مشاهیر موسیقیدان آرژانتینی: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(یک نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد) | |||
خط ۲: | خط ۲: | ||
=== [[کارلوس گاردل]] === | === [[کارلوس گاردل]] === | ||
در دسامبر ۱۸۹۰ متولد شد. او آهنگساز، نتنویس، خواننده و بازیگر بود. گاردل شاید بالاترین چهره تأثیرگذار و در واقع قهرمان تانگوی [[آرژانتین]] است. وی از سن دو سالگی در [[آرژانتین]] زندگی کرد و در سال ۱۹۲۳ تابعیت این کشور را به دست آورد. گاردل در نتیجه سقوط هواپیما در سال ۱۹۳۵ درگذشت. بدون شک گاردل همچنان محبوبترین و مشهورترین موسیقیدان آرژانتینی است که در سرتاسر جهان شناخته شده است<ref name=":1">برگرفته از https://www.argentinatango.com</ref>. وی فعالیت حرفهای خود را با خواندن و نواختن در رستورانها و جشنهای خصوصی آغاز کرد. شناخته شدن وی بیشتر مدیون ساخت آهنگ تانگو در سال ۱۹۱۷ بود. به سرعت ۱۰ هزار نسخه از این آهنگ در [[آرژانتین]] به فروش رفت و در مدت کوتاهی به یکی از معروفترین آهنگهای آمریکای لاتین تبدیل شد. بعد از آن به عنوان یک آهنگساز مشهور تورهای خارجی خود را آغاز کرد و به کشورهای اروگوئه، شیلی، برزیل، پورتوریکو، ونزوئلا، کلمبیا سفر نمود و همچنین در شهرهای پاریس، نیویورک، بارسلونا و مادرید برنامه اجرا نمود. شهرت گاردل به گونهای فراگیر شد که تنها در سه ماهه اول سال ۱۹۲۸ بیش از ۷۰ هزار نسخه از نوارهای وی در پاریس به فروش رسید. در همین ایام که شهرت وی در اوج بود، در چندین فیلم در [[آمریکا]] و [[فرانسه]] نیز ایفای نقش کرد. مجموعه فعالیتهای گاردل باعث شد که تانگو از یک رقص کابارهای بیارزش به یک سمبل فرهنگی [[آرژانتین]] تبدیل شود. نکته جالب آن است که شهرت تانگو از [[آرژانتین]] آغاز نشد بلکه از [[فرانسه]] و پاریس بود که علاقهمندی به آن افزایش یافت و به ناگاه توجه به آن در [[آرژانتین]] نیز فراگیر شد تا اینکه در دهه ۱۹۳۰ پیازولا آن را به اوج رسانید. متأسفانه گاردل و همراهانش در یک حادثه سقوط هواپیما درگذشتند. | در دسامبر ۱۸۹۰ متولد شد. او آهنگساز، نتنویس، خواننده و بازیگر بود. گاردل شاید بالاترین چهره تأثیرگذار و در واقع قهرمان تانگوی [[آرژانتین]] است. وی از سن دو سالگی در [[آرژانتین]] زندگی کرد و در سال ۱۹۲۳ تابعیت این کشور را به دست آورد. گاردل در نتیجه سقوط هواپیما در سال ۱۹۳۵ درگذشت. بدون شک گاردل همچنان محبوبترین و مشهورترین موسیقیدان آرژانتینی است که در سرتاسر جهان شناخته شده است<ref name=":1">برگرفته از https://www.argentinatango.com</ref>. وی فعالیت حرفهای خود را با خواندن و نواختن در رستورانها و جشنهای خصوصی آغاز کرد. شناخته شدن وی بیشتر مدیون ساخت آهنگ تانگو در سال ۱۹۱۷ بود. به سرعت ۱۰ هزار نسخه از این آهنگ در [[آرژانتین]] به فروش رفت و در مدت کوتاهی به یکی از معروفترین آهنگهای آمریکای لاتین تبدیل شد. بعد از آن به عنوان یک آهنگساز مشهور تورهای خارجی خود را آغاز کرد و به کشورهای اروگوئه، شیلی، برزیل، پورتوریکو، ونزوئلا، کلمبیا سفر نمود و همچنین در شهرهای پاریس، نیویورک، بارسلونا و مادرید برنامه اجرا نمود. شهرت گاردل به گونهای فراگیر شد که تنها در سه ماهه اول سال ۱۹۲۸ بیش از ۷۰ هزار