صنایع و کالاهای فرهنگی در چین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
'''تعریف صنایع و کالاهای فرهنگی'''
[[پرونده:2023061211394158408.jpg|بندانگشتی|صنایع دستی چین]]
'''صنایع فرهنگی'''،به صنایعی گفته می‌شود كه با آفرینش، تولید و تجاری شدن كالاها و خدمات دارای محتوای غیر مادی و فرهنگی و مشمول حق مؤلف سروكار دارد. چاپ و نشر، انتشارات چند رسانه‌ای، تولیدات سینمایی و سمعی و بصری، صنایع دستی، طراحی، معماری، هنرهای تجسمی و نمایشی، ورزش، سازها و ابزار و آلات موسیقی، تبلیغات و جهانگردی فرهنگی از مصادیق صنایع فرهنگی هستند. صنایع فرهنگی به عنوان یكی از اجزا و عناصر مهم اقتصاد جوامع، نه تنها در رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی، بلكه به عنوان ابزار هویت فرهنگی در تقویت تنوع فرهنگی و قدرت نرم نقش اساسی دارد.


صنايع فرهنگي: به صنايعي گفته می­شود كه با آفرينش، توليد و تجاري شدن كالاها و خدمات داراي محتواي غير مادي و فرهنگي و مشمول حق مؤلف سروكار دارد. چاپ و نشر، انتشارات چند رسانه­اي، توليدات سينمايي و سمعي و بصري، صنايع دستي، طراحي، معماري، هنرهاي تجسمي و نمايشي، ورزش، سازها و ابزار و آلات موسيقي، تبليغات و جهانگردي فرهنگي از مصاديق صنايع فرهنگي هستند. صنايع فرهنگي به عنوان يكي از اجزا و عناصر مهم اقتصاد جوامع، نه تنها در رشد اقتصادي و اشتغال زايي، بلكه به عنوان ابزار هويت فرهنگي در تقويت تنوع فرهنگيو قدرت نرم نقش اساسي دارد.
وجه تمایز اصلی این صنعت با صنایع دیگر عبارتند از:


فرهنگی بودن آن‌ها؛ در دسترس بودن و نقش داشتن همگان در حفظ و ترویج و تنوع آن‌ها؛ مؤثر بودن در اشتغال‌زایی، ایجاد ثروت و تقویت خلاقیت. مجموعه كالاهای مصرفی حامل اندیشه‌ها، نمادها و روش‌های زیست كه در خلق و معرفی هویت جمعی و تعیین رویه‌های فرهنگی نقش دارند را كالاهای فرهنگی می‌نامند. این كالاها برآیند خلاقیت جمعی یا فردی بوده و با استفاده از فرآیند صنعتی در سطوح انبوه تكثیر و در جهان توزیع می‌شود<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،جلد دوم،</ref>.


وجه تمايز اصلي اين صنعت با صنايع دیگر عبارتند از: فرهنگي بودن آن­ها؛ در دسترس بودن و نقش داشتن همگان در حفظ و ترويج و تنوع آن­ها؛ مؤثر بودن در اشتغال­زایی، ایجاد ثروت و تقویت خلاقیت. مجموعه كالاهاي مصرفي حامل انديشه­ها، نمادها و روش­هاي زيست كه در خلق و معرفي هويت جمعي و تعيين رويه­هاي فرهنگي نقش دارند را كالاهاي فرهنگي می­نامند. اين كالاها برآيند خلاقيت جمعي يا فردي بوده و با استفاده از فرآيند صنعتي در سطوح انبوه تكثير و در جهان توزيع مي­شود.
نیز نگاه کنید به [[صنایع فرهنگی چین، سیاست ها و جایگاه آن در رشد اقتصاد ملی چین]]
 
== کتابشناسی ==

نسخهٔ ‏۱۱ نوامبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۸:۱۱

صنایع دستی چین

صنایع فرهنگی،به صنایعی گفته می‌شود كه با آفرینش، تولید و تجاری شدن كالاها و خدمات دارای محتوای غیر مادی و فرهنگی و مشمول حق مؤلف سروكار دارد. چاپ و نشر، انتشارات چند رسانه‌ای، تولیدات سینمایی و سمعی و بصری، صنایع دستی، طراحی، معماری، هنرهای تجسمی و نمایشی، ورزش، سازها و ابزار و آلات موسیقی، تبلیغات و جهانگردی فرهنگی از مصادیق صنایع فرهنگی هستند. صنایع فرهنگی به عنوان یكی از اجزا و عناصر مهم اقتصاد جوامع، نه تنها در رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی، بلكه به عنوان ابزار هویت فرهنگی در تقویت تنوع فرهنگی و قدرت نرم نقش اساسی دارد.

وجه تمایز اصلی این صنعت با صنایع دیگر عبارتند از:

فرهنگی بودن آن‌ها؛ در دسترس بودن و نقش داشتن همگان در حفظ و ترویج و تنوع آن‌ها؛ مؤثر بودن در اشتغال‌زایی، ایجاد ثروت و تقویت خلاقیت. مجموعه كالاهای مصرفی حامل اندیشه‌ها، نمادها و روش‌های زیست كه در خلق و معرفی هویت جمعی و تعیین رویه‌های فرهنگی نقش دارند را كالاهای فرهنگی می‌نامند. این كالاها برآیند خلاقیت جمعی یا فردی بوده و با استفاده از فرآیند صنعتی در سطوح انبوه تكثیر و در جهان توزیع می‌شود[۱].

نیز نگاه کنید به صنایع فرهنگی چین، سیاست ها و جایگاه آن در رشد اقتصاد ملی چین

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،جلد دوم،