بندر پوتی: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی « ==== بندر پوتی ==== پوتی یكی از بنادر عمده دریای سیاه است كه در استان سامقره لو قرار دارد. در منابع یونان باستان از این بندر به نام "فازیس" یاد شده و آن را به عنوان یكی از مراكز اقتصادی و فرهنگی ذكر كرده اند. سابقه آن به بیش از دو هزار سال پیش تخمین زد...» ایجاد کرد)
 
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).)
خط ۱: خط ۱:


==== بندر پوتی ====
==== بندر پوتی ====
پوتی یكی از بنادر عمده دریای سیاه است كه در استان سامقره لو قرار دارد. در منابع یونان باستان از این بندر به نام "فازیس" یاد شده و آن را به عنوان یكی از مراكز اقتصادی و فرهنگی ذكر كرده اند. سابقه آن به بیش از دو هزار سال پیش تخمین زده می شود. همان طور كه در افسانه های باستانی آمده، درست در همین نقطه بود كه كشتی "آرگونات" لنگر انداخته است. در روزگاران كهن راه های بازرگانی اروپا به هندوستان از دهانه رود فازیس (پوتی ) می گذشت. برای دریانوردان یونان، فازیس نقطه اصلی بازرگانی و حمل و نقل در دریای سیاه به ویژه پس از به زیر آب رفتن "دیوسكوریا" بود. فازیس دردوره باستان به جهت آكادمی خود معرو ف بود. جوانانی از نقاط دور دست برای آموزش فلسفه، دستور زبان، علوم دینی و حساب به این مدرسه می آمدند. نام امروزی شهر پوتی، از منابع كتبی گرجی قرن 8 میلادی بدست آمده است. در قرن 16 میلادی سلطان عثمانی در اینجا دژی بنا كرد كه از آن بنا، برجی بجای مانده است. در سال 1828 توسط سپاهیان روسیه تزاری تسخیر شد و در سا ل 1858 به عنوان شهر بندری شناخته شده. در این زمان قایقهای ماهیگیری از كریمه، كشتیهای بادبانی ترك و پاره ای اوقات كشتی های رومی و شركت های بازرگانی خارجی در این بندر پهلو می گرفتند.
پوتی یكی از بنادر عمده دریای سیاه است كه در استان [[سامقره لو]] قرار دارد. در منابع یونان باستان از این بندر به نام "فازیس" یاد شده و آن را به عنوان یكی از مراكز اقتصادی و فرهنگی ذكر كرده اند. سابقه آن به بیش از دو هزار سال پیش تخمین زده می شود. همان طور كه در افسانه های باستانی آمده، درست در همین نقطه بود كه كشتی "آرگونات" لنگر انداخته است. در روزگاران كهن راه های بازرگانی اروپا به هندوستان از دهانه رود فازیس (پوتی ) می گذشت. برای دریانوردان یونان، فازیس نقطه اصلی بازرگانی و حمل و نقل در دریای سیاه به ویژه پس از به زیر آب رفتن "دیوسكوریا" بود. فازیس دردوره باستان به جهت آكادمی خود معرو ف بود. جوانانی از نقاط دور دست برای آموزش فلسفه، دستور زبان، علوم دینی و حساب به این مدرسه می آمدند. نام امروزی شهر پوتی، از منابع كتبی گرجی قرن 8 میلادی بدست آمده است. در قرن 16 میلادی سلطان عثمانی در اینجا دژی بنا كرد كه از آن بنا، برجی بجای مانده است. در سال 1828 توسط سپاهیان [[روسیه]] تزاری تسخیر شد و در سا ل 1858 به عنوان شهر بندری شناخته شده. در این زمان قایقهای ماهیگیری از كریمه، كشتیهای بادبانی ترك و پاره ای اوقات كشتی های رومی و شركت های بازرگانی خارجی در این بندر پهلو می گرفتند.


در پایان سده 19 میلادی در ارتباط با ساخت راه آهن از تفلیس به پوتی، بندر عمیق تر شده و برای دسترسی كشتی های بزرگ آماده شد. مسئول طرح راه آهن و تعریض "نیكونیكولادزه" یكی از نویسندگان و شخصیت های برجسته گرجی بود.
در پایان سده 19 میلادی در ارتباط با ساخت راه آهن از [[تفلیس]] به پوتی، بندر عمیق تر شده و برای دسترسی كشتی های بزرگ آماده شد. مسئول طرح راه آهن و تعریض "نیكونیكولادزه" یكی از نویسندگان و شخصیت های برجسته گرجی بود.


امروز پوتی یكی از بزرگترین بنادر دریای سیاه است. در لنگرگاه بندر می توان تعداد زیادی از شناورهای تجاری را با پرچم كشورهای گوناگون مشاهده كرد. مهمترین كالاهایی كه از بندر بارگیری می شود سنگ منگنز معادن "چیاتورا" است. غله، الوار، سیمان، ذغال سنگ، اتومبیل، چای، شراب، و دیگر كالاها نیز از بندر پوتی بارگیری می شود. اداره ماهیگیری گرجستان در این بندر مستقر شده است در پائیز و زمستان، ماهیگیران دام گستر از بندر پوتی برای ماهیگیری در آبهای اقیانوس اطلس و آرام آماده می شوند.
امروز پوتی یكی از بزرگترین بنادر دریای سیاه است. در لنگرگاه بندر می توان تعداد زیادی از شناورهای تجاری را با پرچم كشورهای گوناگون مشاهده كرد. مهمترین كالاهایی كه از بندر بارگیری می شود سنگ منگنز معادن "چیاتورا" است. غله، الوار، سیمان، ذغال سنگ، اتومبیل، چای، شراب، و دیگر كالاها نیز از بندر پوتی بارگیری می شود. اداره ماهیگیری [[گرجستان]] در این بندر مستقر شده است در پائیز و زمستان، ماهیگیران دام گستر از بندر پوتی برای ماهیگیری در آبهای اقیانوس اطلس و آرام آماده می شوند.


پس از فروپاشی شوروی، پوتی شاهد درگیری ها و جنگهای داخلی گرجستان بود. پس از تعطیلی فعالیت های بندر سوخوم ی به علت جنگ های داخلی آبخازیا، بندر پوتی به بندری فعال تبدیل شده و همه روزه بر اهمیت بیشتر آن افزوده می شود.
پس از فروپاشی شوروی، پوتی شاهد درگیری ها و جنگهای داخلی گرجستان بود. پس از تعطیلی فعالیت های بندر سوخوم ی به علت جنگ های داخلی آبخازیا، بندر پوتی به بندری فعال تبدیل شده و همه روزه بر اهمیت بیشتر آن افزوده می شود.


طرح های ساختمانی بزرگی در پوتی در دست اجرا است كه ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر را افزایش خواهد داد. در آینده ای نزدیك پوتی با امكانات بندری خود و دارا بودن فضای مناسب جغرافیایی برای گسترش زیر ساخت های بندری، جاده و راه آهن، نقطه نهایی دالان ترانزیتی "آسیا اروپا" و نقطه ارتباطی مهم قفقاز جنوبی با ایران و آسیای مركزی خواهد شد. جمعیت شهر پوتی در سال 1993 به 60 هزار نفر رسید.
طرح های ساختمانی بزرگی در پوتی در دست اجرا است كه ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر را افزایش خواهد داد. در آینده ای نزدیك پوتی با امكانات بندری خود و دارا بودن فضای مناسب جغرافیایی برای گسترش زیر ساخت های بندری، جاده و راه آهن، نقطه نهایی دالان ترانزیتی "آسیا اروپا" و نقطه ارتباطی مهم قفقاز جنوبی با ایران و آسیای مركزی خواهد شد. جمعیت شهر پوتی در سال 1993 به 60 هزار نفر رسید.

نسخهٔ ‏۲۷ مهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۰:۵۳

بندر پوتی

پوتی یكی از بنادر عمده دریای سیاه است كه در استان سامقره لو قرار دارد. در منابع یونان باستان از این بندر به نام "فازیس" یاد شده و آن را به عنوان یكی از مراكز اقتصادی و فرهنگی ذكر كرده اند. سابقه آن به بیش از دو هزار سال پیش تخمین زده می شود. همان طور كه در افسانه های باستانی آمده، درست در همین نقطه بود كه كشتی "آرگونات" لنگر انداخته است. در روزگاران كهن راه های بازرگانی اروپا به هندوستان از دهانه رود فازیس (پوتی ) می گذشت. برای دریانوردان یونان، فازیس نقطه اصلی بازرگانی و حمل و نقل در دریای سیاه به ویژه پس از به زیر آب رفتن "دیوسكوریا" بود. فازیس دردوره باستان به جهت آكادمی خود معرو ف بود. جوانانی از نقاط دور دست برای آموزش فلسفه، دستور زبان، علوم دینی و حساب به این مدرسه می آمدند. نام امروزی شهر پوتی، از منابع كتبی گرجی قرن 8 میلادی بدست آمده است. در قرن 16 میلادی سلطان عثمانی در اینجا دژی بنا كرد كه از آن بنا، برجی بجای مانده است. در سال 1828 توسط سپاهیان روسیه تزاری تسخیر شد و در سا ل 1858 به عنوان شهر بندری شناخته شده. در این زمان قایقهای ماهیگیری از كریمه، كشتیهای بادبانی ترك و پاره ای اوقات كشتی های رومی و شركت های بازرگانی خارجی در این بندر پهلو می گرفتند.

در پایان سده 19 میلادی در ارتباط با ساخت راه آهن از تفلیس به پوتی، بندر عمیق تر شده و برای دسترسی كشتی های بزرگ آماده شد. مسئول طرح راه آهن و تعریض "نیكونیكولادزه" یكی از نویسندگان و شخصیت های برجسته گرجی بود.

امروز پوتی یكی از بزرگترین بنادر دریای سیاه است. در لنگرگاه بندر می توان تعداد زیادی از شناورهای تجاری را با پرچم كشورهای گوناگون مشاهده كرد. مهمترین كالاهایی كه از بندر بارگیری می شود سنگ منگنز معادن "چیاتورا" است. غله، الوار، سیمان، ذغال سنگ، اتومبیل، چای، شراب، و دیگر كالاها نیز از بندر پوتی بارگیری می شود. اداره ماهیگیری گرجستان در این بندر مستقر شده است در پائیز و زمستان، ماهیگیران دام گستر از بندر پوتی برای ماهیگیری در آبهای اقیانوس اطلس و آرام آماده می شوند.

پس از فروپاشی شوروی، پوتی شاهد درگیری ها و جنگهای داخلی گرجستان بود. پس از تعطیلی فعالیت های بندر سوخوم ی به علت جنگ های داخلی آبخازیا، بندر پوتی به بندری فعال تبدیل شده و همه روزه بر اهمیت بیشتر آن افزوده می شود.

طرح های ساختمانی بزرگی در پوتی در دست اجرا است كه ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر را افزایش خواهد داد. در آینده ای نزدیك پوتی با امكانات بندری خود و دارا بودن فضای مناسب جغرافیایی برای گسترش زیر ساخت های بندری، جاده و راه آهن، نقطه نهایی دالان ترانزیتی "آسیا اروپا" و نقطه ارتباطی مهم قفقاز جنوبی با ایران و آسیای مركزی خواهد شد. جمعیت شهر پوتی در سال 1993 به 60 هزار نفر رسید.