خیمه شب بازی و سایه بازی: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
| (یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد) | |||
| خط ۳: | خط ۳: | ||
برای تزیین لباس عروسکها و لوازم روی صحنه، از نقاشیهای سنتی استفاده میکنند. خیمهشببازی و اپراهای محلی دو هنری هستند که تأثیر متقابلی بر یکدیگر دارند. آهنگ پر طنین خیمه شب بازی نیز دارای ویژگیهای محلی و مردمی است و بسیاری اپراهای جدید محلی نیز از آهنگ خیمهشببازی برگرفته شدهاند. | برای تزیین لباس عروسکها و لوازم روی صحنه، از نقاشیهای سنتی استفاده میکنند. خیمهشببازی و اپراهای محلی دو هنری هستند که تأثیر متقابلی بر یکدیگر دارند. آهنگ پر طنین خیمه شب بازی نیز دارای ویژگیهای محلی و مردمی است و بسیاری اپراهای جدید محلی نیز از آهنگ خیمهشببازی برگرفته شدهاند. | ||
هنر خیمهشببازی در پیشرفت هنر و فرهنگ [[چین]] و کشورهای همجوار، نقش شایستهای داشته است. شخصیتهای نامدار فرهنگی جهان مانند «گوته» و «چاپلین» هنر خیمهشببازی [[چین]] را عالی ارزیابی کردهاند. عروسکهای چرمی ظریف نه تنها در نمایش خیمهشببازی مورد استفاده قرار میگیرند، بلکه میتوان از آنها به عنوان کالای تزئینی نیز بهره گرفت. این عروسکها به خاطر سادگی و ظرافتی که دارند، در بسیاری از نمایشگاهها و کلکسیونها به نمایش درآمده و هنرمندان و مجموعه دارن زیادی به جمعآوری آنها میپردازند. | هنر خیمهشببازی در پیشرفت هنر و فرهنگ [[چین]] و کشورهای همجوار، نقش شایستهای داشته است. شخصیتهای نامدار فرهنگی جهان مانند «گوته» و «چاپلین» هنر خیمهشببازی [[چین]] را عالی ارزیابی کردهاند. عروسکهای چرمی ظریف نه تنها در نمایش خیمهشببازی مورد استفاده قرار میگیرند، بلکه میتوان از آنها به عنوان کالای تزئینی نیز بهره گرفت. این عروسکها به خاطر سادگی و ظرافتی که دارند، در بسیاری از نمایشگاهها و کلکسیونها به نمایش درآمده و هنرمندان و مجموعه دارن زیادی به جمعآوری آنها میپردازند. | ||
== نیز نگاه کنید به== | == نیز نگاه کنید به== | ||
[[چین]]؛ [[فرهنگ عمومی در چین]]؛ [[صنایع دستی و هنرهای مردمی و فولكلور]] | [[چین]]؛ [[فرهنگ عمومی در چین]]؛ [[صنایع دستی و هنرهای مردمی و فولكلور]] | ||
==منبع اصلی== | ==منبع اصلی== | ||
< | <sub><big>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی].</big></sub> | ||
== نویسنده مقاله == | == نویسنده مقاله == | ||
علی محمد سابقی | علی محمد سابقی | ||
[[رده:هنرهای نمایشی]] | [[رده:هنرهای نمایشی]] | ||
نسخهٔ کنونی تا ۱۵ نوامبر ۲۰۲۵، ساعت ۱۱:۲۵

هنر خیمهشببازی در استان «شنسی»، در واقع از سنت داستانسرایی مردمی و اپرایهای محلی این استان سرچشمه گرفته است. در این استان عروسکهای خیمهشببازی بر اساس استاندارد خاصی ساخته میشوند. در خیمهشببازی، عروسکها در پشت یک خیمهی سفید به نمایش در میآیند و از بازی با سایهها نیز در این نمایش استفاده میشود. عروسکها و اشیای روی صحنه معمولا از فرآوردههای چرمی دست سازی هستند که صنعتگران بومی با کارد روی آنها تصاویری را حکاکی و نقاشی کردهاند. «پی» در زبان چینی به معنای چرم است، به همین خاطر، به خیمهشببازی در زبان چینی «پیاینگ» گفته میشود.
برای تزیین لباس عروسکها و لوازم روی صحنه، از نقاشیهای سنتی استفاده میکنند. خیمهشببازی و اپراهای محلی دو هنری هستند که تأثیر متقابلی بر یکدیگر دارند. آهنگ پر طنین خیمه شب بازی نیز دارای ویژگیهای محلی و مردمی است و بسیاری اپراهای جدید محلی نیز از آهنگ خیمهشببازی برگرفته شدهاند.
هنر خیمهشببازی در پیشرفت هنر و فرهنگ چین و کشورهای همجوار، نقش شایستهای داشته است. شخصیتهای نامدار فرهنگی جهان مانند «گوته» و «چاپلین» هنر خیمهشببازی چین را عالی ارزیابی کردهاند. عروسکهای چرمی ظریف نه تنها در نمایش خیمهشببازی مورد استفاده قرار میگیرند، بلکه میتوان از آنها به عنوان کالای تزئینی نیز بهره گرفت. این عروسکها به خاطر سادگی و ظرافتی که دارند، در بسیاری از نمایشگاهها و کلکسیونها به نمایش درآمده و هنرمندان و مجموعه دارن زیادی به جمعآوری آنها میپردازند.
نیز نگاه کنید به
چین؛ فرهنگ عمومی در چین؛ صنایع دستی و هنرهای مردمی و فولكلور
منبع اصلی
سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.
نویسنده مقاله
علی محمد سابقی