خیمه شب بازی و سایه بازی: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۳: | خط ۳: | ||
برای تزیین لباس عروسکها و لوازم روی صحنه، از نقاشیهای سنتی استفاده میکنند. خیمهشببازی و اپراهای محلی دو هنری هستند که تأثیر متقابلی بر یکدیگر دارند. آهنگ پر طنین خیمه شب بازی نیز دارای ویژگیهای محلی و مردمی است و بسیاری اپراهای جدید محلی نیز از آهنگ خیمهشببازی برگرفته شدهاند. | برای تزیین لباس عروسکها و لوازم روی صحنه، از نقاشیهای سنتی استفاده میکنند. خیمهشببازی و اپراهای محلی دو هنری هستند که تأثیر متقابلی بر یکدیگر دارند. آهنگ پر طنین خیمه شب بازی نیز دارای ویژگیهای محلی و مردمی است و بسیاری اپراهای جدید محلی نیز از آهنگ خیمهشببازی برگرفته شدهاند. | ||
هنر خیمهشببازی در پیشرفت هنر و فرهنگ [[چین]] و کشورهای همجوار، نقش شایستهای داشته است. شخصیتهای نامدار فرهنگی جهان مانند «گوته» و «چاپلین» هنر خیمهشببازی [[چین]] را عالی ارزیابی کردهاند. عروسکهای چرمی ظریف نه تنها در نمایش خیمهشببازی مورد استفاده قرار میگیرند، بلکه میتوان از آنها به عنوان کالای تزئینی نیز بهره گرفت. این عروسکها به خاطر سادگی و ظرافتی که دارند، در بسیاری از نمایشگاهها و کلکسیونها به نمایش درآمده و هنرمندان و مجموعه دارن زیادی به جمعآوری آنها میپردازند.<ref>سابقی، علی محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد | هنر خیمهشببازی در پیشرفت هنر و فرهنگ [[چین]] و کشورهای همجوار، نقش شایستهای داشته است. شخصیتهای نامدار فرهنگی جهان مانند «گوته» و «چاپلین» هنر خیمهشببازی [[چین]] را عالی ارزیابی کردهاند. عروسکهای چرمی ظریف نه تنها در نمایش خیمهشببازی مورد استفاده قرار میگیرند، بلکه میتوان از آنها به عنوان کالای تزئینی نیز بهره گرفت. این عروسکها به خاطر سادگی و ظرافتی که دارند، در بسیاری از نمایشگاهها و کلکسیونها به نمایش درآمده و هنرمندان و مجموعه دارن زیادی به جمعآوری آنها میپردازند.<ref>سابقی، علی محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد سوم، ص 943-944</ref> | ||
نیز نگاه کنید به [[فرهنگ عمومی در چین]]؛ [[صنایع دستی و هنرهای مردمی و فولكلور]] | نیز نگاه کنید به [[فرهنگ عمومی در چین]]؛ [[صنایع دستی و هنرهای مردمی و فولكلور]] | ||
==کتابشناسی== | ==کتابشناسی== | ||
<references /> | <references /> |
نسخهٔ ۲۳ نوامبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۲:۵۲
هنر خیمهشببازی در استان «شنسی»، در واقع از سنت داستانسرایی مردمی و اپرایهای محلی این استان سرچشمه گرفته است. در این استان عروسکهای خیمهشببازی بر اساس استاندارد خاصی ساخته میشوند. در خیمهشببازی، عروسکها در پشت یک خیمهی سفید به نمایش در میآیند و از بازی با سایهها نیز در این نمایش استفاده میشود. عروسکها و اشیای روی صحنه معمولا از فرآوردههای چرمی دست سازی هستند که صنعتگران بومی با کارد روی آنها تصاویری را حکاکی و نقاشی کردهاند. «پی» در زبان چینی به معنای چرم است، به همین خاطر، به خیمهشببازی در زبان چینی «پیاینگ» گفته میشود.
برای تزیین لباس عروسکها و لوازم روی صحنه، از نقاشیهای سنتی استفاده میکنند. خیمهشببازی و اپراهای محلی دو هنری هستند که تأثیر متقابلی بر یکدیگر دارند. آهنگ پر طنین خیمه شب بازی نیز دارای ویژگیهای محلی و مردمی است و بسیاری اپراهای جدید محلی نیز از آهنگ خیمهشببازی برگرفته شدهاند.
هنر خیمهشببازی در پیشرفت هنر و فرهنگ چین و کشورهای همجوار، نقش شایستهای داشته است. شخصیتهای نامدار فرهنگی جهان مانند «گوته» و «چاپلین» هنر خیمهشببازی چین را عالی ارزیابی کردهاند. عروسکهای چرمی ظریف نه تنها در نمایش خیمهشببازی مورد استفاده قرار میگیرند، بلکه میتوان از آنها به عنوان کالای تزئینی نیز بهره گرفت. این عروسکها به خاطر سادگی و ظرافتی که دارند، در بسیاری از نمایشگاهها و کلکسیونها به نمایش درآمده و هنرمندان و مجموعه دارن زیادی به جمعآوری آنها میپردازند.[۱]
نیز نگاه کنید به فرهنگ عمومی در چین؛ صنایع دستی و هنرهای مردمی و فولكلور