موهیست ها: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی «'''موهیست­ها''' موهیست­ها[1]: این مکتب فکری توسط شخصی به نام موزی[2] پایه گذاری شد و طرفدار عشق و محبت جهانی بر مبنای منافع مشترک است. همه باید یکدیگر را دوست بدارند و از هرگونه درگیری پرهیز کنند. موزی، بنیاگزار این مکتب به شدت با مراسم آیینی کنفوسی...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۹ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
'''موهیست­ها'''
[[پرونده:Mozi.jpg|بندانگشتی|موزی (Mozi). بنیانگذار مکتب فکری موهیست ها. برگرفته از سایت via-hygeia.art، قابل بازیابی از https://via-hygeia.art/mo-zi-precursor-of-modern-chinese-philosophy-and-science-00/]]
مکتب فکری موهیست­‌ها(Mohism) توسط شخصی به نام موزی(Mozi) پایه گذاری شد و طرفدار عشق و محبت جهانی بر مبنای منافع مشترک است.


موهیست­ها[1]: این مکتب فکری توسط شخصی به نام موزی[2] پایه گذاری شد و طرفدار عشق و محبت جهانی بر مبنای منافع مشترک است. همه باید یکدیگر را دوست بدارند و از هرگونه درگیری پرهیز کنند. موزی، بنیاگزار این مکتب به شدت با مراسم آیینی کنفوسیوس مخالف بود و بر زندگی اجتماعی مبتنی بر کشاورزی تأکید داشت. او می گفت: سنت­ها پایدار نیستند، بشر به راهنمایانی فراتر از سنت­ها نیازمند است تا بتواند تشخیص دهد کدام یک از سنت­ها سودمندند. در آن­صورت این اخلاقیات هستند که مردم را به سوی سنت­های سودمند رهنمون می­شوند.
همه باید یکدیگر را دوست بدارند و از هرگونه درگیری پرهیز کنند. موزی، بنیاگذار این مکتب به شدت با مراسم آیینی [[کنفوسیوس و اندیشه های او|کنفوسیوس]] مخالف بود و بر زندگی اجتماعی مبتنی بر کشاورزی تأکید داشت. او می گفت:<blockquote>سنت‌­ها پایدار نیستند، بشر به راهنمایانی فراتر از سنت‌­ها نیازمند است تا بتواند تشخیص دهد کدام یک از سنت‌­ها سودمندند. در آن­صورت این اخلاقیات هستند که مردم را به سوی سنت­‌های سودمند رهنمون می‌­شوند.</blockquote>می‌­شوند.


معتقدان به اصالت کشاورزی[3]: مکتب کشاورزی محوری، بر فلسفه­ی اجتماعی زمین­داری مبتنی است که خواهان مساوات اجتماعی اتوپیایی و اشتراکی است. این مکتب معتقد است که جامعه­ی بشری با توسعه­ی کشاورزی تکامل یافته و به کشاورزی وابسته است. پیروان این مکتب معتقدند، حکومت ایده­آل، پس از حکومت نیمه اسطوره­ای شِن نونگ[4]، پادشاه نیمه خدایی که مهارت­ها و ابزارهای کشاورزی را کشف و به مردم آموزش کشت و کار را داد، شکل گرفت. حاکم با فضیلتی که همراه مردم به شخم زدن زمین می پرداخت و از خزانه­ی دولت حقوقی دریافت نمی کرد، بلکه از درآمد کار و تلاش خودش استفاده می­کرد. این مکتب معتقد به تثبیت قیمت کالاهای یکسان بدون در نظر گرفتن کیفیت آن و عرضه و تقاضای بازار بود.
در [[مکتب کشاورزی محوری]]، بر فلسفه­‌ی اجتماعی زمین­داری مبتنی است که خواهان مساوات اجتماعی اتوپیایی و اشتراکی است. این مکتب معتقد است که جامعه­‌ی بشری با توسعه‌­ی کشاورزی تکامل یافته و به کشاورزی وابسته است. پیروان این مکتب معتقدند، حکومت ایده‌­آل، پس از حکومت نیمه اسطوره­ای شِن نونگ(Shennong)، پادشاه نیمه خدایی که مهارت­‌ها و ابزارهای کشاورزی را کشف و به مردم آموزش کشت و کار را داد، شکل گرفت. حاکم با فضیلتی که همراه مردم به شخم زدن زمین می‌پرداخت و از خزانه‌­ی دولت حقوقی دریافت نمی‌کرد، بلکه از درآمد کار و تلاش خودش استفاده می­‌کرد. این مکتب معتقد به تثبیت قیمت کالاهای یکسان بدون در نظر گرفتن کیفیت آن و عرضه و تقاضای بازار بود.<ref>Denecke, Weibke (2011).The Dynamics of master Literature: early Chinese Thought from Confucius to Han Feizi. Harward University press</ref><ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی].</ref>


