اسلام ستیزی در فرانسه: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی «'''اسلام ستيزي در فرانسه''' به نظر مي رسد با روش اسلام ستيزانه رسانهها در غرب، به زودي وضعيت به صورتي در بيايد که مسلمانان جايگاهي در حد جايگاه يهوديان در سالهاي 30 ميلادي در اروپا پيدا کنند. رسانههاي فرانسوي بي توجه به مفاهيم و عبارات از آنه...» ایجاد کرد) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(۳ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
به نظر میرسد با روش اسلام ستیزانه رسانهها در غرب، به زودی وضعیت به صورتی در بیاید که مسلمانان جایگاهی در حد جایگاه یهودیان در سالهای 30 میلادی در اروپا پیدا کنند. رسانههای فرانسوی بیتوجه به مفاهیم و عبارات از آنها استفاده میکنند و تفاوتی میان «اسلام گرایی» و «اسلام گرایی افراطی» قائل نمیشوند. رسانههای مکتوب تلاش بسیاری کردند که شکلی متعادل و بدون غرض را از مضامین اسلامی ارائه دهند اما در مقایسه با سایر رسانهها همچون رادیو و تلویزیون که اسلامگرایی را مهمترین خطر معرفی کرده و حتی از آن به عنوان نبردکننده با تمدن نام بردند! از تاثیرگذاری کمتری برخوردارند. بهعنوان مثال، رادیو خبری فرانسه (فرانس انفو) از مهمترین مراکز ایجاد اسلام هراسی است و پوشش خبری آن از موضوعات اسلامی بدترین نوع تبلیغات محسوب میشود.[[پرونده:ولتر.jpg|بندانگشتی|ولتر. برگرفته از سایت vista، قابل بازیابی از<nowiki/>https://vista.ir/w/a/16/lb48h]]«ولتر» فیلسوف قرن 18 میلادی از عبارت فرانسوی «islamisme» برای اسلام گرایی استفاده میکرد اما عبارتی که علوم سیاسی [[فرانسه]] از آن استفاده و آن را منتشر کرد «islamiste» است که مفهوم افراطگرایی درون آن مستتر است. این عبارات بهویژه پس از «فروریزی دیوار برلین» در سال 1989 میلادی توسط سیاستمداران فرانسوی بهکار رفت. [[فرانسه]] کوشید تا به این وسیله دشمن دیگری را بیاید و بودجه اختصاص یافته به بخش دفاعی خود را توجیه کند. امروز، از همین عبارت برای گروههای افراطی چون «القاعده» نیز استفاده میشود. استفاده از عبارت یکسان برای مفاهیم متفاوت مسئله را پیچیده میکند و تنها راه مقابله با آن، جداسازی مفاهیمی هستند که ایجاد سردرگمی میکنند. امروز مردم اروپا با هراس از اسلام سخن میگویند. خصومت آنان فقط به کشورهای مسلمان خلاصه نمیشود و مسلمانان ساکن اروپا را نیز شامل میشود. امروز جایگاه مسلمانان در غرب، همان جایگاهی است که یهودیان در سالهای 30 میلادی از آن برخوردار بودند. مواضع متمایل به اسرائیل (رژیم صهیونیستی) در گروههای راست افراطی و موضع ضد اسلامی آنان، شاهد این مدعا است؛ بهویژه اقدامات حزب «جبهه ملی» فرانسه و شخص «مارین لوپن» رئیس این حزب که میکوشد به هر قیمتی با اسرائیل (رژیم صهیونیستی) رابطه برقرار کند. | |||
در مورد مسلمانان، اتهاماتی مطرح میشود که در سالهای 30 میلادی در مورد یهودیان مطرح میشد. گفته میشود که آنها همانند ما نیستند و خطری برای جمهوری محسوب میشوند. آنها با جامعه [[فرانسه]] تفاوت دارند، هرگز فرانسوی نبودهاند و بیگانه میمانند! عباراتی که امروز برای تحقیر اعراب و مسلمانان بهکار میرود، ما را به یاد عبارات تحقیرآمیزی میاندازد که پیش از این بر ضد یهودیان به کار میرفت. این عبارات نشان دهنده همان میزان تنفر است، اما اینبار نسبت به اعراب و مسلمانان بیان میشود. رواج نگاه ضد دینی و بهویژه اسلام ستیزانه در غرب در دهههای اخیر نمود آشکارتری یافته است. محافل رسمی در [[فرانسه]]، وجود جمعیت رو به ازدیاد مسلمانان باقیمانده از اتباع مهاجر مستعمرات سابق این کشور در آفریقا را یک خطر بالقوه قلمداد میکنند و از همین رو در سالهای اخیر، مجموعهای از تبلیغات که در آنها چهره اسلام و پیروان آن منفی جلوه داده میشود در این کشور اروپای غربی افزایش یافته است<ref name=":0">نعيمی گورابی، محمد حسين (1392). جامعه و فرهنگ [[فرانسه]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی].</ref>. | |||
