مقاطع تحصیلی در مراکز آموزش عالی چین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی « == ''مقاطع تحصیلی در مراکز آموزش عالی'' == == ''1-دوره­ی آموزشی در مقطع  كارداني'' == حداقل زمان لازم برای به پایان رساندن دوره­ی کاردانی 2 تا 3 سال است. دانش آموزاني كه مقطع تحصیلات تكميلي متوسطه را با موفقیت پشت سر بگذارند، مي­توانند در آزمون ورودي ا...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:


== ''مقاطع تحصیلی در مراکز آموزش عالی'' ==
=== 1- [[دوره ی آموزشی در مقطع كاردانی در چین]] ===
 
حداقل زمان لازم برای به پایان رساندن دوره ­ی کاردانی 2 تا 3 سال است. دانش آموزانی که مقطع تحصیلات تکمیلی متوسطه را با موفقیت پشت سر بگذارند، می­ توانند در آزمون ورودی این مقطع که توسط مؤسسات تخصصی و پلی تکنیک برگزار می­ شود شرکت نمایند. در مجموع بیش از 309مرکز آموزشی در سرتاسر [[چین]] وجود دارد که در مقطع کاردانی دانشجو می­ پذیرند.<ref name=":1">وبسایت وزارت آموزش و پرورش چین: www.moe.edu.cn</ref>
== ''1-دوره­ی آموزشی در مقطع  كارداني'' ==
حداقل زمان لازم برای به پایان رساندن دوره­ی کاردانی 2 تا 3 سال است. دانش آموزاني كه مقطع تحصیلات تكميلي متوسطه را با موفقیت پشت سر بگذارند، مي­توانند در آزمون ورودي اين مقطع كه توسط مؤسسات تخصصي و پلي تكنيك برگزار مي­شود شرکت نمایند. در مجموع بیش از 309مرکز آموزشی در سرتاسر چین وجود دارد که در مقطع کاردانی دانشجو می­پذیرند. (سایت وزارت آموزش و پرورش چین. (www.moe.edu.cn.


'''تعداد مدارس و مراکز آموزش عالی (2009)'''
'''تعداد مدارس و مراکز آموزش عالی (2009)'''
خط ۱۱: خط ۹:
|'''دانشکده های محلی'''
|'''دانشکده های محلی'''
|'''تحت پوشش سایر وزارتخانه ها'''
|'''تحت پوشش سایر وزارتخانه ها'''
|'''تحت پوشش وزارت آموزش'''
|'''تحت پوشش وزارت آموزش'''  
|'''تحت پوشش وزارتخانه ها و سازمانهای مرکزی'''
|'''تحت پوشش وزارتخانه ها و سازمانهای مرکزی'''
|'''تعداد کل'''
|'''تعداد کل'''
|'''مقطع'''
|'''مقطع'''
|-
|-
|'''63'''
| '''63'''
|'''360'''
|'''360'''
|'''423'''
|'''423'''
خط ۲۳: خط ۲۱:
|'''372'''
|'''372'''
|'''796'''
|'''796'''
|'''مؤسسات ارایه کننده تحصیلات تکمیلی'''
|'''مؤسسات ارائه کننده تحصیلات تکمیلی'''
|-
|-
|'''24'''
|'''24'''
خط ۳۱: خط ۲۹:
|'''73'''
|'''73'''
|'''98'''
|'''98'''
|'''481'''
| '''481'''
|'''مؤسسات آموزش عالی منظم'''
|'''مؤسسات آموزش عالی منظم'''  
|-
|-
|'''39'''
|'''39'''
|'''1'''
|'''1'''
|'''40'''
|'''40'''
|'''275'''
| '''275'''
|  
|
|'''275'''
|'''275'''
|'''315'''
|'''315'''
|'''مؤسسات پژوهشی'''
| '''مؤسسات پژوهشی'''
|-
|-
|'''661'''
|'''661'''
|'''877'''
|'''877'''
|'''1538'''
| '''1538'''  
|'''38'''
|'''38'''
|'''73'''
|'''73'''  
|'''111'''
|'''111'''
|'''2305'''
| '''2305'''
|'''مؤسسات آموزش عالی منظم'''
|'''مؤسسات آموزش عالی منظم'''
|-
|-
|'''71'''
|'''71'''
|'''543'''
|'''543'''
|'''614'''
|'''614'''  
|'''33'''
|'''33'''
|'''73'''
|'''73'''
|'''106'''
|'''106'''
|'''1090'''
|'''1090'''
|'''دانشگاههای دارای دوره های کامل کارشناسی'''
|'''دانشگاه های دارای دوره های کامل کارشناسی'''
|-
|-
|'''590'''
|'''590'''
خط ۶۵: خط ۶۳:
|'''924'''
|'''924'''
|'''5'''
|'''5'''
|  
|
|'''5'''
|'''5'''  
|'''1215'''
|'''1215'''
|'''کالجهای دارای دوره های تخصصی'''
|'''کالج های دارای دوره های تخصصی'''
|-
|-
|'''516'''
|'''516'''
|'''274'''
|'''274'''  
|'''790'''
|'''790'''
|'''2'''
|'''2'''
|  
|
|'''2'''
|'''2'''
|'''1071'''
|'''1071'''  
|'''آموزشکده های فنی و حرفه ای'''
|'''آموزشکده های فنی و حرفه ای'''
|-
|-
خط ۸۵: خط ۸۳:
|'''1'''
|'''1'''
|'''14'''
|'''14'''
|'''384'''
| '''384'''
|'''مؤسسات آموزش عالی بزرگسالان'''  
|'''مؤسسات آموزش عالی بزرگسالان'''
|-
|-
|  
|
|  
|
|  
|
|  
|
|  
|
|  
|
|'''812'''
|'''812'''
|'''سایر مؤسسات خصوصی آموزش عالی'''
|'''سایر مؤسسات خصوصی آموزش عالی'''
|}
|}'''منبع: China statistical Year Book- 2010, China statistic Press.'''
'''China statistical Year Book- 2010, China statistic Press.منبع:'''  


