مجسمه‌­های سفالین برای تزیین پشت بام‌­ها: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی «از دوران باستان، مردم چین در خانه­سازی به آرایش و تزیین پشت بام اهمیت می­‌دادند. بعد از دوران سلسله­‌ی هان (206پیش از میلاد تا220میلادی) بالای بام‌­ها را با اشکال مختلفی مانند ماهی، اژدها، دیگر حیوانات افسانه‌ای آب­زی که سمبل خاموشی آتش ب...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
از دوران باستان، مردم [[چین]] در خانه­سازی به آرایش و تزیین پشت بام اهمیت می­‌دادند. بعد از دوران [[سلسله­‌ی هان]] (206پیش از میلاد تا220میلادی) بالای بام‌­ها را با اشکال مختلفی مانند ماهی، اژدها، دیگر حیوانات افسانه‌ای آب­زی که سمبل خاموشی آتش بودند، تزیین می­‌کردند.
از دوران باستان، مردم [[چین]] در خانه­سازی به آرایش و تزیین پشت بام اهمیت می­‌دادند. بعد از دوران [[سلسله­‌ی هان]] (206 پیش از میلاد تا220 میلادی) بالای بام‌­ها را با اشکال مختلفی مانند ماهی، اژدها، دیگر حیوانات افسانه‌ای آب­زی که سمبل خاموشی آتش بودند، تزیین می­‌کردند.


افزون بر این، از مجسمه‌­ی چوبی، سفالی یا چینی بسیاری از حیواناتی که نماد خوشبختی، محافظت، استحکام و طول عمر بود نیز در روی بام‌­ها، به ویژه در برآمدگی‌­ها و پیشروی­‌های گوشه‌­های پشت بام‌­ها استفاده می­‌کردند. این امر زمینه را برای توسعه و گسترش هنر مردمی ساخت مجسمه­‌های سفالین خاص تزیین پشت بام‌­ها فراهم ساخت که هنوز هم در ساختمان‌­های باشکوه قدیمی، معابد، کاخ‌­ها، و بناهای یاد­بود قابل مشاهده هستند.<ref>سابقی، علی محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل چین. تهران: انتشارات الهدی، جلد--- ص---</ref>
افزون بر این، از مجسمه‌­ی چوبی، سفالی یا چینی بسیاری از حیواناتی که نماد خوشبختی، محافظت، استحکام و طول عمر بود نیز در روی بام‌­ها، به ویژه در برآمدگی‌­ها و پیشروی­‌های گوشه‌­های پشت بام‌­ها استفاده می­‌کردند. این امر زمینه را برای توسعه و گسترش هنر مردمی ساخت مجسمه­‌های سفالین خاص تزیین پشت بام‌­ها فراهم ساخت که هنوز هم در ساختمان‌­های باشکوه قدیمی، معابد، کاخ‌­ها، و بناهای یاد­بود قابل مشاهده هستند.<ref>سابقی، علی محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد--- ص---</ref>
 
نیز نگاه کنید به [[فرهنگ عمومی در چین]]؛ [[صنایع دستی و هنرهای مردمی و فولكلور]]


== کتابشناسی ==
== کتابشناسی ==

نسخهٔ ‏۱۵ نوامبر ۲۰۲۳، ساعت ۲۰:۴۸

از دوران باستان، مردم چین در خانه­سازی به آرایش و تزیین پشت بام اهمیت می­‌دادند. بعد از دوران سلسله­‌ی هان (206 پیش از میلاد تا220 میلادی) بالای بام‌­ها را با اشکال مختلفی مانند ماهی، اژدها، دیگر حیوانات افسانه‌ای آب­زی که سمبل خاموشی آتش بودند، تزیین می­‌کردند.

افزون بر این، از مجسمه‌­ی چوبی، سفالی یا چینی بسیاری از حیواناتی که نماد خوشبختی، محافظت، استحکام و طول عمر بود نیز در روی بام‌­ها، به ویژه در برآمدگی‌­ها و پیشروی­‌های گوشه‌­های پشت بام‌­ها استفاده می­‌کردند. این امر زمینه را برای توسعه و گسترش هنر مردمی ساخت مجسمه­‌های سفالین خاص تزیین پشت بام‌­ها فراهم ساخت که هنوز هم در ساختمان‌­های باشکوه قدیمی، معابد، کاخ‌­ها، و بناهای یاد­بود قابل مشاهده هستند.[۱]

نیز نگاه کنید به فرهنگ عمومی در چین؛ صنایع دستی و هنرهای مردمی و فولكلور

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد--- ص---