== نیز نگاه کنید به == | |||
[[ادیان در فرانسه]]؛ [[اسلام و مسلمانان فرانسه]]؛ [[آمار مسلمانان فرانسه]]؛ [[رویکرد دولت فرانسه به ساختار سازمانی مسلمانان]] | |||
== کتابشناسی == |
نسخهٔ کنونی تا ۶ سپتامبر ۲۰۲۴، ساعت ۱۷:۰۴
به نظر میرسد با روش اسلام ستیزانه رسانهها در غرب، به زودی وضعیت به صورتی در بیاید که مسلمانان جایگاهی در حد جایگاه یهودیان در سالهای 30 میلادی در اروپا پیدا کنند. رسانههای فرانسوی بیتوجه به مفاهیم و عبارات از آنها استفاده میکنند و تفاوتی میان «اسلام گرایی» و «اسلام گرایی افراطی» قائل نمیشوند. رسانههای مکتوب تلاش بسیاری کردند که شکلی متعادل و بدون غرض را از مضامین اسلامی ارائه دهند اما در مقایسه با سایر رسانهها همچون رادیو و تلویزیون که اسلامگرایی را مهمترین خطر معرفی کرده و حتی از آن به عنوان نبردکننده با تمدن نام بردند! از تاثیرگذاری کمتری برخوردارند. بهعنوان مثال، رادیو خبری فرانسه (فرانس انفو) از مهمترین مراکز ایجاد اسلام هراسی است و پوشش خبری آن از موضوعات اسلامی بدترین نوع تبلیغات محسوب میشود.
«ولتر» فیلسوف قرن 18 میلادی از عبارت فرانسوی «islamisme» برای اسلام گرایی استفاده میکرد اما عبارتی که علوم سیاسی فرانسه از آن استفاده و آن را منتشر کرد «islamiste» است که مفهوم افراطگرایی درون آن مستتر است. این عبارات بهویژه پس از «فروریزی دیوار برلین» در سال 1989 میلادی توسط سیاستمداران فرانسوی بهکار رفت. فرانسه کوشید تا به این وسیله دشمن دیگری را بیاید و بودجه اختصاص یافته به بخش دفاعی خود را توجیه کند. امروز، از همین عبارت برای گروههای افراطی چون «القاعده» نیز استفاده میشود. استفاده از عبارت یکسان برای مفاهیم متفاوت مسئله را پیچیده میکند و تنها راه مقابله با آن، جداسازی مفاهیمی هستند که ایجاد سردرگمی میکنند. امروز مردم اروپا با هراس از اسلام سخن میگویند. خصومت آنان فقط به کشورهای مسلمان خلاصه نمیشود و مسلمانان ساکن اروپا را نیز شامل میشود. امروز جایگاه مسلمانان در غرب، همان جایگاهی است که یهودیان در سالهای 30 میلادی از آن برخوردار بودند. مواضع متمایل به اسرائیل (رژیم صهیونیستی) در گروههای راست افراطی و موضع ضد اسلامی آنان، شاهد این مدعا است؛ بهویژه اقدامات حزب «جبهه ملی» فرانسه و شخص «مارین لوپن» رئیس این حزب که میکوشد به هر قیمتی با اسرائیل (رژیم صهیونیستی) رابطه برقرار کند.
در مورد مسلمانان، اتهاماتی مطرح میشود که در سالهای 30 میلادی در مورد یهودیان مطرح میشد. گفته میشود که آنها همانند ما نیستند و خطری برای جمهوری محسوب میشوند. آنها با جامعه فرانسه تفاوت دارند، هرگز فرانسوی نبودهاند و بیگانه میمانند! عباراتی که امروز برای تحقیر اعراب و مسلمانان بهکار میرود، ما را به یاد عبارات تحقیرآمیزی میاندازد که پیش از این بر ضد یهودیان به کار میرفت. این عبارات نشان دهنده همان میزان تنفر است، اما اینبار نسبت به اعراب و مسلمانان بیان میشود. رواج نگاه ضد دینی و بهویژه اسلام ستیزانه در غرب در دهههای اخیر نمود آشکارتری یافته است. محافل رسمی در فرانسه، وجود جمعیت رو به ازدیاد مسلمانان باقیمانده از اتباع مهاجر مستعمرات سابق این کشور در آفریقا را یک خطر بالقوه قلمداد میکنند و از همین رو در سالهای اخیر، مجموعهای از تبلیغات که در آنها چهره اسلام و پیروان آن منفی جلوه داده میشود در این کشور اروپای غربی افزایش یافته است[۱].
نیز نگاه کنید به
ادیان در فرانسه؛ اسلام و مسلمانان فرانسه؛ آمار مسلمانان فرانسه؛ رویکرد دولت فرانسه به ساختار سازمانی مسلمانان
کتابشناسی
- ↑ نعيمی گورابی، محمد حسين (1392). جامعه و فرهنگ فرانسه. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی.