سنگ های کنده کاری شده دزو: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(یک نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
[[پرونده:Dazu Rock Carving.jpg|بندانگشتی|سنگ های کنده کاری شده دزو]] | [[پرونده:Dazu Rock Carving.jpg|بندانگشتی|سنگ های کنده کاری شده دزو. قابل بازیابی از https://whc.unesco.org/custerr/503.htm]] | ||
منظور از | منظور از سنگهای کنده کاری شدهی دَزو(Dazu Rock Carving. Chongqing)، تمامی پیکرهها و غارهای سنگی کندهکاری شده در دَزو در منطقهی چونگ چینگ شامل50 هزار مجسمه و حدود100هزار سنگ نوشتهی موجود در70 [[سایت های باستانی در چین|سایت باستانی]] این منطقه است. | ||
حجاریهای دَزو نمادی از اوج هنر سنگ غار تراشی در کشور [[چین]] است. کار حجاریهای دَزو در دوران [[سلسله تانگ|سلسلهی تانگ]] و درسال650میلادی آغاز و اوج آن در دوران [[سلسله های جنوب و شمال|سلسلههای شمالی و جنوبی سونگ]] بوده و این کار تا دوران [[سلسله مینگ|سلسلههای مینگ]] و [[سلسله چینگ|چینگ]] ادامه یافت. در این کنده کاریها چهرهها به نحوی طراحی و اجرا شده اند که نمایانگر تقابل خوبی و بدی و زشتی و زیبایی باشد. سبک هنری استفاده شده در این حجاریها تقریبا نوعی نوآوری و ابتکاری است که با روند معمول پیکره تراشی مذهبی پیش از آن متفاوت و تمامی ابعاد زندگی مادی و معنوی جامعه را در برگرفته و ترکیبی از هنر، مذهب، دانش و طبیعت است. | حجاریهای دَزو نمادی از اوج هنر سنگ غار تراشی در کشور [[چین]] است. کار حجاریهای دَزو در دوران [[سلسله تانگ|سلسلهی تانگ]] و درسال650میلادی آغاز و اوج آن در دوران [[سلسله های جنوب و شمال|سلسلههای شمالی و جنوبی سونگ]] بوده و این کار تا دوران [[سلسله مینگ|سلسلههای مینگ]] و [[سلسله چینگ|چینگ]] ادامه یافت. در این کنده کاریها چهرهها به نحوی طراحی و اجرا شده اند که نمایانگر تقابل خوبی و بدی و زشتی و زیبایی باشد. سبک هنری استفاده شده در این حجاریها تقریبا نوعی نوآوری و ابتکاری است که با روند معمول پیکره تراشی مذهبی پیش از آن متفاوت و تمامی ابعاد زندگی مادی و معنوی جامعه را در برگرفته و ترکیبی از هنر، مذهب، دانش و طبیعت است. | ||
خط ۸: | خط ۸: | ||
این کتیبهها برای مطالعات تاریخی، جغرافیایی، باورهای دینی و شخصیتهای تاریخی بسیار مفید و ارزشمند هستند و از این طریق می توان تغییر و تحول حاصله در فرهنگ و اعتقادات مردم [[چین]] در قرون گذشته را شاهد بود. | این کتیبهها برای مطالعات تاریخی، جغرافیایی، باورهای دینی و شخصیتهای تاریخی بسیار مفید و ارزشمند هستند و از این طریق می توان تغییر و تحول حاصله در فرهنگ و اعتقادات مردم [[چین]] در قرون گذشته را شاهد بود. | ||
این مجموعهی هنری و تاریخی در سال1999میلادی در [[آثار فرهنگی، تاریخی و طبیعی ثبت شده کشور چین در فهرست میراث جهانی|فهرست میراث جهانی]] به ثبت رسید<ref> | این مجموعهی هنری و تاریخی در سال1999میلادی در [[آثار فرهنگی، تاریخی و طبیعی ثبت شده کشور چین در فهرست میراث جهانی|فهرست میراث جهانی]] به ثبت رسید<ref>سابقی،علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]، جلد2، ص.636-637.</ref>. | ||
نیز نگاه کنید به | == نیز نگاه کنید به == | ||
[[آثار فرهنگی، تاریخی و طبیعی ثبت شده کشور چین در فهرست میراث جهانی]]؛ [[معبد، اقامتگاه و جنگل سنگی کنفوسیوس]] | |||
== کتابشناسی == | == کتابشناسی == |
نسخهٔ کنونی تا ۴ سپتامبر ۲۰۲۴، ساعت ۰۱:۰۰
منظور از سنگهای کنده کاری شدهی دَزو(Dazu Rock Carving. Chongqing)، تمامی پیکرهها و غارهای سنگی کندهکاری شده در دَزو در منطقهی چونگ چینگ شامل50 هزار مجسمه و حدود100هزار سنگ نوشتهی موجود در70 سایت باستانی این منطقه است.
حجاریهای دَزو نمادی از اوج هنر سنگ غار تراشی در کشور چین است. کار حجاریهای دَزو در دوران سلسلهی تانگ و درسال650میلادی آغاز و اوج آن در دوران سلسلههای شمالی و جنوبی سونگ بوده و این کار تا دوران سلسلههای مینگ و چینگ ادامه یافت. در این کنده کاریها چهرهها به نحوی طراحی و اجرا شده اند که نمایانگر تقابل خوبی و بدی و زشتی و زیبایی باشد. سبک هنری استفاده شده در این حجاریها تقریبا نوعی نوآوری و ابتکاری است که با روند معمول پیکره تراشی مذهبی پیش از آن متفاوت و تمامی ابعاد زندگی مادی و معنوی جامعه را در برگرفته و ترکیبی از هنر، مذهب، دانش و طبیعت است.
بزرگترین مجسمهی این مجموعه مربوط به پیکرهی ساکیامونی به اشراق رسیده با31 متر طول روی تخته سنگهای کوه بائودینگ شَن(Baodingshan) است. از ویژگیهای هنر سنگ تراشی دَزو، پرداختن به چهرههای کنفوسیوسی، دائویی و بودایی در کنار هم است که این مجموعه را از موارد مشابه که تنها به یکی از این مکاتب پرداخته است را متمایز می کند که این امر در چین به ندرت دیده می شود.
این کتیبهها برای مطالعات تاریخی، جغرافیایی، باورهای دینی و شخصیتهای تاریخی بسیار مفید و ارزشمند هستند و از این طریق می توان تغییر و تحول حاصله در فرهنگ و اعتقادات مردم چین در قرون گذشته را شاهد بود.
این مجموعهی هنری و تاریخی در سال1999میلادی در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید[۱].
نیز نگاه کنید به
آثار فرهنگی، تاریخی و طبیعی ثبت شده کشور چین در فهرست میراث جهانی؛ معبد، اقامتگاه و جنگل سنگی کنفوسیوس
کتابشناسی
- ↑ سابقی،علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد2، ص.636-637.