پرش به محتوا

نفوذ موسیقی غرب در چین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
Shekvati (بحث | مشارکت‌ها)
صفحه‌ای تازه حاوی « == ''نفوذ موسیقی غرب در چین'' == شکست چین از نیروهای انگلیسی در نخستین جنگ تریاک در سال1840میلادی، و نفوذ سیاسی و فرهنگی کشورهای غربی و فعال شدن مبلغان و مسیونرهای مسیحی در این کشور، زمینه برای معرفی موسیقی غرب به چین نیز فراهم شد. رشد گروه­های موسی...» ایجاد کرد
 
Mahdi (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۷ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
شکست [[چین]] از نیروهای انگلیسی در نخستین جنگ تریاک در سال1840میلادی، و نفوذ سیاسی و فرهنگی کشورهای غربی و فعال شدن مبلغان و مسیونرهای مسیحی در این کشور، زمینه برای معرفی موسیقی غرب به [[چین]] نیز فراهم شد. رشد گروه­‌های موسیقی تلفیقی غربی-چینی و تنوع سبک‌ها و آلات موسیقی از یک طرف و تشکیل گروه‌­های موسیقی تحت عنوان گروه سرود در مدارسی که توسط [[تشکیل دولتی مسیحی در چین با حمایت مسیونرهای خارجی|مسیونرهای مسیحی]] و یا به تقلید از آن­ها توسط چینی­‌های طالب سیستم آموزش غربی تأسیس می‌شد، از سوی دیگر، تحول گسترده­‌ای در موسیقی سنتی [[چین]] ایجاد کرد. شکل گیری انجمن‌­های موسیقی مدرن و آغاز به تدریس این سبک از موسیقی در آموزشگاه‌­ها و مراکز آموزش عالی زمینه را برای تلفیق موسیقی شرق و غرب و تأثیر گذاری آن بر فرهنگ و هنر موسیقی چینی را فراهم ساخت. موسیقی دانان چینی آشنا به موسیقی غرب هم­چون جائویوان­رِن ([[موسیقی سنتی چین# ftn6|Zhao Yuanren]]) خوانگ­زی(Huang Zi)، شیائو یومِی (Xiao Youmei)، وانگ گوانگ­چی (Wang Guangqi) و لیو تیان­خوا (Liu Tianhua) نیز در این زمینه نقش مؤثری داشتند.


== ''نفوذ موسیقی غرب در چین'' ==
در واقع، زیربنای موسیقی معاصر [[چین]] را از همان اواخر قرن19 و اوایل قرن بیستم، همان سرودهای مدارس چینی تشکیل می­ دهد که تحت تأثیر موسیقی غربی، به ویژه موسیقی کلاسیک کلیسایی غرب که توسط مسیونرهای مسیحی معرفی، تبلیغ و آموزش داده می‌شد تشکیل می­ دهد. در این آموزشگاه­‌ها انواع سبک­‌های موسیقی و [[انواع آلات موسیقی سنتی چین|آلات و ابزارهای موسیقی]] غربی معرفی و آموزش داده می‌شد و فارغ التحصیلی موسیقیدانان چینی از این مؤسسات موجب فراگیری موسیقی مدرن در سطوح مختلف جامعه­‌ی [[چین]] شد. سقوط نظام امپراتوری در سال1911 و آغاز جنبش ادبی چهارم ماه مه در سال1919میلادی که در واقع نقطه‌­ی عطفی در ادبیات معاصر این کشور و پشت کردن به برخی از سنت‌­های ادبی گذشته و اصلاحات به عمل آمده در سبک ادبی، بر موسیقی سنتی [[چین]] را نیز تحت تأثیر قرار داده و راه را برای مدرن شدن این هنر بیش از پیش باز نمود. همین تلاش­‌های مستمر زمینه را برای مدرن شدن هنر موسیقی و ورود انواع موسیقی‌­های غربی به [[چین]] فراهم کرد. روند اصلاحات آغاز شده در هنر موسیقی سنتی [[چین]] در اوایل قرن بیستم در دهه‌­های بعد و حتی پس از روی کارآمدن [[حزب کمونیست و احیای هویت ملی چین|نظام کمونیستی]] در سال1949 هم­چنان ادامه یافت. اجرای سیاست اصلاحات اقتصادی در سه دهه پیش و توسعه­‌ی روابط چین با جهان غرب و مبادله­‌ی گروه‌­های موسیقی میان این کشور با سایر کشورها نیز بر این روند سرعت بخشید و امروزه انواع موسیقی­‌های غربی از کلاسیک و جاز گرفته تا رپ و پاپ در این کشور رایج شده است.
شکست چین از نیروهای انگلیسی در نخستین جنگ تریاک در سال1840میلادی، و نفوذ سیاسی و فرهنگی کشورهای غربی و فعال شدن مبلغان و مسیونرهای مسیحی در این کشور، زمینه برای معرفی موسیقی غرب به چین نیز فراهم شد. رشد گروه­های موسیقی تلفیقی غربی-چینی و تنوع سبک­ها و آلات موسیقی از یک طرف و تشکیل گروه­های موسیقی تحت عنوان گروه سرود در مدارسی که توسط مسیونرهای مسیحی و یا به تقلید از آن­ها توسط چینی­های طالب سیستم آموزش غربی تأسیس می­شد، از سوی دیگر، تحول گسترده­ای در موسیقی سنتی چین ایجاد کرد. شکل گیری انجمن­های موسیقی مدرن و آغاز به تدریس این سبک از موسیقی در آموزشگاه­ها و مراکز آموزش عالی زمینه را برای تلفیق موسیقی شرق و غرب و تأثیر گذاری آن بر فرهنگ و هنر موسیقی چینی را فراهم ساخت. موسیقی دانان چینی آشنا به موسیقی غرب هم­چون جائویوان­رِن[[نفوذ موسیقی غرب در چین#%20ftn1|[1]]]، خوانگ­زی[[نفوذ موسیقی غرب در چین#%20ftn2|[2]]]، شیائو یومِی[[نفوذ موسیقی غرب در چین#%20ftn3|[3]]]، وانگ گوانگ­چی[[نفوذ موسیقی غرب در چین#%20ftn4|[4]]]<nowiki/>و لیو تیان­خوا[[نفوذ موسیقی غرب در چین#%20ftn5|[5]]]<nowiki/>نیز در این زمینه نقش مؤثری داشتند.


