مسیحیت در تاجیکستان: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی «'''1-2-7. مسیحیت''' هر چند مسیحیت در آسیای مرکزی دارای سابقه نسبتاً طولانی است اما تا پیش از حاکمیت شوروی سابق بر منطقه آسیای مرکزی که اواخر دهه دوم قرن بیستم بود موفقیت چندانی به دست نیاورده و از جایگاه مناسبی در بین مردم برخوردار نبود. اما پس از م...» ایجاد کرد) |
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).) |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
'''1-2-7. مسیحیت''' | '''1-2-7. مسیحیت''' | ||
هر چند مسیحیت در آسیای مرکزی دارای سابقه نسبتاً طولانی است اما تا پیش از حاکمیت شوروی سابق بر منطقه آسیای مرکزی که اواخر دهه دوم قرن بیستم بود موفقیت چندانی به دست نیاورده و از جایگاه مناسبی در بین مردم برخوردار نبود. اما پس از مهاجرت روسها به این منطقه پای دین مسیحیت به طور جدی به آسیای مرکزی باز شد. زیرا تقریباً اکثر قریب به اتفاق کسانی که به دلخواه یا اجباراً به این منطقه مهاجرت می کردند پیروان کیش مسیحیت بودند ولی کمتر کسی از مردمان این منطقه به آیین مسیحیت پیوستند. این در حالی بود که کمونیستهای حاکم بر شوروی سابق مبارزه با هر نوع مذهبی را در دستور کار خود قرار داده بودند. یعنی مسیحیان روسی هم که به این منطقه مهاجرت می کردند از نظر دینی مورد حمایت کمونیستها نبودند. به همین دلیل این دین هیچ شانس و امیدی برای ترویج خود در تاجیکستان نداشت. زیرا از یک سو با عدم پذیرش از سوی مردم و از سوی دیگر با سیاستهای دین زدایی کمونیستها مواجه بود. اما در مجموع اگر تمام روسها و اوکراینی های ساکن این کشور را مسیحی فرض کرده و برخی از اقوام و نژادهای دیگر را (نظیر اقلیتهای آلمانی، کره ای و ...) که در این کشور سکونت دارند مسیحی بدانیم، جمعیت مسیحیان این کشور به حدود 5% از کل جمعیت 556/011/7 نفری این کشور میرسد. | هر چند مسیحیت در آسیای مرکزی دارای سابقه نسبتاً طولانی است اما تا پیش از حاکمیت شوروی سابق بر منطقه آسیای مرکزی که اواخر دهه دوم قرن بیستم بود موفقیت چندانی به دست نیاورده و از جایگاه مناسبی در بین مردم برخوردار نبود. اما پس از مهاجرت روسها به این منطقه پای دین مسیحیت به طور جدی به آسیای مرکزی باز شد. زیرا تقریباً اکثر قریب به اتفاق کسانی که به دلخواه یا اجباراً به این منطقه مهاجرت می کردند پیروان کیش مسیحیت بودند ولی کمتر کسی از مردمان این منطقه به آیین مسیحیت پیوستند. این در حالی بود که کمونیستهای حاکم بر شوروی سابق مبارزه با هر نوع مذهبی را در دستور کار خود قرار داده بودند. یعنی مسیحیان روسی هم که به این منطقه مهاجرت می کردند از نظر دینی مورد حمایت کمونیستها نبودند. به همین دلیل این دین هیچ شانس و امیدی برای ترویج خود در [[تاجیکستان]] نداشت. زیرا از یک سو با عدم پذیرش از سوی مردم و از سوی دیگر با سیاستهای دین زدایی کمونیستها مواجه بود. اما در مجموع اگر تمام روسها و اوکراینی های ساکن این کشور را مسیحی فرض کرده و برخی از اقوام و نژادهای دیگر را (نظیر اقلیتهای آلمانی، کره ای و ...) که در این کشور سکونت دارند مسیحی بدانیم، جمعیت مسیحیان این کشور به حدود 5% از کل جمعیت 556/011/7 نفری این کشور میرسد. | ||