نسخه از نوارهای وی در [[پاریس]] به فروش رسید. در همین ایام که شهرت وی در اوج بود، در چندین فیلم در [[آمریکا]] و [[فرانسه]] نیز ایفای نقش کرد. مجموعه فعالیتهای گاردل باعث شد که تانگو از یک رقص کابارهای بیارزش به یک سمبل فرهنگی [[آرژانتین]] تبدیل شود. نکته جالب آن است که شهرت تانگو از [[آرژانتین]] آغاز نشد بلکه از [[فرانسه]] و پاریس بود که علاقهمندی به آن افزایش یافت و به ناگاه توجه به آن در [[آرژانتین]] نیز فراگیر شد تا اینکه در دهه ۱۹۳۰ پیازولا آن را به اوج رسانید. متأسفانه گاردل و همراهانش در یک حادثه سقوط هواپیما درگذشتند. | ||
در خصوص گاردل نیز این نکته شایان ذکر است که اگرچه گفته میشود وی در تولوز فرانسه در سال ۱۸۹۰ متولد شده و از دو سالگی ساکن [[آرژانتین]] بوده است، اما اروگوئهایها نیز مدعی هستند که وی اروگوئهای است. | در خصوص گاردل نیز این نکته شایان ذکر است که اگرچه گفته میشود وی در تولوز فرانسه در سال ۱۸۹۰ متولد شده و از دو سالگی ساکن [[آرژانتین]] بوده است، اما اروگوئهایها نیز مدعی هستند که وی اروگوئهای است. | ||
خط ۹: | خط ۹: | ||
[[آستور پیازولا]] (Piazzolla Astor Pantaleon) متولد ۱۱ مارس ۱۹۲۱ در بندر ساحلی زیبای ماردل پلاتا است. وی از یک خانواده مهاجر ایتالیایی بود که بیشتر دوران کودکیاش را به همراه خانوادهاش در نیویورک سپری کرد؛ همان مکانیکه در سنین جوانی به موسیقی جاز و موسیقی یوهان سباستیان باخ علاقهمند شد. در سنین نوجوانی نواختن ساز باندنشون را آغاز کرد. در سن سیزده سالگی ملاقاتی با کارلوس گاردل مشهورترین شخصیت موسیقی تانگو داشت. وی از آستور خواست که در تور موسیقی او را همراهیکند. آستور در فیلمی به نام «روزی که مرا میخواستی» نقش یک پسر روزنامهفروش را ایفاکرد. در سال ۱۹۳۷ پیازولا به [[آرژانتین]] بازگشت و با گروههای موسیقی از جمله ارکستر آنیبال تروییلو به اجرای برنامه پرداخت. وی بعدها به عنوان بهترین نوازنده باندنئون و رهبر گروه در [[بوئنوسآیرس]] مطرح شد<ref name=":2">برگرفته از https://www.piazzolla.org</ref>. | [[آستور پیازولا]] (Piazzolla Astor Pantaleon) متولد ۱۱ مارس ۱۹۲۱ در بندر ساحلی زیبای ماردل پلاتا است. وی از یک خانواده مهاجر ایتالیایی بود که بیشتر دوران کودکیاش را به همراه خانوادهاش در نیویورک سپری کرد؛ همان مکانیکه در سنین جوانی به موسیقی جاز و موسیقی یوهان سباستیان باخ علاقهمند شد. در سنین نوجوانی نواختن ساز باندنشون را آغاز کرد. در سن سیزده سالگی ملاقاتی با کارلوس گاردل مشهورترین شخصیت موسیقی تانگو داشت. وی از آستور خواست که در تور موسیقی او را همراهیکند. آستور در فیلمی به نام «روزی که مرا میخواستی» نقش یک پسر روزنامهفروش را ایفاکرد. در سال ۱۹۳۷ پیازولا به [[آرژانتین]] بازگشت و با گروههای موسیقی از جمله ارکستر آنیبال تروییلو به اجرای برنامه پرداخت. وی بعدها به عنوان بهترین نوازنده باندنئون و رهبر گروه در [[بوئنوسآیرس]] مطرح شد<ref name=":2">برگرفته از https://www.piazzolla.org</ref>. | ||
