سنت ختان در تونس: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی «سنت ابراهیمی ختان همراه با جشن، پایکوبی و چرخاندن پسر ختان‌شده در کوچه و خیابان مرسوم است، در این مراسم کودک را بر اسب یا شتر می‌نشانند و با ساز و دهل او را به سوی خانه می‌برند ۱، درباره لباس تونسی‌کتابی با عنوان "Duvoile et du zunnarn" در ۱۹۴ صفحه به...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
 
خط ۱: خط ۱:
سنت ابراهیمی ختان همراه با جشن، پایکوبی و چرخاندن پسر ختان‌شده در کوچه و خیابان مرسوم است، در این مراسم کودک را بر اسب یا شتر می‌نشانند و با ساز و دهل او را به سوی خانه می‌برند  
[[سنت ختان در تونس|سنت ابراهیمی ختان]] همراه با جشن، پایکوبی و چرخاندن پسر ختان‌شده در کوچه و خیابان مرسوم است، در این مراسم کودک را بر اسب یا شتر می‌نشانند و با ساز و دهل او را به سوی خانه می‌برند و با دادن ولیمه از مهمانان پذیرایی می‌کنند. پیش از استقلال [[تونس]] برخی از مراکز دولتی این کشور، مانند جمعیت اوقاف، این مراسم را به‌ویژه در روز عاشورا و به‌گونه‌ای منظم انجام می‌داده است.<ref name=":3">عصمتی‌بایگی، سیدحسن (1395). جامعه و فرهنگ تونس. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص191-192.</ref>


۱، درباره لباس تونسی‌کتابی با عنوان "Duvoile et du zunnarn" در ۱۹۴ صفحه به قلم مورخ و دانشگاهی تونسی، محمدطاهر منصوری چاپ شده است که دارای شش فصل (الزمان و الفضاء، الوظیفة للباس، لباس التقوی: الخرقه و الرقعه، الحجاب، اللباس و الفروق الطائفیه و ألوان الملابس فی الإسلام الوسیط) است. هدف از نگارش این کتاب بیان بعد فرهنگی لباس ذکرشده است.
== کتابشناسی ==
 
۲، در [[تونس]] به آن «زمالة الخضراء» می‌گویند و نگارنده این‌گونه عمامه را در تونس مشاهده کرده است.
 
.20 a ۱۹۱
 
 
۱۹۲
 
و با دادن ولیمه از مهمانان پذیرایی می‌کنند. پیش از استقلال تونس برخی از مراکز دولتی این کشور، مانند جمعیت اوقاف، این مراسم را به‌ویژه در روز عاشورا و به‌گونه‌ای منظم انجام می‌داده است.

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۴ فوریهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۰۶:۱۱

سنت ابراهیمی ختان همراه با جشن، پایکوبی و چرخاندن پسر ختان‌شده در کوچه و خیابان مرسوم است، در این مراسم کودک را بر اسب یا شتر می‌نشانند و با ساز و دهل او را به سوی خانه می‌برند و با دادن ولیمه از مهمانان پذیرایی می‌کنند. پیش از استقلال تونس برخی از مراکز دولتی این کشور، مانند جمعیت اوقاف، این مراسم را به‌ویژه در روز عاشورا و به‌گونه‌ای منظم انجام می‌داده است.[۱]

کتابشناسی

  1. عصمتی‌بایگی، سیدحسن (1395). جامعه و فرهنگ تونس. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص191-192.