ماسک و مجسمه در مالی: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(۲ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد) | |||
خط ۶: | خط ۶: | ||
درحال حاضر، انواع و اقسام ماسکها و مجسمهها که بخشی از سنتها و آداب و رسوم این کشور را در بردارند، بیشتر با انگیزه فروش به گردشگران خارجی و بهویژه اروپاییها ساخته میشوند و گروهی از مردم شهر و روستا که با ابزارهایی ساده این اشیای هنری را در منازل و کارگاههای خود میسازند، از این راه ارتزاق میکنند. | درحال حاضر، انواع و اقسام ماسکها و مجسمهها که بخشی از سنتها و آداب و رسوم این کشور را در بردارند، بیشتر با انگیزه فروش به گردشگران خارجی و بهویژه اروپاییها ساخته میشوند و گروهی از مردم شهر و روستا که با ابزارهایی ساده این اشیای هنری را در منازل و کارگاههای خود میسازند، از این راه ارتزاق میکنند. | ||
مشهورترین مجسمهای که هماکنون در [[مالی]] ساخته میشود و بهلحاظ نوع ساخت شهرت بسیاری دارد، مجسمهای موسوم به سیوار است. سیوار را از چوبی خاص میسازند و بر روی آن کندهکاری میکنند که نمایانگر بز کوهی است. رؤسای قبایل و سالخوردگان روستاها برای این مجسمه احترام خاصی قائل هستند | مشهورترین مجسمهای که هماکنون در [[مالی]] ساخته میشود و بهلحاظ نوع ساخت شهرت بسیاری دارد، مجسمهای موسوم به سیوار است. سیوار را از چوبی خاص میسازند و بر روی آن کندهکاری میکنند که نمایانگر بز کوهی است. رؤسای قبایل و سالخوردگان روستاها برای این مجسمه احترام خاصی قائل هستند<ref>برگرفته از [https://Www.mali.com www.mali.com]</ref><ref>عرباحمدی، امیربهرام (1392). جامعه و فرهنگ [[مالی]]. ناظر علمی ابوالحسن شریف محمدی. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی]، ص268-269.</ref>. | ||
== نیز نگاه کنید به == | == نیز نگاه کنید به == | ||
[[هنر مالی]]؛ [[صنایع دستی در مالی]] | |||
== کتابشناسی == | == کتابشناسی == |
نسخهٔ کنونی تا ۳۰ آوریل ۲۰۲۴، ساعت ۱۸:۲۵
ساخت انواع و اقسام ماسکها و مجسمههای کوچک و بزرگ، از گذشتههای دور تاکنون در قبایل مالی رواج داشته و هنرمندان کشور در خلق این پدیدههای هنری زیبا به اشکال متفاوت، تبحر و مهارت زیادی دارند. مجسمهها و ماسکهای مالیایی که از سنگ، چوب و گِل تهیه میشوند، از دیرباز دارای تقدس و جایگاه مذهبی خاصی بودند و در مراسم و مناسبتها، واسطهای بین خداوند بزرگ و انسانها در نظر گرفته میشدند.
مردم قبایل مختلف مالی در مورد این اشیای هنری، بر این باورند که ماسک و مجسمههایی که در مراسم استفاده میشود، واجد نیرویی شگرفاند و میتوانند در زندگی انسان تأثیرگذار باشند. با ورود اسلام و گرایش مردم به دین مبین اسلام، جایگاه و تقدس مذهبی این اشیا، بهتدریج کمرنگ و کمرنگتر شد.
درحال حاضر، انواع و اقسام ماسکها و مجسمهها که بخشی از سنتها و آداب و رسوم این کشور را در بردارند، بیشتر با انگیزه فروش به گردشگران خارجی و بهویژه اروپاییها ساخته میشوند و گروهی از مردم شهر و روستا که با ابزارهایی ساده این اشیای هنری را در منازل و کارگاههای خود میسازند، از این راه ارتزاق میکنند.
مشهورترین مجسمهای که هماکنون در مالی ساخته میشود و بهلحاظ نوع ساخت شهرت بسیاری دارد، مجسمهای موسوم به سیوار است. سیوار را از چوبی خاص میسازند و بر روی آن کندهکاری میکنند که نمایانگر بز کوهی است. رؤسای قبایل و سالخوردگان روستاها برای این مجسمه احترام خاصی قائل هستند[۱][۲].
نیز نگاه کنید به
کتابشناسی
- ↑ برگرفته از www.mali.com
- ↑ عرباحمدی، امیربهرام (1392). جامعه و فرهنگ مالی. ناظر علمی ابوالحسن شریف محمدی. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی، ص268-269.