== ''2-دوره­ی  آموزش در مقطع كارشناسي'' ==
=== 2-[[دوره ی آموزشی در مقطع کارشناسی در چین]] ===
مقطع آموزشی دوره­ی كارشناسي شامل يك دوره­ی 4 ساله­ی آموزشي است که در دانشگاه­ها يا دانشكده­ها برگزار مي­شود. اين در حالي است­كه مدت زمان تحصيل در دانشكده­­هاي پزشكي و برخي از مؤسسات پلي تكنيك 5 ساله است. آن­دسته از دانش آموزاني كه مقطع تحصیلات تكميلي متوسطه را با موفقیت پشت سر بگذارند، مي­توانند پس از قبولي در آزمون کنکور ورودي دانشگاه در اين دوره ادامه تحصيل دهند. دانشگاه­ها، مؤسسات تخصصي و مراکز آموزشی پلي تكنيك­ها ارائه دهنده­ی برنامه­هاي آموزشي مقطع لیسانس هستند. طبق آمار منتشرهاز سوی وزارت آنوزش چین، در سال 2010میلادی، 6617551 نفر دانشجوی جدید در مقطع لیسانس پذیرش شده و5754245نفر در همین سال فارغ التحصیل گردیده و جمعا تعداد 22317929نفر در رشته­های مختلف در مقطع لیسانس در مراکز آموزش عالی چین به تحصیل اشتغال داشتند. (همان)
مقطع آموزشی دوره ­ی کارشناسی شامل یک دوره ­ی 4 ساله ­ی آموزشی است که در دانشگاه­ ها یا دانشکده ­ها برگزار می­ شود. این در حالی است­ که مدت زمان تحصیل در دانشکده­­ های پزشکی و برخی از مؤسسات پلی تکنیک 5 ساله است. آن­ دسته از دانش آموزانی که مقطع تحصیلات تکمیلی متوسطه را با موفقیت پشت سر بگذارند، می­ توانند پس از قبولی در آزمون کنکور ورودی دانشگاه در این دوره ادامه تحصیل دهند. دانشگاه­ ها، مؤسسات تخصصی و مراکز آموزشی پلی تکنیک ­ها ارائه دهنده ­ی برنامه ­های آموزشی مقطع لیسانس هستند. طبق آمار منتشره از سوی وزارت آموزش چین، در سال 2010 میلادی، 6617551 نفر دانشجوی جدید در مقطع لیسانس پذیرش شده و 5754245 نفر در همین سال فارغ التحصیل گردیده و جمعاً تعداد 22317929 نفر در رشته­ های مختلف در مقطع لیسانس در مراکز آموزش عالی چین به تحصیل اشتغال داشتند.<ref name=":1" />


