تئاتر و هنرهای نمایشی زیمبابوه: تفاوت میان نسخهها
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).) |
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).) |
||
خط ۷: | خط ۷: | ||
سابقه تئاتر در این کشور به دهه ی70 می رسد.در میان بزرگان ادبی این کشور پروفسور کاهاری از معدود نویسندگانی بود که برای اولین بار یکی از آثار خود <sup>[1]</sup> را در سال 1975 در قالب نمایشنامه به زبان شوناارائه نمود. | سابقه تئاتر در این کشور به دهه ی70 می رسد.در میان بزرگان ادبی این کشور پروفسور کاهاری از معدود نویسندگانی بود که برای اولین بار یکی از آثار خود <sup>[1]</sup> را در سال 1975 در قالب نمایشنامه به زبان شوناارائه نمود. | ||
هم زمان با استقلال زيمبابوه و توسعه ی سياست های سوسياليستی در برنامه های اجتماعی و آموزشی،تئاتر سنتی با شکل و سبکی جديد و مدرن اجرا شد.در سبك مدرن نمایش،دو عنصر بازيگر و تماشاچی از اهميت بيشتری برخوردار شدند.www.nai.uu.se)) | هم زمان با استقلال [[زيمبابوه]] و توسعه ی سياست های سوسياليستی در برنامه های اجتماعی و آموزشی،تئاتر سنتی با شکل و سبکی جديد و مدرن اجرا شد.در سبك مدرن نمایش،دو عنصر بازيگر و تماشاچی از اهميت بيشتری برخوردار شدند.www.nai.uu.se)) | ||
طبق نظر "اوون سدا"<sup>[2]</sup>، ريشه تئاتر زيمبابوه در دوران پس از استقلال را كه كاملاً مردمی است،بايد در گذشته های دور این سرزمین جستجو نمود. اين تئاتر سعی دارد مشكلات مهم جامعه را از طريق تزريق اميد و آرزو حل شدنی نشان دهد.محتوای این تئاتر مایه های اصلی خود را به ویژه از تفکرات نسل فرهنگی استقلال كه در متن مبارزات آزادی بخش بودند،گرفته است.اندکی پس از استقلال و در فوریه 1986 چندين گروه تئاتر با همکاری یکدیگر و با هدف سر و سامان دادن به برنامه های نمایشی کشور، موفق به تأسیس سازماني به نام " انجمن تئاتر زيمبابوه"<sup>[3]</sup> شدند. | طبق نظر "اوون سدا"<sup>[2]</sup>، ريشه تئاتر زيمبابوه در دوران پس از استقلال را كه كاملاً مردمی است،بايد در گذشته های دور این سرزمین جستجو نمود. اين تئاتر سعی دارد مشكلات مهم جامعه را از طريق تزريق اميد و آرزو حل شدنی نشان دهد.محتوای این تئاتر مایه های اصلی خود را به ویژه از تفکرات نسل فرهنگی استقلال كه در متن مبارزات آزادی بخش بودند،گرفته است.اندکی پس از استقلال و در فوریه 1986 چندين گروه تئاتر با همکاری یکدیگر و با هدف سر و سامان دادن به برنامه های نمایشی کشور، موفق به تأسیس سازماني به نام " انجمن تئاتر زيمبابوه"<sup>[3]</sup> شدند. |
نسخهٔ ۱۷ مارس ۲۰۲۴، ساعت ۱۳:۰۲
2.تئاتر
نمايش در "فرهنگ عامه"ی زیمبابوه از عناصر فرهنگی این کشور به شمار می آید.
سابقه تئاتر در این کشور به دهه ی70 می رسد.در میان بزرگان ادبی این کشور پروفسور کاهاری از معدود نویسندگانی بود که برای اولین بار یکی از آثار خود [1] را در سال 1975 در قالب نمایشنامه به زبان شوناارائه نمود.
هم زمان با استقلال زيمبابوه و توسعه ی سياست های سوسياليستی در برنامه های اجتماعی و آموزشی،تئاتر سنتی با شکل و سبکی جديد و مدرن اجرا شد.در سبك مدرن نمایش،دو عنصر بازيگر و تماشاچی از اهميت بيشتری برخوردار شدند.www.nai.uu.se))
طبق نظر "اوون سدا"[2]، ريشه تئاتر زيمبابوه در دوران پس از استقلال را كه كاملاً مردمی است،بايد در گذشته های دور این سرزمین جستجو نمود. اين تئاتر سعی دارد مشكلات مهم جامعه را از طريق تزريق اميد و آرزو حل شدنی نشان دهد.محتوای این تئاتر مایه های اصلی خود را به ویژه از تفکرات نسل فرهنگی استقلال كه در متن مبارزات آزادی بخش بودند،گرفته است.اندکی پس از استقلال و در فوریه 1986 چندين گروه تئاتر با همکاری یکدیگر و با هدف سر و سامان دادن به برنامه های نمایشی کشور، موفق به تأسیس سازماني به نام " انجمن تئاتر زيمبابوه"[3] شدند.
تلاش های این انجمن كه بيشتر توجه آن بر اجرای تئاتر بومی بود،موجب توسعه هنر قصه گویی به ويژه به زبان شونا گردید و به تدریج تحت مدیریت "کارگاه هنری کودکان"[4] آموزش کودکان و علاقمندان 13 تا 18 ساله این رشته آغاز شد.اين كارگاه در سال 1989 در حراره كار خود را شروع کرد.وظيفه اصلی اين مركز قادر ساختن كودكان به بروز خلاقيت و شركت فعال در اجرای برنامه های هنری است.
برنامه های تئاتر توسط برخی مراكز هنری توسعه يافت كه مهم ترين آنها مركز "آماخوسی" [5] در شهر بولاوايو بود كه بعدها به يكي از مراكز حرفه ای تئاتر در زيمبابوه تبديل شد.در سال 2002،مركز هنری ياد شده كه بسياری از نمايش های انتقادی، اجتماعی و سياسی را اجرا كرده بود برای ارائه برنامه هفتگی در تلويزيون سراسری زيمبابوه اعلام آمادگی کرد.
تاثير فرهنگ سياسی بر جامعه در اين دوران محتوای بسیاری از نمايش ها را كاملاً سياسی کرده بود.اين مركز در ادامه فعاليت هنری خود طي سال های گذشته، همكاری ها و اجراهای مشترکی با گروه های نمايشی خارجی داشته است. )www.newzimbabwe.com/showbiz(