فرقه های مختلف بودایی در چین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
[[پرونده:1598595-مدیتیشن-نشسته-مجسمه-بودا-حکاکی-شده-از-ماسه-سنگ.jpg|بندانگشتی|بودای نشسته، مدیتیشن]]
در [[سلسله های جنوب و شمال|عصر سلسله ­های جنوبی و شمالی]](589-420 میلادی)، در [[آیین بودا]] یک جدایی جغرافیایی به وجود آمد( آیین یی (Yi) در جنوب و چان(Chan) در شمال). از آنجا که [[آیین بودا]] از راه ­های مختلفی وارد [[چین]] شده بود، و به دلیل اختلافات فرهنگی این مناطق، در جنوب [[چین]] بیشتر بر تئوری و تحلیل [[آموزه های بودا|اعتقادات بودایی]] تأکید می ­شد، در حالی که در شمال اغلب روی ریاضت کشی و مراقبه ­ی فکری این آیین اصرار به عمل می ­آمد.


در عصر سلسله ­های جنوبی و شمالی(589-420 میلادی)، در [[آیین بودا]] یک جدایی جغرافیایی به وجود آمد( آیین یی (Yi) در جنوب و چان(Chan) در شمال). از آنجا که آیین بودا از راه ­های مختلفی وارد [[چین]] شده بود، و به دلیل اختلافات فرهنگی این مناطق، در جنوب [[چین]] بیشتر بر تئوری و تحلیل اعتقادات بودایی تأکید می­شد، در حالی که در شمال اغلب روی ریاضت کشی و مراقبه ­ی فکری این آیین اصرار به عمل می­آمد. به هر­حال، سبک ­های متفاوت آموزشی جنوب و شمال هر دو برای تأثیر گذاری روی یکدیگر تلاش می­کردند، و مبنای اختلاف های آن­ها دقیقاً روشن و معین نبود. پس از اتحاد مجدد سرزمین [[چین]] تحت حاکمیت سلسله ­ی سووی(Sui)(618-581 میلادی)، اختلافات فرقه­ های مختلف بودایی جنوب و شمال به تدریج از میان رفت. منشأ تمامی فرقه ­های گوناگون که توسط راهبان در دوران حاکمیت سلسله­ های جنوب و شمال پایه گذاری شده بودند، و یا آن­هایی که در سلسله های بعدی به وجود آمدند، اعتقادات بودایی هندی بود[i].<ref>سابقی، علی محمد. (1392). "جامعه و فرهنگ چین". تهران : موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد اول.</ref>
به هر­حال، سبک ­های متفاوت آموزشی جنوب و شمال هر دو برای تأثیر گذاری روی یکدیگر تلاش می­ کردند، و مبنای اختلاف های آن­ها دقیقاً روشن و معین نبود. پس از اتحاد مجدد سرزمین [[چین]] تحت حاکمیت [[سلسله سویی|سلسله ­ی سووی]](Sui)(618-581 میلادی)، اختلافات فرقه­ های مختلف بودایی [[سلسله های جنوب و شمال|جنوب و شمال]] به تدریج از میان رفت. منشأ تمامی فرقه ­های گوناگون که توسط راهبان در [[سلسله های جنوب و شمال|دوران حاکمیت سلسله­ های جنوب و شمال]] پایه گذاری شده بودند، و یا آن­هایی که در سلسله های بعدی به وجود آمدند، [[آموزه های بودا|اعتقادات بودایی]] هندی بود[i].<ref>سابقی، علی محمد. (1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد اول.</ref>


نیز نگاه کنید به [[چین]]،[[آیین بودا]]   
نیز نگاه کنید به [[چین]]؛ [[آیین بودا]]   


== پاورقی ==
== پاورقی ==
[i] - براساس خبر منتشره در روزنامه مردم مورخ 7 ژوئن2005، به نقل از آمار منتشره از سوی انجمن بوداییان چین، درحال حاضر در این کشور بیش از 34مرکز آوزش علوم بودایی، ده هزار معبد و 200هزار راهب و راهبه در حال فعالیت هستند.
<small>[i] - براساس خبر منتشره در روزنامه مردم مورخ 7 ژوئن2005، به نقل از آمار منتشره از سوی انجمن بوداییان چین، درحال حاضر در این کشور بیش از 34مرکز آوزش علوم بودایی، ده هزار معبد و 200هزار راهب و راهبه در حال فعالیت هستند.</small>


== کتابشناسی ==
== کتابشناسی ==

نسخهٔ ‏۱۷ نوامبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۸:۱۹

بودای نشسته، مدیتیشن

در عصر سلسله ­های جنوبی و شمالی(589-420 میلادی)، در آیین بودا یک جدایی جغرافیایی به وجود آمد( آیین یی (Yi) در جنوب و چان(Chan) در شمال). از آنجا که آیین بودا از راه ­های مختلفی وارد چین شده بود، و به دلیل اختلافات فرهنگی این مناطق، در جنوب چین بیشتر بر تئوری و تحلیل اعتقادات بودایی تأکید می ­شد، در حالی که در شمال اغلب روی ریاضت کشی و مراقبه ­ی فکری این آیین اصرار به عمل می ­آمد.

به هر­حال، سبک ­های متفاوت آموزشی جنوب و شمال هر دو برای تأثیر گذاری روی یکدیگر تلاش می­ کردند، و مبنای اختلاف های آن­ها دقیقاً روشن و معین نبود. پس از اتحاد مجدد سرزمین چین تحت حاکمیت سلسله ­ی سووی(Sui)(618-581 میلادی)، اختلافات فرقه­ های مختلف بودایی جنوب و شمال به تدریج از میان رفت. منشأ تمامی فرقه ­های گوناگون که توسط راهبان در دوران حاکمیت سلسله­ های جنوب و شمال پایه گذاری شده بودند، و یا آن­هایی که در سلسله های بعدی به وجود آمدند، اعتقادات بودایی هندی بود[i].[۱]

نیز نگاه کنید به چین؛ آیین بودا

پاورقی

[i] - براساس خبر منتشره در روزنامه مردم مورخ 7 ژوئن2005، به نقل از آمار منتشره از سوی انجمن بوداییان چین، درحال حاضر در این کشور بیش از 34مرکز آوزش علوم بودایی، ده هزار معبد و 200هزار راهب و راهبه در حال فعالیت هستند.

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد. (1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد اول.