آرتور روبنشتاین پیانیست معروف که در آن زمان در [[بوئنوسآیرس]] زندگی میکرد به پیازولا پیشنهاد کردکه برای آموختن دروس آهنگسازی به آهنگساز آرژانتینی آلبرت جیناسترا مراجعه کند. بنابراین وی شاگرد جیناسترا شد و در سال ۱۹۵۳ در مسابقه آهنگسازی سمفونی [[بوئنوسآیرس]] شرکت کرد و موفق به کسب جایزه کمک هزینه تحصیلی در پاریس شد. بدین ترتیب بودکه به شاگردی نادیا بولانژه درآمد. این ستاره موسیقی فرانسوی زندگی پیازولا را در یک روز تغییر داد. معرفی دیدگاه جدید او درباره تانگو که تانگوی نو نامیده میشد، پیازولا را به شخصیتی جنجالی در عرصه موسیقی و سیاست مبدل ساخت. در [[آرژانتین]] مردم معتقد بودند:<blockquote>«در [[آرژانتین]] هر چیزی باید تغییر کند...به جز تانگو».</blockquote>و این نمونهای از مقاومت در برابر او در میهنش بود، با این حال موسیقی او در اروپا و آمریکای | آرتور روبنشتاین پیانیست معروف که در آن زمان در [[بوئنوسآیرس]] زندگی میکرد به پیازولا پیشنهاد کردکه برای آموختن دروس آهنگسازی به آهنگساز آرژانتینی آلبرت جیناسترا مراجعه کند. بنابراین وی شاگرد جیناسترا شد و در سال ۱۹۵۳ در مسابقه آهنگسازی سمفونی [[بوئنوسآیرس]] شرکت کرد و موفق به کسب جایزه کمک هزینه تحصیلی در پاریس شد. بدین ترتیب بودکه به شاگردی نادیا بولانژه درآمد. این ستاره موسیقی فرانسوی زندگی پیازولا را در یک روز تغییر داد. معرفی دیدگاه جدید او درباره تانگو که تانگوی نو نامیده میشد، پیازولا را به شخصیتی جنجالی در عرصه موسیقی و سیاست مبدل ساخت. در [[آرژانتین]] مردم معتقد بودند:<blockquote>«در [[آرژانتین]] هر چیزی باید تغییر کند...به جز تانگو».</blockquote>و این نمونهای از مقاومت در برابر او در میهنش بود، با این حال موسیقی او در اروپا و آمریکای ش[[مالی]] مقبول افتاد. بازنگری او در موسیقی تانگو از طرف گروههای آزادیخواه [[جامعه آرژانتین]] مورد ستایش قرار میگرفت. آنها به موازات موسیقی انقلابی پیازولا جامعه را برای انقلاب سیاسی تحریک میکردند<ref name=":2" />. | ||
وی دوران نظام دیکتاتوری [[آرژانتین]] و سالهای ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۳ را در ایتالیا گذراند و بارها برای کارهای مختلف نظیر ضبط موسیقیهایش به [[آرژانتین]] بازگشت. پیازولا در سال ۱۹۹۲ فوت کرد. سبک تانگوی جدید پیازولا کاملا متمایز از تانگوی سنتی میباشد و مسائلی چون الحاق المانهای موسیقی جاز، هارمونی گسترش یافته، دیسونانسهای صوتی، کنتر پوآن جسورانه وگسترش بیمحابای فرمهای آهنگسازی، وجوه تمایز کار او از تانگوهای سنتی میباشد. | وی دوران نظام دیکتاتوری [[آرژانتین]] و سالهای ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۳ را در ایتالیا گذراند و بارها برای کارهای مختلف نظیر ضبط موسیقیهایش به [[آرژانتین]] بازگشت. پیازولا در سال ۱۹۹۲ فوت کرد. سبک تانگوی جدید پیازولا کاملا متمایز از تانگوی سنتی میباشد و مسائلی چون الحاق المانهای موسیقی جاز، هارمونی گسترش یافته، دیسونانسهای صوتی، کنتر پوآن جسورانه وگسترش بیمحابای فرمهای آهنگسازی، وجوه تمایز کار او از تانگوهای سنتی میباشد. | ||
خط ۲۵: | خط ۲۵: | ||
==کتابشناسی== | ==کتابشناسی== | ||
<references /> | |||
[[رده:موسیقی]] |
نسخهٔ کنونی تا ۲۷ ژوئیهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۰۱:۰۳
از مشاهیر موسیقیدان آرژانتینی می توان به کارلوس گاردل؛ آستور پیازولا؛ مرسدس سوسا؛ آلبرتو گنیاس ترا؛ مارتا آرگریچ اشاره نمود.
