]

نیز نگاه کنید به

کتابشناسی

  1. نفیسی،سعید.سرچشمه‌های تصوف در ایران.ص۱۹۸.
  2. علی آبادی، علیرضا (1395). جامعه و فرهنگ افغانستان. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص 171-172.