جوان زه، اندیشمند تائویی: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۵ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
[[پرونده:Marm11.jpg|بندانگشتی|ویژگی های آیین تائو. قابل بازیابی از https://www.flickr.com/photos/12408786@N08/]]
«جوان زه» متولد قرن 4پیش از میلاد و اهل کشور«سونگ» و یکی از ماموران دون پایه­‌ی این کشور بود. وی از کودکی باهوش و به تحصیل علاقه­‌ی فراوانی داشت و به کشورهای زیادی سفر می­ کرد. وی فردی دقیق و طبیعت دوست و با شاهان برخوردی مغرورانه داشت. شاه کشور«چو» وی را به نخست وزیری منصوب کرد اما او نپذیرفت. از آن پس وی از کار برکنار و با بافتن کفش­‌های حصیری زندگی می ­کرد و همزمان مقاله‌­هایی با بیش از 10هزار کلمه برای تشریح افکارش نوشت.


== ''«جوان‌­زِه»، اندیشمند تائویی'' ==
«جوان زه» از نظر فلسفی به تئوری«لائو­زِه» و مکتب«دائو» پایبند بود و آن را گسترش داده و تئوری فلسفی ویژه­‌ی خود را پایه گذاری کرد. وی معتقد بود که«دائو»(راه) وجودی واقعی و عینی است و «دائو» را منبع اصلی کیهانی می ­دانست. او در سیاست طرفدار عدم فعالیت و تحرک و در زندگی طرفدار بازگشت به طبیعت بود. وی می ­گفت که اگر حاکم مقتدر نباشد دزدی و سرقت ادامه خواهد یافت. کسی که قلاب دزدیده، کشته می شود، اما کسی که کشور را دزدیده، شاه شده است.
«جوان­‌زِه» متولد قرن 4پیش از میلاد و اهل کشور«سونگ» و یکی از ماموران دون پایه‌­ی این کشور بود. وی از کودکی باهوش و به تحصیل علاقه‌­ی فراوانی داشت و به کشورهای زیادی سفر می‌­کرد. وی فردی دقیق و طبیعت دوست و با شاهان برخوردی مغرورانه داشت. شاه کشور«چو» وی را به نخست وزیری منصوب کرد اما او نپذیرفت. از آن پس وی از کار برکنار و با بافتن کفش­‌های حصیری زندگی می­‌کرد و همزمان مقاله­‌هایی با بیش از 10هزار کلمه برای تشریح افکارش نوشت.


«جوان‌­زِه» از نظر فلسفی به تئوری«لائو­زِه» و مکتب«دائو» پایبند بود و آن را گسترش داده و تئوری فلسفی ویژه­‌ی خود را پایه گذاری کرد. وی معتقد بود که«دائو»(راه) وجودی واقعی و عینی است و «دائو» را منبع اصلی کیهانی می­‌دانست. او در سیاست طرفدار عدم فعالیت و تحرک و در زندگی طرفدار بازگشت به طبیعت بود. وی می­‌گفت که اگر حاکم مقتدر نباشد دزدی و سرقت ادامه خواهد یافت. کسی که قلاب دزدیده، کشته می­‌شود، اما کسی که کشور را دزدیده، شاه شده است.  
کتاب«جوان زه» از قرن 3میلادی تا قرن 5میلادی و در دوره«وی» تأثیر زیادی برجای گذاشت و در دوران سلسله‌­ی«تانگ» رسما یکی از آثار کلاسیک مکتب«دائو» معرفی شد. تأثیر«جوان زه» نه تنها در تئوری و فلسفه، بلکه در [[ادبیات چینی]] نیز قابل مشاهده است. این کتاب شامل حکایات اخلاقی و بیانگر قدرت هنری نویسنده است.<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی]، جلد 1، ص.158.</ref>


کتاب«جوان­‌زِه» از قرن 3میلادی تا قرن 5میلادی و در دوره«وی» تأثیر زیادی برجای گذاشت و در دوران سلسله­‌ی«تانگ» رسما یکی از آثار کلاسیک مکتب«دائو» معرفی شد. تأثیر«جوان­‌زِه» نه تنها در تئوری و فلسفه، بلکه در ادبیات چيني نیز قابل مشاهده است. این کتاب شامل حکایات اخلاقی و بیانگر قدرت هنری نویسنده است.<ref>سابقی، محمد علی(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،جلد اول، ص 158</ref>
== نیز نگاه کنید به ==
[[شخصیت های مشهور تاریخی، علمی و ادبی چین]]


=== کتاب شناسی ===
== کتابشناسی ==

نسخهٔ کنونی تا ‏۱ سپتامبر ۲۰۲۴، ساعت ۲۳:۱۴

ویژگی های آیین تائو. قابل بازیابی از https://www.flickr.com/photos/12408786@N08/

«جوان زه» متولد قرن 4پیش از میلاد و اهل کشور«سونگ» و یکی از ماموران دون پایه­‌ی این کشور بود. وی از کودکی باهوش و به تحصیل علاقه­‌ی فراوانی داشت و به کشورهای زیادی سفر می­ کرد. وی فردی دقیق و طبیعت دوست و با شاهان برخوردی مغرورانه داشت. شاه کشور«چو» وی را به نخست وزیری منصوب کرد اما او نپذیرفت. از آن پس وی از کار برکنار و با بافتن کفش­‌های حصیری زندگی می ­کرد و همزمان مقاله‌­هایی با بیش از 10هزار کلمه برای تشریح افکارش نوشت.

«جوان زه» از نظر فلسفی به تئوری«لائو­زِه» و مکتب«دائو» پایبند بود و آن را گسترش داده و تئوری فلسفی ویژه­‌ی خود را پایه گذاری کرد. وی معتقد بود که«دائو»(راه) وجودی واقعی و عینی است و «دائو» را منبع اصلی کیهانی می ­دانست. او در سیاست طرفدار عدم فعالیت و تحرک و در زندگی طرفدار بازگشت به طبیعت بود. وی می ­گفت که اگر حاکم مقتدر نباشد دزدی و سرقت ادامه خواهد یافت. کسی که قلاب دزدیده، کشته می شود، اما کسی که کشور را دزدیده، شاه شده است.

کتاب«جوان زه» از قرن 3میلادی تا قرن 5میلادی و در دوره«وی» تأثیر زیادی برجای گذاشت و در دوران سلسله‌­ی«تانگ» رسما یکی از آثار کلاسیک مکتب«دائو» معرفی شد. تأثیر«جوان زه» نه تنها در تئوری و فلسفه، بلکه در ادبیات چینی نیز قابل مشاهده است. این کتاب شامل حکایات اخلاقی و بیانگر قدرت هنری نویسنده است.[۱]

نیز نگاه کنید به

شخصیت های مشهور تاریخی، علمی و ادبی چین

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی، جلد 1، ص.158.