عوامل پنج گانه جهان بینی سنتی چینی ها: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۲ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:


[[پرونده:Qinchengshan.jpg|بندانگشتی|معبد تائویسم]]
[[پرونده:Qinchengshan.jpg|بندانگشتی|معبد تائویسم. برگرفته از سایت تاریخ ما، قابل بازیابی از https://tarikhema.org/ancient/china/423/%D9%85%D8%B0%D8%A7%D9%87%D8%A8-%D8%B9%D9%85%D8%AF%D9%87-%DA%86%DB%8C%D9%86/]]
[[آیین بومی تائو|تائو]] یا [[آیین های باستانی چین|دائو]]، معتقد بود که جهان ابتدا به یین و یانگ تقسیم شده و سپس عناصر پنجگانه را به وجود آورده‌­اند و از این عناصر، ده هزار شیئ به وجود آمده است(رقم ده هزار برای عمومیت بخشیدن به هر آن­چه در نظام هستی وجود دارد است). این عناصر پنجگانه در واقع عامل پیدایش انرژی در جهان بوده و هرکدام نمایانگر جهت، احساس، و اشیای خاصی هستند:
[[آیین بومی تائو|تائو]] یا [[آیین های باستانی چین|دائو]]، معتقد بود که جهان ابتدا به یین و یانگ تقسیم شده و سپس عناصر پنجگانه را به وجود آورده‌­اند و از این عناصر، ده هزار شیء به وجود آمده است(رقم ده هزار برای عمومیت بخشیدن به هر آن­چه در نظام هستی وجود دارد است). این عناصر پنجگانه در واقع عامل پیدایش انرژی در جهان بوده و هرکدام نمایانگر جهت، احساس، و اشیای خاصی هستند:
====طبیعت آب====
 
=== طبیعت آب ===
<blockquote>سیال بودن و حرکت به سمت پایین است.</blockquote>
<blockquote>سیال بودن و حرکت به سمت پایین است.</blockquote>
====طبیعت آتش====
 
=== طبیعت آتش ===
<blockquote>گرما بخشی و تحرک و برخاستن است</blockquote>
<blockquote>گرما بخشی و تحرک و برخاستن است</blockquote>
====طبیعت چوب====
 
=== طبیعت چوب ===
<blockquote>کج شدن و دوباره راست شدن است</blockquote>
<blockquote>کج شدن و دوباره راست شدن است</blockquote>
====طبیعت فلز====
 
=== طبیعت فلز ===
<blockquote>به شکل­‌های مختلف درآمدن با چکش است و</blockquote>
<blockquote>به شکل­‌های مختلف درآمدن با چکش است و</blockquote>
====طبیعت زمین====
 
