خوانگ گونگ وانگ، نقاش چینی: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۳ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:


«خوانگ گون گ­وانگ»(1354-1269 میلادی) نقاش [[سلسله یوان|دوران سلسله­ ی یوان]]، در میان سالی مأمور دون پایه­ ی دولت شد. وی در­گیر پرونده­ ای شده و روانه ­ی زندان گردید. وقتی آزاد شد، به نقطه­ ی دِنج دور افتاده­ ای رفت و دیگر در خدمت دولت نبود. وی به پیرو سفت و سخت فرقه­ ی «چوان­زِن»(حقیقت کامل) [[آیین بومی تائو|طریقت تائو]] تبدیل و به سراسر کشور مسافرت کرد.


«خوانگ گون گ­وانگ»(1354-1269 میلادی) نقاش دوران سلسله­ ی یوان، در میان سالی مأمور دون پایه­ ی دولت شد. وی در­گیر پرونده­ ای شده و روانه ­ی زندان گردید. وقتی آزاد شد، به نقطه­ ی دِنج دور افتاده­ ای رفت و دیگر در خدمت دولت نبود. وی به پیرو سفت و سخت فرقه­ ی «چوان­زِن»(حقیقت کامل) طریقت تائو تبدیل و به سراسر کشور مسافرت کرد. در سن حدود 50سالگی، نقاشی منظره را آغاز و در سال­ های آخر عمر سبک نقاشی خاص خود را به وجود آورد. اغلب آثار او هنگام سفر به جنوب [[چین]] نقاشی شده اند. او در نقاشیِ رنگی و آب رنگ، و در قلم کاری خود، سبک ­های خوشنویسی خط شکسته و خط ویژه ­ی مُهرسازی را به کار می ­برد و از چند حرکت برای ایجاد دورنما و عمق استفاده می­ کرد. نقاشی ­های او به عنوان«قله­ ی کوه­ های ساده و خوش بنیه و گیاهان پرپشت»توصیف شده است. وی علاقه مند به استفاده از رنگ قهوه ­ای-  سرخ بود و نقاشی مناظر سرخ رنگ را ابداع کرد. از میان«چهار استاد سلسله­ ی یوان»(سه نفر دیگر عبارتند از وو جِن[[خوانگ گونگ وانگ، نقاش چینی#%20ftn2|(Wu Zhen]])، نی زان[[خوانگ گونگ وانگ، نقاش چینی#%20ftn3|(Ni Zan]])، و وانگ مِنگ[[خوانگ گونگ وانگ، نقاش چینی#%20ftn4|(Wang Meng]])) «خوانگ گون گ­وانگ» بهترین آنان شمرده می ­شود. او تأثیر زیادی در نقاشی­ های منظره­ ای سلسله­ های مینگ و چینگ گذاشت.<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد ...، ص ... .</ref>
در سن حدود 50سالگی، [[هنر نقاشی در چین|نقاشی منظره]] را آغاز و در سال­ های آخر عمر [[هنر نقاشی در چین|سبک نقاشی]] خاص خود را به وجود آورد. اغلب آثار او هنگام سفر به جنوب [[چین]] نقاشی شده اند. او در [[هنر نقاشی در چین|نقاشیِ رنگی و آب رنگ]]، و در قلم کاری خود، [[هنر خوشنویسی چینی|سبک ­های خوشنویسی]] خط شکسته و خط ویژه ­ی مُهرسازی را به کار می ­برد و از چند حرکت برای ایجاد دورنما و عمق استفاده می­ کرد.  


