موسیقی در تایلند: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی ««این هنر در ابتدا از سبک چینی شروع شد و در کنار معابد و جزو مراسم مذهبی قرار داشت، بعدها درامای هندی از تمدن هند به مملکت [تایلند] نفوذ کرد، موسیقی، براساس مذهب بودایی برای راهبان ممنوع است، ولی عملا در بسیاری از تشریفات مذهبی بهکار میرفت و...» ایجاد کرد) |
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).) |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
«این هنر در ابتدا از سبک چینی شروع شد و در کنار معابد و جزو مراسم مذهبی قرار داشت، بعدها درامای هندی از تمدن هند به مملکت [تایلند] نفوذ کرد، موسیقی، براساس مذهب بودایی برای راهبان ممنوع است، ولی عملا در بسیاری از تشریفات مذهبی بهکار میرفت و برای تحریک احساسات و عواطف دینی لازم شمرده میشد، تا اینکه اکنون بهصورت فن مستقلی درآمده است» (حکمت، ۵۸۴:۱۳۷۹). | «این هنر در ابتدا از سبک چینی شروع شد و در کنار معابد و جزو مراسم مذهبی قرار داشت، بعدها درامای هندی از تمدن هند به مملکت [[[تایلند]]] نفوذ کرد، موسیقی، براساس مذهب بودایی برای راهبان ممنوع است، ولی عملا در بسیاری از تشریفات مذهبی بهکار میرفت و برای تحریک احساسات و عواطف دینی لازم شمرده میشد، تا اینکه اکنون بهصورت فن مستقلی درآمده است» (حکمت، ۵۸۴:۱۳۷۹). | ||
پیش از آشنایی اقوام تایی با فرهنگ هندی، آلات گوناگونی از موسیقی در میان اقوام رایج بوده است، پس از تأسیس دولت تایی و تماس آن با فرهنگ هندی، بهویژه با موسیقی هندی که نخست | پیش از آشنایی اقوام تایی با فرهنگ هندی، آلات گوناگونی از موسیقی در میان اقوام رایج بوده است، پس از تأسیس دولت تایی و تماس آن با فرهنگ هندی، بهویژه با موسیقی هندی که نخست | ||
در تمدنهای مون و خمر بهکار میرفت، اقوام تایی این ابزار را بومیسازی کردند و ابزار و آلات جدید موسیقی برای خود ساختند که در کتاب تری بومیکاتا یکی از کتابهای نخست که به زبان تایی نوشته شده است، از آنها یاد شده است و در سنگ نوشته باقیمانده از دوران سوخوتای نیز دیده میشود. برخی از آهنگهای مربوط به دوران سوخوتای از جمله آهنگ «فلنگ تپ تونگ»" پس از هفتصد سال هنوز نواخته میشود. | در تمدنهای مون و خمر بهکار میرفت، اقوام تایی این ابزار را بومیسازی کردند و ابزار و آلات جدید موسیقی برای خود ساختند که در کتاب تری بومیکاتا یکی از کتابهای نخست که به زبان تایی نوشته شده است، از آنها یاد شده است و در سنگ نوشته باقیمانده از دوران [[سوخوتای]] نیز دیده میشود. برخی از آهنگهای مربوط به دوران سوخوتای از جمله آهنگ «فلنگ تپ تونگ»" پس از هفتصد سال هنوز نواخته میشود. | ||
در دوران آیوتایا، گروه کامل موسیقی تایلندی از ۴ تا ۸ نفر نوازنده داشت، در این دوره آهنگها طولانیتر و تکنیک خوانندگی هم بهتر شد و ترانهها بهصورت داستانهای کوتاه و بیشتر برگرفته از حماسه راماکیئن سروده میشد؛ هنوز هم بسیاری از این آهنگها در تایلند امروزی نواخته میشود. | در دوران آیوتایا، گروه کامل موسیقی تایلندی از ۴ تا ۸ نفر نوازنده داشت، در این دوره آهنگها طولانیتر و تکنیک خوانندگی هم بهتر شد و ترانهها بهصورت داستانهای کوتاه و بیشتر برگرفته از حماسه راماکیئن سروده میشد؛ هنوز هم بسیاری از این آهنگها در تایلند امروزی نواخته میشود. | ||
خط ۲۱: | خط ۲۱: | ||
۲۵۲ | ۲۵۲ | ||
تپ (شبیه تنبک)، خیم" (شبیه سنتور ایرانی)، جاکی۳ (هندی)، کلونگ جین۴ (چینی) و کلونگ کائک که اندونزیایی است ... لوک تانگ و مورلاما دو سبک بسیار مشهور موسیقی سنتی تایلند، اخیرا به موسیقی لائوس نزدیک شده است» (برازش، ۱۳۸۹: ۴۶). پیش از آغاز سده بیستم بودکه تایلند با موسیقی کلاسیک غرب آشنا شد و در ۱۹۸۲م ارکستر سمفونیک بانکوک تشکیل شد و نخستین کنسرت خود را در نوامبر همان سال اجرا کرد، در دهه ۱۹۵۰م موسیقی پاپ غربی به تایلند آمد و استقبال بسیاری از آن شد؛ امروزه گروههای متعدد نوازندگان، ترکیبی از موسیقی غربی و موسیقی سنتی تایلند را مینوازند. | تپ (شبیه تنبک)، خیم" (شبیه سنتور ایرانی)، جاکی۳ (هندی)، کلونگ جین۴ (چینی) و کلونگ کائک که اندونزیایی است ... لوک تانگ و مورلاما دو سبک بسیار مشهور موسیقی سنتی تایلند، اخیرا به موسیقی لائوس نزدیک شده است» (برازش، ۱۳۸۹: ۴۶). پیش از آغاز سده بیستم بودکه تایلند با موسیقی کلاسیک غرب آشنا شد و در ۱۹۸۲م ارکستر سمفونیک [[بانکوک]] تشکیل شد و نخستین کنسرت خود را در نوامبر همان سال اجرا کرد، در دهه ۱۹۵۰م موسیقی پاپ غربی به تایلند آمد و استقبال بسیاری از آن شد؛ امروزه گروههای متعدد نوازندگان، ترکیبی از موسیقی غربی و موسیقی سنتی تایلند را مینوازند. | ||
