قوم تاجیک در چین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).)
خط ۱: خط ۱:
تاجیک عمدتا در بخش خودمختار تاجیک نشین تاشغورقان در استان سین کیانگ زندگی می کنند و زبان آنان  شاخه ای از زبان تاجیکی(سرکوهی) متعلق به زبان ­های ایرانی هندو-اروپایی است.
تاجیک عمدتا در بخش خودمختار تاجیک نشین تاشغورقان در استان سین کیانگ زندگی می کنند و زبان آنان  شاخه ای از [[زبان تاجیکی]](سرکوهی) متعلق به زبان ­های ایرانی هندو-اروپایی است.


در گذشته تاجیک ها زبان نوشتاری نداشته و ادبیات آن به صورت شفاهی و سینه به سینه به نسل ­های بعدی منتقل شده است. اکثر قریب به اتفاق تاجیک­ ها از [[شیعیان اسماعیلیه در چین|شیعیان اسماعیلیه]] بوده و از نظر فرهنگی وهنری شباهت خیلی زیادی به فرهنگ و هنر ایرانی دارند. طبق سرشماری اخیر، [[جمعیت چین|جمعیت]] تاجیک ­ها 50 هزار نفر بوده است<ref>سابقی، علی محمد(1392).جامعه و فرهنگ [[چین]].تهران:موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،جلد2،ص840</ref>.
در گذشته تاجیک ها زبان نوشتاری نداشته و ادبیات آن به صورت شفاهی و سینه به سینه به نسل ­های بعدی منتقل شده است. اکثر قریب به اتفاق تاجیک­ ها از [[شیعیان اسماعیلیه در چین|شیعیان اسماعیلیه]] بوده و از نظر فرهنگی وهنری شباهت خیلی زیادی به فرهنگ و هنر ایرانی دارند. طبق سرشماری اخیر، [[جمعیت چین|جمعیت]] تاجیک ­ها 50 هزار نفر بوده است<ref>سابقی، علی محمد(1392).جامعه و فرهنگ [[چین]].تهران:موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،جلد2،ص840</ref>.

نسخهٔ ‏۷ ژوئیهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۰۲:۱۲

تاجیک عمدتا در بخش خودمختار تاجیک نشین تاشغورقان در استان سین کیانگ زندگی می کنند و زبان آنان شاخه ای از زبان تاجیکی(سرکوهی) متعلق به زبان ­های ایرانی هندو-اروپایی است.

در گذشته تاجیک ها زبان نوشتاری نداشته و ادبیات آن به صورت شفاهی و سینه به سینه به نسل ­های بعدی منتقل شده است. اکثر قریب به اتفاق تاجیک­ ها از شیعیان اسماعیلیه بوده و از نظر فرهنگی وهنری شباهت خیلی زیادی به فرهنگ و هنر ایرانی دارند. طبق سرشماری اخیر، جمعیت تاجیک ­ها 50 هزار نفر بوده است[۱].

نیز نگاه کنید به

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد(1392).جامعه و فرهنگ چین.تهران:موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،جلد2،ص840