آمار مطالعه با فناوری های نوین در چین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۷ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۳ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
=== ''آمار مطالعه با فن­اوری­ های نوین'' ===
براساس نظر سنجی صورت گرفته در سال2008 میلادی، آمار مطالعه­ ی کتاب ­های الکترونیکی و روزنامه در [[چین]] درحال پیشی گرفتن از مطالعه ­ی کتاب­ ها و نشریات چاپی است. طبق این نظر سنجی، افراد بین18 تا70 سال، به طور متوسط روزانه45دقیقه وقت برای مطالعه­ ی آنلاین صرف می ­کنند. از این میزان 7/42درصد روزنامه،


بر اساس این بررسی، در مجموع تعداد خوانندگان کتاب، روزنامه و مجله­ ی چاپی در [[چین]] کاهش یافته است. و در مقابل در مقایسه با سال2010،  به مطالعه کنندگان اینترنتی به نحو قابل توجهی(1/11درصد) افزوده شده و در مجموع به 5/36درصد رسیده است. متوسط زمانی که کاربران برای مطالعه از طریق اینترنت زمان صرف می ­کنند به 53/74 دقیقه رسیده است.
براساس نظر سنجی صورت گرفته در سال2008 میلادی، آمار مطالعه­ ی کتاب ­های الکترونیکی و [[مطبوعات در چین|روزنامه در چین]] درحال پیشی گرفتن از مطالعه ­ی کتاب­ ها و نشریات چاپی است. طبق این نظر سنجی، افراد بین18 تا70 سال، به طور متوسط روزانه45دقیقه وقت برای مطالعه­ ی آنلاین صرف می ­کنند. 
[[پرونده:65.jpg|بندانگشتی|وضعیت فناوری در چین]]
بر اساس این بررسی، در مجموع تعداد خوانندگان کتاب، [[مطبوعات در چین|روزنامه و مجله­ ی چاپی در چین]] کاهش یافته است. و در مقابل در مقایسه با سال2010،  به مطالعه کنندگان اینترنتی به نحو قابل توجهی(11/1درصد) افزوده شده و در مجموع به 36/5 درصد رسیده است. متوسط زمانی که کاربران برای مطالعه از طریق [[اینترنت در چین|اینترنت]] زمان صرف می ­کنند به 53/74 دقیقه رسیده است.
[[پرونده:4328583.jpg|بندانگشتی|کتاب الکترونیکی]]
براساس گزارش منتشره در روزنامه­ ی گلوبال تایمز، تقسیم بندی مطالب مورد مطالعه در موبایل که 30درصد مطالعات چینی ­ها از این طریق صورت می ­گیرد، عبارتند از:


براساس گزارش منتشره در روزنامه­ ی گلوبال تایمز، تقسیم بندی مطالب مورد مطالعه در موبایل که 30درصد مطالعات چینی ­ها از این طریق صورت می ­گیرد، عبارتند از: 8/66درصد روزنامه، 3/52درصد کتاب، 9/46درصد مجله، 23درصد سایر مطالب خواندنی، 1/18درصد مطالب منتشره در اینترنت، 9/3درصد کتاب الکترونیکی، 8/1درصد سی­دی و دی­ وی­ دی بوده است.<ref>China Should Read More: Experts. Global Times"(2012, April 24)".</ref> هم­چنین، براساس آمار منتشره در کتاب سال انتشارات دیجیتالی در [[چین]](2010-2011) که از سوی فرهنگستان چاپ و نشر این کشور منتشر شده است، درآمد صنعت چاپ دیجیتالی [[چین]] از3/3میلیارد دلار در سال2006 به بیش از 15میلیارد دلار در سال2011افزایش یافته است. برخی از کتاب ­های ادبیات داستانی مشهور چینی، بیش از900میلیون بار در اینترنت مشاهده شده و بیش از 2میلیون دلار فروش داشته­ اند.<ref>Smartphon Chang our habits "(2011). www.chinadaily.com.cn".</ref>
* 66/8 درصد روزنامه؛
* 52/3 درصد کتاب؛
* 46/9 درصد مجله؛
* 23 درصد سایر مطالب خواندنی؛
* 18/1 درصد مطالب منتشره در اینترنت؛
* 9/3درصد کتاب الکترونیکی؛
* 8/1درصد سی­ دی و دی­ وی­ دی بوده است.<ref>China Should Read More: Experts. Global Times"(2012, April 24)".</ref>  


