معماری دوران معاصر چین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
[[پرونده:和平饭店北楼·华懋饭店·上海.jpg|بندانگشتی|هتل صلح شانگهای]]
[[پرونده:和平饭店北楼·华懋饭店·上海.jpg|بندانگشتی|هتل صلح [[شانگهای]]]]
منظور از معماری معاصر [[چین]]، سبک معماری از اواسط قرن 19 به ­این طرف است. از زمان وقوع جنگ تریاک در سال1840 تا تأسیس [[جمهوری خلق چین]] در سال1949، معماری [[چین]] خصوصیتی حاکی از تلفیق سبک­ های چینی و غربی و تنوع زیاد به خود گرفت. در این دوران، با آن ­که سیستم معماری سنتی و قدیمی [[چین]] از لحاظ کمی برتری داشت، ولی ساختمان­ های تجاری جدید از قبیل تئاتر، رستوران، مهمانخانه و فروشگاه­ ها، عموما ترکیب معماری سنتی را شکسته و فضای هنر معماری را توسعه دادند. در شهرهای بزرگی مانند [[شانگهای]] و تیَن­جین، ساختمان­های خارجی مانند کنسولگری­ های خارجی، تجارتخانه­ های خارجی، بانک­ ها و هتل ­ها و باشگاه­ ها به سبک معماری غربی به­ وجود آمد­ند.
منظور از معماری معاصر [[چین]]، سبک معماری از اواسط قرن 19 به ­این طرف است. از زمان وقوع جنگ تریاک در سال1840 تا تأسیس [[جمهوری خلق چین]] در سال1949، [[هنر معماری در چین|معماری چین]] خصوصیتی حاکی از تلفیق سبک­ های چینی و غربی و تنوع زیاد به خود گرفت. در این دوران، با آن ­که [[وضعیت عمومی معماری باستانی چین|سیستم معماری سنتی و قدیمی چین]] از لحاظ کمی برتری داشت، ولی ساختمان­ های تجاری جدید از قبیل تئاتر، رستوران، مهمانخانه و فروشگاه­ ها، عموما ترکیب [[وضعیت عمومی معماری باستانی چین|معماری سنتی]] را شکسته و فضای [[هنر معماری در چین|هنر معماری]] را توسعه دادند. در شهرهای بزرگی مانند [[شانگهای]] و تیَن­جین، ساختمان­های خارجی مانند کنسولگری­ های خارجی، تجارتخانه­ های خارجی، بانک­ ها و هتل ­ها و باشگاه­ ها به سبک معماری غربی به­ وجود آمد­ند.


پس از ایجاد [[جمهوری خلق چین]] در سال1949، معماری این کشور وارد مرحله­ ی نوین و تاریخی شد. در این دوران، معماری معاصر [[چین]] از لحاظ کمی، مقیاس، انواع، پراکندگی و سطح مدرن بودن، محدودیت ­های معماری دوران گذشته و معاصر را از میان برد و چهره ­ی کاملا جدیدی به خود گرفت. با آغاز دهه­ ی1980و اجرای اصلاحات، درهای معماری [[چین]] به ­تدریج بازتر شده و از سبک­ های برتر کشورهای دیگر استفاده و به سوی چندجانبه بودن گام برداشته است. ساختمان های هتل صلح [[شانگهای]](1929) با 77مترارتفاع و 12طبقه و به سبک معماری گوتیگ از مکتب معماری شیکاگو؛ ساختمان مقبره و بنای یادبود«سون یات­سِن» که آمیزه ­ای از سبک ­های معماری چینی و غربی است؛ ساختمان باشکوه کنگره­ ی ملی خلق [[چین]] در غرب میدان«تیَن آن­مِن» در [[پکن]]، با مساحتی بالغ بر170هزار متر مربع که در سال1959احداث شد؛ ساختمان هتل«شیَن شَن» در حومه­ ی غربی [[پکن]]، که در سال 1982میلادی ساخته شد؛ ساختمان کتابخانه ­ی جدیدالتاسیس دانشگاه چینگ­­خوا؛ ساختمان بزرگ تجاری 88طبقه ­ای«جین مائو» در [[شانگهای]] به ارتفاع 420متر؛ ساختمان حبابی شکل تئاتر ملی در [[پکن]]؛ و ساختمان جدید تلویزیون مرکزی [[چین]]؛ از جمله شاهکارهای معماری معاصر [[چین]] هستند که توسط معماران چینی و خارجی طراحی و به مورد اجرا گذاشته شده­ و جزو آثار معماری و مهندسی برجسته ­ی جهانی به­ شمار می ­روند.برخی از طراحان معماری نامدار معاصر [[چین]] عبارتند از: لیان سی­چن(1901)،او لیان­یون(1922)، جان کَی­جی (1912) و یان ایان­بائو(1901).<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین، تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد ...، ص ... .</ref>
پس از ایجاد [[جمهوری خلق چین]] در سال1949، معماری این کشور وارد مرحله­ ی نوین و تاریخی شد. در این دوران، معماری معاصر [[چین]] از لحاظ کمی، مقیاس، انواع، پراکندگی و سطح مدرن بودن، محدودیت ­های [[وضعیت عمومی معماری باستانی چین|معماری دوران گذشته]] و معاصر را از میان برد و چهره ­ی کاملا جدیدی به خود گرفت.
 