کارلوس گاردل
در دسامبر ۱۸۹۰ متولد شد. او آهنگساز، نتنویس، خواننده و بازیگر بود. گاردل شاید بالاترین چهره تأثیرگذار و در واقع قهرمان تانگوی آرژانتین است. وی از سن دو سالگی در آرژانتین زندگی کرد و در سال ۱۹۲۳ تابعیت این کشور را به دست آورد. گاردل در نتیجه سقوط هواپیما در سال ۱۹۳۵ درگذشت. بدون شک گاردل همچنان محبوبترین و مشهورترین موسیقیدان آرژانتینی است که در سرتاسر جهان شناخته شده است[۱]. وی فعالیت حرفهای خود را با خواندن و نواختن در رستورانها و جشنهای خصوصی آغاز کرد. شناخته شدن وی بیشتر مدیون ساخت آهنگ تانگو در سال ۱۹۱۷ بود. به سرعت ۱۰ هزار نسخه از این آهنگ در آرژانتین به فروش رفت و در مدت کوتاهی به یکی از معروفترین آهنگهای آمریکای لاتین تبدیل شد. بعد از آن به عنوان یک آهنگساز مشهور تورهای خارجی خود را آغاز کرد و به کشورهای اروگوئه، شیلی، برزیل، پورتوریکو، ونزوئلا، کلمبیا سفر نمود و همچنین در شهرهای پاریس، نیویورک، بارسلونا و مادرید برنامه اجرا نمود. شهرت گاردل به گونهای فراگیر شد که تنها در سه ماهه اول سال ۱۹۲۸ بیش از ۷۰ هزار نسخه از نوارهای وی در پاریس به فروش رسید. در همین ایام که شهرت وی در اوج بود، در چندین فیلم در آمریکا و فرانسه نیز ایفای نقش کرد. مجموعه فعالیتهای گاردل باعث شد که تانگو از یک رقص کابارهای بیارزش به یک سمبل فرهنگی آرژانتین تبدیل شود. نکته جالب آن است که شهرت تانگو از آرژانتین آغاز نشد بلکه از فرانسه و پاریس بود که علاقهمندی به آن افزایش یافت و به ناگاه توجه به آن در آرژانتین نیز فراگیر شد تا اینکه در دهه ۱۹۳۰ پیازولا آن را به اوج رسانید. متأسفانه گاردل و همراهانش در یک حادثه سقوط هواپیما درگذشتند.
در خصوص گاردل نیز این نکته شایان ذکر است که اگرچه گفته میشود وی در تولوز فرانسه در سال ۱۸۹۰ متولد شده و از دو سالگی ساکن آرژانتین بوده است، اما اروگوئهایها نیز مدعی هستند که وی اروگوئهای است.
آستور پیازولا
آستور پیازولا (Piazzolla Astor Pantaleon) متولد ۱۱ مارس ۱۹۲۱ در بندر ساحلی زیبای ماردل پلاتا است. وی از یک خانواده مهاجر ایتالیایی بود که بیشتر دوران کودکیاش را به همراه خانوادهاش در نیویورک سپری کرد؛ همان مکانیکه در سنین جوانی به موسیقی جاز و موسیقی یوهان سباستیان باخ علاقهمند شد. در سنین نوجوانی نواختن ساز باندنشون را آغاز کرد. در سن سیزده سالگی ملاقاتی با کارلوس گاردل مشهورترین شخصیت موسیقی تانگو داشت. وی از آستور خواست که در تور موسیقی او را همراهیکند. آستور در فیلمی به نام «روزی که مرا میخواستی» نقش یک پسر روزنامهفروش را ایفاکرد. در سال ۱۹۳۷ پیازولا به آرژانتین بازگشت و با گروههای موسیقی از جمله ارکستر آنیبال تروییلو به اجرای برنامه پرداخت. وی بعدها به عنوان بهترین نوازنده باندنئون و رهبر گروه در بوئنوسآیرس مطرح شد[۲].
