مرکز مطالعات ایرانشناسی دانشگاه کنکوردیا، کانادا: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(۲ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
[[پرونده:مرکز مطالعات ایرانشناسی دانشگاه کنکوردیا، کانادا.jpg|جایگزین=مرکز مطالعات ایرانشناسی دانشگاه کنکوردیا، کانادا|بندانگشتی|مرکز مطالعات ایرانشناسی دانشگاه کنکوردیا، | [[پرونده:مرکز مطالعات ایرانشناسی دانشگاه کنکوردیا، کانادا.jpg|جایگزین=مرکز مطالعات ایرانشناسی دانشگاه کنکوردیا، کانادا|بندانگشتی|مرکز مطالعات ایرانشناسی دانشگاه کنکوردیا، کانادا، برگرفته از سایت مرجع کامل مهاجرتی، قابل بازیابی از https://canada-az-iran.com/%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%DA%A9%D9%86%DA%A9%D9%88%D8%B1%D8%AF%DB%8C%D8%A7-concordia-university/]] | ||
مرکز مطالعات ایرانشناسی دانشگاه کنکوردیا (concordia university) یکی از چهار مرکز تحقیقات جدیدی است که توسط شورای دانشکده هنر و علوم این دانشگاه در اوایل سال 1384 ایجاد شد. این دانشگاه یکی از دهها مرکز آموزش عالی در سراسر دنیا است که در زمینه مطالعات ایرانشناسی به صورت جدی فعال است. هدف این مرکز افزایش پژوهشهای مشترک و ایجاد فرصتهای آموزشی در مقطع کارشناسی ارشد در رشته ایرانشناسی است. گروه مطالعات ایرانشناسی از گروههای ادیان، جامعهشناسی، انسانشناسی کلاسیک، زبان معاصر و زبانشناسی تشکیل شده است. مدیریت این مرکز به عهده دکتر ریچارد فولتز(Richard Foltz) میباشد. | |||
مهمترین اهداف این مرکز عبارتاند از: ایجاد فضای فیزیکی، اعطای بورسهای تحصیلی، برگزاری سخنرانیهای عمومی توسط پژوهشگران و ترویج فرهنگ ایرانی. به تازگی، این دانشگاه عضو انجمن بین المللی مطالعات ایران شده است. انجمن پیش گفته یک سازمان غیردولتی و غیرسیاسی است که به دنبال ارتقای استانداردهای بورس تحصیلی و حمایت از مبادلات در میان اعضای آن است. درسهایی که در این مرکز ارائه میشود به شرح زیرند: | مهمترین اهداف این مرکز عبارتاند از: ایجاد فضای فیزیکی، اعطای بورسهای تحصیلی، برگزاری سخنرانیهای عمومی توسط پژوهشگران و ترویج فرهنگ ایرانی. به تازگی، این دانشگاه عضو انجمن بین المللی مطالعات ایران شده است. انجمن پیش گفته یک سازمان غیردولتی و غیرسیاسی است که به دنبال ارتقای استانداردهای بورس تحصیلی و حمایت از مبادلات در میان اعضای آن است. درسهایی که در این مرکز ارائه میشود به شرح زیرند: | ||
خط ۱۰: | خط ۱۰: | ||
این دروس به تفحصی در عرفان اسلامی براساس شاهکار عرفان فارسی، یعنی مثنوی جلالالدین رومی، اختصاص دارد. دیدگاههای تصوف، دکترین یا آیین اسلامی و عرفان مقایسهای در قرائت این آثار بررسی میشود. در این درس از ترجمه متون استفاده میشود و فارسیزبانان تشویق میشوند به متون اصلی فارسی مراجعه کنند. | این دروس به تفحصی در عرفان اسلامی براساس شاهکار عرفان فارسی، یعنی مثنوی جلالالدین رومی، اختصاص دارد. دیدگاههای تصوف، دکترین یا آیین اسلامی و عرفان مقایسهای در قرائت این آثار بررسی میشود. در این درس از ترجمه متون استفاده میشود و فارسیزبانان تشویق میشوند به متون اصلی فارسی مراجعه کنند. | ||
تدریس واحدهای پیش گفته در | تدریس واحدهای پیش گفته در مرکز مطالعات ایرانشناسی دانشگاه کنکوردیا برعهده استادان برجسته زیر می باشد: | ||
دکتر لیندا کلارک(Linda Clark) از دپارتمان ادیان که در زمینه تحقیقاتیِ زبان و ادبیات فارسی، شیعه، عرفان، حقوق اسلامی، مطالعات زنان و نظایر آن فعالیت میکند. | دکتر لیندا کلارک(Linda Clark) از دپارتمان ادیان که در زمینه تحقیقاتیِ زبان و ادبیات فارسی، شیعه، عرفان، حقوق اسلامی، مطالعات زنان و نظایر آن فعالیت میکند. |
نسخهٔ کنونی تا ۱۰ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۰۰:۱۰
مرکز مطالعات ایرانشناسی دانشگاه کنکوردیا (concordia university) یکی از چهار مرکز تحقیقات جدیدی است که توسط شورای دانشکده هنر و علوم این دانشگاه در اوایل سال 1384 ایجاد شد. این دانشگاه یکی از دهها مرکز آموزش عالی در سراسر دنیا است که در زمینه مطالعات ایرانشناسی به صورت جدی فعال است. هدف این مرکز افزایش پژوهشهای مشترک و ایجاد فرصتهای آموزشی در مقطع کارشناسی ارشد در رشته ایرانشناسی است. گروه مطالعات ایرانشناسی از گروههای ادیان، جامعهشناسی، انسانشناسی کلاسیک، زبان معاصر و زبانشناسی تشکیل شده است. مدیریت این مرکز به عهده دکتر ریچارد فولتز(Richard Foltz) میباشد.
مهمترین اهداف این مرکز عبارتاند از: ایجاد فضای فیزیکی، اعطای بورسهای تحصیلی، برگزاری سخنرانیهای عمومی توسط پژوهشگران و ترویج فرهنگ ایرانی. به تازگی، این دانشگاه عضو انجمن بین المللی مطالعات ایران شده است. انجمن پیش گفته یک سازمان غیردولتی و غیرسیاسی است که به دنبال ارتقای استانداردهای بورس تحصیلی و حمایت از مبادلات در میان اعضای آن است. درسهایی که در این مرکز ارائه میشود به شرح زیرند:
ادبیات فارسی کلاسیک(3 واحد)
شامل برگزیدهای از شعر و نثر فارسی از آغاز فارسی کلاسیک تا قرن نوزده است. این دروس دانشجویان را با زبان، اندیشه فرهنگ وتمدن ایران آشنا میسازد.
رومی و مثنوی(3 واحد)
این دروس به تفحصی در عرفان اسلامی براساس شاهکار عرفان فارسی، یعنی مثنوی جلالالدین رومی، اختصاص دارد. دیدگاههای تصوف، دکترین یا آیین اسلامی و عرفان مقایسهای در قرائت این آثار بررسی میشود. در این درس از ترجمه متون استفاده میشود و فارسیزبانان تشویق میشوند به متون اصلی فارسی مراجعه کنند.
تدریس واحدهای پیش گفته در مرکز مطالعات ایرانشناسی دانشگاه کنکوردیا برعهده استادان برجسته زیر می باشد:
دکتر لیندا کلارک(Linda Clark) از دپارتمان ادیان که در زمینه تحقیقاتیِ زبان و ادبیات فارسی، شیعه، عرفان، حقوق اسلامی، مطالعات زنان و نظایر آن فعالیت میکند.
پروفسور مارک هیل(Mark Hill) از سازمان زبانشناسی، زبانهای مدرن و کلاسیک که در زمینههای تحقیقاتیِ زبانهای قدیمی ایرانی، زبانشناسی تطبیقی هندی و اروپایی فعالیت میکند.
مانیا سعدی نژاد که در زمینه زبان ایران باستان و اسطوره شناسی، هنر ایرانی و نظایر آن به مطالعه و تدریس میپردازد.[۱][۲]
نیز نگاه کنید به
نظام آموزش، تحقیقات و فناوری کانادا؛ ایران شناسی در کانادا؛ مراکز آموزش زبان فارسی در کانادا؛ آموزش زبان فارسی در دانشگاه های کانادا؛ مطالعات زبان فارسی در دانشگاه های کانادا
کتابشناسی
- ↑ Concordia University. (2013). Centre for Iranian Studies - Concordia University. retrieved from http://www.concordia.ca
- ↑ لاریجانی، فاضل(1395). جامعه و فرهنگ کانادا. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی ص. 413-415.