ال گرکو: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
[[پرونده:ال گرکو، هنرمند و نقاش مشهور اسپانیایی.jpg|بندانگشتی|226x226پیکسل|ال گرکو، نقاش | [[پرونده:ال گرکو، هنرمند و نقاش مشهور اسپانیایی.jpg|بندانگشتی|226x226پیکسل|ال گرکو، نقاش اسپانیایی، برگرفته از فاخری، مهدی(1392).جامعه و فرهنگ [[اسپانیا]]. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی(در دست انتشار)]] | ||
اِل گِرِکو (El Greco)، در سال 1541 میلادی در یک خانواده سرشناس یونانی متولد شد. نام اصلی او دومِنیکوس تِئوتوکوپُلوس [iii] بود. ابتدا زیر نظر استادان بزرگ ونیزی تعلیم دید و پس از آن در رُم تحت تعلیم میکل آنژ و رافائل قرار گرفت. در سال 1577 به تولِدو نقل مکان کرد و از آن پس تا پایان عمر در آنجا ماند. او سعی داشت تا همیشه برتری فرهنگی خودش را بر اسپانیاییها دیکته کند، چراکه باتوجه به ریشه یونانی که داشت خودش را وابسته به یک هنر غنی و متعالی میدانست. | |||
در سال 1541 میلادی در یک خانواده سرشناس یونانی متولد شد. نام اصلی او دومِنیکوس تِئوتوکوپُلوس [iii] بود. ابتدا زیر نظر استادان بزرگ ونیزی تعلیم دید و پس از آن در رُم تحت تعلیم میکل آنژ و رافائل قرار گرفت. در سال 1577 به تولِدو نقل مکان کرد و از آن پس تا پایان عمر در آنجا ماند. او سعی داشت تا همیشه برتری فرهنگی خودش را بر اسپانیاییها دیکته کند، چراکه باتوجه به ریشه یونانی که داشت خودش را وابسته به یک هنر غنی و متعالی میدانست. | |||
پادشاه اسپانیا علاقه چندانی به وی نداشت و اسپانیاییها نیز از گفتن نام یونانی او خودداری میکردند و تنها به او اِل گِرِکو یا گریک میگفتند. | |||
پشتیبانی کلیسای کاتولیک به عنوان یکی از مشتریان اصلی او سبب شده بود تا او بتواند تابلوهایش را با قیمتهای بالا بفروش برساند و اینگونه زندگی راحتی داشته باشد، اما سبک زندگی پرخرج او سبب شد تا در پایان عمر با تنگدستی گذران زندگی کند. وی در هفتم آوریل 1614 در تولدو دیده از جهان فرو بست. بعد از مرگ او آثارش به فراموشی سپرده شدند، اما سالها بعد در قرن نوزدهم اعتباری دوباره یافتند. اِل گِرِکو سبکی بسیار شخصی را در نقاشی به کار میگرفت؛ وی را در زمره نقاشان سبک شیوه گرایی (mannerism) جای میدهند. | |||
از سویی نادیده گرفتن رنگهای طبیعی و سایه روشنهای دستکاری شده حسی از تنش را در آثار او بوجود آورده است و از سویی دیگر درک بالای او از آناتومیانسان در شکل گیری پیکرههای آثارش به او کمک فراوان کرده است<ref>برگرفته از http://www.art-elgreco.com</ref><ref>فاخری، مهدی(1392). جامعه و فرهنگ [[اسپانیا]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی] (در دست انتشار)</ref>. | |||
== نیز نگاه کنید به == | |||
[[هنر اسپانیا]]؛ [[تاریخ هنر اسپانیا]]؛ [[مشاهیر هنری اسپانیا]]؛ [[نقاشان اسپانیایی]] | |||
== پاورقی == | == پاورقی == | ||
[iii] Domenikos Theotokopoulos: این سبک در بین سالهای 1520 تا 1600 در اروپا رواج یافت که با اغراق در پیچ و تابها و درازنمایی پیکرهها سعی در بیان حالات عاطفی اثر داشتند که در تعارض با توازن و هماهنگی حاکم بر عصر رنسانس بود. | <small>[iii] Domenikos Theotokopoulos: این سبک در بین سالهای 1520 تا 1600 در اروپا رواج یافت که با اغراق در پیچ و تابها و درازنمایی پیکرهها سعی در بیان حالات عاطفی اثر داشتند که در تعارض با توازن و هماهنگی حاکم بر عصر رنسانس بود.</small> | ||
== کتابشناسی == | == کتابشناسی == |
نسخهٔ کنونی تا ۷ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۰۸:۳۳
اِل گِرِکو (El Greco)، در سال 1541 میلادی در یک خانواده سرشناس یونانی متولد شد. نام اصلی او دومِنیکوس تِئوتوکوپُلوس [iii] بود. ابتدا زیر نظر استادان بزرگ ونیزی تعلیم دید و پس از آن در رُم تحت تعلیم میکل آنژ و رافائل قرار گرفت. در سال 1577 به تولِدو نقل مکان کرد و از آن پس تا پایان عمر در آنجا ماند. او سعی داشت تا همیشه برتری فرهنگی خودش را بر اسپانیاییها دیکته کند، چراکه باتوجه به ریشه یونانی که داشت خودش را وابسته به یک هنر غنی و متعالی میدانست.
پادشاه اسپانیا علاقه چندانی به وی نداشت و اسپانیاییها نیز از گفتن نام یونانی او خودداری میکردند و تنها به او اِل گِرِکو یا گریک میگفتند.
پشتیبانی کلیسای کاتولیک به عنوان یکی از مشتریان اصلی او سبب شده بود تا او بتواند تابلوهایش را با قیمتهای بالا بفروش برساند و اینگونه زندگی راحتی داشته باشد، اما سبک زندگی پرخرج او سبب شد تا در پایان عمر با تنگدستی گذران زندگی کند. وی در هفتم آوریل 1614 در تولدو دیده از جهان فرو بست. بعد از مرگ او آثارش به فراموشی سپرده شدند، اما سالها بعد در قرن نوزدهم اعتباری دوباره یافتند. اِل گِرِکو سبکی بسیار شخصی را در نقاشی به کار میگرفت؛ وی را در زمره نقاشان سبک شیوه گرایی (mannerism) جای میدهند.
از سویی نادیده گرفتن رنگهای طبیعی و سایه روشنهای دستکاری شده حسی از تنش را در آثار او بوجود آورده است و از سویی دیگر درک بالای او از آناتومیانسان در شکل گیری پیکرههای آثارش به او کمک فراوان کرده است[۱][۲].
نیز نگاه کنید به
هنر اسپانیا؛ تاریخ هنر اسپانیا؛ مشاهیر هنری اسپانیا؛ نقاشان اسپانیایی
پاورقی
[iii] Domenikos Theotokopoulos: این سبک در بین سالهای 1520 تا 1600 در اروپا رواج یافت که با اغراق در پیچ و تابها و درازنمایی پیکرهها سعی در بیان حالات عاطفی اثر داشتند که در تعارض با توازن و هماهنگی حاکم بر عصر رنسانس بود.
کتابشناسی
- ↑ برگرفته از http://www.art-elgreco.com
- ↑ فاخری، مهدی(1392). جامعه و فرهنگ اسپانیا. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی (در دست انتشار)