اکثر مسیحیان تاجیکستان پیرو مذهب پروتستان هستند اما برخی از آنها از مراکز واتیکان، کانادا، آمریکا، سوئد، فنلاند، نروژ و دیگر کشورهای غربی حمایت میشوند. با توجه با آن که حدود 60% از جمعیت این کشور زیر خط فقر زندگی میکنند، گروههای مسیحی از این موقعیت استفاده کرده و با ارائه کمک های مالی به مردم، آنها را به پذیرش کیش مسیحیت دعوت می کنند. | اکثر مسیحیان تاجیکستان پیرو مذهب پروتستان هستند اما برخی از آنها از مراکز واتیکان، کانادا، آمریکا، سوئد، فنلاند، نروژ و دیگر کشورهای غربی حمایت میشوند. با توجه با آن که حدود 60% از جمعیت این کشور زیر خط فقر زندگی میکنند، گروههای مسیحی از این موقعیت استفاده کرده و با ارائه کمک های [[مالی]] به مردم، آنها را به پذیرش کیش مسیحیت دعوت می کنند. | ||
در همین راستا بسیاری از مبلغان مسیحی به خانهها مراجعه کرده و کتابها و مجلاتی را که با عکسهای رنگی زیبا آراسته اند، رایگان در بین مردم تقسیم می کنند. پروتستانها در رستوران کلیسای سانمین در [[شهر دوشنبه]] پایتخت تاجیکستان روزانه تا 200 نفر افراد بی بضاعت را اطعام می کنند. به بیماران خدمات پزشکی رایگان داده و باشگاههای ورزشی و کتب مورد علاقه مردم و جوانان را به طور رایگان در اختیار آن ها قرار می دهند. اخیراً نیز سایت اینترنتی مسیحیان آسیای مرکزی از سوی مبلغین مسیحی آسیای مرکزی راه اندازی شده که در آن مطالبی راجع به مسیحیت و تبلیغ دین مسیح درج می شود. مبلغین مسیحی در این کشور بسیار فعال هستند. آنها حتی با کسانی که دین آنها را نمی پذیرند ولی به مراکز آنها تردد می کنند برخورد مناسبی دارند. تا چند سال پیش این مبلغان جرأت نمی کردند به جز دوشنبه در سایر شهرها و شهرستانهای تاجیکستان فعالیت کنند. اما الان در شهرستانهای کوچک هم حضور فعالی دارند. برخی معتقدند که فقط فرقه بابیان که یکی از فرقههای مسیحی فعال در تاجیکستان است حدود ده هزارنفر مسیحی جدیدالورود پذیرفته است(زرافشانفر، 2000). | در همین راستا بسیاری از مبلغان مسیحی به خانهها مراجعه کرده و کتابها و مجلاتی را که با عکسهای رنگی زیبا آراسته اند، رایگان در بین مردم تقسیم می کنند. پروتستانها در رستوران کلیسای سانمین در [[شهر دوشنبه]] پایتخت تاجیکستان روزانه تا 200 نفر افراد بی بضاعت را اطعام می کنند. به بیماران خدمات پزشکی رایگان داده و باشگاههای ورزشی و کتب مورد علاقه مردم و جوانان را به طور رایگان در اختیار آن ها قرار می دهند. اخیراً نیز سایت اینترنتی مسیحیان آسیای مرکزی از سوی مبلغین مسیحی آسیای مرکزی راه اندازی شده که در آن مطالبی راجع به مسیحیت و تبلیغ دین مسیح درج می شود. مبلغین مسیحی در این کشور بسیار فعال هستند. آنها حتی با کسانی که دین آنها را نمی پذیرند ولی به مراکز آنها تردد می کنند برخورد مناسبی دارند. تا چند سال پیش این مبلغان جرأت نمی کردند به جز دوشنبه در سایر شهرها و شهرستانهای تاجیکستان فعالیت کنند. اما الان در شهرستانهای کوچک هم حضور فعالی دارند. برخی معتقدند که فقط فرقه بابیان که یکی از فرقههای مسیحی فعال در تاجیکستان است حدود ده هزارنفر مسیحی جدیدالورود پذیرفته است(زرافشانفر، 2000). | ||
پس از کمونیستهای سابق، مسیحیان که بخش اعظم آنها را روسها تشکیل می دهند، بیشترین نقش را در مسائل کشوری و بسیاری از پستهای حساس سیاسی، اقتصادی و نظامی را در کنترل خود دارند(نبوی، 1378: 5 - 4). | پس از کمونیستهای سابق، مسیحیان که بخش اعظم آنها را روسها تشکیل می دهند، بیشترین نقش را در مسائل کشوری و بسیاری از پستهای حساس سیاسی، اقتصادی و نظامی را در کنترل خود دارند(نبوی، 1378: 5 - 4). |
نسخهٔ ۷ ژوئیهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۰۷:۵۴
1-2-7. مسیحیت
هر چند مسیحیت در آسیای مرکزی دارای سابقه نسبتاً طولانی است اما تا پیش از حاکمیت شوروی سابق بر منطقه آسیای مرکزی که اواخر دهه دوم قرن بیستم بود موفقیت چندانی به دست نیاورده و از جایگاه مناسبی در بین مردم برخوردار نبود. اما پس از مهاجرت روسها به این منطقه پای دین مسیحیت به طور جدی به آسیای مرکزی باز شد. زیرا تقریباً اکثر قریب به اتفاق کسانی که به دلخواه یا اجباراً به این منطقه مهاجرت می کردند پیروان کیش مسیحیت بودند ولی کمتر کسی از مردمان این منطقه به آیین مسیحیت پیوستند. این در حالی بود که کمونیستهای حاکم بر شوروی سابق مبارزه با هر نوع مذهبی را در دستور کار خود قرار داده بودند. یعنی مسیحیان روسی هم که به این منطقه مهاجرت می کردند از نظر دینی مورد حمایت کمونیستها نبودند. به همین دلیل این دین هیچ شانس و امیدی برای ترویج خود در تاجیکستان نداشت. زیرا از یک سو با عدم پذیرش از سوی مردم و از سوی دیگر با سیاستهای دین زدایی کمونیستها مواجه بود. اما در مجموع اگر تمام روسها و اوکراینی های ساکن این کشور را مسیحی فرض کرده و برخی از اقوام و نژادهای دیگر را (نظیر اقلیتهای آلمانی، کره ای و ...) که در این کشور سکونت دارند مسیحی بدانیم، جمعیت مسیحیان این کشور به حدود 5% از کل جمعیت 556/011/7 نفری این کشور میرسد.
اکثر مسیحیان تاجیکستان پیرو مذهب پروتستان هستند اما برخی از آنها از مراکز واتیکان، کانادا، آمریکا، سوئد، فنلاند، نروژ و دیگر کشورهای غربی حمایت میشوند. با توجه با آن که حدود 60% از جمعیت این کشور زیر خط فقر زندگی میکنند، گروههای مسیحی از این موقعیت استفاده کرده و با ارائه کمک های مالی به مردم، آنها را به پذیرش کیش مسیحیت دعوت می کنند.
در همین راستا بسیاری از مبلغان مسیحی به خانهها مراجعه کرده و کتابها و مجلاتی را که با عکسهای رنگی زیبا آراسته اند، رایگان در بین مردم تقسیم می کنند. پروتستانها در رستوران کلیسای سانمین در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان روزانه تا 200 نفر افراد بی بضاعت را اطعام می کنند. به بیماران خدمات پزشکی رایگان داده و باشگاههای ورزشی و کتب مورد علاقه مردم و جوانان را به طور رایگان در اختیار آن ها قرار می دهند. اخیراً نیز سایت اینترنتی مسیحیان آسیای مرکزی از سوی مبلغین مسیحی آسیای مرکزی راه اندازی شده که در آن مطالبی راجع به مسیحیت و تبلیغ دین مسیح درج می شود. مبلغین مسیحی در این کشور بسیار فعال هستند. آنها حتی با کسانی که دین آنها را نمی پذیرند ولی به مراکز آنها تردد می کنند برخورد مناسبی دارند. تا چند سال پیش این مبلغان جرأت نمی کردند به جز دوشنبه در سایر شهرها و شهرستانهای تاجیکستان فعالیت کنند. اما الان در شهرستانهای کوچک هم حضور فعالی دارند. برخی معتقدند که فقط فرقه بابیان که یکی از فرقههای مسیحی فعال در تاجیکستان است حدود ده هزارنفر مسیحی جدیدالورود پذیرفته است(زرافشانفر، 2000).
پس از کمونیستهای سابق، مسیحیان که بخش اعظم آنها را روسها تشکیل می دهند، بیشترین نقش را در مسائل کشوری و بسیاری از پستهای حساس سیاسی، اقتصادی و نظامی را در کنترل خود دارند(نبوی، 1378: 5 - 4).