== ''3-دوره­ی آموزشي در مقطع  كارشناسي ارشد'' ==
=== 3- [[دوره ی آموزشی در مقطع کارشناسی ارشد در چین]] ===
در کشور چین تحصيل در مقطع فوق لیسانس یا کارشناسی ارشد، از سال 1978میلادی آغاز شد. از سال 1981 به بعدبود که دانشجويان توانستند پس از گذراندن از دو ونيم تا سه سال تحصيلي، مدرك كارشناسي ارشد را دريافت نمایند. دوره­ی كارشناسي ارشد شامل حضور در کلاس درس، كار عملي، نوشتن ودفاع از پايان نامه/ تز مي­شود. برای شرکت در مقطع کارشناسی ارشد، ارایه­ی مدرك كارشناسي لازم است. طبق آمار منتشره از سوی وزارت آموزش چین، در سال2010، از 538177 دانشجوي جدید در مقطع كارشناسي ارشد ثبت نام به عمل آمده و تعداد 383600نفر در همین سال فارغ التحصیل گردیده و مجموع دانشجويان درحال تحصيل در مقطع كارشناسي ارشد در رشته­های مختلف، به بیش از 1538416 نفر بالغ مي­گردد.
[[پرونده:94bc9b7e-1875-427f-bc10-0195ce35e9db.jpg|بندانگشتی|تحصیلات دانشگاهی در چین]]در کشور چین تحصیل در مقطع فوق لیسانس یا کارشناسی ارشد، از سال 1978 میلادی آغاز شد. از سال 1981 به بعد بود که دانشجویان توانستند پس از گذراندن از دو و نیم تا سه سال تحصیلی، مدرک کارشناسی ارشد را دریافت نمایند. دوره ­ی کارشناسی ارشد شامل حضور در کلاس درس، کار عملی، نوشتن و دفاع از پایان نامه/ تز می­ شود. برای شرکت در مقطع کارشناسی ارشد، ارائه­ ی مدرک کارشناسی لازم است. طبق آمار منتشره از سوی وزارت آموزش چین، در سال 2010، از 538177 دانشجوی جدید در مقطع کارشناسی ارشد ثبت نام به عمل آمده و تعداد 383600 نفر در همین سال فارغ التحصیل گردیده و مجموع دانشجویان درحال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته­ های مختلف، به بیش از 1538416 نفر بالغ می­ گردد.


آزمون پذیرش دانشجو برای مقطع کارشناسی ارشد، در دو بخش به­صورت کتبی و حضوری برگزار می­شود. سئوالات امتحانی بخش کتبی و پائین ترین نمره­ی قبولی در این مقطع توسط وزارت آموزش وپرورش تعیین می­شود. ثبت نام کنندگان در رشته­های علوم انسانی افزون بر رشته­ی تخصصی، باید در آزمون علوم سیاسی و زبان خارجی نیز شرکت کنند. و ثبت نام کنندگان در رشته­های علوم طبیعی، علاوه بر آزمون رشته­ی تخصصی، باید به سئولات مربوط به علوم سیاس، زبان خارجی و ریاضیات نیز پاسخ دهند. دانشجویان پس از کسب نمرات قبولی در آزمون کتبی، برای آزمون حضوری دعوت خواهند شد. دانشگاه­ها و نهاد­های پژوهشی براساس نمرات آزمون­های کتبی و حضوری، از دانشجویان ممتاز پذیرش به­عمل می­آورند.  
آزمون پذیرش دانشجو برای مقطع کارشناسی ارشد، در دو بخش به­ صورت کتبی و حضوری برگزار می­ شود. سؤالات امتحانی بخش کتبی و پائین ترین نمره­ ی قبولی در این مقطع توسط وزارت آموزش و پرورش تعیین می­ شود. ثبت نام کنندگان در رشته­ های علوم انسانی افزون بر رشته­ ی تخصصی، باید در آزمون علوم سیاسی و زبان خارجی نیز شرکت کنند. و ثبت نام کنندگان در رشته­ های علوم طبیعی، علاوه بر آزمون رشته­ ی تخصصی، باید به سؤالات مربوط به علوم سیاسی، زبان خارجی و ریاضیات نیز پاسخ دهند. دانشجویان پس از کسب نمرات قبولی در آزمون کتبی، برای آزمون حضوری دعوت خواهند شد. دانشگاه­ ها و نهاد­های پژوهشی بر اساس نمرات آزمون­ های کتبی و حضوری، از دانشجویان ممتاز پذیرش به ­عمل می ­آورند.


== ''4-دوره­ی آموزشي در مقطع دكتري'' ==
=== 4- دوره ­ی آموزشی در مقطع دکتری ===
دوره­ی تحصیل و دریافت دانشنامه­ی دكتري در دانشگاه­ها و مراکز عالی پژوهشی چین، حداقل به سه سال زمان نیاز دارد. در­ اين مقطع، دانشجويان ملزم به ارائه­ی رساله­ی آموزشي برای اثبات برخورداري از توانایی لازم جهت انجام تحقيقات مستقل و تلاش و خلاقیت در رشته­ی تحصيلي مربوطه هستند. تنها دانشجوياني كه از مدرك كارشناسي ارشد يا مدرك معادل آن برخوردار باشند می­توانند در اين مقطع پذيرفته شوند. براساس آمار منتشره از سوی وزارت آموزش چین، در سال2010میلادی، جمعا1105529نفر در مقطع دکتری از دانشگاه<sub>­</sub>های مختلف این کشور و در رشته های گوناگون فارغ التحصیل شده و در همین سال بیش از1663655نفر دانشجوی جدید در این مقطع ثبت نام کرده و مجموع شاغلان به تحصیل دکتری در این سال بالغ بر 4531443نفر بوده است. (همان)
دوره ­ی تحصیل و دریافت دانشنامه ­ی دکتری در دانشگاه­ ها و مراکز عالی پژوهشی چین، حداقل به سه سال زمان نیاز دارد. در­ این مقطع، دانشجویان ملزم به ارائه­ ی رساله ­ی آموزشی برای اثبات برخورداری از توانایی لازم جهت انجام تحقیقات مستقل و تلاش و خلاقیت در رشته­ ی تحصیلی مربوطه هستند. تنها دانشجویانی که از مدرک کارشناسی ارشد یا مدرک معادل آن برخوردار باشند می­ توانند در این مقطع پذیرفته شوند. بر اساس آمار منتشره از سوی وزارت آموزش چین، در سال 2010 میلادی، جمعاً 1105529 نفر در مقطع دکتری از دانشگاه­ های مختلف این کشور و در رشته های گوناگون فارغ التحصیل شده و در همین سال بیش از 1663655 نفر دانشجوی جدید در این مقطع ثبت نام کرده و مجموع شاغلان به تحصیل دکتری در این سال بالغ بر 4531443 نفر بوده است.<ref name=":1" />


آزمون پذیرش دانشجو در مقطع دکتری، عموما به ­ابتکار آموزشگاه­های عالی و نهادهای پژوهشی واگذار شده است. چنان­چه داوطلب خواهان ادامه­ی تحصیل در همان رشته­ی قبلی(کارشناسی ارشد) خود باشد، تنها در آزمون­های زبان خارجی و کتبی و حضوری دو و یا سه درس در رشته­ی تخصصی مورد نظر شرکت می­کنند، ولی اگر در رشته­ی تخصصی دیگری غیر از رشته­ی تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد شرکت کند و یا با مدرک معادل کارشناسی ارشد درآزمون دکترا شرکت نماید، باید در آزمون­های 5 الی 6 رشته­ی تحصیلی حضور یابد.
آزمون پذیرش دانشجو در مقطع دکتری، عموماً به ­ابتکار آموزشگاه ­های عالی و نهادهای پژوهشی واگذار شده است. چنان­چه داوطلب خواهان ادامه­ ی تحصیل در همان رشته­ ی قبلی (کارشناسی ارشد) خود باشد، تنها در آزمون­ های زبان خارجی و کتبی و حضوری دو و یا سه درس در رشته­ ی تخصصی مورد نظر شرکت می­ کنند، ولی اگر در رشته­ ی تخصصی دیگری غیر از رشته­ ی تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد شرکت کند و یا با مدرک معادل کارشناسی ارشد در آزمون دکترا شرکت نماید، باید در آزمون­ های 5 الی 6 رشته­ ی تحصیلی حضور یابد.( ←[[دوره ی آموزشی در مقطع دکتری و فوق دکتری در چین]])


== ''5-دوره­ی آموزشي در مقطع فوق دكتري'' ==
=== 5- دوره ­ی آموزشی در مقطع فوق دکتری ===
ازسال 1985میلادی، برنامه­ی آموزشی در مقطع فوق دکتری در چین طراحی و به مورد اجرا گذاشته شد. در اجلاس سال2002 کنگره­ی خلق چین، پس از بررسی موفقيت­ها و تجارب به­دست آمده در زمينه­ی پيشرفت نظام آموزشی فوق دكتري ظرف 16سال گذشته، برنامه­ی آموزشی فوق دكتري در«دهمين برنامه­ی 5 ساله» (2001 ـ 2005 ) تدوين و ابلاغ گرديد. از آن تاریخ تا کنون، سیستم آموزشی چین در زمینه­ی تحصیلات مقطع فوق دکتری به موفقيت­هاي چشمگيري دست يافته است.
ازسال 1985 میلادی، برنامه­ ی آموزشی در مقطع فوق دکتری در چین طراحی و به مورد اجرا گذاشته شد. در اجلاس سال 2002 کنگره ­ی خلق چین، پس از بررسی موفقیت­ ها و تجارب به ­دست آمده در زمینه ­ی پیشرفت نظام آموزشی فوق دکتری ظرف 16 سال گذشته، برنامه­ ی آموزشی فوق دکتری در «دهمین برنامه­ ی 5 ساله» (2001 ـ 2005) تدوین و ابلاغ گردید. از آن تاریخ تا کنون، سیستم آموزشی چین در زمینه ­ی تحصیلات مقطع فوق دکتری به موفقیت­ های چشمگیری دست یافته است.


در حال­حاضر، بیش از 947 رشته­ی دانشگاهی و پژوهش­ علمي چین و در310 دانشگاه و مؤسسه­ی پژوهشی، مقطع فوق دكتري در رشته های مختلف راه اندازی شده و بالغ بر 15هزار پژوهشگر دراين مراكز فعاليت مي کنند. در حال­حاضر، اغلب فارغ التحصيلان دوره­هاي فوق دکتری، به عنوان استاد پروفسور و پژوهشگر به استخدام مراکز علمی-پژوهشی در آمده و برخي نيز رياست شعبه­هاي از علوم مختلف را برعهده دارند. تعداد مراكز پژوهش­هاي علمي فوق دكتري در مؤسسات بزرگ دولتي به 256 ايستگاه بالغ شده است.
در حال­ حاضر، بیش از 947 رشته­ ی دانشگاهی و پژوهش­ علمی چین و در310 دانشگاه و مؤسسه­ ی پژوهشی، مقطع فوق دکتری در رشته های مختلف راه اندازی شده و بالغ بر 15 هزار پژوهشگر دراین مراکز فعالیت می کنند. در حال­ حاضر، اغلب فارغ التحصیلان دوره­ های فوق دکتری، به عنوان استاد پروفسور و پژوهشگر به استخدام مراکز علمی-پژوهشی درآمده و برخی نیز ریاست شعبه­ های از علوم مختلف را برعهده دارند. تعداد مراکز پژوهش­ های علمی فوق دکتری در مؤسسات بزرگ دولتی به 256 ایستگاه بالغ شده است.( ←[[دوره ی آموزشی در مقطع دکتری و فوق دکتری در چین]])


