تلاش کشورهای خارجی در جذب گردشگران چینی: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی « == '''تلاش کشورهای خارجی برای جذب گردشگران چینی و سرمایه گذاری در این صنعت''' == با توجه به بازار بالقوه گستردهی جهانگردان چيني كه هر روز به دليل افزايش در آمد بر تعداد آنان افزوده ميشود، اغلب كشورهاييكه داراي صنعت توسعه يافتهی گردشگری هستن...» ایجاد کرد) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(۵ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
[[پرونده:Amazing-locations-spectacular-china-11.jpg|بندانگشتی|دریاچه هزار جزیره. قابل بازیابی از https://farsi.alarabiya.net/international/2017/06/02/%D8%AA%D8%B5%D9%88%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D8%A7%DA%86%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%AC%D8%B2%DB%8C%D8%B1%D9%87-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF]] | |||
با توجه به بازار گستردهی جهانگردان چینی که هر روز به دلیل افزایش درآمد بر تعداد آنان افزوده میشود، اغلب کشورهایی که دارای [[صنعت گردشگری در چین|صنعت توسعه یافتهی گردشگری]] هستند، از سالها پیش برای جذب هرچه بیشتر جهانگردان چینی، برنامهریزی لازم را انجام دادهاند. با وجود [[صنعت گردشگری در چین|توسعهی صنعت گردشگری]] و صدور مجوز برای سرمایه گذاران خارجی جهت ورود در بخشهای خاصی از این صنعت، هنوز هم سیاستگذاری، برنامهریزی، هدایت، نظارت و اجرای برنامههای توریستی، همچون سایر بخشها، کاملاً در اختیار دولت بوده و بخش خصوصی و سرمایهگذاران خارجی، بدون نظارت و کنترل دولت حق ورود به این بخش را ندارند. | |||
[[پرونده:Amazing-locations-spectacular-china-7.jpg|بندانگشتی|Zhangye Danxia در گانسو. قابل بازیابی از https://www.forbes.com/pictures/ggee45hfdd/the-rainbow-mountains/]] | |||
با پیشرفت اصلاحات و ورود بخش خصوصی به عرصههای مختلف اقتصادی، دولت از چند سال پیش، به تدریج به بخش خصوصی اجازه داد در برخی از زمینهها از قبیل جذب توریست، هتلداری، سازماندهی تورها و گردشگران وارده به [[چین]]، حمل و نقل جادهها و ارتباطات و تربیت نیروهای مورد نیاز این بخش، وارد عمل شود. پس از عضویت در سازمان تجارت جهانی و الزام به رعایت و پیروی از قوانین و مقررات مربوطه، دولت [[چین]] از سال 2001 برای نخستین بار به سرمایه گذاران و شرکتهای خارجی نیز مجوز همکاری و مشارکت فقط در زمینههای جذب [[صنعت گردشگری در چین|گردشگر خارجی]] برای سفر به [[چین]] را اعطا کرد. | |||
براساس این مقررات، شرکتهای خارجی میتوانند تا سقف 49 درصد، در این زمینهها سرمایه گذاری نمایند که رعایت این سقف تا سال 2005 الزامی بود. پس از آن قابل مذاکره بوده و خارجیها میتوانند سهم خود را تا سقف صددرصد افزایش دهند. البته این مجوز تنها برای فعالیت در جذب گردشگر خارجی است و سرمایه گذاران غیر چینی به هیچوجه حق ورود به بخش صنعت گردشگری داخلی و اعزام گردشگران چینی به خارج از کشور را ندارند و این بخش منحصراً در اختیار آژانسهای دولتی است<ref>سابقی،علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]، جلد اول، ص. 589-592.</ref>. | |||
== نیز نگاه کنید به == | |||
[[صنعت گردشگری در چین]]؛ [[مدیریت ملی گردشگری چین]] | |||
== کتابشناسی == | |||
نسخهٔ کنونی تا ۴ سپتامبر ۲۰۲۴، ساعت ۰۱:۲۸
با توجه به بازار گستردهی جهانگردان چینی که هر روز به دلیل افزایش درآمد بر تعداد آنان افزوده میشود، اغلب کشورهایی که دارای صنعت توسعه یافتهی گردشگری هستند، از سالها پیش برای جذب هرچه بیشتر جهانگردان چینی، برنامهریزی لازم را انجام دادهاند. با وجود توسعهی صنعت گردشگری و صدور مجوز برای سرمایه گذاران خارجی جهت ورود در بخشهای خاصی از این صنعت، هنوز هم سیاستگذاری، برنامهریزی، هدایت، نظارت و اجرای برنامههای توریستی، همچون سایر بخشها، کاملاً در اختیار دولت بوده و بخش خصوصی و سرمایهگذاران خارجی، بدون نظارت و کنترل دولت حق ورود به این بخش را ندارند.
با پیشرفت اصلاحات و ورود بخش خصوصی به عرصههای مختلف اقتصادی، دولت از چند سال پیش، به تدریج به بخش خصوصی اجازه داد در برخی از زمینهها از قبیل جذب توریست، هتلداری، سازماندهی تورها و گردشگران وارده به چین، حمل و نقل جادهها و ارتباطات و تربیت نیروهای مورد نیاز این بخش، وارد عمل شود. پس از عضویت در سازمان تجارت جهانی و الزام به رعایت و پیروی از قوانین و مقررات مربوطه، دولت چین از سال 2001 برای نخستین بار به سرمایه گذاران و شرکتهای خارجی نیز مجوز همکاری و مشارکت فقط در زمینههای جذب گردشگر خارجی برای سفر به چین را اعطا کرد.
براساس این مقررات، شرکتهای خارجی میتوانند تا سقف 49 درصد، در این زمینهها سرمایه گذاری نمایند که رعایت این سقف تا سال 2005 الزامی بود. پس از آن قابل مذاکره بوده و خارجیها میتوانند سهم خود را تا سقف صددرصد افزایش دهند. البته این مجوز تنها برای فعالیت در جذب گردشگر خارجی است و سرمایه گذاران غیر چینی به هیچوجه حق ورود به بخش صنعت گردشگری داخلی و اعزام گردشگران چینی به خارج از کشور را ندارند و این بخش منحصراً در اختیار آژانسهای دولتی است[۱].
نیز نگاه کنید به
صنعت گردشگری در چین؛ مدیریت ملی گردشگری چین
کتابشناسی
- ↑ سابقی،علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد اول، ص. 589-592.