<blockquote>ثمره دهی و زایش است.</blockquote>این عناصر نه تنها موجب پیدایش یکدیگر، بلکه عامل نابود ساختن همدیگر نیز هستند. چوب آتش را به وجود می‌­آورد، آتش زمین را، زمین فلز را، فلز آب را، و آب درخت را. از منظر دیگر، آب آتش را از بین می‌­برد، آتش فلز را ذوب می­‌کند، فلز چوب را نابود می­‌کند، چوب زمین را تسخیر می­‌کند، و زمین آب را فرو می‌­برد. این عناصر و عوامل پنجگانه با فصل‌­های سال، رنگ­‌ها، حوادث مهم، مزه­‌ها و بوی­‌ها، اعداد، اعضای بدن و... نیز ارتباط دارند. جایگزینی فصل‌­های سال، به عوامل تأثیرگذار در درون عناصر پنجگانه بستگی دارد. در فصل بهار: عنصر چوب مسلط شده و موجب پیدایش آتش می­‌گردد  که از عوامل به وجود آورنده‌­ی تابستان است. آتش موجب پیدایش زمین می‌­شود که از ویژگی­‌های مرکز است و در مقابل، زمین موجب پیدایش فلز است که بر فصل پاییز مسلط است و فلز آب را به وجود می‌­آورد که نشانگر فصل زمستان است.
=== طبیعت زمین ===
<blockquote>ثمره دهی و زایش است.</blockquote>این عناصر نه تنها موجب پیدایش یکدیگر، بلکه عامل نابود ساختن همدیگر نیز هستند. چوب آتش را به وجود می‌­آورد، آتش زمین را، زمین فلز را، فلز آب را، و آب درخت را. از منظر دیگر، آب آتش را از بین می‌­برد، آتش فلز را ذوب می­‌کند، فلز چوب را نابود می­‌کند، چوب زمین را تسخیر می­‌کند، و زمین آب را فرو می‌­برد. این عناصر و عوامل پنجگانه با فصل‌­های سال، رنگ­‌ها، حوادث مهم، مزه­‌ها و بوی­‌ها، اعداد، اعضای بدن و... نیز ارتباط دارند. جایگزینی فصل‌­های سال، به عوامل تأثیرگذار در درون عناصر پنجگانه بستگی دارد. در فصل بهار: عنصر چوب مسلط شده و موجب پیدایش آتش می­‌گردد که از عوامل به وجود آورنده‌­ی تابستان است. آتش موجب پیدایش زمین می‌­شود که از ویژگی­‌های مرکز است و در مقابل، زمین موجب پیدایش فلز است که بر فصل پاییز مسلط است و فلز آب را به وجود می‌­آورد که نشانگر فصل زمستان است.


بر این اساس، هر عنصری رنگ، مزه، و جهت مخصوص به خود را دارد: شمال، رنگ سیاه و مزه‌­ی شور به عنصر آب تعلق دارد؛ جنوب، رنگ سرخ، و مزه‌­ی تلخ به عنصر آتش اختصاص دارد؛ شرق، رنگ سبز، و مزه­‌ی ترش مخصوص عنصر چوب است؛ غرب، رنگ سفید، و مزه­‌ی تند به عنصر فلز تعلق دارند؛ مرکز، رنگ زرد، و مزه‌­ی شیرین نیز از ویژگی­‌های عنصر خاک است.
بر این اساس، هر عنصری رنگ، مزه، و جهت مخصوص به خود را دارد: شمال، رنگ سیاه و مزه‌­ی شور به عنصر آب تعلق دارد؛ جنوب، رنگ سرخ، و مزه‌­ی تلخ به عنصر آتش اختصاص دارد؛ شرق، رنگ سبز، و مزه­‌ی ترش مخصوص عنصر چوب است؛ غرب، رنگ سفید، و مزه­‌ی تند به عنصر فلز تعلق دارند؛ مرکز، رنگ زرد، و مزه‌­ی شیرین نیز از ویژگی­‌های عنصر خاک است.
خط ۱۷: خط ۲۲:
در ارتباط با انسان نیز عناصر پنجگانه با اعضای مختلف بدن و احساسات گوناگون افراد در ارتباط هستند که در [[طب سنتی چینی]] و مداوای بیماران بسیار اهمیت دارند. برای نمونه، عنصر چوب: با چشم، سینوس‌­ها، جگر، کیسه‌­ی صفرا، و عصبانیت مرتبط است؛ عنصر آتش: با زبان، رگ­‌های خون، روده­‌ی کوچک، قلب و احساس شادی ربط دارد؛ عنصر زمین: با دهان، ماهیچه­‌ها، شکم، لوزالمعده، و احساس ترس مرتبط است؛ عنصر فلز: با دماغ، موهای بدن، روده‌­ی بزرگ، ریه و احساس ناراحتی ربط دارد؛ عنصر آب: با گوش­‌ها، استخوان­‌ها، مثانه، کلیه­‌ها و احساس ترس مرتبط است.
در ارتباط با انسان نیز عناصر پنجگانه با اعضای مختلف بدن و احساسات گوناگون افراد در ارتباط هستند که در [[طب سنتی چینی]] و مداوای بیماران بسیار اهمیت دارند. برای نمونه، عنصر چوب: با چشم، سینوس‌­ها، جگر، کیسه‌­ی صفرا، و عصبانیت مرتبط است؛ عنصر آتش: با زبان، رگ­‌های خون، روده­‌ی کوچک، قلب و احساس شادی ربط دارد؛ عنصر زمین: با دهان، ماهیچه­‌ها، شکم، لوزالمعده، و احساس ترس مرتبط است؛ عنصر فلز: با دماغ، موهای بدن، روده‌­ی بزرگ، ریه و احساس ناراحتی ربط دارد؛ عنصر آب: با گوش­‌ها، استخوان­‌ها، مثانه، کلیه­‌ها و احساس ترس مرتبط است.


