خوانگ گونگ وانگ، نقاش چینی: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی « == خو''انگ گونگ­وانگ'''''[1]''' == «خوانگ گونگ­وانگ»(1354-1269 میلادی) نقاش دوران سلسله­ی یوان، در میان سالی مأمور دون پایه­ی دولت شد. وی در­گیر پرونده­ای شده و روانه­ی زندان گردید. وقتی آزاد شد، به نقطه­ی دِنج دور افتاد...» ایجاد کرد)
 
خط ۱: خط ۱:


== خو''انگ گونگ­وانگ''[[خوانگ گونگ وانگ، نقاش چینی#%20ftn1|'''[1]''']] ==
«خوانگ گونگ­وانگ»(1354-1269 میلادی) نقاش دوران سلسله­ی یوان، در میان سالی مأمور دون پایه­ی دولت شد. وی در­گیر پرونده­ای شده و روانه­ی زندان گردید. وقتی آزاد شد، به نقطه­ی دِنج دور افتاده­ای رفت و دیگر در خدمت دولت نبود. وی به پیرو سفت و سخت فرقه­ی «چوان­زِن»(حقیقت کامل) طریقت تائو تبدیل و به سراسر کشور مسافرت کرد. در سن حدود 50سالگی، نقاشی منظره را آغاز و در سال­های آخر عمر سبک نقاشی خاص خود را به وجود آورد. اغلب آثار او هنگام سفر به جنوب چین نقاشی شده اند. او در نقاشیِ رنگی و آب رنگ، و در قلم کاری خود، سبک­های خوشنویسی خط شکسته و خط ویژه­ی مُهرسازی را به کار می­برد و از چند حرکت برای ایجاد دور نما و عمق استفاده می­کرد. نقاشی­های او به عنوان«قله­ی کوه­های ساده و خوش بنیه و گیاهان پرپشت»توصیف شده است. وی علاقه مند به استفاده از رنگ قهوه­ای- سرخ بود و نقاشی مناظر سرخ رنگ را ابداع کرد. از میان«چهار استاد سلسله­ی یوان»(سه نفر دیگر عبارتند از وو جِن[[خوانگ گونگ وانگ، نقاش چینی#%20ftn2|[2]]]، نی زان[[خوانگ گونگ وانگ، نقاش چینی#%20ftn3|[3]]]، و وانگ مِنگ[[خوانگ گونگ وانگ، نقاش چینی#%20ftn4|[4]]]) «خوانگ گونگ­وانگ» بهترین آنان شمرده می­شود. او تأثیر زیادی در نقاشی­های منظره­ای سلسله­های مینگ و چینگ گذاشت.
----[[خوانگ گونگ وانگ، نقاش چینی#%20ftnref1|[1]]] - Huang Gongwang


[[خوانگ گونگ وانگ، نقاش چینی#%20ftnref2|[2]]] - Wu Zhen
«خوانگ گون گ­وانگ»(1354-1269 میلادی) نقاش دوران سلسله­ ی یوان، در میان سالی مأمور دون پایه­ ی دولت شد. وی در­گیر پرونده­ ای شده و روانه ­ی زندان گردید. وقتی آزاد شد، به نقطه­ ی دِنج دور افتاده­ ای رفت و دیگر در خدمت دولت نبود. وی به پیرو سفت و سخت فرقه­ ی «چوان­زِن»(حقیقت کامل) طریقت تائو تبدیل و به سراسر کشور مسافرت کرد. در سن حدود 50سالگی، نقاشی منظره را آغاز و در سال­ های آخر عمر سبک نقاشی خاص خود را به وجود آورد. اغلب آثار او هنگام سفر به جنوب [[چین]] نقاشی شده اند. او در نقاشیِ رنگی و آب رنگ، و در قلم کاری خود، سبک ­های خوشنویسی خط شکسته و خط ویژه ­ی مُهرسازی را به کار می ­برد و از چند حرکت برای ایجاد دورنما و عمق استفاده می­ کرد. نقاشی ­های او به عنوان«قله­ ی کوه­ های ساده و خوش بنیه و گیاهان پرپشت»توصیف شده است. وی علاقه مند به استفاده از رنگ قهوه ­ای-  سرخ بود و نقاشی مناظر سرخ رنگ را ابداع کرد. از میان«چهار استاد سلسله­ ی یوان»(سه نفر دیگر عبارتند از وو جِن[[خوانگ گونگ وانگ، نقاش چینی#%20ftn2|(Wu Zhen]])، نی زان[[خوانگ گونگ وانگ، نقاش چینی#%20ftn3|(Ni Zan]])، و وانگ مِنگ[[خوانگ گونگ وانگ، نقاش چینی#%20ftn4|(Wang Meng]])) «خوانگ گون گ­وانگ» بهترین آنان شمرده می ­شود. او تأثیر زیادی در نقاشی­ های منظره­ ای سلسله­ های مینگ و چینگ گذاشت.<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد ...، ص ... .</ref>