(Denecke, Weibke ,2011: 38)
== نیز نگاه کنید به ==
----[1] - Mohism.
[[آیین ها، ادیان و مذاهب باستانی و بومی چین]]؛ [[مکتب کشاورزی محوری]]؛ [[آیین بومی کنفوسیوس]]


[2] - Mozi.
== کتابشناسی ==
 
<references />
[3] - Agriculturalists.
 
[4] - Shennong.

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۵ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۲۰:۵۲

موزی (Mozi). بنیانگذار مکتب فکری موهیست ها. برگرفته از سایت via-hygeia.art، قابل بازیابی از https://via-hygeia.art/mo-zi-precursor-of-modern-chinese-philosophy-and-science-00/

مکتب فکری موهیست­‌ها(Mohism) توسط شخصی به نام موزی(Mozi) پایه گذاری شد و طرفدار عشق و محبت جهانی بر مبنای منافع مشترک است.

همه باید یکدیگر را دوست بدارند و از هرگونه درگیری پرهیز کنند. موزی، بنیاگذار این مکتب به شدت با مراسم آیینی کنفوسیوس مخالف بود و بر زندگی اجتماعی مبتنی بر کشاورزی تأکید داشت. او می گفت:

سنت‌­ها پایدار نیستند، بشر به راهنمایانی فراتر از سنت‌­ها نیازمند است تا بتواند تشخیص دهد کدام یک از سنت‌­ها سودمندند. در آن­صورت این اخلاقیات هستند که مردم را به سوی سنت­‌های سودمند رهنمون می‌­شوند.

می‌­شوند.

در مکتب کشاورزی محوری، بر فلسفه­‌ی اجتماعی زمین­داری مبتنی است که خواهان مساوات اجتماعی اتوپیایی و اشتراکی است. این مکتب معتقد است که جامعه­‌ی بشری با توسعه‌­ی کشاورزی تکامل یافته و به کشاورزی وابسته است. پیروان این مکتب معتقدند، حکومت ایده‌­آل، پس از حکومت نیمه اسطوره­ای شِن نونگ(Shennong)، پادشاه نیمه خدایی که مهارت­‌ها و ابزارهای کشاورزی را کشف و به مردم آموزش کشت و کار را داد، شکل گرفت. حاکم با فضیلتی که همراه مردم به شخم زدن زمین می‌پرداخت و از خزانه‌­ی دولت حقوقی دریافت نمی‌کرد، بلکه از درآمد کار و تلاش خودش استفاده می­‌کرد. این مکتب معتقد به تثبیت قیمت کالاهای یکسان بدون در نظر گرفتن کیفیت آن و عرضه و تقاضای بازار بود.[۱][۲]

نیز نگاه کنید به

آیین ها، ادیان و مذاهب باستانی و بومی چین؛ مکتب کشاورزی محوری؛ آیین بومی کنفوسیوس

کتابشناسی

  1. Denecke, Weibke (2011).The Dynamics of master Literature: early Chinese Thought from Confucius to Han Feizi. Harward University press
  2. سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.