پرش به محتوا

آمار مطالعه با فناوری های نوین در چین

از دانشنامه ملل
وضعیت فناوری در چین، برگرفته از ایسنا، قابل بازیابی ازhttps://www.isna.ir/news/1402122819570/

براساس نظر سنجی صورت گرفته در سال2008 میلادی، آمار مطالعه‌ی کتاب‌های الکترونیکی و روزنامه در چین درحال پیشی گرفتن از مطالعه‌ی کتاب‌ها و نشریات چاپی است. طبق این نظر سنجی، افراد بین18 تا70 سال، به طور متوسط روزانه45دقیقه وقت برای مطالعه‌ی آنلاین صرف می‌کنند.

بر اساس این بررسی، در مجموع تعداد خوانندگان کتاب، روزنامه و مجله‌ی چاپی در چین کاهش یافته است. و در مقابل در مقایسه با سال2010،  به مطالعه کنندگان اینترنتی به نحو قابل توجهی(11/1درصد) افزوده شده و در مجموع به 36/5 درصد رسیده است. متوسط زمانی که کاربران برای مطالعه از طریق اینترنت زمان صرف می‌کنند به 53/74 دقیقه رسیده است.

کتاب الکترونیکی، برگرفته از ایبنا، قابل بازیابی از https://www.ibna.ir/news/332815/

براساس گزارش منتشره در روزنامه‌ی گلوبال تایمز، تقسیم بندی مطالب مورد مطالعه در موبایل که 30درصد مطالعات چینی‌ها از این طریق صورت می‌گیرد، عبارتند از:

  • 66/8 درصد روزنامه؛
  • 52/3 درصد کتاب؛
  • 46/9 درصد مجله؛
  • 23 درصد سایر مطالب خواندنی؛
  • 18/1 درصد مطالب منتشره در اینترنت؛
  • 9/3درصد کتاب الکترونیکی؛
  • 8/1درصد سی دی و دی وی دی بوده است.[۱]

هم­چنین، براساس آمار منتشره در کتاب سال انتشارات دیجیتالی در چین(2010-2011) که از سوی فرهنگستان چاپ و نشر این کشور منتشر شده است، درآمد صنعت چاپ دیجیتالی چین از3/3میلیارد دلار در سال2006 به بیش از 15میلیارد دلار در سال2011 افزایش یافته است. برخی از کتاب‌های ادبیات داستانی مشهور چینی، بیش از900 میلیون بار در اینترنت مشاهده شده و بیش از 2میلیون دلار فروش داشته اند[۲].

براساس یک نظر سنجی که در سال 2012 از میان دانش آموزان مدارس راهنمایی شانگهای صورت گرفته است، 42/9 درصد از این دانش آموزان به خواندن پیام‌های نوشتاری، 40/8 درصد به مطالعه‌ی میکرو بلاگ‌ها، و 32/8درصد کتاب الکترونیکی مطالعه می‌کنند. در این نظر سنجی آمده است که 27/2درصد از پسران و 12/9 درصد از دختران اخبار ورزشی و 51/6 درصد از دختران و 52/9 درصد از پسران مطالب طالع بینی را از طریق اینترنت دنبال می‌کنند[۳].

افزون بر این، 27/6 درصد از کسانی که در این جامعه‌ی آماری شرکت کرده اند گفته اند که ترجیح می‌دهند از طریق موبایل(اینترنتی) مطالعه کنند، که این آمار نشان دهنده‌ی افزایش 6/4 درصدی نسبت به سال2010 است. این افراد معمولا به طور متوسط روزانه 53/13 دقیقه را به مطالعه از طریق موبایل می‌گذرانند و مبلغ 75/20 یوان معادل 3/3 دلار برای این خدمات پرداخت می‌کنند.[۴]

در حال به روز رسانی و ویرایش

نیز نگاه کنید به

رسانه‌های چین؛ اینترنت در چین؛ میزان کتابخوانی در چین

کتابشناسی

  1. China Should Read More: Experts. Global Times"(2012, April 24)".
  2. Smartphon Chang our habits "(2011). www.chinadaily.com.cn".
  3. New Media Influences China’s Yang Readers (2012, May3).
  4. خبرنامه 1 ارديبهشت رايزني فرهنگي ج.ا.ايران در پكن، (1391).

منبع اصلی

سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.

نویسنده مقاله

علی محمد سابقی