نفوذ موسیقی غرب در چین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۴ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
شکست [[چین]] از نیروهای انگلیسی در نخستین [[جنگ تریاک در چین|جنگ تریاک]] در سال1840میلادی، و نفوذ سیاسی و فرهنگی کشورهای غربی و فعال شدن مبلغان و [[تشکیل دولتی مسیحی در چین با حمایت مسیونرهای خارجی|مسیونرهای مسیحی]] در این کشور، زمینه برای معرفی موسیقی غرب به [[چین]] نیز فراهم شد. رشد گروه ­های موسیقی تلفیقی غربی-چینی و تنوع سبک ­ها و آلات موسیقی از یک طرف و تشکیل گروه ­های موسیقی تحت عنوان گروه سرود در مدارسی که توسط [[تشکیل دولتی مسیحی در چین با حمایت مسیونرهای خارجی|مسیونرهای مسیحی]] و یا به تقلید از آن­ها توسط چینی­ های طالب سیستم آموزش غربی تأسیس می ­شد، از سوی دیگر، تحول گسترده ­ای در [[موسیقی سنتی چین]] ایجاد کرد. شکل گیری انجمن­ های موسیقی مدرن و آغاز به تدریس این سبک از موسیقی در آموزشگاه­ ها و مراکز آموزش عالی زمینه را برای تلفیق موسیقی شرق و غرب و تأثیر گذاری آن بر فرهنگ و هنر موسیقی چینی را فراهم ساخت. موسیقی دانان چینی آشنا به موسیقی غرب هم­چون جائویوان­رِن [[نفوذ موسیقی غرب در چین#%20ftn1|(Zhao Yuanren]])، خوانگ ­زی [[نفوذ موسیقی غرب در چین#%20ftn2|(Huang Zi]])، شیائو یومِی [[نفوذ موسیقی غرب در چین#%20ftn3|(Xiao Youmei)،]]، وانگ گوانگ­ چی [[نفوذ موسیقی غرب در چین#%20ftn4|( Wang Guangqi]]) و لیو تیان­خوا [[نفوذ موسیقی غرب در چین#%20ftn5|(Liu Tianhua]]) نیز در این زمینه نقش مؤثری داشتند.
شکست [[چین]] از نیروهای انگلیسی در نخستین [[جنگ تریاک در چین|جنگ تریاک]] در سال1840میلادی، و نفوذ سیاسی و فرهنگی کشورهای غربی و فعال شدن مبلغان و [[تشکیل دولتی مسیحی در چین با حمایت مسیونرهای خارجی|مسیونرهای مسیحی]] در این کشور، زمینه برای معرفی موسیقی غرب به [[چین]] نیز فراهم شد. رشد گروه ­های موسیقی تلفیقی غربی-چینی و تنوع سبک ­ها و آلات موسیقی از یک طرف و تشکیل گروه ­های موسیقی تحت عنوان گروه سرود در مدارسی که توسط [[تشکیل دولتی مسیحی در چین با حمایت مسیونرهای خارجی|مسیونرهای مسیحی]] و یا به تقلید از آن­ها توسط چینی­ های طالب سیستم آموزش غربی تأسیس می ­شد، از سوی دیگر، تحول گسترده ­ای در [[موسیقی سنتی چین]] ایجاد کرد. شکل گیری انجمن­ های موسیقی مدرن و آغاز به تدریس این سبک از موسیقی در آموزشگاه­ ها و مراکز آموزش عالی زمینه را برای تلفیق موسیقی شرق و غرب و تأثیر گذاری آن بر فرهنگ و [[موسیقی سنتی چین|هنر موسیقی چینی]] را فراهم ساخت. موسیقی دانان چینی آشنا به موسیقی غرب هم­چون جائویوان­رِن [[نفوذ موسیقی غرب در چین#%20ftn1|(Zhao Yuanren]])، خوانگ ­زی [[نفوذ موسیقی غرب در چین#%20ftn2|(Huang Zi]])، شیائو یومِی [[نفوذ موسیقی غرب در چین#%20ftn3|(Xiao Youmei)،]]، وانگ گوانگ­ چی [[نفوذ موسیقی غرب در چین#%20ftn4|( Wang Guangqi]]) و لیو تیان­خوا [[نفوذ موسیقی غرب در چین#%20ftn5|(Liu Tianhua]]) نیز در این زمینه نقش مؤثری داشتند.


در واقع، زیربنای موسیقی معاصر [[چین]] را از همان اواخر قرن 19 و اوایل قرن بیستم، همان سرودهای مدارس چینی تشکیل می­ دهد که تحت تأثیر موسیقی غربی، به ویژه موسیقی کلاسیک کلیسایی غرب که توسط [[تشکیل دولتی مسیحی در چین با حمایت مسیونرهای خارجی|مسیونرهای مسیحی]] معرفی، تبلیغ و آموزش داده می ­شد تشکیل می­ دهد.
در واقع، زیربنای موسیقی معاصر [[چین]] را از همان اواخر قرن 19 و اوایل قرن بیستم، همان سرودهای مدارس چینی تشکیل می­ دهد که تحت تأثیر موسیقی غربی، به ویژه موسیقی کلاسیک کلیسایی غرب که توسط [[تشکیل دولتی مسیحی در چین با حمایت مسیونرهای خارجی|مسیونرهای مسیحی]] معرفی، تبلیغ و آموزش داده می ­شد تشکیل می­ دهد.


در این آموزشگاه ­ها انواع سبک­ های موسیقی و آلات و ابزارهای موسیقی غربی معرفی و آموزش داده می­ شد و فارغ التحصیلی موسیقیدانان چینی از این مؤسسات موجب فراگیری موسیقی مدرن در سطوح مختلف جامعه ­ی [[چین]] شد. سقوط نظام امپراتوری در سال 1911 و آغاز جنبش ادبی چهارم ماه مه در سال 1919میلادی که در واقع نقطه ­ی عطفی در ادبیات معاصر این کشور و پشت کردن به برخی از سنت­ های ادبی گذشته و اصلاحات به عمل آمده در سبک ادبی، بر [[موسیقی سنتی چین]] را نیز تحت تأثیر قرار داده و راه را برای مدرن شدن این هنر بیش از پیش باز نمود. همین تلاش ­های مستمر زمینه را برای مدرن شدن [[موسیقی سنتی چین|هنر موسیقی]] و ورود انواع موسیقی ­های غربی به [[چین]] فراهم کرد. روند اصلاحات آغاز شده در [[موسیقی سنتی چین|هنر موسیقی سنتی چین]] در اوایل قرن بیستم در دهه ­های بعد و حتی پس از روی کارآمدن [[حزب کمونیست و احیای هویت ملی چین|نظام کمونیستی]] در سال 1949 هم­چنان ادامه یافت. اجرای سیاست اصلاحات اقتصادی در سه دهه پیش و توسعه ­ی روابط [[چین]] با جهان غرب و مبادله­ ی گروه ­های موسیقی میان این کشور با سایر کشورها نیز بر این روند سرعت بخشید و امروزه انواع موسیقی ­های غربی از کلاسیک و جاز گرفته تا رپ و پاپ در این کشور رایج شده است<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی.</ref>.
در این آموزشگاه ­ها انواع سبک­ های موسیقی و [[انواع آلات موسیقی سنتی چین|آلات و ابزارهای موسیقی غربی]] معرفی و آموزش داده می­ شد و فارغ التحصیلی موسیقیدانان چینی از این مؤسسات موجب فراگیری موسیقی مدرن در سطوح مختلف جامعه ­ی [[چین]] شد. سقوط نظام امپراتوری در سال 1911 و آغاز جنبش ادبی چهارم ماه مه در سال 1919میلادی که در واقع نقطه ­ی عطفی در ادبیات معاصر این کشور و پشت کردن به برخی از سنت­ های ادبی گذشته و اصلاحات به عمل آمده در سبک ادبی، بر [[موسیقی سنتی چین]] را نیز تحت تأثیر قرار داده و راه را برای مدرن شدن این هنر بیش از پیش باز نمود.
 
همین تلاش ­های مستمر زمینه را برای مدرن شدن [[موسیقی سنتی چین|هنر موسیقی]] و ورود انواع موسیقی ­های غربی به [[چین]] فراهم کرد. روند اصلاحات آغاز شده در [[موسیقی سنتی چین|هنر موسیقی سنتی چین]] در اوایل قرن بیستم در دهه ­های بعد و حتی پس از روی کارآمدن [[حزب کمونیست و احیای هویت ملی چین|نظام کمونیستی]] در سال 1949 هم­چنان ادامه یافت. اجرای سیاست اصلاحات اقتصادی در سه دهه پیش و توسعه ­ی روابط [[چین]] با جهان غرب و مبادله­ ی گروه ­های موسیقی میان این کشور با سایر کشورها نیز بر این روند سرعت بخشید و امروزه انواع موسیقی ­های غربی از کلاسیک و جاز گرفته تا رپ و پاپ در این کشور رایج شده است<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [https://dmelal.ir/%DA%86%DB%8C%D9%86 چین]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]. جلد سوم، ص. 1146-1147</ref>.


== نیز نگاه کنید به ==
== نیز نگاه کنید به ==
 
[[هنر در چین]]؛ [[موسیقی سنتی چین]]؛ [[انواع آلات موسیقی سنتی چین]]؛ [[تاریخ موسیقی چینی]]؛ [[نهادها و گروه های موسیقی سنتی و مدرن در چین]]
* [[هنر در چین]]
* [[هنر نقاشی در چین]]  
* ''' '''[[موسیقی سنتی چین]]


= کتابشناسی =
= کتابشناسی =
<references />
[[رده:موسیقی]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۲ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۱۹:۱۱

شکست چین از نیروهای انگلیسی در نخستین جنگ تریاک در سال1840میلادی، و نفوذ سیاسی و فرهنگی کشورهای غربی و فعال شدن مبلغان و مسیونرهای مسیحی در این کشور، زمینه برای معرفی موسیقی غرب به چین نیز فراهم شد. رشد گروه ­های موسیقی تلفیقی غربی-چینی و تنوع سبک ­ها و آلات موسیقی از یک طرف و تشکیل گروه ­های موسیقی تحت عنوان گروه سرود در مدارسی که توسط مسیونرهای مسیحی و یا به تقلید از آن­ها توسط چینی­ های طالب سیستم آموزش غربی تأسیس می ­شد، از سوی دیگر، تحول گسترده ­ای در موسیقی سنتی چین ایجاد کرد. شکل گیری انجمن­ های موسیقی مدرن و آغاز به تدریس این سبک از موسیقی در آموزشگاه­ ها و مراکز آموزش عالی زمینه را برای تلفیق موسیقی شرق و غرب و تأثیر گذاری آن بر فرهنگ و هنر موسیقی چینی را فراهم ساخت. موسیقی دانان چینی آشنا به موسیقی غرب هم­چون جائویوان­رِن (Zhao Yuanren)، خوانگ ­زی (Huang Zi)، شیائو یومِی (Xiao Youmei)،، وانگ گوانگ­ چی ( Wang Guangqi) و لیو تیان­خوا (Liu Tianhua) نیز در این زمینه نقش مؤثری داشتند.

در واقع، زیربنای موسیقی معاصر چین را از همان اواخر قرن 19 و اوایل قرن بیستم، همان سرودهای مدارس چینی تشکیل می­ دهد که تحت تأثیر موسیقی غربی، به ویژه موسیقی کلاسیک کلیسایی غرب که توسط مسیونرهای مسیحی معرفی، تبلیغ و آموزش داده می ­شد تشکیل می­ دهد.

در این آموزشگاه ­ها انواع سبک­ های موسیقی و آلات و ابزارهای موسیقی غربی معرفی و آموزش داده می­ شد و فارغ التحصیلی موسیقیدانان چینی از این مؤسسات موجب فراگیری موسیقی مدرن در سطوح مختلف جامعه ­ی چین شد. سقوط نظام امپراتوری در سال 1911 و آغاز جنبش ادبی چهارم ماه مه در سال 1919میلادی که در واقع نقطه ­ی عطفی در ادبیات معاصر این کشور و پشت کردن به برخی از سنت­ های ادبی گذشته و اصلاحات به عمل آمده در سبک ادبی، بر موسیقی سنتی چین را نیز تحت تأثیر قرار داده و راه را برای مدرن شدن این هنر بیش از پیش باز نمود.

همین تلاش ­های مستمر زمینه را برای مدرن شدن هنر موسیقی و ورود انواع موسیقی ­های غربی به چین فراهم کرد. روند اصلاحات آغاز شده در هنر موسیقی سنتی چین در اوایل قرن بیستم در دهه ­های بعد و حتی پس از روی کارآمدن نظام کمونیستی در سال 1949 هم­چنان ادامه یافت. اجرای سیاست اصلاحات اقتصادی در سه دهه پیش و توسعه ­ی روابط چین با جهان غرب و مبادله­ ی گروه ­های موسیقی میان این کشور با سایر کشورها نیز بر این روند سرعت بخشید و امروزه انواع موسیقی ­های غربی از کلاسیک و جاز گرفته تا رپ و پاپ در این کشور رایج شده است[۱].

نیز نگاه کنید به

هنر در چین؛ موسیقی سنتی چین؛ انواع آلات موسیقی سنتی چین؛ تاریخ موسیقی چینی؛ نهادها و گروه های موسیقی سنتی و مدرن در چین

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی. جلد سوم، ص. 1146-1147