نیز نگاه کنید به [[هنر در چین]]، [[هنر خوشنویسی چینی]]، [[هنرمندان و خوشنویسان مشهور چین باستان]]، [[خوشنویسان مشهور چین باستان]]، [[هنر نقاشی صورت و گریم چهره در اپرای پکن]]، [[هنر معماری در چین]]
[[هنر نقاشی در چین|نقاشی ­های]] او به عنوان«قله­ ی کوه­ های ساده و خوش بنیه و گیاهان پرپشت»توصیف شده است. وی علاقه مند به استفاده از رنگ قهوه ­ای- سرخ بود و [[هنر نقاشی در چین|نقاشی مناظر]] سرخ رنگ را ابداع کرد. از میان«چهار استاد [[سلسله یوان|سلسله­ ی یوان]]»(سه نفر دیگر عبارتند از وو جِن[[خوانگ گونگ وانگ، نقاش چینی#%20ftn2|(Wu Zhen]])، نی زان[[خوانگ گونگ وانگ، نقاش چینی#%20ftn3|(Ni Zan]])، و وانگ مِنگ[[خوانگ گونگ وانگ، نقاش چینی#%20ftn4|(Wang Meng]])) «خوانگ گون گ­وانگ» بهترین آنان شمرده می ­شود. او تأثیر زیادی در [[هنر نقاشی در چین|نقاشی­ های منظره­ ای]] [[سلسله مینگ|سلسله­ های مینگ]] و [[سلسله چینگ|چینگ]] گذاشت<ref><sub><big>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [https://dmelal.ir/%DA%86%DB%8C%D9%86 چین]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]. جلد سوم، ص. 1164</big></sub></ref>.
 
== نیز نگاه کنید به ==
[[هنر در چین]]؛ [[نقاشان مشهور چین باستان]]؛ [[یان لیبن]]؛ [[وو دائوزی، نقاش سلسله تانگ]]؛ [[وانگ وی، نقاش چینی]]؛ [[جانگ زدوان، نقاش چینی]]؛ [[مایوان، نقاش چینی]]؛ [[شو وی، هنرمند چینی]]؛ [[جودا، نقاش چینی]]؛ [[یوان جی، نقاش چینی]]


= کتابشناسی =
= کتابشناسی =
<references />
[[رده:هنرهای تجسمی]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۷ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۲۰:۱۰

«خوانگ گون گ­وانگ»(1354-1269 میلادی) نقاش دوران سلسله­ ی یوان، در میان سالی مأمور دون پایه­ ی دولت شد. وی در­گیر پرونده­ ای شده و روانه ­ی زندان گردید. وقتی آزاد شد، به نقطه­ ی دِنج دور افتاده­ ای رفت و دیگر در خدمت دولت نبود. وی به پیرو سفت و سخت فرقه­ ی «چوان­زِن»(حقیقت کامل) طریقت تائو تبدیل و به سراسر کشور مسافرت کرد.

در سن حدود 50سالگی، نقاشی منظره را آغاز و در سال­ های آخر عمر سبک نقاشی خاص خود را به وجود آورد. اغلب آثار او هنگام سفر به جنوب چین نقاشی شده اند. او در نقاشیِ رنگی و آب رنگ، و در قلم کاری خود، سبک ­های خوشنویسی خط شکسته و خط ویژه ­ی مُهرسازی را به کار می ­برد و از چند حرکت برای ایجاد دورنما و عمق استفاده می­ کرد.

نقاشی ­های او به عنوان«قله­ ی کوه­ های ساده و خوش بنیه و گیاهان پرپشت»توصیف شده است. وی علاقه مند به استفاده از رنگ قهوه ­ای- سرخ بود و نقاشی مناظر سرخ رنگ را ابداع کرد. از میان«چهار استاد سلسله­ ی یوان»(سه نفر دیگر عبارتند از وو جِن(Wu Zhen)، نی زان(Ni Zan)، و وانگ مِنگ(Wang Meng)) «خوانگ گون گ­وانگ» بهترین آنان شمرده می ­شود. او تأثیر زیادی در نقاشی­ های منظره­ ای سلسله­ های مینگ و چینگ گذاشت[۱].

نیز نگاه کنید به

هنر در چین؛ نقاشان مشهور چین باستان؛ یان لیبن؛ وو دائوزی، نقاش سلسله تانگ؛ وانگ وی، نقاش چینی؛ جانگ زدوان، نقاش چینی؛ مایوان، نقاش چینی؛ شو وی، هنرمند چینی؛ جودا، نقاش چینی؛ یوان جی، نقاش چینی

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی. جلد سوم، ص. 1164