آداب و رسوم ازدواج در قطر: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
| (۴ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۳ کاربر نشان داده نشد) | |||
| خط ۱: | خط ۱: | ||
آداب و سنن مراسم ازدواج در [[قطر]] مانند دیگر | آداب و سنن مراسم [[آداب و رسوم ازدواج در قطر|ازدواج]] در [[قطر]] مانند دیگر کشورهای عربی حوزه [https://iranology-e.ir/index.php?title=%D8%AE%D9%84%DB%8C%D8%AC_%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3 خلیج فارس] و شهرهای جنوبی کشورمان [[ایران شناسی در قطر|ایران]] شامل یک سری از مراحل میباشد. | ||
====== مرحله اول (الخطابه) ====== | ====== مرحله اول (الخطابه) ====== | ||
الخطابه به | الخطابه به یک خانمی میگویند که کارش پیدا کردن دختر خوب و مناسب برای [[خانواده در قانون اساسی قطر|خانواده]] داماد است که در مقابل آن مبلغی از خانواده داماد دریافت میکند.این خانم طبق سلیقه [[خانواده در قانون اساسی قطر|خانواده]] داماد به دنبال دختر مورد نظر در تمام منازل را میزند. هنگامی که دختر مناسب را یافت شد برای آشنایی بیشتر و اخذ موافقت نهایی به منزل [[خانواده در قانون اساسی قطر|خانواده]] داماد دعوت میشوند. و در صورت توافق طرفین وارد مرحله بعدی میشوندکهنام (الذره) است. | ||
====== مرحله دوم (الدزه) ====== | ====== مرحله دوم (الدزه) ====== | ||
الدزه عبارت است از | الدزه عبارت است از یک بسته و یا ساک بزرگ که حاوی لباسهای عروس و جهیزیه با یک کیسه کوچک [[مالی]] است که به منزل عروس میبرند. این مراسم شب و قبل از نماز عشا برگزار میشودو به این صورت است که [[خانواده در قانون اساسی قطر|خانواده]] داماد برای احیای این مراسم از کلیه فامیلها و دوستان به خانه دعوت میکند و بسته الدزه که آماده کردند دسته جمعی و سرودن (الف الصلاه و السلام علیک یا حبیب الله محمد) و زدن کل به سوی منزل عروس حرکت میکنند. به محض رسیدن به خانه عروس [[خانواده در قانون اساسی قطر|خانواده]] عروس بهمراه مدعوین از آنان استقبال میکنند و وقتی دو [[خانواده در قانون اساسی قطر|خانواده]] مستقر شدند به باز کردن بسته الدزه میپردازند و از وسایلهایی که برای عروس آورده شده تمجید میکنند. | ||
==== مرحله سوم شب حنا زدن ==== | ==== مرحله سوم شب حنا زدن ==== | ||
در این شب از دو خانواده عروس و داماد و اطرافیان دعوت میشود و لباس عروس در شب حنا به رنگ سبز است | در این شب از دو [[خانواده در قانون اساسی قطر|خانواده]] عروس و داماد و اطرافیان دعوت میشود و لباس عروس در شب حنا به رنگ سبز است که تمام بدن بجز دستان و پاها پوشش میدهد. و ضمن این که در این شب به دستان و پاهای عروس حنا میگذارد برای برکت دیگر دختران حاضر نیز به دستان خود حنا میگذارند. | ||
و پایان مرحله شب عروسی است، این مراسم خانم بصورت مجزا از آقایان برگزار میشود. لازم به | و پایان مرحله شب عروسی است، این مراسم خانم بصورت مجزا از آقایان برگزار میشود. لازم به ذکر است که کلیه مراسم ویژه خانمها میباشد و فقط شب عروسی است که آقایان نیز بصورت مجزا دعوت میشوند. البته این مراسمها در گذشته صورت میگرفت ولی امروزی فقط شب حنا و شب عروسی برگزار میشود. | ||
