نهادها و سازمان‌های فرهنگی اوکراین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).)
خط ۱: خط ۱:
'''نقش نهادهای عمومی در زیرساختهای فرهنگی اوکراین'''
'''نقش نهادهای عمومی در زیرساختهای فرهنگی [[اوکراین]]'''


در طول سالیان گذشته قوانین متعددی از سوی دولتهای حاکم بر اوکراین به تصویب رسیده است که تغییراتی را در کارکرد نهادها و حوزه های مختلف فرهنگی بوجود آورده است که می توان به قوانینی همچون قانون خصوصی سازی حوزه فرهنگ عمومی در سال 1992، قانون خودگردانی نهادهای محلی وابسته به دولت درسال1997،قانون اتحادیه هنرمندان حرفه ای سال1997،قانون بنیادهای خیریه سال1997،قانون ادارت محلی سال1999،قانون بودجه و مالیات اوکراین سال2010 و همچنین فرمان ریاست جمهوری برای توسعه هنر سال 1994 اشاره کرد. هدف اصلی اصلاحیه ها و قوانینی که درجامعه اوکراین در مورد ساختارهایی فرهنگی انجام می گیرد، تمرکززدایی در بخش وظایف فرهنگی و واگذاری بخش عمده ای  ازاین مسئولیتها به ادارات محلی و حتی انتقال آنها به بخش خصوصی و حتی سازمانهای غیر دولتی است. بخش خصوصی و غیردولتی نوظهور در حوزه فرهنگ عمومی اوکراین(گالریها، مراکز طراحی،انتشارات و رسانه ها ) هیچ گونه نفوذی در فرهنگ عمومی اوکراین ندارند و تا این اواخر با استقلال نسبی از دولت تنها سیاستهای فرهنگی دولت را اجراء می کردند. تقویت سازمانهای فرهنگی خصوصی و غیر دولتی و افزایش  پذیرش نقش مهم انها از سوی دولت می تواند این امید را دوباره ایجاد کند که این نهادها در آینده بتوانند بخشی از وظایف فرهنگی جامعه را به عهده بگیرند.اقدامات جدید در راستای ایجاد مراکز فرهنگی در بخشهای صنعتی یا شبکه هایی از سازمانهای غیردولتی و فرهنگ عمومی می توانند در سطح محلی از حمایت و پشتیبانی برخوردار گردند
در طول سالیان گذشته قوانین متعددی از سوی دولتهای حاکم بر اوکراین به تصویب رسیده است که تغییراتی را در کارکرد نهادها و حوزه های مختلف فرهنگی بوجود آورده است که می توان به قوانینی همچون قانون خصوصی سازی حوزه فرهنگ عمومی در سال 1992، قانون خودگردانی نهادهای محلی وابسته به دولت درسال1997،قانون اتحادیه هنرمندان حرفه ای سال1997،قانون بنیادهای خیریه سال1997،قانون ادارت محلی سال1999،قانون بودجه و مالیات اوکراین سال2010 و همچنین فرمان ریاست جمهوری برای توسعه هنر سال 1994 اشاره کرد. هدف اصلی اصلاحیه ها و قوانینی که درجامعه اوکراین در مورد ساختارهایی فرهنگی انجام می گیرد، تمرکززدایی در بخش وظایف فرهنگی و واگذاری بخش عمده ای  ازاین مسئولیتها به ادارات محلی و حتی انتقال آنها به بخش خصوصی و حتی سازمانهای غیر دولتی است. بخش خصوصی و غیردولتی نوظهور در حوزه [[فرهنگ عمومی اوکراین]](گالریها، مراکز طراحی،انتشارات و رسانه ها ) هیچ گونه نفوذی در فرهنگ عمومی اوکراین ندارند و تا این اواخر با استقلال نسبی از دولت تنها سیاستهای فرهنگی دولت را اجراء می کردند. تقویت سازمانهای فرهنگی خصوصی و غیر دولتی و افزایش  پذیرش نقش مهم انها از سوی دولت می تواند این امید را دوباره ایجاد کند که این نهادها در آینده بتوانند بخشی از وظایف فرهنگی جامعه را به عهده بگیرند.اقدامات جدید در راستای ایجاد مراکز فرهنگی در بخشهای صنعتی یا شبکه هایی از سازمانهای غیردولتی و فرهنگ عمومی می توانند در سطح محلی از حمایت و پشتیبانی برخوردار گردند






جدول شماره 18: نهادهای فرهنگی که از نظر مالی از حمایت عمومی برخوردار هستند(سال 2010)
جدول شماره 18: نهادهای فرهنگی که از نظر [[مالی]] از حمایت عمومی برخوردار هستند(سال 2010)
{| class="wikitable"
{| class="wikitable"
|حوزه فرهنگی
|حوزه فرهنگی

نسخهٔ ‏۲۰ مارس ۲۰۲۴، ساعت ۰۵:۲۶

نقش نهادهای عمومی در زیرساختهای فرهنگی اوکراین

در طول سالیان گذشته قوانین متعددی از سوی دولتهای حاکم بر اوکراین به تصویب رسیده است که تغییراتی را در کارکرد نهادها و حوزه های مختلف فرهنگی بوجود آورده است که می توان به قوانینی همچون قانون خصوصی سازی حوزه فرهنگ عمومی در سال 1992، قانون خودگردانی نهادهای محلی وابسته به دولت درسال1997،قانون اتحادیه هنرمندان حرفه ای سال1997،قانون بنیادهای خیریه سال1997،قانون ادارت محلی سال1999،قانون بودجه و مالیات اوکراین سال2010 و همچنین فرمان ریاست جمهوری برای توسعه هنر سال 1994 اشاره کرد. هدف اصلی اصلاحیه ها و قوانینی که درجامعه اوکراین در مورد ساختارهایی فرهنگی انجام می گیرد، تمرکززدایی در بخش وظایف فرهنگی و واگذاری بخش عمده ای  ازاین مسئولیتها به ادارات محلی و حتی انتقال آنها به بخش خصوصی و حتی سازمانهای غیر دولتی است. بخش خصوصی و غیردولتی نوظهور در حوزه فرهنگ عمومی اوکراین(گالریها، مراکز طراحی،انتشارات و رسانه ها ) هیچ گونه نفوذی در فرهنگ عمومی اوکراین ندارند و تا این اواخر با استقلال نسبی از دولت تنها سیاستهای فرهنگی دولت را اجراء می کردند. تقویت سازمانهای فرهنگی خصوصی و غیر دولتی و افزایش  پذیرش نقش مهم انها از سوی دولت می تواند این امید را دوباره ایجاد کند که این نهادها در آینده بتوانند بخشی از وظایف فرهنگی جامعه را به عهده بگیرند.اقدامات جدید در راستای ایجاد مراکز فرهنگی در بخشهای صنعتی یا شبکه هایی از سازمانهای غیردولتی و فرهنگ عمومی می توانند در سطح محلی از حمایت و پشتیبانی برخوردار گردند


جدول شماره 18: نهادهای فرهنگی که از نظر مالی از حمایت عمومی برخوردار هستند(سال 2010)

حوزه فرهنگی موسسات فرهنگی تعداد
میراث فرهنگی اماکنی شناسایی شده بعنوان میراث فرهنگی 63
موزه ها 499
آرشیوها 709
هنرهای دیداری گالری های هنر عمومی/تالارهای نمایش -
آکادمی های هنر(دانشگاه ها) 64
هنرهای نمایشی ارکستر سمفونیک 77
مدارس هنر وموسیقی 1474
آکادمی های تئاتر و موسیقی (دانشگاه ها) 5
تئاترهای نمایشی 136
خانه های تئاتر، موسیقی و اپرا 29
شرکتهای باله و رقص 6
کتاب و کتابخانه ها کتابخانه ها 20100
دیداری – شنیداری سازمانهای پخش محصولات دیداری شنیداری 1623
میان رشته ای خانه های فرهنگ / مراکز فرهنگی – اجتماعی 18700

منبع: کمیته آمار دولتی،وزارت فرهنگ،کمیته آرشیو دولتی


وضعیت  و مشارکت موسسات و نهادهای فرهنگی

موسسات فرهنگی در اوکراین در صورتی که عنوان (ملی )  از سوی دولت به آنها داده شده باشد از حمایت مالی حکومت مرکزی و همچنین از شرایط خاص و مطلوبی برخوردار هستند . از سال 1992 تا1994 تصمیم به دادن این عنوان برای سازمانها و نهادهای فرهنگی حق ویژه ریاست جمهوری بود که وی از طریق وزرای کابینه چنین عنوانی را برای سازمانهای مربوطه اعطاء می کرد.در سال 1994 این حق تنها به شخص رئیس جمهور داده شد.برخی از مهمترین موسسات و نهادهای مهم اوکراین عبارتند از:

-       آکادمی ملی تئاتر شفچنکو

-       آکادمی ملی تئاتر فرانکو

-       آکادمی ملی تئاتر اوکراینی- روسی

-       جامعه ارکستر سمفونی ملی

-       ارکستر ملی فولکلوریک

نهادهای فرهنگی اوکراین درمقیاس ملی ، ناحیه ای و محلی برخی برنامه ها و فعالیتهای مشارکت جویانه ای را با نهادها و بنیاد های فرهنگی بین المللی  از قبیل بنیاد سورس،بنیاد فرهنگی اروپا،شورای انگلیسی اوکراین ،مرکز فرهنگی فرانسویها،موسسه لهستانیها،موسسه سوئدیها و برخی نهادهای دیگردر چند سال اخیر به انجام رسانده اند. فعالیتهای فرهنگی انجام گرفته توسط این نهادهای بین المللی ، سازمانهای فرهنگی غیردولتی و حتی در برخی موارد بخش خصوصی و جواهع فرهنگی اوکراین را برای مشارکت درحمایت  از پروژه های فرهنگی در سطح محلی و مرکزی تشویق می کنند.مهمترین مثالی که دراین زمینه می توان به آن اشاره کرد فستیوال بین المللی سالانه فیلم (ملودیست)است که توسط مجموعه ای از این نهادها حمایت می شود.

در سال 2007 وزارت دوباره تاسیس شده فرهنگ و توریسم اوکراین روابط و مشارکت خود را با سازمانهای خصوصی و نهادهای غیردولتی توسعه داد و به توصیه ها و راهکارهای کارشناسان بین المللی را دراین خصوص چراغ راه خود قرار داد.

در سال 2007 وزارت فرهنگ اوکراین یاداشت تفاهمی را با یک  شرکت خصوصی ساختمان سازی بنام پلنیتا-باد امضاء کرد که هدف از ان بهبود فضای فرهنگی و هنری بر اساس اصول اروپایی بود.موفقیت اوکراین در دوسالانه ونیز نتیجه  همکاری بین وزارت فرهنگ و بنیاد هنری پینچوک به شمار می رود. مرکز هنری پینچوک یک مرکز بین المللی  برای هنر معاصر قرن بیست و یکم به شمار می رود. این مرز به عنوان ی سکوی باز برای هنرمندان ، کارهای هنری و جامعه به شمار می رود.هدف معین شده این مرکز ترکیب  و به هم بافتن محصولات ، مجموعه ها و نمایش های جدید ، پلی بین هویت ملی و چالش های بین المللی ایجاد کند .این یک فرصت ایده آل  می باشد که در آن شاهکاریهایی که بوسیله هنرمندان برجسته برای انعکاس پیچیدگی های جهان خلق گشته اند به یک شکل نو و بی نظیر تبدیل شوند. این مرکز محدوده کارش را تعریف می کند و به سوی خلق یک هویت واحد در رسیدن به اهداف حوزه های فعالیتش حرکت می کند که این حوزه ها عبارتند از: کلکسیون ها، نمایشگاه ها، ارتباطات، آموزش،انتشارات و تحقیقات.

در سال 2007 وزارت فرهنگ اوکراین قراردادی را با یک مرکز غیردولتی توسعه بنام دموکراسی از معبر فرهنگ  جهت مشارکت در فعالیتهای بین المللی و پروژه های تربیتی به امضاء رساند. انجمن هنری دزیگا مجموعه ای از هنرمندان، شخصیتهای ملی و تجار  هستند که توسط انواع گوناگون پروژه ها و هنرمندان فرهنگی  در قالب باشگاه ، فستیوال و غیره دور هم گرد آمده اند. این انجمن درسال 1993 تاسیس شد و نمایندگی های انجمن دانشجویان را متحد کرد. یکی دیگر  از گروه های مدنی گروهی بنام« کی یف فدیمی را حفظ کن» میباشد این گروه در سال 2007 در واکنش به تفکر برخی از مقامات حکومتی برای تخریب معماری قدیم  شهر کی یف برای کسب منافع سودجویانه تشکیل شد.