مکتب طبیعت گرایان: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۵ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
=== '''مکتب طبیعت­گرایان''' ===
مکتب طبیعت گرایان (Naturalists)یا [[مکتب طبیعت گرایان|مکتب یین-یانگ]]، تقریبا همزمان با [[مکتب قانونگرایان]] و در [[دوران حکومت های هم ستیز|دوران فرمانروایی حکومت‌­های هم­ستیز]] پایه‌گذاری شد.
طبیعت­گرایان(Naturalists): [[مکتب طبیعت گرایان]] یا مکتب یین-یانگ، تقریبا همزمان با [[مکتب قانونگرایان]] و در دوران فرمانروایی حکومت‌­های هم­ستیز پایه‌گذاری شد. بنیانگذار این مکتب فکری شخصی به نام زان یان(Zan Yan) بود که تحت عنوان مکتب یین- یانگ یا عوامل پنجگانه‌­ی طبیعت اندیشه‌­ی خود را مطرح ساخت. طبق این مکتب نظام هستی از 5 عامل و 5 عنصر اصلی تشکیل شده است؛ عوامل منفی مانند تاریکی، سردی و زن که یین شمرده می‌­شوند و عوامل مثبت روشنایی، گرمایی و مردم که یانگ نامیده می­‌شوند. و پنج عنصر عبارتند از: آب، آتش، چوب، فلز و خاک. این اندیشه به تدریج در فلسفه‌­ی فرهنگی و اجتماعی مردم [[چین]] ریشه دوانیده و جزیی از فرهنگ سنتی این سرزمین شد. این تفکر بعدها در اندیشه­‌های کیمیاگری و جادوگری تائوئیستی و در چارچوب طب سنتی [[چین]] رسوخ کرد<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. ''تهران'': موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی</ref>.


== کتابشناسی ==
بنیانگذار این مکتب فکری شخصی به نام زان یان(Zan Yan) بود که تحت عنوان [[مکتب طبیعت گرایان|مکتب یین- یانگ]] یا عوامل پنجگانه‌­ی طبیعت اندیشه‌­ی خود را مطرح ساخت. طبق این مکتب نظام هستی از 5 عامل و 5 عنصر اصلی تشکیل شده است؛ عوامل منفی مانند تاریکی، سردی و زن که یین شمرده می‌­شوند و عوامل مثبت روشنایی، گرمایی و مردم که یانگ نامیده می­‌شوند.
 
پنج عنصر عبارتند از: آب، آتش، چوب، فلز و خاک. این عناصر پنجگانه در واقع عامل پیدایش انرژی در جهان بوده و هرکدام نمایانگر جهت، احساس، و اشیای خاصی هستند:
 
=== طبیعت آب ===
<blockquote>سیال بودن و حرکت به سمت پایین است.</blockquote>[[پرونده:10866 (1).jpg|بندانگشتی|مکتب طبیعت گرایان. برگرفته از سایت راسخون، قابل بازیابی از https://rasekhoon.net/article/show/1150241|258x258پیکسل]]
 
=== طبیعت آتش ===
<blockquote>گرما بخشی و تحرک و برخاستن است</blockquote>
 
=== طبیعت چوب ===
<blockquote>کج شدن و دوباره راست شدن است</blockquote>
 
=== طبیعت فلز ===
<blockquote>به شکل­‌های مختلف درآمدن با چکش است و</blockquote>
 
=== طبیعت زمین ===
<blockquote>ثمره دهی و زایش است.</blockquote>این عناصر نه تنها موجب پیدایش یکدیگر، بلکه عامل نابود ساختن همدیگر نیز هستند. چوب آتش را به وجود می‌­آورد، آتش زمین را، زمین فلز را، فلز آب را، و آب درخت را. از منظر دیگر، آب آتش را از بین می‌­برد، آتش فلز را ذوب می­‌کند، فلز چوب را نابود می­‌کند، چوب زمین را تسخیر می­‌کند، و زمین آب را فرو می‌­برد.
 
این اندیشه به تدریج در فلسفه‌­ی فرهنگی و اجتماعی مردم [[چین]] ریشه دوانیده و جزیی از [[فرهنگ سنتی نوشیدن چای در چین|فرهنگ سنتی]] این سرزمین شد. این تفکر بعدها در اندیشه­‌های کیمیاگری و جادوگری [[آیین بومی تائو|تائوئیستی]] و در چارچوب [[طب سنتی چینی|طب سنتی چین]] رسوخ کرد<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی].</ref>
 
== نیز نگاه کنید به ==
[[آیین ها، ادیان و مذاهب باستانی و بومی چین]]؛ [[عوامل شکل دهنده جهان بینی سنتی چینی ها]]؛ [[عوامل پنج گانه جهان بینی سنتی چینی ها]]
 
==کتابشناسی==
 
<references />

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۵ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۲۰:۴۷

مکتب طبیعت گرایان (Naturalists)یا مکتب یین-یانگ، تقریبا همزمان با مکتب قانونگرایان و در دوران فرمانروایی حکومت‌­های هم­ستیز پایه‌گذاری شد.

بنیانگذار این مکتب فکری شخصی به نام زان یان(Zan Yan) بود که تحت عنوان مکتب یین- یانگ یا عوامل پنجگانه‌­ی طبیعت اندیشه‌­ی خود را مطرح ساخت. طبق این مکتب نظام هستی از 5 عامل و 5 عنصر اصلی تشکیل شده است؛ عوامل منفی مانند تاریکی، سردی و زن که یین شمرده می‌­شوند و عوامل مثبت روشنایی، گرمایی و مردم که یانگ نامیده می­‌شوند.

پنج عنصر عبارتند از: آب، آتش، چوب، فلز و خاک. این عناصر پنجگانه در واقع عامل پیدایش انرژی در جهان بوده و هرکدام نمایانگر جهت، احساس، و اشیای خاصی هستند:

طبیعت آب

سیال بودن و حرکت به سمت پایین است.

مکتب طبیعت گرایان. برگرفته از سایت راسخون، قابل بازیابی از https://rasekhoon.net/article/show/1150241

طبیعت آتش

گرما بخشی و تحرک و برخاستن است

طبیعت چوب

کج شدن و دوباره راست شدن است

طبیعت فلز

به شکل­‌های مختلف درآمدن با چکش است و

طبیعت زمین

ثمره دهی و زایش است.

این عناصر نه تنها موجب پیدایش یکدیگر، بلکه عامل نابود ساختن همدیگر نیز هستند. چوب آتش را به وجود می‌­آورد، آتش زمین را، زمین فلز را، فلز آب را، و آب درخت را. از منظر دیگر، آب آتش را از بین می‌­برد، آتش فلز را ذوب می­‌کند، فلز چوب را نابود می­‌کند، چوب زمین را تسخیر می­‌کند، و زمین آب را فرو می‌­برد.

این اندیشه به تدریج در فلسفه‌­ی فرهنگی و اجتماعی مردم چین ریشه دوانیده و جزیی از فرهنگ سنتی این سرزمین شد. این تفکر بعدها در اندیشه­‌های کیمیاگری و جادوگری تائوئیستی و در چارچوب طب سنتی چین رسوخ کرد[۱]

نیز نگاه کنید به

آیین ها، ادیان و مذاهب باستانی و بومی چین؛ عوامل شکل دهنده جهان بینی سنتی چینی ها؛ عوامل پنج گانه جهان بینی سنتی چینی ها

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.