براساس یک نظر سنجی که در سال 2012 از میان دانش آموزان مدارس راهنمایی [[شانگهای]] صورت گرفته است، 9/42درصد از این دانش آموزان به خواندن پیام ­های نوشتاری، 8/40درصد به مطالعه­ ی میکرو بلاگ­ ها، و7/32درصد کتاب الکترونیکی مطالعه می ­کنند. در این نظر سنجی آمده است که 2/27درصد از پسران و9/12درصد از دختران اخبار ورزشی و 6/51درصد از دختران و 9/52درصد از پسران مطالب طالع بینی را از طریق اینترنت دنبال می ­کنند.<ref>New Media Influences China’s Yang Readers (2012, May3).</ref>
هم­چنین، براساس آمار منتشره در کتاب سال انتشارات دیجیتالی در [[چین]](2010-2011) که از سوی فرهنگستان چاپ و نشر این کشور منتشر شده است، درآمد صنعت چاپ دیجیتالی [[چین]] از3/3میلیارد دلار در سال2006 به بیش از 15میلیارد دلار در سال2011 افزایش یافته است. برخی از کتاب ­های ادبیات داستانی مشهور چینی، بیش از900 میلیون بار در اینترنت مشاهده شده و بیش از 2میلیون دلار فروش داشته­ اند<ref>Smartphon Chang our habits "(2011). www.chinadaily.com.cn".</ref>.


افزون بر این، 6/27 درصد از کسانی ­که در این جامعه­ ی آماری شرکت کرده­ اند گفته اند که ترجیح می­ دهند از طریق موبایل(اینترنتی) مطالعه کنند، که این آمار نشان دهنده­ ی افزایش 6/4 درصدی نسبت به سال2010 است. این افراد معمولا به طور متوسط روزانه 53/13 دقیقه را به مطالعه از طریق موبایل می­ گذرانند. و مبلغ 75/20 یوان معادل 3/3 دلار برای این خدمات پرداخت می ­کنند.<ref>خبرنامه 1 ارديبهشت رايزني فرهنگي ج.ا.ايران در پكن، (1391).</ref><ref>سابقی، علی محمد(1392). "جامعه و فرهنگ چین." تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد ...، ص ... .</ref>
براساس یک نظر سنجی که در سال 2012 از میان دانش آموزان مدارس راهنمایی [[شانگهای]] صورت گرفته است، 42/9 درصد از این دانش آموزان به خواندن پیام ­های نوشتاری، 40/8 درصد به مطالعه­ ی میکرو بلاگ­ ها، و 32/8درصد کتاب الکترونیکی مطالعه می ­کنند. در این نظر سنجی آمده است که 27/2درصد از پسران و 12/9 درصد از دختران اخبار ورزشی و 51/6 درصد از دختران و 52/9 درصد از پسران مطالب طالع بینی را از طریق [[اینترنت در چین|اینترنت]] دنبال می ­کنند<ref>New Media Influences China’s Yang Readers (2012, May3).</ref>.
 
افزون بر این، 27/6 درصد از کسانی ­که در این جامعه­ ی آماری شرکت کرده­ اند گفته اند که ترجیح می­ دهند از طریق موبایل(اینترنتی) مطالعه کنند، که این آمار نشان دهنده­ ی افزایش 6/4 درصدی نسبت به سال2010 است. این افراد معمولا به طور متوسط روزانه 53/13 دقیقه را به مطالعه از طریق موبایل می­ گذرانند و مبلغ 75/20 یوان معادل 3/3 دلار برای این خدمات پرداخت می ­کنند.<ref>خبرنامه 1 ارديبهشت رايزني فرهنگي ج.ا.ايران در پكن، (1391).</ref><ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]. جلد سوم، ص. 1350-1351</ref>
 
{{به روز رسانی}}
 
== نیز نگاه کنید به ==
[[رسانه های چین]]؛ [[اینترنت در چین]]؛ [[میزان کتابخوانی در چین]]


= کتابشناسی =
= کتابشناسی =
<references />
[[رده:گزارش ها و آثار علمی برجسته در زمینه کتاب و کتابخوانی]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۱ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۰۳:۵۵

براساس نظر سنجی صورت گرفته در سال2008 میلادی، آمار مطالعه­ ی کتاب ­های الکترونیکی و روزنامه در چین درحال پیشی گرفتن از مطالعه ­ی کتاب­ ها و نشریات چاپی است. طبق این نظر سنجی، افراد بین18 تا70 سال، به طور متوسط روزانه45دقیقه وقت برای مطالعه­ ی آنلاین صرف می ­کنند.