در واقع، زیربنای موسیقی معاصر چین را از همان اواخر قرن19 و اوایل قرن بیستم، همان سرودهای مدارس چینی تشکیل می­دهد که تحت تأثیر موسیقی غربی، به ویژه موسیقی کلاسیک کلیسایی غرب که توسط مسیونرهای مسیحی معرفی، تبلیغ و آموزش داده می­شد تشکیل می­دهد. در این آموزشگاه­ها انواع سبک­های موسیقی و آلات و ابزارهای موسیقی غربی معرفی و آموزش داده می­شد و فارغ التحصیلی موسیقیدانان چینی از این مؤسسات موجب فراگیری موسیقی مدرن در سطوح مختلف جامعه­ی چین شد. سقوط نظام امپراتوری در سال1911 و آغاز جنبش ادبی چهارم ماه مه در سال1919میلادی که در واقع نقطه­ی عطفی در ادبیات معاصر این کشور و پشت کردن به برخی از سنت­های ادبی گذشته و اصلاحات به عمل آمده در سبک ادبی، بر موسیقی سنتی چین را نیز تحت تأثیر قرار داده و راه را برای مدرن شدن این هنر بیش از پیش باز نمود. همین تلاش­های مستمر زمینه را برای مدرن شدن هنر موسیقی و ورود انواع موسیقی­های غربی به چین فراهم کرد. روند اصلاحات آغاز شده در هنر موسیقی سنتی چین در اوایل قرن بیستم در دهه­های بعد و حتی پس از روی کارآمدن نظام کمونیستی در سال1949 هم­چنان ادامه یافت. اجرای سیاست اصلاحات اقتصادی در سه دهه پیش و توسعه­ی روابط چین با جهان غرب و مبادله­ی گروه­های موسیقی میان این کشور با سایر کشورها نیز بر این روند سرعت بخشید و امروزه انواع موسیقی­های غربی از کلاسیک و جاز گرفته تا رپ و پاپ در این کشور رایج شده است.
== نیز نگاه کنید به ==
----[[نفوذ موسیقی غرب در چین#%20ftnref1|[1]]] - Zhao Yuanren.
[[هنر در چین]]؛ [[موسیقی سنتی چین]]؛ [[انواع آلات موسیقی سنتی چین]]؛ [[تاریخ موسیقی چینی]]؛ [[نهادها و گروه های موسیقی سنتی و مدرن در چین]]


[[نفوذ موسیقی غرب در چین#%20ftnref2|[2]]] - Huang Zi.
== منبع اصلی ==
<sub><big>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی].</big></sub>


[[نفوذ موسیقی غرب در چین#%20ftnref3|[3]]] - Xiao Youmei.
== نویسنده مقاله ==
 
علی محمد سابقی
[[نفوذ موسیقی غرب در چین#%20ftnref4|[4]]] - Wang Guangqi.
[[رده:موسیقی]]
 
[[نفوذ موسیقی غرب در چین#%20ftnref5|[5]]] - Liu Tianhua.

