ساختار و سیاست های آموزشی مصر: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
=== [[نظام آموزشی مصر | === [[نظام آموزشی مصر]] === | ||
مهمترین اهدافی که سیاستهای آموزشی پیش از دانشگاه بر | مهمترین اهدافی که سیاستهای آموزشی پیش از دانشگاه بر آنها مبتنی است عبارت است از: | ||
ایجاد فرصت: فراهم آوردن فرصتهای آموزش خودکفا برای همه کودکان مصری | |||
فراهم آوردن فرصتهای آموزش خودکفا برای همه کودکان مصری | |||
کیفیت: اصلاح و بهبود دائم روند آموزش مطابق استاندارد ملی کیفیت | |||
اصلاح و بهبود دائم روند آموزش مطابق استاندارد ملی کیفیت | |||
نظامها: تحول بخشیدن به نظامهای آموزشی با هدف افزایش فعالیتها و نهادینه کردن ساختاری | |||
=== چشمانداز آموزش و پرورش === | === چشمانداز آموزش و پرورش === | ||
وزارت آموزش و پرورش [[مصر]] تلاش دارد تا با تحول بخشیدن به نظام آموزشی پیش از دانشگاه، بیشترین تعداد دانشآموز را زیر پوشش قرار دهد. این وزارتخانه بر آن است تا این هدف را از راه کیفیت بخشیدن به نظام آموزشی و با رویکرد ساختن شهروند مصری بر بنیان منظومه ارزشهای تمدنی و انسانی و نیز نظام غیرمتمرکز مبتنی بر مشارکت جمعی، تحقق بخشد.<ref name=":1">برگرفته از .<nowiki>https://www.moe.gov.eg</nowiki> (2015)</ref> | وزارت آموزش و پرورش [[مصر]] تلاش دارد تا با تحول بخشیدن به نظام آموزشی پیش از دانشگاه، بیشترین تعداد دانشآموز را زیر پوشش قرار دهد. این وزارتخانه بر آن است تا این هدف را از راه کیفیت بخشیدن به نظام آموزشی و با رویکرد ساختن شهروند مصری بر بنیان منظومه ارزشهای تمدنی و انسانی و نیز نظام غیرمتمرکز مبتنی بر مشارکت جمعی، تحقق بخشد.<ref name=":1">برگرفته از .<nowiki>https://www.moe.gov.eg</nowiki> (2015)</ref> | ||
=== مشکلات حوزه آموزش === | === مشکلات حوزه آموزش === | ||
[[نظام آموزشی مصر]] با مشکلات متعدد مواجه است. از جمله این مشکلات افزایش جمعیت طی دهههای اخیر و نرخ بالای بیسوادی در جامعه است که مطابق آمارهای ماه اوت 2012 به حدود 28% از جمعیت با سن 15 تا 35 سال و 40% از جمعیت با سن 15 سال به بالا رسیده است. همچنین نرخ بیسوادی در روستاها 67% از کل جمعیت را شامل شده است. گزارش سال 2010 یونیسف (نیز نشان میدهد 23% از پسران زیر سن 15 سال در فقر ناشی از بیسوادی به سر میبرند.<ref>الخطة | [[نظام آموزشی مصر]] با مشکلات متعدد مواجه است. از جمله این مشکلات افزایش جمعیت طی دهههای اخیر و نرخ بالای بیسوادی در جامعه است که مطابق آمارهای ماه اوت 2012 به حدود 28% از جمعیت با سن 15 تا 35 سال و 40% از جمعیت با سن 15 سال به بالا رسیده است. همچنین نرخ بیسوادی در روستاها 67% از کل جمعیت را شامل شده است. گزارش سال 2010 یونیسف (نیز نشان میدهد 23% از پسران زیر سن 15 سال در فقر ناشی از بیسوادی به سر میبرند.<ref>الخطة الاستراتيجية للتعليم قبل الجامعي (2014). وزارة التربية و التعليم. جمهورية مصر العربية (نسخه الكترونيك)، ص10.</ref> | ||
=== مراحل آموزش پیش از دانشگاه === | === مراحل آموزش پیش از دانشگاه === | ||
