پرش به محتوا

سینماگران نسل جدید چین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
Shekvati (بحث | مشارکت‌ها)
صفحه‌ای تازه حاوی « == ''سینما گران نسل جدید'' == پس از حادثه<sub>­</sub>ی میدان تیَن اَن­مِن(1989)، نسل جدیدی از فیلم سازان وارد عرصه­ی این صنعت شدند. آن­ها فیلم­هایی ساختند که در داخل چین نمایش داده نمی­شدند، چون دولت از فیلم­هایی با موضوعات خاص حمایت می­کند. در این مقطع...» ایجاد کرد
 
Mahdi (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۴ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۳ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
پس از حادثه‌ی میدان تیان‌آن‌من (۱۹۸۹)، نسل جدیدی از فیلم‌سازان وارد عرصه‌ی این صنعت شدند. آن‌ها فیلم‌هایی ساختند که در داخل [[چین]] نمایش داده نمی‌شدند، چون دولت از فیلم‌هایی با موضوعات خاص حمایت می‌کند. در این مقطع، کمبود تماشاچی با توزیع مجانی فیلم رفع می‌شد. در این دوره، فیلم‌سازان [[تایوان]] و هنگ‌کنگ و [[چین]] با یکدیگر همکاری می‌کردند و بودجه‌ی تهیه‌ی فیلم را هم با کمک یکدیگر تأمین می‌کردند. این گروه در سال‌های اخیر چند فیلم مطرح به سینمای جهان عرضه کرده‌اند، از جمله «قهرمان» در سال ۲۰۰۲، «قول» در سال ۲۰۰۵ و «ضیافت» در سال ۲۰۰۶ که فیلم‌های تولید شده برای بازار جهانی بوده‌اند. «ببر خمیده، اژدهای مخفی» توسط «آنگ لی» از تایوان کارگردانی شد، اما هنرمندان آن از [[چین]] و هنگ‌کنگ بودند. «استودیو جهانی (Hengdian)» که در استان «جه‌جیانگ» واقع شده، برای تولید اینگونه فیلم‌ها ساخته شد که‌هالیوود [[چین]] یا «چاینا وود» به‌شمار می‌رود و شهر ممنوعه در آن بازسازی شده است.


== ''سینما گران نسل جدید'' ==
== نیز نگاه کنید به ==
پس از حادثه<sub>­</sub>ی میدان تیَن اَن­مِن(1989)، نسل جدیدی از فیلم سازان وارد عرصه­ی این صنعت شدند. آن­ها فیلم­هایی ساختند که در داخل چین نمایش داده نمی­شدند، چون دولت از فیلم­هایی با موضوعات خاص حمایت می­کند. در این مقطع کمبود تماشاچی با توزیع مجانی فیلم رفع می­شد. در این دوره فیلم­سازان تایوان و هنگ­کنگ و چین با یکدیگر همکاری می­کردند و بودجه­ی تهیه­ی فیلم را هم با کمک یکدیگر تأمین می­کردند. این گروه در سال­های اخیر چند فیلم مطرح به سینمای جهان عرضه کرده­اند. از جمله«قهرمان»در سال2002، «قول» در سال2005  و «ضیافت» در سال 2006که فیلم­های تولید شده برای بازار جهانی بوده اند. «ببر خمیده، اژدهای مخفی» توسط«آنگ لی» ز تایوان کارگردانی شد اما هنرمندان آن از چین و هنگ کنگ بودند. «استودیو جهانی[[سینماگران نسل جدید چین#%20ftn1|[1]]]» که در استان«جه­جیانگ» واقع شده، برای تولید اینگونه فیلم­ها ساخته شد که هالیوود چین یا «چاینا وود» به­شمار می­رود و شهر ممنوعه در آن بازسازی شده است.  
[[هنر در چین]]؛ [[صنعت فیلم و سینمای چین]]؛ [[ورود صنعت سینما در چین]]؛ [[آغاز ورود صنعت سینما به چین تا دوران انقلاب کمونیستی]]؛ [[صنعت سینما در دوران حاکمیت کمونیست ها]]؛ [[سینماگران نسل پنجم چین]]
----[[سینماگران نسل جدید چین#%20ftnref1|[1]]] - Hengdian.
 
== منبع اصلی ==
<sub><big>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی].</big></sub>
 
== نویسنده مقاله ==
علی محمد سابقی
[[رده:سینما، مستند و پویانمایی]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۰ نوامبر ۲۰۲۵، ساعت ۱۶:۵۹

پس از حادثه‌ی میدان تیان‌آن‌من (۱۹۸۹)، نسل جدیدی از فیلم‌سازان وارد عرصه‌ی این صنعت شدند. آن‌ها فیلم‌هایی ساختند که در داخل چین نمایش داده نمی‌شدند، چون دولت از فیلم‌هایی با موضوعات خاص حمایت می‌کند. در این مقطع، کمبود تماشاچی با توزیع مجانی فیلم رفع می‌شد. در این دوره، فیلم‌سازان تایوان و هنگ‌کنگ و چین با یکدیگر همکاری می‌کردند و بودجه‌ی تهیه‌ی فیلم را هم با کمک یکدیگر تأمین می‌کردند. این گروه در سال‌های اخیر چند فیلم مطرح به سینمای جهان عرضه کرده‌اند، از جمله «قهرمان» در سال ۲۰۰۲، «قول» در سال ۲۰۰۵ و «ضیافت» در سال ۲۰۰۶ که فیلم‌های تولید شده برای بازار جهانی بوده‌اند. «ببر خمیده، اژدهای مخفی» توسط «آنگ لی» از تایوان کارگردانی شد، اما هنرمندان آن از چین و هنگ‌کنگ بودند. «استودیو جهانی (Hengdian)» که در استان «جه‌جیانگ» واقع شده، برای تولید اینگونه فیلم‌ها ساخته شد که‌هالیوود چین یا «چاینا وود» به‌شمار می‌رود و شهر ممنوعه در آن بازسازی شده است.

نیز نگاه کنید به

هنر در چین؛ صنعت فیلم و سینمای چین؛ ورود صنعت سینما در چین؛ آغاز ورود صنعت سینما به چین تا دوران انقلاب کمونیستی؛ صنعت سینما در دوران حاکمیت کمونیست ها؛ سینماگران نسل پنجم چین

منبع اصلی

سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.

نویسنده مقاله

علی محمد سابقی