وضعیت فناوری در چین

بر اساس این بررسی، در مجموع تعداد خوانندگان کتاب، روزنامه و مجله­ ی چاپی در چین کاهش یافته است. و در مقابل در مقایسه با سال2010،  به مطالعه کنندگان اینترنتی به نحو قابل توجهی(11/1درصد) افزوده شده و در مجموع به 36/5 درصد رسیده است. متوسط زمانی که کاربران برای مطالعه از طریق اینترنت زمان صرف می ­کنند به 53/74 دقیقه رسیده است.

کتاب الکترونیکی

براساس گزارش منتشره در روزنامه­ ی گلوبال تایمز، تقسیم بندی مطالب مورد مطالعه در موبایل که 30درصد مطالعات چینی ­ها از این طریق صورت می ­گیرد، عبارتند از:

  • 66/8 درصد روزنامه؛
  • 52/3 درصد کتاب؛
  • 46/9 درصد مجله؛
  • 23 درصد سایر مطالب خواندنی؛
  • 18/1 درصد مطالب منتشره در اینترنت؛
  • 9/3درصد کتاب الکترونیکی؛
  • 8/1درصد سی­ دی و دی­ وی­ دی بوده است.[۱]

هم­چنین، براساس آمار منتشره در کتاب سال انتشارات دیجیتالی در چین(2010-2011) که از سوی فرهنگستان چاپ و نشر این کشور منتشر شده است، درآمد صنعت چاپ دیجیتالی چین از3/3میلیارد دلار در سال2006 به بیش از 15میلیارد دلار در سال2011 افزایش یافته است. برخی از کتاب ­های ادبیات داستانی مشهور چینی، بیش از900 میلیون بار در اینترنت مشاهده شده و بیش از 2میلیون دلار فروش داشته­ اند[۲].

براساس یک نظر سنجی که در سال 2012 از میان دانش آموزان مدارس راهنمایی شانگهای صورت گرفته است، 42/9 درصد از این دانش آموزان به خواندن پیام ­های نوشتاری، 40/8 درصد به مطالعه­ ی میکرو بلاگ­ ها، و 32/8درصد کتاب الکترونیکی مطالعه می ­کنند. در این نظر سنجی آمده است که 27/2درصد از پسران و 12/9 درصد از دختران اخبار ورزشی و 51/6 درصد از دختران و 52/9 درصد از پسران مطالب طالع بینی را از طریق اینترنت دنبال می ­کنند[۳].

افزون بر این، 27/6 درصد از کسانی ­که در این جامعه­ ی آماری شرکت کرده­ اند گفته اند که ترجیح می­ دهند از طریق موبایل(اینترنتی) مطالعه کنند، که این آمار نشان دهنده­ ی افزایش 6/4 درصدی نسبت به سال2010 است. این افراد معمولا به طور متوسط روزانه 53/13 دقیقه را به مطالعه از طریق موبایل می­ گذرانند و مبلغ 75/20 یوان معادل 3/3 دلار برای این خدمات پرداخت می ­کنند.[۴][۵]

در حال به روز رسانی و ویرایش

نیز نگاه کنید به

رسانه های چین؛ اینترنت در چین؛ میزان کتابخوانی در چین

کتابشناسی

  1. China Should Read More: Experts. Global Times"(2012, April 24)".
  2. Smartphon Chang our habits "(2011). www.chinadaily.com.cn".
  3. New Media Influences China’s Yang Readers (2012, May3).
  4. خبرنامه 1 ارديبهشت رايزني فرهنگي ج.ا.ايران در پكن، (1391).
  5. سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی. جلد سوم، ص. 1350-1351