نظام آموزشی پیش از دانشگاه در مصر به دو مرحله پایه و دبیرستان تقسیم شده است. دوره پایه شامل دو مقطع دبستان (6 سال) و راهنمایی (3 سال) است. مقطع متوسطه نیز دارای دو دوره عمومی (3 سال) و فنی (3 تا 5 سال) است. دانشآموزانی که تمایل به ادامه تحصیل در دانشگاهها و یا مؤسسات آموزشی فنی و حرفهای دارند در این دوره ثبت نام میکنند. دوره فنی نیز هنرجویان را برای ورود به بازار کار آموزش میدهد.<ref>الخطة | نظام آموزشی پیش از دانشگاه در مصر به دو مرحله پایه و دبیرستان تقسیم شده است. دوره پایه شامل دو مقطع دبستان (6 سال) و راهنمایی (3 سال) است. مقطع متوسطه نیز دارای دو دوره عمومی (3 سال) و فنی (3 تا 5 سال) است. دانشآموزانی که تمایل به ادامه تحصیل در دانشگاهها و یا مؤسسات آموزشی فنی و حرفهای دارند در این دوره ثبت نام میکنند. دوره فنی نیز هنرجویان را برای ورود به بازار کار آموزش میدهد.<ref>الخطة الاستراتيجية للتعليم قبل الجامعي (2014). وزارة التربية و التعليم. جمهورية مصر العربية (نسخه الكترونيك)، ص16.</ref><ref>صدر هاشمی، سید محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل مصر. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص358-359.</ref> | ||
==نیز نگاه کنید به== | ==نیز نگاه کنید به== | ||
*[ | *[[مصر]] | ||
*[ | *[[نظام آموزش، تحقیقات و فناوری مصر]] | ||
==کتابشناسی== | ==کتابشناسی== |
نسخهٔ ۹ فوریهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۱:۵۴
نظام آموزشی مصر
مهمترین اهدافی که سیاستهای آموزشی پیش از دانشگاه بر آنها مبتنی است عبارت است از:
ایجاد فرصت: فراهم آوردن فرصتهای آموزش خودکفا برای همه کودکان مصری
کیفیت: اصلاح و بهبود دائم روند آموزش مطابق استاندارد ملی کیفیت
نظامها: تحول بخشیدن به نظامهای آموزشی با هدف افزایش فعالیتها و نهادینه کردن ساختاری
چشمانداز آموزش و پرورش
وزارت آموزش و پرورش مصر تلاش دارد تا با تحول بخشیدن به نظام آموزشی پیش از دانشگاه، بیشترین تعداد دانشآموز را زیر پوشش قرار دهد. این وزارتخانه بر آن است تا این هدف را از راه کیفیت بخشیدن به نظام آموزشی و با رویکرد ساختن شهروند مصری بر بنیان منظومه ارزشهای تمدنی و انسانی و نیز نظام غیرمتمرکز مبتنی بر مشارکت جمعی، تحقق بخشد.[۱]
مشکلات حوزه آموزش
نظام آموزشی مصر با مشکلات متعدد مواجه است. از جمله این مشکلات افزایش جمعیت طی دهههای اخیر و نرخ بالای بیسوادی در جامعه است که مطابق آمارهای ماه اوت 2012 به حدود 28% از جمعیت با سن 15 تا 35 سال و 40% از جمعیت با سن 15 سال به بالا رسیده است. همچنین نرخ بیسوادی در روستاها 67% از کل جمعیت را شامل شده است. گزارش سال 2010 یونیسف (نیز نشان میدهد 23% از پسران زیر سن 15 سال در فقر ناشی از بیسوادی به سر میبرند.[۲]
مراحل آموزش پیش از دانشگاه
نظام آموزشی پیش از دانشگاه در مصر به دو مرحله پایه و دبیرستان تقسیم شده است. دوره پایه شامل دو مقطع دبستان (6 سال) و راهنمایی (3 سال) است. مقطع متوسطه نیز دارای دو دوره عمومی (3 سال) و فنی (3 تا 5 سال) است. دانشآموزانی که تمایل به ادامه تحصیل در دانشگاهها و یا مؤسسات آموزشی فنی و حرفهای دارند در این دوره ثبت نام میکنند. دوره فنی نیز هنرجویان را برای ورود به بازار کار آموزش میدهد.[۳][۴]
نیز نگاه کنید به
کتابشناسی
- ↑ برگرفته از .https://www.moe.gov.eg (2015)
- ↑ الخطة الاستراتيجية للتعليم قبل الجامعي (2014). وزارة التربية و التعليم. جمهورية مصر العربية (نسخه الكترونيك)، ص10.
- ↑ الخطة الاستراتيجية للتعليم قبل الجامعي (2014). وزارة التربية و التعليم. جمهورية مصر العربية (نسخه الكترونيك)، ص16.
- ↑ صدر هاشمی، سید محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل مصر. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص358-359.