با آغاز دهه­ ی1980و اجرای اصلاحات، درهای [[هنر معماری در چین|معماری چین]] به ­تدریج بازتر شده و از سبک­ های برتر کشورهای دیگر استفاده و به سوی چندجانبه بودن گام برداشته است. ساختمان های هتل صلح [[شانگهای]](1929) با 77مترارتفاع و 12طبقه و به سبک معماری گوتیگ از مکتب معماری شیکاگو؛ ساختمان مقبره و بنای یادبود«[[سون یات سن، بنیانگذار جمهوری چین|سون یات­ سِن]]» که آمیزه ­ای از [[هنر معماری در چین|سبک ­های معماری چینی]] و غربی است؛ ساختمان باشکوه [[کنگره ملی نمایندگان خلق چین|کنگره­ ی ملی خلق چین]] در غرب میدان«تیَن آن­مِن» در [[پکن]]، با مساحتی بالغ بر170هزار متر مربع که در سال1959احداث شد؛ ساختمان هتل«شیَن شَن» در حومه­ ی غربی [[پکن]]، که در سال 1982میلادی ساخته شد؛ ساختمان کتابخانه ­ی جدیدالتاسیس دانشگاه چینگ ­­خوا؛ ساختمان بزرگ تجاری 88طبقه ­ای«جین مائو» در [[شانگهای]] به ارتفاع 420متر؛ ساختمان حبابی شکل تئاتر ملی در [[پکن]]؛ و ساختمان جدید [https://tv.cctv.com/ تلویزیون مرکزی چین]؛ از جمله شاهکارهای معماری معاصر [[چین]] هستند که توسط معماران چینی و خارجی طراحی و به مورد اجرا گذاشته شده­ و جزو آثار معماری و مهندسی برجسته ­ی جهانی به­ شمار می ­روند.برخی از طراحان معماری نامدار معاصر [[چین]] عبارتند از: لیان سی­چن(1901)،او لیان­یون(1922)، جان کَی­جی (1912) و یان ایان­بائو(1901).<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی.</ref>


== نیز نگاه کنید به ==
== نیز نگاه کنید به ==


* [[هنر در چین]]  
* [[هنر در چین]]  
* [[هنر نقاشی در چین]]
* [[هنر خوشنویسی چینی|هنر خوشنویسی چین]]
* [[هنر معماری در چین]]
* [[هنر معماری در چین]]
* [[وضعیت عمومی معماری باستانی چین]]
* [[وضعیت عمومی معماری باستانی چین]]


= کتابشناسی =
= کتابشناسی =

نسخهٔ ‏۱۲ ژانویهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۵:۴۲

هتل صلح شانگهای

منظور از معماری معاصر چین، سبک معماری از اواسط قرن 19 به ­این طرف است. از زمان وقوع جنگ تریاک در سال1840 تا تأسیس جمهوری خلق چین در سال1949، معماری چین خصوصیتی حاکی از تلفیق سبک­ های چینی و غربی و تنوع زیاد به خود گرفت. در این دوران، با آن ­که سیستم معماری سنتی و قدیمی چین از لحاظ کمی برتری داشت، ولی ساختمان­ های تجاری جدید از قبیل تئاتر، رستوران، مهمانخانه و فروشگاه­ ها، عموما ترکیب معماری سنتی را شکسته و فضای هنر معماری را توسعه دادند. در شهرهای بزرگی مانند شانگهای و تیَن­جین، ساختمان­های خارجی مانند کنسولگری­ های خارجی، تجارتخانه­ های خارجی، بانک­ ها و هتل ­ها و باشگاه­ ها به سبک معماری غربی به­ وجود آمد­ند.

پس از ایجاد جمهوری خلق چین در سال1949، معماری این کشور وارد مرحله­ ی نوین و تاریخی شد. در این دوران، معماری معاصر چین از لحاظ کمی، مقیاس، انواع، پراکندگی و سطح مدرن بودن، محدودیت ­های معماری دوران گذشته و معاصر را از میان برد و چهره ­ی کاملا جدیدی به خود گرفت.

با آغاز دهه­ ی1980و اجرای اصلاحات، درهای معماری چین به ­تدریج بازتر شده و از سبک­ های برتر کشورهای دیگر استفاده و به سوی چندجانبه بودن گام برداشته است. ساختمان های هتل صلح شانگهای(1929) با 77مترارتفاع و 12طبقه و به سبک معماری گوتیگ از مکتب معماری شیکاگو؛ ساختمان مقبره و بنای یادبود«سون یات­ سِن» که آمیزه ­ای از سبک ­های معماری چینی و غربی است؛ ساختمان باشکوه کنگره­ ی ملی خلق چین در غرب میدان«تیَن آن­مِن» در پکن، با مساحتی بالغ بر170هزار متر مربع که در سال1959احداث شد؛ ساختمان هتل«شیَن شَن» در حومه­ ی غربی پکن، که در سال 1982میلادی ساخته شد؛ ساختمان کتابخانه ­ی جدیدالتاسیس دانشگاه چینگ ­­خوا؛ ساختمان بزرگ تجاری 88طبقه ­ای«جین مائو» در شانگهای به ارتفاع 420متر؛ ساختمان حبابی شکل تئاتر ملی در پکن؛ و ساختمان جدید تلویزیون مرکزی چین؛ از جمله شاهکارهای معماری معاصر چین هستند که توسط معماران چینی و خارجی طراحی و به مورد اجرا گذاشته شده­ و جزو آثار معماری و مهندسی برجسته ­ی جهانی به­ شمار می ­روند.برخی از طراحان معماری نامدار معاصر چین عبارتند از: لیان سی­چن(1901)،او لیان­یون(1922)، جان کَی­جی (1912) و یان ایان­بائو(1901).[۱]

نیز نگاه کنید به

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی.