مجسمه سازی در سیرالئون: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی «'''2-6-9- مجسمه سازی:''' هنر مجسمه سازی در سیرالئون و دیگر كشورهای قاره آفریقا با سبك مجسمه سازی در كشورهای غربی كاملا متفاوت بوده و بیشتر بهعنوان بخشی از آداب و رسوم كهن این كشور درنظر گرفته میشود. مجسمههای ساخت این كشور عمدتاً چوبی بوده و ه...» ایجاد کرد) |
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).) |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
'''2-6-9- مجسمه سازی:''' | '''2-6-9- مجسمه سازی:''' | ||
هنر مجسمه سازی در سیرالئون و دیگر كشورهای قاره آفریقا با سبك مجسمه سازی در كشورهای غربی كاملا متفاوت بوده و بیشتر بهعنوان بخشی از آداب و رسوم كهن این كشور درنظر گرفته میشود. مجسمههای ساخت این كشور عمدتاً چوبی بوده و همان گونه كه ذكر شد در واقع نمادی از آداب و رسوم عمیق قومی قبیلگی کشور سیرالئون بوده و دربرگیرنده مفاهیمی همچون عشق و محبت، خشم خدایان، اتحاد، نیایش به درگاه خداوند بزرگ و... میباشند. این مجسمهها هرچند از نظر سبک، اندازه و نوع هنر به کار رفته در آنها در قبایل مختلف کشور متفاوتند ولی از نظر هدف سازندگان آنها که انتقال فرهنگ و سنتهای بر جای مانده از اجداد و پیشینیان به نسلهای آینده است مشترک میباشند. سازندگان این مجسمهها نیز که این هنر را بدون هرگونه آموزش آکادمیک و به صورت عملی و تجربی آموختهاند معمولاً تا حدودی به فرهنگ، سنت و باورهای کهن بومی این سرزمین احاطه دارند و در خلق این آثار هنری نهایت خلاقیت خود را به کار میبرند. مجسمههای ساخته شده در قبایل سیرالئون امروزه بیشتر بهعنوان وسیلهای برای امرار معاش و فروش آنها به گردشگران غربی در نظر گرفته میشوند و عده زیادی از بومیان این کشور از طریق ساخت این اشیاء هنری امرار معاش میکنند ولی تا چند دهه پیش صرفاً در مراسم و مناسبتهای سنتی همچون بزرگداشت مقام رؤسای قبایل، احترام به ارواح درگذشتگان، جشنهای گوناگون و مراسم سنتی و بهعنوان ابزار ارتباط با ارواح اجداد مورد استفاده قرار میگرفتند. | هنر مجسمه سازی در [[سیرالئون]] و دیگر كشورهای قاره آفریقا با سبك مجسمه سازی در كشورهای غربی كاملا متفاوت بوده و بیشتر بهعنوان بخشی از آداب و رسوم كهن این كشور درنظر گرفته میشود. مجسمههای ساخت این كشور عمدتاً چوبی بوده و همان گونه كه ذكر شد در واقع نمادی از آداب و رسوم عمیق قومی قبیلگی کشور سیرالئون بوده و دربرگیرنده مفاهیمی همچون عشق و محبت، خشم خدایان، اتحاد، نیایش به درگاه خداوند بزرگ و... میباشند. این مجسمهها هرچند از نظر سبک، اندازه و نوع هنر به کار رفته در آنها در قبایل مختلف کشور متفاوتند ولی از نظر هدف سازندگان آنها که انتقال فرهنگ و سنتهای بر جای مانده از اجداد و پیشینیان به نسلهای آینده است مشترک میباشند. سازندگان این مجسمهها نیز که این هنر را بدون هرگونه آموزش آکادمیک و به صورت عملی و تجربی آموختهاند معمولاً تا حدودی به فرهنگ، سنت و باورهای کهن بومی این سرزمین احاطه دارند و در خلق این آثار هنری نهایت خلاقیت خود را به کار میبرند. مجسمههای ساخته شده در قبایل سیرالئون امروزه بیشتر بهعنوان وسیلهای برای امرار معاش و فروش آنها به گردشگران غربی در نظر گرفته میشوند و عده زیادی از بومیان این کشور از طریق ساخت این اشیاء هنری امرار معاش میکنند ولی تا چند دهه پیش صرفاً در مراسم و مناسبتهای سنتی همچون بزرگداشت مقام رؤسای قبایل، احترام به ارواح درگذشتگان، جشنهای گوناگون و مراسم سنتی و بهعنوان ابزار ارتباط با ارواح اجداد مورد استفاده قرار میگرفتند. | ||