اعداد نیز با این عناصر ارتباط دارند. عددهای 1 و6 به عنصر آب، 2 و7 به عنصر آتش، 3 و8 به عنصر درخت، 4 و 9 به عنصر فلز، و 5 و 10 به عنصر زمین مربوط هستند. اعداد فرد اعداد زمینی و اعداد زوج آسمانی شمرده می‌شوند. اعدا فرد موجب حرکت عوامل پنجگانه و اعداد زوج باعث باروری و کمال است. در کتاب تغییرات(Iching)، اطلاعات کاملی پیرامون عوامل پنجگانه و اثرات آن­ها در نظام هستی و ابعاد مختلف زندگی مردم [[چین]] آورده شده است<ref>Pleskacheuskaro, Inesa(2007).Chinese Customs and Wisdoms: Foreign languages Press,Beijing</ref><ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. ''تهران'': موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی</ref>.
اعداد نیز با این عناصر ارتباط دارند. عددهای 1 و6 به عنصر آب، 2 و7 به عنصر آتش، 3 و 8 به عنصر درخت، 4 و 9 به عنصر فلز، و 5 و 10 به عنصر زمین مربوط هستند. اعداد فرد اعداد زمینی و اعداد زوج آسمانی شمرده می‌شوند. اعدا فرد موجب حرکت عوامل پنجگانه و اعداد زوج باعث باروری و کمال است. در کتاب تغییرات (Iching)، اطلاعات کاملی پیرامون عوامل پنجگانه و اثرات آن­ها در نظام هستی و ابعاد مختلف زندگی مردم [[چین]] آورده شده است.<ref>Pleskacheuskaro, Inesa (2007).Chinese Customs and Wisdoms: Foreign languages Press, Beijing</ref><ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی].</ref>


نیز نگاه کنید به [[عوامل شکل دهنده جهان بینی سنتی چینی ها]]
== نیز نگاه کنید به ==
[[ادیان در چین]]؛ [[عوامل شکل دهنده جهان بینی سنتی چینی ها]]؛ [[مکتب طبیعت گرایان]]


== کتابشناسی ==
== کتابشناسی ==

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۵ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۲۰:۵۵

معبد تائویسم. برگرفته از سایت تاریخ ما، قابل بازیابی از https://tarikhema.org/ancient/china/423/%D9%85%D8%B0%D8%A7%D9%87%D8%A8-%D8%B9%D9%85%D8%AF%D9%87-%DA%86%DB%8C%D9%86/

تائو یا دائو، معتقد بود که جهان ابتدا به یین و یانگ تقسیم شده و سپس عناصر پنجگانه را به وجود آورده‌­اند و از این عناصر، ده هزار شیء به وجود آمده است(رقم ده هزار برای عمومیت بخشیدن به هر آن­چه در نظام هستی وجود دارد است). این عناصر پنجگانه در واقع عامل پیدایش انرژی در جهان بوده و هرکدام نمایانگر جهت، احساس، و اشیای خاصی هستند:

طبیعت آب

سیال بودن و حرکت به سمت پایین است.

طبیعت آتش

گرما بخشی و تحرک و برخاستن است

طبیعت چوب

کج شدن و دوباره راست شدن است

طبیعت فلز

به شکل­‌های مختلف درآمدن با چکش است و

طبیعت زمین

ثمره دهی و زایش است.