پادشاه تایلند به هنر موسیقی بسیار توجه میکند و خود یکی از نوازندگان برجسته جاز و موسیقی غربی است؛ انجمن موسیقی تایلند که با هدف حمایت و بهبود موسیقی تایلندی و رفاه نوازندگان تأسیس شده است، زیر نظر مستقیم پادشاه است. | پادشاه تایلند به هنر موسیقی بسیار توجه میکند و خود یکی از نوازندگان برجسته جاز و موسیقی غربی است؛ انجمن موسیقی تایلند که با هدف حمایت و بهبود موسیقی تایلندی و رفاه نوازندگان تأسیس شده است، زیر نظر مستقیم پادشاه است. |
نسخهٔ ۱۵ مارس ۲۰۲۴، ساعت ۲۱:۱۱
«این هنر در ابتدا از سبک چینی شروع شد و در کنار معابد و جزو مراسم مذهبی قرار داشت، بعدها درامای هندی از تمدن هند به مملکت [[[تایلند]]] نفوذ کرد، موسیقی، براساس مذهب بودایی برای راهبان ممنوع است، ولی عملا در بسیاری از تشریفات مذهبی بهکار میرفت و برای تحریک احساسات و عواطف دینی لازم شمرده میشد، تا اینکه اکنون بهصورت فن مستقلی درآمده است» (حکمت، ۵۸۴:۱۳۷۹).
پیش از آشنایی اقوام تایی با فرهنگ هندی، آلات گوناگونی از موسیقی در میان اقوام رایج بوده است، پس از تأسیس دولت تایی و تماس آن با فرهنگ هندی، بهویژه با موسیقی هندی که نخست
در تمدنهای مون و خمر بهکار میرفت، اقوام تایی این ابزار را بومیسازی کردند و ابزار و آلات جدید موسیقی برای خود ساختند که در کتاب تری بومیکاتا یکی از کتابهای نخست که به زبان تایی نوشته شده است، از آنها یاد شده است و در سنگ نوشته باقیمانده از دوران سوخوتای نیز دیده میشود. برخی از آهنگهای مربوط به دوران سوخوتای از جمله آهنگ «فلنگ تپ تونگ»" پس از هفتصد سال هنوز نواخته میشود.
در دوران آیوتایا، گروه کامل موسیقی تایلندی از ۴ تا ۸ نفر نوازنده داشت، در این دوره آهنگها طولانیتر و تکنیک خوانندگی هم بهتر شد و ترانهها بهصورت داستانهای کوتاه و بیشتر برگرفته از حماسه راماکیئن سروده میشد؛ هنوز هم بسیاری از این آهنگها در تایلند امروزی نواخته میشود.
در آغاز دوران بانکوک، هنر تایلندی، بهویژه موسیقی و نمایش رشد کرد و گروه همنوازی موسیقی به ۱۲ نفر رسید؛ با همراهشدن نمایش با موسیقی، شاهکارهای ادبیات تایلند ساخته شد. با آغاز روابط تایلند با اروپا و آمریکا، برخی از آلات موسیقی مانند درام، ویالون و ارگ وارد جامعه تایلند شد و به مرور نواختن آنها رواج پیدا کرد، در مجموع حدود ۵۰ نوع آلات و ابزار موسیقی تایلندی، از جمله انواع فلوت، سازهای زهی و سازهای زنگی در انواع مراسم، جشنوارهها، نمایشهای محلی، عروسی، سوگواری و مراسم برداشت محصول، نواخته میشود.
«وسایل موسیقی تایلندی متنوع و گوناگون است که این نتیجه نفوذ موسیقی سرزمینهای مختلف است، از جمله آنها کلونگ
۲۵۱
1. Tribhomikatha
2. Phleng Thep Thong
۲۵۲
تپ (شبیه تنبک)، خیم" (شبیه سنتور ایرانی)، جاکی۳ (هندی)، کلونگ جین۴ (چینی) و کلونگ کائک که اندونزیایی است ... لوک تانگ و مورلاما دو سبک بسیار مشهور موسیقی سنتی تایلند، اخیرا به موسیقی لائوس نزدیک شده است» (برازش، ۱۳۸۹: ۴۶). پیش از آغاز سده بیستم بودکه تایلند با موسیقی کلاسیک غرب آشنا شد و در ۱۹۸۲م ارکستر سمفونیک بانکوک تشکیل شد و نخستین کنسرت خود را در نوامبر همان سال اجرا کرد، در دهه ۱۹۵۰م موسیقی پاپ غربی به تایلند آمد و استقبال بسیاری از آن شد؛ امروزه گروههای متعدد نوازندگان، ترکیبی از موسیقی غربی و موسیقی سنتی تایلند را مینوازند.
پادشاه تایلند به هنر موسیقی بسیار توجه میکند و خود یکی از نوازندگان برجسته جاز و موسیقی غربی است؛ انجمن موسیقی تایلند که با هدف حمایت و بهبود موسیقی تایلندی و رفاه نوازندگان تأسیس شده است، زیر نظر مستقیم پادشاه است.