[[خوانگ گونگ وانگ، نقاش چینی#%20ftnref3|[3]]] - Ni Zan
نیز نگاه کنید به [[هنر در چین]]، [[هنر خوشنویسی چینی]]، [[هنرمندان و خوشنویسان مشهور چین باستان]]، [[خوشنویسان مشهور چین باستان]]، [[هنر نقاشی صورت و گریم چهره در اپرای پکن]]، [[هنر معماری در چین]]


[[خوانگ گونگ وانگ، نقاش چینی#%20ftnref4|[4]]] - Wang Meng
= کتابشناسی =

نسخهٔ ‏۱۶ نوامبر ۲۰۲۳، ساعت ۰۹:۲۸


«خوانگ گون گ­وانگ»(1354-1269 میلادی) نقاش دوران سلسله­ ی یوان، در میان سالی مأمور دون پایه­ ی دولت شد. وی در­گیر پرونده­ ای شده و روانه ­ی زندان گردید. وقتی آزاد شد، به نقطه­ ی دِنج دور افتاده­ ای رفت و دیگر در خدمت دولت نبود. وی به پیرو سفت و سخت فرقه­ ی «چوان­زِن»(حقیقت کامل) طریقت تائو تبدیل و به سراسر کشور مسافرت کرد. در سن حدود 50سالگی، نقاشی منظره را آغاز و در سال­ های آخر عمر سبک نقاشی خاص خود را به وجود آورد. اغلب آثار او هنگام سفر به جنوب چین نقاشی شده اند. او در نقاشیِ رنگی و آب رنگ، و در قلم کاری خود، سبک ­های خوشنویسی خط شکسته و خط ویژه ­ی مُهرسازی را به کار می ­برد و از چند حرکت برای ایجاد دورنما و عمق استفاده می­ کرد. نقاشی ­های او به عنوان«قله­ ی کوه­ های ساده و خوش بنیه و گیاهان پرپشت»توصیف شده است. وی علاقه مند به استفاده از رنگ قهوه ­ای- سرخ بود و نقاشی مناظر سرخ رنگ را ابداع کرد. از میان«چهار استاد سلسله­ ی یوان»(سه نفر دیگر عبارتند از وو جِن(Wu Zhen)، نی زان(Ni Zan)، و وانگ مِنگ(Wang Meng)) «خوانگ گون گ­وانگ» بهترین آنان شمرده می ­شود. او تأثیر زیادی در نقاشی­ های منظره­ ای سلسله­ های مینگ و چینگ گذاشت.[۱]

نیز نگاه کنید به هنر در چین، هنر خوشنویسی چینی، هنرمندان و خوشنویسان مشهور چین باستان، خوشنویسان مشهور چین باستان، هنر نقاشی صورت و گریم چهره در اپرای پکن، هنر معماری در چین

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد ...، ص ... .