آرتور روبنشتاین پیانیست معروف که در آن زمان در بوئنوسآیرس زندگی میکرد به پیازولا پیشنهاد کردکه برای آموختن دروس آهنگسازی به آهنگساز آرژانتینی آلبرت جیناسترا مراجعه کند. بنابراین وی شاگرد جیناسترا شد و در سال ۱۹۵۳ در مسابقه آهنگسازی سمفونی بوئنوسآیرس شرکت کرد و موفق به کسب جایزه کمک هزینه تحصیلی در پاریس شد. بدین ترتیب بودکه به شاگردی نادیا بولانژه درآمد. این ستاره موسیقی فرانسوی زندگی پیازولا را در یک روز تغییر داد. معرفی دیدگاه جدید او درباره تانگو که تانگوی نو نامیده میشد، پیازولا را به شخصیتی جنجالی در عرصه موسیقی و سیاست مبدل ساخت. در آرژانتین مردم معتقد بودند:
«در آرژانتین هر چیزی باید تغییر کند...به جز تانگو».
و این نمونهای از مقاومت در برابر او در میهنش بود، با این حال موسیقی او در اروپا و آمریکای شمالی مقبول افتاد. بازنگری او در موسیقی تانگو از طرف گروههای آزادیخواه جامعه آرژانتین مورد ستایش قرار میگرفت. آنها به موازات موسیقی انقلابی پیازولا جامعه را برای انقلاب سیاسی تحریک میکردند[۲].
وی دوران نظام دیکتاتوری آرژانتین و سالهای ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۳ را در ایتالیا گذراند و بارها برای کارهای مختلف نظیر ضبط موسیقیهایش به آرژانتین بازگشت. پیازولا در سال ۱۹۹۲ فوت کرد. سبک تانگوی جدید پیازولا کاملا متمایز از تانگوی سنتی میباشد و مسائلی چون الحاق المانهای موسیقی جاز، هارمونی گسترش یافته، دیسونانسهای صوتی، کنتر پوآن جسورانه وگسترش بیمحابای فرمهای آهنگسازی، وجوه تمایز کار او از تانگوهای سنتی میباشد.
مرسدس سوسا
مرسدس سوسا (Mercedez sosa) در سال ۱۹۳۵ به دنیا آمد. او سنتهای فولکلوریک موسیقی آرژانتین را همراه با موسیقی فولکلور سراسر آمریکای لاتین روایت میکند. در سال ۱۹۷۸، توسط رژیم نظامی آرژانتین تبعید شد اما پنج سال بعد، به عنوان یک قهرمان ملی، به کشورش بازگشت[۳].
آلبرتو گنیاس ترا
در سال ۱۹۱۶ به دنیا آمد. آهنگسازی را در اوایل قرن بیستم و در سبک ناسیونالیستی که در آرژانتین آن زمان بسیار محبوب بود، شروع کرد. سپس به ساختن قطعات نئوکلاسیک دهه ۱۹۵۰ پرداخت و در دهه ۱۹۶۰، نوعی موسیقی ناموزون و سریالی را تدوین کرد. او را در آرژانتین، آمریکا و اروپا به عنوان یک آهنگساز بزرگ میشناسند. او در سال ۱۹۸۳ درگذشت.
مارتا آرگریچ
مارتا آرگریچ (Martha Argerich)، نوازنده مشهور پیانو، اهل بوئنوسآیرس، در سال ۱۹۴۱ به دنیا آمد. او در سن ۱۶ سالگی دو جایزه بزرگ بینالمللی در اروپا و بعدها جوایز بیشماری را کسب کرد. شهرت او به دلیل اجرای درخشان آثار شوپن، لیست، بارتوک، پروکفیف و بسیاری از آهنگسازان معروف دنیاست[۴].
نیز نگاه کنید به
هنر آرژانتین؛ موسیقی در آرژانتین؛ مشاهیر موسیقیدان روسی
کتابشناسی
- ↑ برگرفته از https://www.argentinatango.com
- ↑ ۲٫۰ ۲٫۱ برگرفته از https://www.piazzolla.org
- ↑ برگرفته از https://www.mercedessosa.com.ar
- ↑ خیرمند، احمدرضا (1391). جامعه و فرهنگ آرژانتین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی، ص297-301.