مجسمههای سیرالئون امروزه یکی از اقلام صادراتی این کشور را تشکیل میدهند و گردشگران خارجی به ویژه توریستهای آمریکایی، انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، ژاپنی و چینی در سفر به سیرالئون معمولاً چند قطعه از این مجسمهها را به کشورهای خود انتقال داده و زینتبخش منازل خود میسازند بدون اینکه توجهی به زوایای پنهان نهفته در عمق این اشیاء زیبای هنری داشته باشند. برخی از مجسمهسازان مشهور سیرالئون هر سال در جشنوارههای هنری که در کشورهای غربی برگزار میگردد شرکت میکنند و در مدت زمان برپایی این نمایشگاه سعی میکنند بازدیدکنندگان را با جلوههای فرهنگی دینی این مجسمهها آشنا سازند.((www.Culture of Sierra Leone.com:2011 | مجسمههای سیرالئون امروزه یکی از اقلام صادراتی این کشور را تشکیل میدهند و گردشگران خارجی به ویژه توریستهای آمریکایی، انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، ژاپنی و چینی در سفر به سیرالئون معمولاً چند قطعه از این مجسمهها را به کشورهای خود انتقال داده و زینتبخش منازل خود میسازند بدون اینکه توجهی به زوایای پنهان نهفته در عمق این اشیاء زیبای هنری داشته باشند. برخی از مجسمهسازان مشهور سیرالئون هر سال در جشنوارههای هنری که در کشورهای غربی برگزار میگردد شرکت میکنند و در مدت زمان برپایی این نمایشگاه سعی میکنند بازدیدکنندگان را با جلوههای فرهنگی دینی این مجسمهها آشنا سازند.((www.Culture of Sierra Leone.com:2011 |
نسخهٔ ۱۴ آوریل ۲۰۲۴، ساعت ۲۲:۰۰
2-6-9- مجسمه سازی:
هنر مجسمه سازی در سیرالئون و دیگر كشورهای قاره آفریقا با سبك مجسمه سازی در كشورهای غربی كاملا متفاوت بوده و بیشتر بهعنوان بخشی از آداب و رسوم كهن این كشور درنظر گرفته میشود. مجسمههای ساخت این كشور عمدتاً چوبی بوده و همان گونه كه ذكر شد در واقع نمادی از آداب و رسوم عمیق قومی قبیلگی کشور سیرالئون بوده و دربرگیرنده مفاهیمی همچون عشق و محبت، خشم خدایان، اتحاد، نیایش به درگاه خداوند بزرگ و... میباشند. این مجسمهها هرچند از نظر سبک، اندازه و نوع هنر به کار رفته در آنها در قبایل مختلف کشور متفاوتند ولی از نظر هدف سازندگان آنها که انتقال فرهنگ و سنتهای بر جای مانده از اجداد و پیشینیان به نسلهای آینده است مشترک میباشند. سازندگان این مجسمهها نیز که این هنر را بدون هرگونه آموزش آکادمیک و به صورت عملی و تجربی آموختهاند معمولاً تا حدودی به فرهنگ، سنت و باورهای کهن بومی این سرزمین احاطه دارند و در خلق این آثار هنری نهایت خلاقیت خود را به کار میبرند. مجسمههای ساخته شده در قبایل سیرالئون امروزه بیشتر بهعنوان وسیلهای برای امرار معاش و فروش آنها به گردشگران غربی در نظر گرفته میشوند و عده زیادی از بومیان این کشور از طریق ساخت این اشیاء هنری امرار معاش میکنند ولی تا چند دهه پیش صرفاً در مراسم و مناسبتهای سنتی همچون بزرگداشت مقام رؤسای قبایل، احترام به ارواح درگذشتگان، جشنهای گوناگون و مراسم سنتی و بهعنوان ابزار ارتباط با ارواح اجداد مورد استفاده قرار میگرفتند.
مجسمههای سیرالئون امروزه یکی از اقلام صادراتی این کشور را تشکیل میدهند و گردشگران خارجی به ویژه توریستهای آمریکایی، انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، ژاپنی و چینی در سفر به سیرالئون معمولاً چند قطعه از این مجسمهها را به کشورهای خود انتقال داده و زینتبخش منازل خود میسازند بدون اینکه توجهی به زوایای پنهان نهفته در عمق این اشیاء زیبای هنری داشته باشند. برخی از مجسمهسازان مشهور سیرالئون هر سال در جشنوارههای هنری که در کشورهای غربی برگزار میگردد شرکت میکنند و در مدت زمان برپایی این نمایشگاه سعی میکنند بازدیدکنندگان را با جلوههای فرهنگی دینی این مجسمهها آشنا سازند.((www.Culture of Sierra Leone.com:2011