ولتائیکها در ساحل عاج: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی «ولتائیکها کشاورزانی ماهرند و به صلحطلبی مشهور میباشند. این گروه منتسب به اقوام شمالشرقی (بورکینافاسوی امروزی) میشوند و برخلاف بسیاری از طوایف و اقوام دیگر که سابقه چنداندرازی در استقرار در مناطق مذکور ندارند، یکی از قدیمیتری...» ایجاد کرد) |
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).) |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
ولتائیکها کشاورزانی ماهرند و به صلحطلبی مشهور میباشند. این گروه منتسب به اقوام شمالشرقی (بورکینافاسوی امروزی) میشوند و برخلاف بسیاری از طوایف و اقوام دیگر که سابقه چنداندرازی در استقرار در مناطق مذکور ندارند، یکی از قدیمیترین و باثباتترین اقوام ساحل عاج بهنام سنوفوها را در خود دارند. این نام آنقدر مهم و ریشهدار است که گاه خود بهعنوان سرشاخه برای تعریف این خانواده بهکار میرود. درمجموع ولتائیکها، شامل چهارده قوم مختلف میشوند که «کولانگو»[18] و «لوبی»[19] از معروفترین اقوام آن هستند. | ولتائیکها کشاورزانی ماهرند و به صلحطلبی مشهور میباشند. این گروه منتسب به اقوام شمالشرقی (بورکینافاسوی امروزی) میشوند و برخلاف بسیاری از طوایف و اقوام دیگر که سابقه چنداندرازی در استقرار در مناطق مذکور ندارند، یکی از قدیمیترین و باثباتترین اقوام ساحل عاج بهنام سنوفوها را در خود دارند. این نام آنقدر مهم و ریشهدار است که گاه خود بهعنوان سرشاخه برای تعریف این خانواده بهکار میرود. درمجموع ولتائیکها، شامل چهارده قوم مختلف میشوند که «کولانگو»[18] و «لوبی»[19] از معروفترین اقوام آن هستند. | ||
در توصیفی که از پراکندگی اقوام و قبایل مختلف بهدست داده شد، اشاره به دو نکته مهم ضروری بهنظر میرسد؛ نخست اینکه استقرار این اقوام، محدود به مرزهای ساحل عاج نمیشود و بهراحتی این پراکندگی، به همسایگان این سرزمین قابل تسری است؛ به این ترتیب، مرزهای جغرافیای انسانی ساحل عاج، از مرزهای طبیعی و سیاسی آن فراتر میرود. این موضوع البته از دیدگاه سیاسی و امنیتی، ایجاد دردسر و مشکل نموده است. هرچند درنظر ساکنان محلی، مثبت و مطلوب تلقی میگردد. درکل، کارکرد و تأثیر این اقوام متعدد، بیشتر معطوف روابط درونقبیلهای یا حلوفصل اختلافات قومی میشود و ازاینرو، در تصمیمات کشوری و سیاستهای کلان و خارجی کشور، بیشتر باید به نقش گروههای دیگر، ازجمله مهاجران فرانسوی و اروپایی پرداخت. هرچند درپی شورشهایی که قبایل | در توصیفی که از پراکندگی اقوام و قبایل مختلف بهدست داده شد، اشاره به دو نکته مهم ضروری بهنظر میرسد؛ نخست اینکه استقرار این اقوام، محدود به مرزهای ساحل عاج نمیشود و بهراحتی این پراکندگی، به همسایگان این سرزمین قابل تسری است؛ به این ترتیب، مرزهای جغرافیای انسانی ساحل عاج، از مرزهای طبیعی و سیاسی آن فراتر میرود. این موضوع البته از دیدگاه سیاسی و امنیتی، ایجاد دردسر و مشکل نموده است. هرچند درنظر ساکنان محلی، مثبت و مطلوب تلقی میگردد. درکل، کارکرد و تأثیر این اقوام متعدد، بیشتر معطوف روابط درونقبیلهای یا حلوفصل اختلافات قومی میشود و ازاینرو، در تصمیمات کشوری و سیاستهای کلان و خارجی کشور، بیشتر باید به نقش گروههای دیگر، ازجمله مهاجران فرانسوی و اروپایی پرداخت. هرچند درپی شورشهایی که قبایل ش[[مالی]] در سال 1968 و بهمنظور دستیابی به تشخص سیاسی و نیز برای بهرسمیت شناختهشدن صورت دادند، دولت در 1975 اعلام نمود که هریک از قبایل میتوانند در مجلس کشور، نمایندهای داشته باشند (ساحل عاج، 1388: 7). نکته دیگر اینکه نمیتوانیم بهسادگی بپذیریم که اقوام مختلف از نواحی دیگر، مثلاً از شرق یا غرب و شمال به این سرزمین مهاجرت کردهاند و ساحل عاج، ساکنان کهن و باستانی نداشته است؛ زیرا درپی کاوشهای اخیر باستانشناسان، نشانههایی از تمدن عصر آهن و طلا، در گوشهگوشه آن یافت میشود. تنها این مسئله باقی میماند که بدانیم این انسانهای پیشین چه کسانی بودهاند و اینکه آیا در ترکیب و ساخت اقوام کنونی، ردی از آنها میتوان جستجو کرد یا خیر. |
نسخهٔ ۲۸ فوریهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۰۶:۳۳
ولتائیکها کشاورزانی ماهرند و به صلحطلبی مشهور میباشند. این گروه منتسب به اقوام شمالشرقی (بورکینافاسوی امروزی) میشوند و برخلاف بسیاری از طوایف و اقوام دیگر که سابقه چنداندرازی در استقرار در مناطق مذکور ندارند، یکی از قدیمیترین و باثباتترین اقوام ساحل عاج بهنام سنوفوها را در خود دارند. این نام آنقدر مهم و ریشهدار است که گاه خود بهعنوان سرشاخه برای تعریف این خانواده بهکار میرود. درمجموع ولتائیکها، شامل چهارده قوم مختلف میشوند که «کولانگو»[18] و «لوبی»[19] از معروفترین اقوام آن هستند.
در توصیفی که از پراکندگی اقوام و قبایل مختلف بهدست داده شد، اشاره به دو نکته مهم ضروری بهنظر میرسد؛ نخست اینکه استقرار این اقوام، محدود به مرزهای ساحل عاج نمیشود و بهراحتی این پراکندگی، به همسایگان این سرزمین قابل تسری است؛ به این ترتیب، مرزهای جغرافیای انسانی ساحل عاج، از مرزهای طبیعی و سیاسی آن فراتر میرود. این موضوع البته از دیدگاه سیاسی و امنیتی، ایجاد دردسر و مشکل نموده است. هرچند درنظر ساکنان محلی، مثبت و مطلوب تلقی میگردد. درکل، کارکرد و تأثیر این اقوام متعدد، بیشتر معطوف روابط درونقبیلهای یا حلوفصل اختلافات قومی میشود و ازاینرو، در تصمیمات کشوری و سیاستهای کلان و خارجی کشور، بیشتر باید به نقش گروههای دیگر، ازجمله مهاجران فرانسوی و اروپایی پرداخت. هرچند درپی شورشهایی که قبایل شمالی در سال 1968 و بهمنظور دستیابی به تشخص سیاسی و نیز برای بهرسمیت شناختهشدن صورت دادند، دولت در 1975 اعلام نمود که هریک از قبایل میتوانند در مجلس کشور، نمایندهای داشته باشند (ساحل عاج، 1388: 7). نکته دیگر اینکه نمیتوانیم بهسادگی بپذیریم که اقوام مختلف از نواحی دیگر، مثلاً از شرق یا غرب و شمال به این سرزمین مهاجرت کردهاند و ساحل عاج، ساکنان کهن و باستانی نداشته است؛ زیرا درپی کاوشهای اخیر باستانشناسان، نشانههایی از تمدن عصر آهن و طلا، در گوشهگوشه آن یافت میشود. تنها این مسئله باقی میماند که بدانیم این انسانهای پیشین چه کسانی بودهاند و اینکه آیا در ترکیب و ساخت اقوام کنونی، ردی از آنها میتوان جستجو کرد یا خیر.