تنظیم نسل نو هزاره افغانستان: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی «تنظیم نسل نو هزاره در سالهای ۴۷-۱۳۴۶، با اوجگیری گروههای ناسیونالیست، مانند افغان ملت، در میان هزارههای مقیمکویته پاکستان شکلگرفت و از سال ۱۹۷۳ به بعد، همزمان با تبلیغات محمدداود خان در مورد پشتونستان، عدهای از هزارهها نیز با...» ایجاد کرد) |
|||
(۲ نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
تنظیم نسل نو هزاره در سالهای ۴۷-۱۳۴۶، با اوجگیری گروههای ناسیونالیست، مانند افغان | تنظیم نسل نو هزاره در سالهای ۴۷-۱۳۴۶، با اوجگیری گروههای ناسیونالیست، مانند [[حزب افغان ملت|افغان ملت]]، در میان هزارههای مقیمکویته پاکستان شکلگرفت و از سال ۱۹۷۳ به بعد، همزمان با تبلیغات محمدداود خان در مورد پشتونستان، عدهای از هزارهها نیز با استفاده از تنش موجود میان پاکستان و [[افغانستان]]، فعالیتهای قومی و سیاسی خود را سازماندهی کردند و تنظیم نسل نوهزاره را پدید آوردند و مجله ماهانهای را به زبانهای فارسی و اردو به نام ذوالفقار در کویته منتشر کردند. تنظیم نسل نو هزاره نیز مانند شعله جاوید گرایش مائوئیستی داشت و یکی از علل آن شاید در ارتباط و پیوندهای نزدیکتر بین [[چین]] و پاکستان در آن زمان قابل جستجو باشد.<ref>علی آبادی، علیرضا (1395). جامعه و فرهنگ افغانستان. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]، ص 465.</ref> | ||
== نیز نگاه کنید به == | |||
[[نظام حزبی افغانستان]] | |||
== کتابشناسی == |
نسخهٔ کنونی تا ۶ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۱۱:۲۷
تنظیم نسل نو هزاره در سالهای ۴۷-۱۳۴۶، با اوجگیری گروههای ناسیونالیست، مانند افغان ملت، در میان هزارههای مقیمکویته پاکستان شکلگرفت و از سال ۱۹۷۳ به بعد، همزمان با تبلیغات محمدداود خان در مورد پشتونستان، عدهای از هزارهها نیز با استفاده از تنش موجود میان پاکستان و افغانستان، فعالیتهای قومی و سیاسی خود را سازماندهی کردند و تنظیم نسل نوهزاره را پدید آوردند و مجله ماهانهای را به زبانهای فارسی و اردو به نام ذوالفقار در کویته منتشر کردند. تنظیم نسل نو هزاره نیز مانند شعله جاوید گرایش مائوئیستی داشت و یکی از علل آن شاید در ارتباط و پیوندهای نزدیکتر بین چین و پاکستان در آن زمان قابل جستجو باشد.[۱]
نیز نگاه کنید به
کتابشناسی
- ↑ علی آبادی، علیرضا (1395). جامعه و فرهنگ افغانستان. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص 465.