 
'''آمار تعداد دانشجویان مقاطع مختلف شاغل به تحصیل در مؤسسات آموزش عالی رسمی (2009)'''
'''آمار تعداد دانشجویان مقاطع مختلف شاغل به تحصیل در مؤسسات آموزش عالی رسمی(2009)'''
{| class="wikitable"
{| class="wikitable"
|'''صدور مدرک'''
|'''صدور مدرک'''
خط ۱۵۶: خط ۱۵۲:
|'''دوره های تخصصی'''
|'''دوره های تخصصی'''
|-
|-
|  
|
|'''2855664'''
|'''2855664'''
|'''9648059'''
|'''9648059'''
خط ۱۶۸: خط ۱۶۴:
|'''کارشناسی نا پیوسته'''
|'''کارشناسی نا پیوسته'''
|-
|-
|  
|
|'''1078472'''
|'''1078472'''
|'''3156851'''
|'''3156851'''
خط ۱۸۰: خط ۱۷۶:
|'''کارشناسی ارشد نا پیوسته'''
|'''کارشناسی ارشد نا پیوسته'''
|-
|-
|  
|
|'''577972'''
|'''577972'''
|'''2600079'''
|'''2600079'''
خط ۱۹۱: خط ۱۸۷:
|'''73266'''
|'''73266'''
|'''دانشجویان خارج از کشور'''
|'''دانشجویان خارج از کشور'''
|}
|}'''منبع: China statistical Year Book- 2010, China statistic Press.<ref>سابقی، علی محمد(1392). "جامعه و فرهنگ چین". ''تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی''، جلد سوم، ص.</ref>'''
'''China statistical Year Book- 2010, China statistic Press.منبع:'''
 
== '''کتابشناسی''' ==

نسخهٔ ‏۳ نوامبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۹:۲۹

1- دوره ی آموزشی در مقطع كاردانی در چین

حداقل زمان لازم برای به پایان رساندن دوره ­ی کاردانی 2 تا 3 سال است. دانش آموزانی که مقطع تحصیلات تکمیلی متوسطه را با موفقیت پشت سر بگذارند، می­ توانند در آزمون ورودی این مقطع که توسط مؤسسات تخصصی و پلی تکنیک برگزار می­ شود شرکت نمایند. در مجموع بیش از 309مرکز آموزشی در سرتاسر چین وجود دارد که در مقطع کاردانی دانشجو می­ پذیرند.[۱]

تعداد مدارس و مراکز آموزش عالی (2009)

بخشهای غیر آموزشی رسمی دانشکده های تربیت معلم دانشکده های محلی تحت پوشش سایر وزارتخانه ها تحت پوشش وزارت آموزش تحت پوشش وزارتخانه ها و سازمانهای مرکزی تعداد کل مقطع
63 360 423 300 73 372 796 مؤسسات ارائه کننده تحصیلات تکمیلی
24 359 383 25 73 98 481 مؤسسات آموزش عالی منظم
39 1 40 275 275 315 مؤسسات پژوهشی
661 877 1538 38 73 111 2305 مؤسسات آموزش عالی منظم
71 543 614 33 73 106 1090 دانشگاه های دارای دوره های کامل کارشناسی
590 334 924 5 5 1215 کالج های دارای دوره های تخصصی
516 274 790 2 2 1071 آموزشکده های فنی و حرفه ای
214 154 368 13 1 14 384 مؤسسات آموزش عالی بزرگسالان
812 سایر مؤسسات خصوصی آموزش عالی

منبع: China statistical Year Book- 2010, China statistic Press.