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۰ نوامبر ۲۰۲۵، ساعت ۱۳:۲۹

شکست چین از نیروهای انگلیسی در نخستین جنگ تریاک در سال1840میلادی، و نفوذ سیاسی و فرهنگی کشورهای غربی و فعال شدن مبلغان و مسیونرهای مسیحی در این کشور، زمینه برای معرفی موسیقی غرب به چین نیز فراهم شد. رشد گروه­‌های موسیقی تلفیقی غربی-چینی و تنوع سبک‌ها و آلات موسیقی از یک طرف و تشکیل گروه‌­های موسیقی تحت عنوان گروه سرود در مدارسی که توسط مسیونرهای مسیحی و یا به تقلید از آن­ها توسط چینی­‌های طالب سیستم آموزش غربی تأسیس می‌شد، از سوی دیگر، تحول گسترده­‌ای در موسیقی سنتی چین ایجاد کرد. شکل گیری انجمن‌­های موسیقی مدرن و آغاز به تدریس این سبک از موسیقی در آموزشگاه‌­ها و مراکز آموزش عالی زمینه را برای تلفیق موسیقی شرق و غرب و تأثیر گذاری آن بر فرهنگ و هنر موسیقی چینی را فراهم ساخت. موسیقی دانان چینی آشنا به موسیقی غرب هم­چون جائویوان­رِن (Zhao Yuanren) خوانگ­زی(Huang Zi)، شیائو یومِی (Xiao Youmei)، وانگ گوانگ­چی (Wang Guangqi) و لیو تیان­خوا (Liu Tianhua) نیز در این زمینه نقش مؤثری داشتند.

در واقع، زیربنای موسیقی معاصر چین را از همان اواخر قرن19 و اوایل قرن بیستم، همان سرودهای مدارس چینی تشکیل می­ دهد که تحت تأثیر موسیقی غربی، به ویژه موسیقی کلاسیک کلیسایی غرب که توسط مسیونرهای مسیحی معرفی، تبلیغ و آموزش داده می‌شد تشکیل می­ دهد. در این آموزشگاه­‌ها انواع سبک­‌های موسیقی و آلات و ابزارهای موسیقی غربی معرفی و آموزش داده می‌شد و فارغ التحصیلی موسیقیدانان چینی از این مؤسسات موجب فراگیری موسیقی مدرن در سطوح مختلف جامعه­‌ی چین شد. سقوط نظام امپراتوری در سال1911 و آغاز جنبش ادبی چهارم ماه مه در سال1919میلادی که در واقع نقطه‌­ی عطفی در ادبیات معاصر این کشور و پشت کردن به برخی از سنت‌­های ادبی گذشته و اصلاحات به عمل آمده در سبک ادبی، بر موسیقی سنتی چین را نیز تحت تأثیر قرار داده و راه را برای مدرن شدن این هنر بیش از پیش باز نمود. همین تلاش­‌های مستمر زمینه را برای مدرن شدن هنر موسیقی و ورود انواع موسیقی‌­های غربی به چین فراهم کرد. روند اصلاحات آغاز شده در هنر موسیقی سنتی چین در اوایل قرن بیستم در دهه‌­های بعد و حتی پس از روی کارآمدن نظام کمونیستی در سال1949 هم­چنان ادامه یافت. اجرای سیاست اصلاحات اقتصادی در سه دهه پیش و توسعه­‌ی روابط چین با جهان غرب و مبادله­‌ی گروه‌­های موسیقی میان این کشور با سایر کشورها نیز بر این روند سرعت بخشید و امروزه انواع موسیقی­‌های غربی از کلاسیک و جاز گرفته تا رپ و پاپ در این کشور رایج شده است.

نیز نگاه کنید به

هنر در چین؛ موسیقی سنتی چین؛ انواع آلات موسیقی سنتی چین؛ تاریخ موسیقی چینی؛ نهادها و گروه های موسیقی سنتی و مدرن در چین

منبع اصلی

سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.

نویسنده مقاله

علی محمد سابقی