این عناصر نه تنها موجب پیدایش یکدیگر، بلکه عامل نابود ساختن همدیگر نیز هستند. چوب آتش را به وجود می‌­آورد، آتش زمین را، زمین فلز را، فلز آب را، و آب درخت را. از منظر دیگر، آب آتش را از بین می‌­برد، آتش فلز را ذوب می­‌کند، فلز چوب را نابود می­‌کند، چوب زمین را تسخیر می­‌کند، و زمین آب را فرو می‌­برد. این عناصر و عوامل پنجگانه با فصل‌­های سال، رنگ­‌ها، حوادث مهم، مزه­‌ها و بوی­‌ها، اعداد، اعضای بدن و... نیز ارتباط دارند. جایگزینی فصل‌­های سال، به عوامل تأثیرگذار در درون عناصر پنجگانه بستگی دارد. در فصل بهار: عنصر چوب مسلط شده و موجب پیدایش آتش می­‌گردد که از عوامل به وجود آورنده‌­ی تابستان است. آتش موجب پیدایش زمین می‌­شود که از ویژگی­‌های مرکز است و در مقابل، زمین موجب پیدایش فلز است که بر فصل پاییز مسلط است و فلز آب را به وجود می‌­آورد که نشانگر فصل زمستان است.

بر این اساس، هر عنصری رنگ، مزه، و جهت مخصوص به خود را دارد: شمال، رنگ سیاه و مزه‌­ی شور به عنصر آب تعلق دارد؛ جنوب، رنگ سرخ، و مزه‌­ی تلخ به عنصر آتش اختصاص دارد؛ شرق، رنگ سبز، و مزه­‌ی ترش مخصوص عنصر چوب است؛ غرب، رنگ سفید، و مزه­‌ی تند به عنصر فلز تعلق دارند؛ مرکز، رنگ زرد، و مزه‌­ی شیرین نیز از ویژگی­‌های عنصر خاک است.

در ارتباط با انسان نیز عناصر پنجگانه با اعضای مختلف بدن و احساسات گوناگون افراد در ارتباط هستند که در طب سنتی چینی و مداوای بیماران بسیار اهمیت دارند. برای نمونه، عنصر چوب: با چشم، سینوس‌­ها، جگر، کیسه‌­ی صفرا، و عصبانیت مرتبط است؛ عنصر آتش: با زبان، رگ­‌های خون، روده­‌ی کوچک، قلب و احساس شادی ربط دارد؛ عنصر زمین: با دهان، ماهیچه­‌ها، شکم، لوزالمعده، و احساس ترس مرتبط است؛ عنصر فلز: با دماغ، موهای بدن، روده‌­ی بزرگ، ریه و احساس ناراحتی ربط دارد؛ عنصر آب: با گوش­‌ها، استخوان­‌ها، مثانه، کلیه­‌ها و احساس ترس مرتبط است.

اعداد نیز با این عناصر ارتباط دارند. عددهای 1 و6 به عنصر آب، 2 و7 به عنصر آتش، 3 و 8 به عنصر درخت، 4 و 9 به عنصر فلز، و 5 و 10 به عنصر زمین مربوط هستند. اعداد فرد اعداد زمینی و اعداد زوج آسمانی شمرده می‌شوند. اعدا فرد موجب حرکت عوامل پنجگانه و اعداد زوج باعث باروری و کمال است. در کتاب تغییرات (Iching)، اطلاعات کاملی پیرامون عوامل پنجگانه و اثرات آن­ها در نظام هستی و ابعاد مختلف زندگی مردم چین آورده شده است.[۱][۲]

نیز نگاه کنید به

ادیان در چین؛ عوامل شکل دهنده جهان بینی سنتی چینی ها؛ مکتب طبیعت گرایان

کتابشناسی

  1. Pleskacheuskaro, Inesa (2007).Chinese Customs and Wisdoms: Foreign languages Press, Beijing
  2. سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.