موسیقی ژاپنی در عصر جدید: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی «با استناد به آمار ارائه شده توسط سازمان فرهنگ ژاپن، سال 2017 موسیقی بعد از سینما پر مخاطب‌ترین هنر و سرگرمی در جذب افراد به محل اجرا بوده است. در این سال 24.8 درصد افراد با حضور در محل اجرای موسیقی به شکل مستقیم آن را گوش کرده‌اند (بونكاگه‌جوتسوكا...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
با استناد به آمار ارائه شده توسط سازمان فرهنگ ژاپن، سال 2017 موسیقی بعد از سینما پر مخاطب‌ترین هنر و سرگرمی در جذب افراد به محل اجرا بوده است. در این سال 24.8 درصد افراد با حضور در محل اجرای موسیقی به شکل مستقیم آن را گوش کرده‌اند (بونكاگه‌جوتسوكان‌رن، 2021: بخش سیزدهم). با استناد به همین آمار 11.7 درصد افراد در همین سال اوقات فراغت خود را با گوش کردن به موسیقی پاپ یا سنتی، 9.6 درصد افراد با نواختن ساز، 8.6 با گوش دادن به موسیقی کلاسیک غربی و 1.7 درصد افراد با هوگاکو پر کرده‌اند (همان: بخش شانزدهم). از حیث میانگین روزهای اختصاص داده شده، نواختن ساز با 80.3 روز بالاترین جایگاه را دارد (همان).
با استناد به آمار ارائه شده توسط سازمان فرهنگ [[ژاپن]]، سال 2017 [[موسیقی در ژاپن|موسیقی]] بعد از [[سینمای ژاپن|سینما]] پر مخاطب‌ترین هنر و سرگرمی در جذب افراد به محل اجرا بوده است. در این سال 24.8 درصد افراد با حضور در محل اجرای [[موسیقی در ژاپن|موسیقی]] به شکل مستقیم آن را گوش کرده‌اند.<ref name=":8">Bunka Gējutsu kanren dētashū (2021-02-19). Bunka gējutsu kanren dētashū. [https://www.bunka.go.jp/seisaku/bunkashingikai/seisaku/15/03/pdf/r1396381_11.pdf. https://www.bunka.go.jp/seisaku/bunkashingikai/seisaku/15/03/pdf/r1396381_11.pdf.] Pr13.</ref> با استناد به همین آمار 11.7 درصد افراد در همین سال اوقات فراغت خود را با گوش کردن به موسیقی پاپ یا سنتی، 9.6 درصد افراد با نواختن ساز، 8.6 با گوش دادن به موسیقی کلاسیک غربی و 1.7 درصد افراد با هوگاکو پر کرده‌اند.<ref name=":12">Bunka Gējutsu kanren dētashū (2021-02-19). Bunka gējutsu kanren dētashū. [https://www.bunka.go.jp/seisaku/bunkashingikai/seisaku/15/03/pdf/r1396381_11.pdf. https://www.bunka.go.jp/seisaku/bunkashingikai/seisaku/15/03/pdf/r1396381_11.pdf.] Pr16.</ref> از حیث میانگین روزهای اختصاص داده شده، نواختن ساز با 80.3 روز بالاترین جایگاه را دارد.<ref name=":12" />


همچنین با استناد به آمار انجمن صنعت ضبط ژاپن، سال 2020 حدود 146 میلیون و 340 هزار حلقه لوح صوتی و تصویری موسیقی به ارزش 194 میلیارد و 400 میلیون ریال ین در این کشور به فروش رفته است که 19 درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است (نیهون رکودو کیوکای، 2021: 1). اما در همین سال فروش بر بستر اینترنت موسیقی به 78 میلیارد و 300 میلیون ین رسید که افزایشی 11 درصدی نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد، ضمن اینکه برای هفتمین سال متوالی همراه با افزایش فروش بوده است (همان: 1). در میان لوح‌های صوتی فروش رفته بیشترین سهم مربوط به CD با 103 میلیون و 931 هزار حلقه بود و بعد آن لوح آنالوگ با 1095000 حلقه، نوار کاست با 291 هزار حلقه و ... قرار داشت (همان: 2). در میان لوح‌های تصویری هم DVD با 26 میلیون و 977 هزار حلقه جایگاه اول و لوح بلوری با 13 میلیون و 692 هزار حلقه در جایگاه دوم قرار داشت (همان: 2).
همچنین با استناد به آمار انجمن صنعت ضبط [[ژاپن]]، سال 2020 حدود 146 میلیون و 340 هزار حلقه لوح صوتی و تصویری [[موسیقی در ژاپن|موسیقی]] به ارزش 194 میلیارد و 400 میلیون ریال ین در این کشور به فروش رفته است که 19 درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است.<ref name=":9">Nihon rekōdo kyōkai (2021). Statistics Trends Nihon no rekōdo sangyō 2021. Ippan shadan hōjin Nihon rekōdo kyōkai. P1.</ref> اما در همین سال فروش بر بستر اینترنت موسیقی به 78 میلیارد و 300 میلیون ین رسید که افزایشی 11 درصدی نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد، ضمن اینکه برای هفتمین سال متوالی همراه با افزایش فروش بوده است.<ref name=":9" /> در میان لوح‌های صوتی فروش رفته بیش‌ترین سهم مربوط به CD با 103 میلیون و 931 هزار حلقه بود و بعد آن لوح آنالوگ با 1095000 حلقه، نوار کاست با 291 هزار حلقه و... قرار داشت.<ref name=":10">Nihon rekōdo kyōkai (2021). Statistics Trends Nihon no rekōdo sangyō 2021. Ippan shadan hōjin Nihon rekōdo kyōkai. P2.</ref> در میان لوح‌های تصویری هم DVD با 26 میلیون و 977 هزار حلقه جایگاه اول و لوح بلوری با 13 میلیون و 692 هزار حلقه در جایگاه دوم قرار داشت.<ref name=":10" />


