جِمبه: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
| (۵ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۳ کاربر نشان داده نشد) | |||
| خط ۱: | خط ۱: | ||
[[پرونده:جمبه2.jpg|بندانگشتی|جمبه.قابل بازیابی از https://www.djembedirect.com/|324x324پیکسل]] | |||
"جِمبه" (Djembé) نیز آلت موسیقی کوبشی است، از تنه چوبی ساخته شده و به شکل جامی است که روی آن را پوست بز کشیده اند و با دست روی آن می زنند. اصل آن به امپراطوری "ماندینگ" (Mandingue) ها در آفریقای غربی بر می گردد.اما از قرن 13 به گینه و [[مالی]] و [ | "[[جِمبه]]" (Djembé) نیز [[ابزار موسیقی در سنگال|آلت موسیقی]] کوبشی است، از تنه چوبی ساخته شده و به شکل جامی است که روی آن را پوست بز کشیده اند و با دست روی آن می زنند. اصل آن به امپراطوری "ماندینگ" (Mandingue) ها در آفریقای غربی بر می گردد.اما از قرن 13 به گینه و [[مالی]] و [[ساحل عاج]] و بورکی نافاسو هم آمد. گینهای ها آنرا " بوته" (Boté) می نامند. در سال های 1950 بود که این [[ابزار موسیقی در سنگال|آلت موسیقی]] به خارج از آفریقا صادر شد. در سال های 1980 [[جِمبه]] دنیا را فتح کرد و امروزه هم در مراکز آموزشی اروپا و [[آمریکا]] و [[ژاپن]] آموزش داده می شود. | ||
== نیز نگاه کنید به == | == نیز نگاه کنید به == | ||
[[موسیقی در سنگال]]؛ [[ابزار موسیقی در سنگال]]؛ [[سابار]]؛ [[بالافون]]؛ [[بُم بولونگ]]؛ [[اِکون تینگ]]؛ [[گون گوبا]]؛ [[ژونگ ژونگ]]؛ [[کورا]]؛ [[تاما]]؛ [[ماریمبا]] | |||
== منبع اصلی == | |||
بصیری، محمدعلی، فتحی پور، ریحانه (1401). جامعه و فرهنگ [[سنگال]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی](در دست انتشار). | |||
== | == نویسندگان مقاله == | ||
محمدعلی بصیری و ریحانه فتحی پور | |||
نسخهٔ کنونی تا ۱۸ اوت ۲۰۲۵، ساعت ۱۴:۵۹

"جِمبه" (Djembé) نیز آلت موسیقی کوبشی است، از تنه چوبی ساخته شده و به شکل جامی است که روی آن را پوست بز کشیده اند و با دست روی آن می زنند. اصل آن به امپراطوری "ماندینگ" (Mandingue) ها در آفریقای غربی بر می گردد.اما از قرن 13 به گینه و مالی و ساحل عاج و بورکی نافاسو هم آمد. گینهای ها آنرا " بوته" (Boté) می نامند. در سال های 1950 بود که این آلت موسیقی به خارج از آفریقا صادر شد. در سال های 1980 جِمبه دنیا را فتح کرد و امروزه هم در مراکز آموزشی اروپا و آمریکا و ژاپن آموزش داده می شود.
نیز نگاه کنید به
موسیقی در سنگال؛ ابزار موسیقی در سنگال؛ سابار؛ بالافون؛ بُم بولونگ؛ اِکون تینگ؛ گون گوبا؛ ژونگ ژونگ؛ کورا؛ تاما؛ ماریمبا
منبع اصلی
بصیری، محمدعلی، فتحی پور، ریحانه (1401). جامعه و فرهنگ سنگال. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی(در دست انتشار).
نویسندگان مقاله
محمدعلی بصیری و ریحانه فتحی پور