بندر پوتی: تفاوت میان نسخهها
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
پوتی یکی از بنادر عمده دریای سیاه است که در استان سامقره لو قرار دارد. در منابع یونان باستان از این بندر به نام «فازیس» یاد شده و آن را به عنوان یکی از مراکز اقتصادی و فرهنگی ذکر کردهاند. سابقه آن به بیش از دو هزار سال پیش تخمین زده میشود. همان طور که در افسانههای باستانی آمده، درست در همین نقطه بود که کشتی «آرگونات» لنگر انداخته است. در روزگاران کهن راههای بازرگانی اروپا به هندوستان از دهانه رود فازیس (پوتی) میگذشت. برای دریانوردان یونان، فازیس نقطه اصلی بازرگانی و حمل و نقل در دریای سیاه به ویژه پس از به زیر آب رفتن «دیوسکوریا» بود. فازیس دردوره باستان به جهت آکادمیخود معرو ف بود. جوانانی از نقاط دور دست برای آموزش فلسفه، دستور زبان، علوم دینی و حساب بهاین مدرسه میآمدند. نام امروزی شهر پوتی، از منابع کتبی گرجی قرن 8 میلادی بدست آمده است. در قرن 16 میلادی سلطان عثمانی در اینجا دژی بنا کرد که از آن بنا، برجی بجای مانده است. در سال 1828 توسط سپاهیان [[روسیه]] تزاری تسخیر شد و در سال 1858 به عنوان شهر بندری شناخته شده. در این زمان قایقهای ماهیگیری از کریمه، کشتیهای بادبانی ترک و پارهای اوقات کشتیهای رومی و شرکتهای بازرگانی خارجی در این بندر پهلو میگرفتند. | |||
در پایان سده 19 میلادی در ارتباط با ساخت راهآهن از [[تفلیس]] به پوتی، بندر عمیقتر شده و برای دسترسی کشتیهای بزرگ آماده شد. مسئول طرح راهآهن و تعریض «نیکونیکولادزه» یکی از نویسندگان و شخصیتهای برجسته گرجی بود. | |||
در | امروز پوتی یکی از بزرگترین بنادر دریای سیاه است. در لنگرگاه بندر میتوان تعداد زیادی از شناورهای تجاری را با پرچم کشورهای گوناگون مشاهده کرد. مهمترین کالاهایی که از بندر بارگیری میشود سنگ منگنز معادن «چیاتورا» است. غله، الوار، سیمان، ذغال سنگ، اتومبیل، چای، شراب، و دیگر کالاها نیز از بندر پوتی بارگیری میشود. اداره ماهیگیری [[گرجستان]] در این بندر مستقر شده است در پائیز و زمستان، ماهیگیران دام گستر از بندر پوتی برای ماهیگیری در آبهای اقیانوس اطلس و آرام آماده میشوند. | ||
پس از فروپاشی شوروی، پوتی شاهد درگیریها و جنگهای داخلی [[گرجستان]] بود. پس از تعطیلی فعالیتهای بندر سوخومی به علت جنگهای داخلی آبخازیا، بندر پوتی به بندری فعال تبدیل شده و همه روزه بر اهمیت بیشتر آن افزوده میشود. | |||
طرحهای ساختمانی بزرگی در پوتی در دست اجرا است که ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر را افزایش خواهد داد. در آیندهای نزدیک پوتی با امکانات بندری خود و دارا بودن فضای مناسب جغرافیایی برای گسترش زیر ساختهای بندری، جاده و راهآهن، نقطه نهایی دالان ترانزیتی «آسیا اروپا» و نقطه ارتباطی مهم قفقاز جنوبی با ایران و آسیای مرکزی خواهد شد. جمعیت شهر پوتی در سال 1993 به 60 هزار نفر رسید<ref>بنیاد مطالعات قفقاز (۱۳۹۲). جامعه و فرهنگ [https://wikimelal.ir/%DA%AF%D8%B1%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86 گرجستان]. تهران: [https://www.icro.ir سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی] (در دست انتشار)، ص38-40.</ref>. | |||
==نیز نگاه کنید به == | |||
[[شهرهای مهم گرجستان]]؛ [[جغرافیای طبیعی و انسانی گرجستان]] | |||
==کتابشناسی== |
نسخهٔ کنونی تا ۱۳ ژوئیهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۹:۲۳
پوتی یکی از بنادر عمده دریای سیاه است که در استان سامقره لو قرار دارد. در منابع یونان باستان از این بندر به نام «فازیس» یاد شده و آن را به عنوان یکی از مراکز اقتصادی و فرهنگی ذکر کردهاند. سابقه آن به بیش از دو هزار سال پیش تخمین زده میشود. همان طور که در افسانههای باستانی آمده، درست در همین نقطه بود که کشتی «آرگونات» لنگر انداخته است. در روزگاران کهن راههای بازرگانی اروپا به هندوستان از دهانه رود فازیس (پوتی) میگذشت. برای دریانوردان یونان، فازیس نقطه اصلی بازرگانی و حمل و نقل در دریای سیاه به ویژه پس از به زیر آب رفتن «دیوسکوریا» بود. فازیس دردوره باستان به جهت آکادمیخود معرو ف بود. جوانانی از نقاط دور دست برای آموزش فلسفه، دستور زبان، علوم دینی و حساب بهاین مدرسه میآمدند. نام امروزی شهر پوتی، از منابع کتبی گرجی قرن 8 میلادی بدست آمده است. در قرن 16 میلادی سلطان عثمانی در اینجا دژی بنا کرد که از آن بنا، برجی بجای مانده است. در سال 1828 توسط سپاهیان روسیه تزاری تسخیر شد و در سال 1858 به عنوان شهر بندری شناخته شده. در این زمان قایقهای ماهیگیری از کریمه، کشتیهای بادبانی ترک و پارهای اوقات کشتیهای رومی و شرکتهای بازرگانی خارجی در این بندر پهلو میگرفتند.
در پایان سده 19 میلادی در ارتباط با ساخت راهآهن از تفلیس به پوتی، بندر عمیقتر شده و برای دسترسی کشتیهای بزرگ آماده شد. مسئول طرح راهآهن و تعریض «نیکونیکولادزه» یکی از نویسندگان و شخصیتهای برجسته گرجی بود.
امروز پوتی یکی از بزرگترین بنادر دریای سیاه است. در لنگرگاه بندر میتوان تعداد زیادی از شناورهای تجاری را با پرچم کشورهای گوناگون مشاهده کرد. مهمترین کالاهایی که از بندر بارگیری میشود سنگ منگنز معادن «چیاتورا» است. غله، الوار، سیمان، ذغال سنگ، اتومبیل، چای، شراب، و دیگر کالاها نیز از بندر پوتی بارگیری میشود. اداره ماهیگیری گرجستان در این بندر مستقر شده است در پائیز و زمستان، ماهیگیران دام گستر از بندر پوتی برای ماهیگیری در آبهای اقیانوس اطلس و آرام آماده میشوند.
پس از فروپاشی شوروی، پوتی شاهد درگیریها و جنگهای داخلی گرجستان بود. پس از تعطیلی فعالیتهای بندر سوخومی به علت جنگهای داخلی آبخازیا، بندر پوتی به بندری فعال تبدیل شده و همه روزه بر اهمیت بیشتر آن افزوده میشود.
طرحهای ساختمانی بزرگی در پوتی در دست اجرا است که ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر را افزایش خواهد داد. در آیندهای نزدیک پوتی با امکانات بندری خود و دارا بودن فضای مناسب جغرافیایی برای گسترش زیر ساختهای بندری، جاده و راهآهن، نقطه نهایی دالان ترانزیتی «آسیا اروپا» و نقطه ارتباطی مهم قفقاز جنوبی با ایران و آسیای مرکزی خواهد شد. جمعیت شهر پوتی در سال 1993 به 60 هزار نفر رسید[۱].
نیز نگاه کنید به
شهرهای مهم گرجستان؛ جغرافیای طبیعی و انسانی گرجستان
کتابشناسی
- ↑ بنیاد مطالعات قفقاز (۱۳۹۲). جامعه و فرهنگ گرجستان. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی (در دست انتشار)، ص38-40.