2-دوره ی آموزشی در مقطع کارشناسی در چین

مقطع آموزشی دوره ­ی کارشناسی شامل یک دوره ­ی 4 ساله ­ی آموزشی است که در دانشگاه­ ها یا دانشکده ­ها برگزار می­ شود. این در حالی است­ که مدت زمان تحصیل در دانشکده­­ های پزشکی و برخی از مؤسسات پلی تکنیک 5 ساله است. آن­ دسته از دانش آموزانی که مقطع تحصیلات تکمیلی متوسطه را با موفقیت پشت سر بگذارند، می­ توانند پس از قبولی در آزمون کنکور ورودی دانشگاه در این دوره ادامه تحصیل دهند. دانشگاه­ ها، مؤسسات تخصصی و مراکز آموزشی پلی تکنیک ­ها ارائه دهنده ­ی برنامه ­های آموزشی مقطع لیسانس هستند. طبق آمار منتشره از سوی وزارت آموزش چین، در سال 2010 میلادی، 6617551 نفر دانشجوی جدید در مقطع لیسانس پذیرش شده و 5754245 نفر در همین سال فارغ التحصیل گردیده و جمعاً تعداد 22317929 نفر در رشته­ های مختلف در مقطع لیسانس در مراکز آموزش عالی چین به تحصیل اشتغال داشتند.[۱]

3- دوره ی آموزشی در مقطع کارشناسی ارشد در چین

تحصیلات دانشگاهی در چین

در کشور چین تحصیل در مقطع فوق لیسانس یا کارشناسی ارشد، از سال 1978 میلادی آغاز شد. از سال 1981 به بعد بود که دانشجویان توانستند پس از گذراندن از دو و نیم تا سه سال تحصیلی، مدرک کارشناسی ارشد را دریافت نمایند. دوره ­ی کارشناسی ارشد شامل حضور در کلاس درس، کار عملی، نوشتن و دفاع از پایان نامه/ تز می­ شود. برای شرکت در مقطع کارشناسی ارشد، ارائه­ ی مدرک کارشناسی لازم است. طبق آمار منتشره از سوی وزارت آموزش چین، در سال 2010، از 538177 دانشجوی جدید در مقطع کارشناسی ارشد ثبت نام به عمل آمده و تعداد 383600 نفر در همین سال فارغ التحصیل گردیده و مجموع دانشجویان درحال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته­ های مختلف، به بیش از 1538416 نفر بالغ می­ گردد.

آزمون پذیرش دانشجو برای مقطع کارشناسی ارشد، در دو بخش به­ صورت کتبی و حضوری برگزار می­ شود. سؤالات امتحانی بخش کتبی و پائین ترین نمره­ ی قبولی در این مقطع توسط وزارت آموزش و پرورش تعیین می­ شود. ثبت نام کنندگان در رشته­ های علوم انسانی افزون بر رشته­ ی تخصصی، باید در آزمون علوم سیاسی و زبان خارجی نیز شرکت کنند. و ثبت نام کنندگان در رشته­ های علوم طبیعی، علاوه بر آزمون رشته­ ی تخصصی، باید به سؤالات مربوط به علوم سیاسی، زبان خارجی و ریاضیات نیز پاسخ دهند. دانشجویان پس از کسب نمرات قبولی در آزمون کتبی، برای آزمون حضوری دعوت خواهند شد. دانشگاه­ ها و نهاد­های پژوهشی بر اساس نمرات آزمون­ های کتبی و حضوری، از دانشجویان ممتاز پذیرش به ­عمل می ­آورند.

4- دوره ­ی آموزشی در مقطع دکتری

دوره ­ی تحصیل و دریافت دانشنامه ­ی دکتری در دانشگاه­ ها و مراکز عالی پژوهشی چین، حداقل به سه سال زمان نیاز دارد. در­ این مقطع، دانشجویان ملزم به ارائه­ ی رساله ­ی آموزشی برای اثبات برخورداری از توانایی لازم جهت انجام تحقیقات مستقل و تلاش و خلاقیت در رشته­ ی تحصیلی مربوطه هستند. تنها دانشجویانی که از مدرک کارشناسی ارشد یا مدرک معادل آن برخوردار باشند می­ توانند در این مقطع پذیرفته شوند. بر اساس آمار منتشره از سوی وزارت آموزش چین، در سال 2010 میلادی، جمعاً 1105529 نفر در مقطع دکتری از دانشگاه­ های مختلف این کشور و در رشته های گوناگون فارغ التحصیل شده و در همین سال بیش از 1663655 نفر دانشجوی جدید در این مقطع ثبت نام کرده و مجموع شاغلان به تحصیل دکتری در این سال بالغ بر 4531443 نفر بوده است.[۱]

آزمون پذیرش دانشجو در مقطع دکتری، عموماً به ­ابتکار آموزشگاه ­های عالی و نهادهای پژوهشی واگذار شده است. چنان­چه داوطلب خواهان ادامه­ ی تحصیل در همان رشته­ ی قبلی (کارشناسی ارشد) خود باشد، تنها در آزمون­ های زبان خارجی و کتبی و حضوری دو و یا سه درس در رشته­ ی تخصصی مورد نظر شرکت می­ کنند، ولی اگر در رشته­ ی تخصصی دیگری غیر از رشته­ ی تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد شرکت کند و یا با مدرک معادل کارشناسی ارشد در آزمون دکترا شرکت نماید، باید در آزمون­ های 5 الی 6 رشته­ ی تحصیلی حضور یابد.( ←دوره ی آموزشی در مقطع دکتری و فوق دکتری در چین)

5- دوره ­ی آموزشی در مقطع فوق دکتری

ازسال 1985 میلادی، برنامه­ ی آموزشی در مقطع فوق دکتری در چین طراحی و به مورد اجرا گذاشته شد. در اجلاس سال 2002 کنگره ­ی خلق چین، پس از بررسی موفقیت­ ها و تجارب به ­دست آمده در زمینه ­ی پیشرفت نظام آموزشی فوق دکتری ظرف 16 سال گذشته، برنامه­ ی آموزشی فوق دکتری در «دهمین برنامه­ ی 5 ساله» (2001 ـ 2005) تدوین و ابلاغ گردید. از آن تاریخ تا کنون، سیستم آموزشی چین در زمینه ­ی تحصیلات مقطع فوق دکتری به موفقیت­ های چشمگیری دست یافته است.

در حال­ حاضر، بیش از 947 رشته­ ی دانشگاهی و پژوهش­ علمی چین و در310 دانشگاه و مؤسسه­ ی پژوهشی، مقطع فوق دکتری در رشته های مختلف راه اندازی شده و بالغ بر 15 هزار پژوهشگر دراین مراکز فعالیت می کنند. در حال­ حاضر، اغلب فارغ التحصیلان دوره­ های فوق دکتری، به عنوان استاد پروفسور و پژوهشگر به استخدام مراکز علمی-پژوهشی درآمده و برخی نیز ریاست شعبه­ های از علوم مختلف را برعهده دارند. تعداد مراکز پژوهش­ های علمی فوق دکتری در مؤسسات بزرگ دولتی به 256 ایستگاه بالغ شده است.( ←دوره ی آموزشی در مقطع دکتری و فوق دکتری در چین)

آمار تعداد دانشجویان مقاطع مختلف شاغل به تحصیل در مؤسسات آموزش عالی رسمی (2009)

صدور مدرک فارغ التحصیلان با مدرک دیپلم کل ثبت نام شده ها ثبت نام جدید مقطع
367871 371273 1404942 510953 تحصیلات تکمیلی
46616 48658 246319 61911 دکتری
321255 322615 1158623 449042 کارشناسی ارشد
2298200 5311023 21446570 6394932 کارشناسی
2298200 2455359 11798511 3261081 دوره های تخصصی
2855664 9648059 3133851 کارشناسی بزرگسالان
108750 1943893 5413513 2014779 کارشناسی نا پیوسته
1078472 3156851 1198981 دوره های مجازی
24404 983521 4172721 1625687 کارشناسی ارشد نا پیوسته
577972 2600079 1074400 ضمن خدمت دکتری وارشد
9013 55251 117548 73266 دانشجویان خارج از کشور

منبع: China statistical Year Book- 2010, China statistic Press.[۲]

کتابشناسی

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ وبسایت وزارت آموزش و پرورش چین: www.moe.edu.cn
  2. سابقی، علی محمد(1392). "جامعه و فرهنگ چین". تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد سوم، ص.