در رابطه با نوع موسیقی تولید شده در سال 2020، تعداد تک آهنگ‌ها و آلبوم‌های موسیقی ژاپنی تولید شده در این سال که شامل اِنکا، جی پاپ، آهنگ‌های محلی، هوگاکو و ... است، 6679 عنوان بود (همان: 14). تعداد عنوان صفحه‌های تصویری هم 1186 عنوان بود (همان: 14).
در رابطه با نوع [[موسیقی در ژاپن|موسیقی]] تولید شده در سال 2020، تعداد تک آهنگ‌ها و آلبوم‌های [[موسیقی در ژاپن|موسیقی ژاپنی]] تولید شده در این سال که شامل اِنکا، جی پاپ، آهنگ‌های محلی، هوگاکو و... است، 6679 عنوان بود.<ref name=":7">Nihon rekōdo kyōkai (2021). Statistics Trends Nihon no rekōdo sangyō 2021. Ippan shadan hōjin Nihon rekōdo kyōkai. P14.</ref> تعداد عنوان صفحه‌های تصویری هم 1186 عنوان بود.<ref name=":7" />
==نیز نگاه کنید به==
 
* [[هنر ژاپن]]
* [[موسیقی در ژاپن]]
* [[موسیقی ژاپنی در دوران معاصر]]
 
==کتابشناسی==

نسخهٔ ‏۲۳ فوریهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۱:۰۹

با استناد به آمار ارائه شده توسط سازمان فرهنگ ژاپن، سال 2017 موسیقی بعد از سینما پر مخاطب‌ترین هنر و سرگرمی در جذب افراد به محل اجرا بوده است. در این سال 24.8 درصد افراد با حضور در محل اجرای موسیقی به شکل مستقیم آن را گوش کرده‌اند.[۱] با استناد به همین آمار 11.7 درصد افراد در همین سال اوقات فراغت خود را با گوش کردن به موسیقی پاپ یا سنتی، 9.6 درصد افراد با نواختن ساز، 8.6 با گوش دادن به موسیقی کلاسیک غربی و 1.7 درصد افراد با هوگاکو پر کرده‌اند.[۲] از حیث میانگین روزهای اختصاص داده شده، نواختن ساز با 80.3 روز بالاترین جایگاه را دارد.[۲]

همچنین با استناد به آمار انجمن صنعت ضبط ژاپن، سال 2020 حدود 146 میلیون و 340 هزار حلقه لوح صوتی و تصویری موسیقی به ارزش 194 میلیارد و 400 میلیون ریال ین در این کشور به فروش رفته است که 19 درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است.[۳] اما در همین سال فروش بر بستر اینترنت موسیقی به 78 میلیارد و 300 میلیون ین رسید که افزایشی 11 درصدی نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد، ضمن اینکه برای هفتمین سال متوالی همراه با افزایش فروش بوده است.[۳] در میان لوح‌های صوتی فروش رفته بیش‌ترین سهم مربوط به CD با 103 میلیون و 931 هزار حلقه بود و بعد آن لوح آنالوگ با 1095000 حلقه، نوار کاست با 291 هزار حلقه و... قرار داشت.[۴] در میان لوح‌های تصویری هم DVD با 26 میلیون و 977 هزار حلقه جایگاه اول و لوح بلوری با 13 میلیون و 692 هزار حلقه در جایگاه دوم قرار داشت.[۴]

در رابطه با نوع موسیقی تولید شده در سال 2020، تعداد تک آهنگ‌ها و آلبوم‌های موسیقی ژاپنی تولید شده در این سال که شامل اِنکا، جی پاپ، آهنگ‌های محلی، هوگاکو و... است، 6679 عنوان بود.[۵] تعداد عنوان صفحه‌های تصویری هم 1186 عنوان بود.[۵]

نیز نگاه کنید به

کتابشناسی

  1. Bunka Gējutsu kanren dētashū (2021-02-19). Bunka gējutsu kanren dētashū. https://www.bunka.go.jp/seisaku/bunkashingikai/seisaku/15/03/pdf/r1396381_11.pdf. Pr13.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ Bunka Gējutsu kanren dētashū (2021-02-19). Bunka gējutsu kanren dētashū. https://www.bunka.go.jp/seisaku/bunkashingikai/seisaku/15/03/pdf/r1396381_11.pdf. Pr16.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ Nihon rekōdo kyōkai (2021). Statistics Trends Nihon no rekōdo sangyō 2021. Ippan shadan hōjin Nihon rekōdo kyōkai. P1.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ Nihon rekōdo kyōkai (2021). Statistics Trends Nihon no rekōdo sangyō 2021. Ippan shadan hōjin Nihon rekōdo kyōkai. P2.
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ Nihon rekōdo kyōkai (2021). Statistics Trends Nihon no rekōdo sangyō 2021. Ippan shadan hōjin Nihon rekōdo kyōkai. P14.