ولتائیکها در ساحل عاج: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی «ولتائیکها کشاورزانی ماهرند و به صلحطلبی مشهور میباشند. این گروه منتسب به اقوام شمالشرقی (بورکینافاسوی امروزی) میشوند و برخلاف بسیاری از طوایف و اقوام دیگر که سابقه چنداندرازی در استقرار در مناطق مذکور ندارند، یکی از قدیمیتری...» ایجاد کرد) |
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).) |
||
(۲ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
ولتائیکها کشاورزانی ماهرند و به صلحطلبی مشهور میباشند. این گروه منتسب به اقوام شمالشرقی (بورکینافاسوی امروزی) میشوند و برخلاف بسیاری از طوایف و اقوام دیگر که سابقه چنداندرازی در استقرار در مناطق مذکور ندارند، یکی از قدیمیترین و باثباتترین اقوام ساحل عاج | ولتائیکها کشاورزانی ماهرند و به صلحطلبی مشهور میباشند. این گروه منتسب به اقوام شمالشرقی (بورکینافاسوی امروزی) میشوند و برخلاف بسیاری از طوایف و اقوام دیگر که سابقه چنداندرازی در استقرار در مناطق مذکور ندارند، یکی از قدیمیترین و باثباتترین اقوام [[ساحل عاج|ساحل عاج]] به نام سنوفوها را در خود دارند. این نام آن قدر مهم و ریشهدار است که گاه خود به عنوان سرشاخه برای تعریف این خانواده بهکار میرود. در مجموع ولتائیکها، شامل چهارده قوم مختلف میشوند که «کولانگو» (Koulango) و «لوبی» (Lobi) از معروفترین اقوام آن هستند. | ||
در توصیفی که از پراکندگی اقوام و قبایل مختلف بهدست داده شد، اشاره به دو نکته مهم ضروری | در توصیفی که از پراکندگی اقوام و قبایل مختلف بهدست داده شد، اشاره به دو نکته مهم ضروری به نظر میرسد؛ نخست اینکه استقرار این اقوام، محدود به مرزهای [[ساحل عاج|ساحل عاج]] نمیشود و به راحتی این پراکندگی، به همسایگان این سرزمین قابل تسری است؛ به این ترتیب، مرزهای جغرافیای انسانی [[ساحل عاج|ساحل عاج]]، از مرزهای طبیعی و سیاسی آن فراتر میرود. این موضوع البته از دیدگاه سیاسی و امنیتی، ایجاد دردسر و مشکل نموده است. هر چند در نظر ساکنان محلی، مثبت و مطلوب تلقی میگردد. در کل، کارکرد و تأثیر این اقوام متعدد، بیشتر معطوف روابط درون قبیلهای یا حل و فصل اختلافات قومی میشود و از اینرو، در تصمیمات کشوری و سیاستهای کلان و خارجی کشور، بیشتر باید به نقش گروههای دیگر، از جمله مهاجران فرانسوی و اروپایی پرداخت. هر چند در پی شورشهایی که قبایل ش[[مالی]] در سال 1968 و به منظور دستیابی به تشخص سیاسی و نیز برای به رسمیت شناختهشدن صورت دادند، دولت در 1975 اعلام نمود که هر یک از قبایل میتوانند در مجلس کشور، نمایندهای داشته باشند.<ref>ساحل عاج (1388). از مجموعه کتابهای سبز، به سفارش دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی وزارت امور خارجه. تهران: وزارت امور خارجه، مرکز چاپ و انتشارات.ص.7.</ref> نکته دیگر اینکه نمیتوانیم بهسادگی بپذیریم که اقوام مختلف از نواحی دیگر، مثلاً از شرق یا غرب و شمال به این سرزمین مهاجرت کردهاند و [[ساحل عاج|ساحل عاج]]، ساکنان کهن و باستانی نداشته است؛ زیرا در پی کاوشهای اخیر باستانشناسان، نشانههایی از تمدن عصر آهن و طلا، در گوشه گوشه آن یافت میشود. تنها این مسئله باقی میماند که بدانیم این انسانهای پیشین چه کسانی بودهاند و اینکه آیا در ترکیب و ساخت اقوام کنونی، ردی از آنها میتوان جستجو کرد یا خیر.<ref>حسینی، روح الله، خان آبادی، سعید(1400). جامعه و فرهنگ ساحل عاج. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]،ص 102-103.</ref> | ||
== نیز نگاه کنید به == | |||
[[ماندهها در ساحل عاج|مانده ها در ساحل عاج]]؛ [[کروها در ساحل عاج]] | |||
== کتابشناسی == |
نسخهٔ کنونی تا ۲۱ مهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۶:۳۵
ولتائیکها کشاورزانی ماهرند و به صلحطلبی مشهور میباشند. این گروه منتسب به اقوام شمالشرقی (بورکینافاسوی امروزی) میشوند و برخلاف بسیاری از طوایف و اقوام دیگر که سابقه چنداندرازی در استقرار در مناطق مذکور ندارند، یکی از قدیمیترین و باثباتترین اقوام ساحل عاج به نام سنوفوها را در خود دارند. این نام آن قدر مهم و ریشهدار است که گاه خود به عنوان سرشاخه برای تعریف این خانواده بهکار میرود. در مجموع ولتائیکها، شامل چهارده قوم مختلف میشوند که «کولانگو» (Koulango) و «لوبی» (Lobi) از معروفترین اقوام آن هستند.
در توصیفی که از پراکندگی اقوام و قبایل مختلف بهدست داده شد، اشاره به دو نکته مهم ضروری به نظر میرسد؛ نخست اینکه استقرار این اقوام، محدود به مرزهای ساحل عاج نمیشود و به راحتی این پراکندگی، به همسایگان این سرزمین قابل تسری است؛ به این ترتیب، مرزهای جغرافیای انسانی ساحل عاج، از مرزهای طبیعی و سیاسی آن فراتر میرود. این موضوع البته از دیدگاه سیاسی و امنیتی، ایجاد دردسر و مشکل نموده است. هر چند در نظر ساکنان محلی، مثبت و مطلوب تلقی میگردد. در کل، کارکرد و تأثیر این اقوام متعدد، بیشتر معطوف روابط درون قبیلهای یا حل و فصل اختلافات قومی میشود و از اینرو، در تصمیمات کشوری و سیاستهای کلان و خارجی کشور، بیشتر باید به نقش گروههای دیگر، از جمله مهاجران فرانسوی و اروپایی پرداخت. هر چند در پی شورشهایی که قبایل شمالی در سال 1968 و به منظور دستیابی به تشخص سیاسی و نیز برای به رسمیت شناختهشدن صورت دادند، دولت در 1975 اعلام نمود که هر یک از قبایل میتوانند در مجلس کشور، نمایندهای داشته باشند.[۱] نکته دیگر اینکه نمیتوانیم بهسادگی بپذیریم که اقوام مختلف از نواحی دیگر، مثلاً از شرق یا غرب و شمال به این سرزمین مهاجرت کردهاند و ساحل عاج، ساکنان کهن و باستانی نداشته است؛ زیرا در پی کاوشهای اخیر باستانشناسان، نشانههایی از تمدن عصر آهن و طلا، در گوشه گوشه آن یافت میشود. تنها این مسئله باقی میماند که بدانیم این انسانهای پیشین چه کسانی بودهاند و اینکه آیا در ترکیب و ساخت اقوام کنونی، ردی از آنها میتوان جستجو کرد یا خیر.[۲]
نیز نگاه کنید به
مانده ها در ساحل عاج؛ کروها در ساحل عاج
کتابشناسی
- ↑ ساحل عاج (1388). از مجموعه کتابهای سبز، به سفارش دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی وزارت امور خارجه. تهران: وزارت امور خارجه، مرکز چاپ و انتشارات.ص.7.
- ↑ حسینی، روح الله، خان آبادی، سعید(1400). جامعه و فرهنگ ساحل عاج. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،ص 102-103.