در این کشور | در این [[کشورها و مجامع تاثیرگذار دینی مذهبی در ساحل عاج|کشور]] [[نهاد خانواده قطر|خانواده]]<nowiki/>های [[قطر]]<nowiki/>ی با درخواست مهریههای سنگین، دخترانشان را به خانهی بخت میفرستند. مهریه به صد و پنجاه هزار ریال [[قطر]]، میرسد و اکثر [[آداب و رسوم ازدواج در قطر|ازدواجها]] در این کشور فامیلی است و تمام هزینههای مراسم جشن عروسی (مهریه عروس، [[لباس های سنتی در قطر|لباس]]، طلا و هزینهی مراسم جشن) برعهده داماد میباشد. در این کشور برای این مراسم، بیشتر از پانصد هزار ریال [[قطر]]، هزینه میشود و برای خانمها از سالنهای بزرگ و برای آقایان از خیمههای مجهز با کاملترین دستگاهها، برای برپایی مراسم استفاده میکنند و حداقل قیمت جایگاهی که عروس و داماد در آن برای چند ساعت در سالن زنانه مینشینند، به پانزده هزار میرسد و این جدای از لباسعروس است که اکثر [[قطر]]<nowiki/>یها از خارج و از مدلساز لبنانی یا اروپایی استفاده میکنند. پولهایی که هر فرد برای رقابت بین دو [[خانواده در قانون اساسی قطر|خانواده]] بر سر عروس و داماد از [[نهاد خانواده قطر|خانواده]]<nowiki/>ی دو طرف ریخته میشود، بیشتر از ده هزار ریال میباشد و رقابت آنها طوری است که با دلار و یا یورو نیز با هم رقابت میکنند. این امر هزینههای سنگینی بر دوش داماد میگذارد. در ماه مبارک رمضان شبکهی [[تلویزیون در قطر|تلویزیونی]] [[قطر]]، سریالی قطری به نام تصانیف 2 پخش نمود و این هزینهها را به طور مفصل به تصویر کشید. این سریال، واقعیت اجتماعی مردم [[قطر]] را در اینگونه مراسم، بیان نمود و این یک واقعیت است که در زندگی قطریها به صورت واضح و آشکار دیده میشود. قیمت اجارهی خیمه به مدت یک شب با همه امکاناتش به یکصد و پنجاه هزار ریال میرسد، به غیر از هزینهی سنگین سالن خانمها که حداقل به ده هزار ریال میرسد. | ||
== نیز نگاه کنید به == | == نیز نگاه کنید به == | ||
| خط ۱۸: | خط ۱۸: | ||
== منبع اصلی == | == منبع اصلی == | ||
احمدی، محمد مهدی(1393). جامعه و فرهنگ [[قطر]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی](دردست انتشار). | |||
== نویسنده مقاله == | == نویسنده مقاله == | ||
محمد مهدی احمدی | محمد مهدی احمدی | ||
[[رده:ازدواج، طلاق و فرزند آوری]] | [[رده:ازدواج، طلاق و فرزند آوری]] | ||
نسخهٔ کنونی تا ۶ نوامبر ۲۰۲۵، ساعت ۱۹:۵۵
آداب و سنن مراسم ازدواج در قطر مانند دیگر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و شهرهای جنوبی کشورمان ایران شامل یک سری از مراحل میباشد.
مرحله اول (الخطابه)
الخطابه به یک خانمی میگویند که کارش پیدا کردن دختر خوب و مناسب برای خانواده داماد است که در مقابل آن مبلغی از خانواده داماد دریافت میکند.این خانم طبق سلیقه خانواده داماد به دنبال دختر مورد نظر در تمام منازل را میزند. هنگامی که دختر مناسب را یافت شد برای آشنایی بیشتر و اخذ موافقت نهایی به منزل خانواده داماد دعوت میشوند. و در صورت توافق طرفین وارد مرحله بعدی میشوندکهنام (الذره) است.
مرحله دوم (الدزه)
الدزه عبارت است از یک بسته و یا ساک بزرگ که حاوی لباسهای عروس و جهیزیه با یک کیسه کوچک مالی است که به منزل عروس میبرند. این مراسم شب و قبل از نماز عشا برگزار میشودو به این صورت است که خانواده داماد برای احیای این مراسم از کلیه فامیلها و دوستان به خانه دعوت میکند و بسته الدزه که آماده کردند دسته جمعی و سرودن (الف الصلاه و السلام علیک یا حبیب الله محمد) و زدن کل به سوی منزل عروس حرکت میکنند. به محض رسیدن به خانه عروس خانواده عروس بهمراه مدعوین از آنان استقبال میکنند و وقتی دو خانواده مستقر شدند به باز کردن بسته الدزه میپردازند و از وسایلهایی که برای عروس آورده شده تمجید میکنند.
