ساختار و سیاست های آموزشی تایلند: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی «'''ساختار آموزشی تایلند''' به موجب قوانین آموزشی تایلند و با در نظر گرفتن قانونی که در ۲۰۰۴م تصویب شد، از اول دوره آمادگی تا آخر دوره دبیرستان، ۲۷۳ ۲۷۴ یعنی به مدت ۱۴ سال، تحصیل رایگان است و تا سقف ۹ سال، تحصیل با حضور در مدرسه، اجباری اعلام شد...» ایجاد کرد)
 
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).)
خط ۱: خط ۱:
'''ساختار آموزشی تایلند'''
'''ساختار آموزشی [[تایلند]]'''


به موجب قوانین آموزشی تایلند و با در نظر گرفتن قانونی که در ۲۰۰۴م تصویب شد، از اول دوره آمادگی تا آخر دوره دبیرستان،
به موجب قوانین آموزشی تایلند و با در نظر گرفتن قانونی که در ۲۰۰۴م تصویب شد، از اول دوره آمادگی تا آخر دوره دبیرستان،

نسخهٔ ‏۱۵ مارس ۲۰۲۴، ساعت ۰۵:۱۰

ساختار آموزشی تایلند

به موجب قوانین آموزشی تایلند و با در نظر گرفتن قانونی که در ۲۰۰۴م تصویب شد، از اول دوره آمادگی تا آخر دوره دبیرستان،

۲۷۳


۲۷۴

یعنی به مدت ۱۴ سال، تحصیل رایگان است و تا سقف ۹ سال، تحصیل با حضور در مدرسه، اجباری اعلام شده است. نظام آموزش رسمی به دو دوره پایه (۱۲ سال) و عالی تقسیم شده است؛ دوره پایه نیز از دو دوره شش‌ساله (دبستان و دبیرستان) تشکیل می‌شود. دولت از آموزش غیررسمی نیز حمایت می‌کند و مدارس غیردولتی نقش مهمی در ساختار آموزش کشور بازی می‌کنند.

مدارس دولتی زیر نظر دولت اداره می‌شوند و مدارس خصوصی به مدارس انتفاعی و غیرانتفاعی تقسیم می‌شوند، اداره مدارس غیرانتفاعی بیشتر به دست سازمان‌های خیریه است. روستاها دارای کودکستان و مدارس ابتدایی هستند، اما مدارس جامع در شهرها دایرند که از کودکستان تا آخر دبیرستان را دربر می‌گیرند. با توجه به محدودیت بودجه، مدارس روستایی دارای امکانات و تجهیزات کمتری در مقایسه با مدارس شهری هستند؛ به‌خصوص از نظر آموزگاران زبان انگلیسی در تنگنا قرار دارند، برخی از دانش‌آموزان روستایی دبیرستانی برای حضور در کلاس باید حدود ۶۰ تا ۸۰ کیلومتر تا نزدیک‌ترین شهر بروند.

در سطح منطقه‌ای محدوده کار وزارت آموزش و پرورش به ۱۲ منطقه تقسیم می‌شود، هر منطقه، چهار تا هشت استان تحت سرپرستی دفتر منطقه‌ای توسعه آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و اموردینی قرار دارد که بر کیفیت آموزشی نظارت دارند؛ همچنین آموزش ضمن خدمت معلمان، ارزیابی طرح‌های آموزشی و پرورشی و ارائه پیشنهادهایی درخصوص خط‌مشی به مقامات منطقه‌ای آموزشی، بر عهده آنان است، اداره‌های منطقه‌ای زیر نظارت دبیرخانه دائمی آموزش و پرورش می‌باشند (خرم پناهی، .(۲۳:۱۳۸۳