مرحله سوم شب حنا زدن
در این شب از دو خانواده عروس و داماد و اطرافیان دعوت میشود و لباس عروس در شب حنا به رنگ سبز است که تمام بدن بجز دستان و پاها پوشش میدهد. و ضمن این که در این شب به دستان و پاهای عروس حنا میگذارد برای برکت دیگر دختران حاضر نیز به دستان خود حنا میگذارند.
و پایان مرحله شب عروسی است، این مراسم خانم بصورت مجزا از آقایان برگزار میشود. لازم به ذکر است که کلیه مراسم ویژه خانمها میباشد و فقط شب عروسی است که آقایان نیز بصورت مجزا دعوت میشوند. البته این مراسمها در گذشته صورت میگرفت ولی امروزی فقط شب حنا و شب عروسی برگزار میشود.
در این کشور خانوادههای قطری با درخواست مهریههای سنگین، دخترانشان را به خانهی بخت میفرستند. مهریه به صد و پنجاه هزار ریال قطر، میرسد و اکثر ازدواجها در این کشور فامیلی است و تمام هزینههای مراسم جشن عروسی (مهریه عروس، لباس، طلا و هزینهی مراسم جشن) برعهده داماد میباشد. در این کشور برای این مراسم، بیشتر از پانصد هزار ریال قطر، هزینه میشود و برای خانمها از سالنهای بزرگ و برای آقایان از خیمههای مجهز با کاملترین دستگاهها، برای برپایی مراسم استفاده میکنند و حداقل قیمت جایگاهی که عروس و داماد در آن برای چند ساعت در سالن زنانه مینشینند، به پانزده هزار میرسد و این جدای از لباسعروس است که اکثر قطریها از خارج و از مدلساز لبنانی یا اروپایی استفاده میکنند. پولهایی که هر فرد برای رقابت بین دو خانواده بر سر عروس و داماد از خانوادهی دو طرف ریخته میشود، بیشتر از ده هزار ریال میباشد و رقابت آنها طوری است که با دلار و یا یورو نیز با هم رقابت میکنند. این امر هزینههای سنگینی بر دوش داماد میگذارد. در ماه مبارک رمضان شبکهی تلویزیونی قطر، سریالی قطری به نام تصانیف 2 پخش نمود و این هزینهها را به طور مفصل به تصویر کشید. این سریال، واقعیت اجتماعی مردم قطر را در اینگونه مراسم، بیان نمود و این یک واقعیت است که در زندگی قطریها به صورت واضح و آشکار دیده میشود. قیمت اجارهی خیمه به مدت یک شب با همه امکاناتش به یکصد و پنجاه هزار ریال میرسد، به غیر از هزینهی سنگین سالن خانمها که حداقل به ده هزار ریال میرسد.
نیز نگاه کنید به
برخی از آداب و رسوم سنتی ازدواج در چین؛ مراسم خواستگاری و ازدواج در سنگال؛ سنت ازدواج در آرژانتین؛ آداب و رسوم ازدواج در فرانسه؛ سنت و مراسم ازدواج در مالی؛ سنت و مراسم ازدواج در ساحل عاج؛ سنت ازدواج در زیمبابوه؛ سنت های ازدواج مسلمانان تایلند؛ سنت های ازدواج شیعیان تایلند؛ سنت های ازدواج بودائیان تایلند؛ مراسم سنتی خواستگاری و ازدواج در اوکراین؛ آداب و رسوم ازدواج در اردن؛ مراسم ازدواج در اتیوپی؛ مراسم خواستگاری در سیرالئون؛ آداب و رسوم عروسی در کوبا
منبع اصلی
احمدی، محمد مهدی(1393). جامعه و فرهنگ قطر. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی(دردست انتشار).
نویسنده مقاله
محمد مهدی احمدی