اهمیت جغرافیایی ترکیه در حوزهٔ ژئوفرهنگی (ژئوکالچر): تفاوت میان نسخهها
صفحهای تازه حاوی « = اهمیت جغرافیایی ترکیه در حوزهٔ ژئوفرهنگی (ژئوکالچر) = نویسنده : علی حکیم پور ویرایش: دانشنامه ملل == مقدمه == موقعیت جغرافیایی ترکیه در تقاطع سه پهنهٔ مهم اروپا، آسیای غربی و حوزهٔ دریای سیاه، تنها پیامدهای ژئوپلیتیکی و اقتصادی ندارد؛ بلک...» ایجاد کرد |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
| (یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد) | |||
| خط ۱: | خط ۱: | ||
موقعیت جغرافیایی ترکیه در تقاطع سه پهنه مهم اروپا، آسیای غربی و حوزه دریای سیاه، تنها پیامدهای ژئوپلیتیکی و اقتصادی ندارد؛ بلکه بستری برای شکلگیری تنوع و تعامل فرهنگی، مذهبی، زبانی و تمدنی نیز فراهم کردهاست<ref>Ministry of Culture and Tourism of the Republic of Türkiye. (2023). ''Cultural heritage and UNESCO World Heritage sites in Türkiye''. Retrieved from <nowiki>https://www.ktb.gov.tr</nowiki></ref>. ترکیه در گذرگاه تاریخی میان حوزههای تمدنی آناتولی، بالکان، قفقاز، بینالنهرین و فلات ایران قرار دارد و از این رهگذر، تجربهای از «هویت ترکیبی و چندلایه» را به نمایش گذاشته است<ref>UNESCO World Heritage Centre. (2023). ''World Heritage List: Türkiye''. Retrieved from <nowiki>https://whc.unesco.org</nowiki></ref>. | |||
به بیان دیگر، جغرافیا در ترکیه نه فقط مسیر جابهجایی نیرو و کالا، بلکه مسیر انتقال فرهنگ، زبان، دین، هنر و حافظه تاریخی بودهاست. این ویژگی، ترکیه را به یکی از مهمترین کانونهای ژئوفرهنگی اوراسیا بدل کردهاست<ref>Turkish Statistical Institute (TÜİK). (2023). ''Demographic and cultural statistics''. Retrieved from <nowiki>https://data.tuik.gov.tr</nowiki></ref>. | |||
به بیان دیگر، جغرافیا در ترکیه نه فقط مسیر جابهجایی نیرو و کالا، بلکه مسیر انتقال فرهنگ، زبان، دین، هنر و | |||
=== | === موقعیت میانتمدنی و لایههای هویتی === | ||
الف) پیوند سه حوزه تمدنی | |||
ترکیه در مرکز منطقهای قرار دارد که سه حوزه تمدنی بزرگ را به هم پیوند میدهد: | |||
* | * اروپا و بالکان: حامل میراث رومی–بیزانسی و مسیحیت شرقی. این لایه فرهنگی، ترکیه را به بخشی از تاریخ اروپا و مسیحیت پیوند میدهد و استانبول را به نماد تلاقی شرق و غرب بدل کردهاست<ref name=":0">Presidency of Strategy and Budget (SBB). (2024). ''Twelfth development plan (2024–2028)''. Retrieved from <nowiki>https://www.sbb.gov.tr</nowiki></ref>. | ||
* این | * آسیای غربی و مشرق عربی: با سنتهای اسلامی و عربی درهمتنیده است. این پیوند، ترکیه را در قلب جهان اسلام قرار داده و موجب شده نقش فعالی در تبادلات دینی، فکری و هنری ایفا کند<ref>Ministry of Foreign Affairs of the Republic of Türkiye. (2023). ''Dialogue among civilizations and interfaith initiatives''. Retrieved from <nowiki>https://www.mfa.gov.tr</nowiki></ref>. | ||
* قفقاز و آسیای مرکزی: با فرهنگهای ترکزبان و ایرانی پیوند دارد. این ارتباط، ترکیه را به حلقهای میان جهان ترک و ایرانزمین تبدیل کرده و زمینه همکاریهای زبانی، ادبی و فرهنگی را فراهم ساختهاست<ref name=":1">Turkish Religious Affairs Directorate (Diyanet). (2023). ''Reports on religious diversity and cultural coexistence''. Retrieved from <nowiki>https://www.diyanet.gov.tr</nowiki></ref>. | |||
''' | این موقعیت جغرافیایی موجب شده روابط فرهنگی ترکیه با جهان ترک، جهان عرب، ایرانزمین و اروپا همزمان فعال باشد و هویت ترکیه را به یک «هویت میانتمدنی» چندلایه ارتقا دهد<ref>International Organization for Migration (IOM). (2023). ''Migration and cultural diversity in Türkiye''. Retrieved from <nowiki>https://www.iom.int</nowiki></ref>. | ||
ب) هویت سرزمینیِ چندلایه | |||
جغرافیای ترکیه بستری برای تداوم و همزیستی تاریخی لایههای فرهنگی متعددی بودهاست. هر دوره تاریخی بر بستر جغرافیای آناتولی شکل گرفته و لایهای تازه بر لایههای پیشین افزودهاست. این پیدرپی فرهنگی، خود «پدیدهای ژئوفرهنگی» است که حاصل موقعیت باز و بینقارهای ترکیه است<ref name=":2">United Nations World Tourism Organization (UNWTO). (2023). ''Tourism statistics: Türkiye''. Retrieved from <nowiki>https://www.unwto.org</nowiki></ref>. | |||
* ورود ترکان سلجوقی در | ۱. تمدنهای باستانی آناتولی (هیتی، فریگی، لودی)<ref name=":3">TRT World. (2023). ''Cultural diplomacy and media influence reports''. Retrieved from <nowiki>https://www.trtworld.com</nowiki></ref> | ||
* معماری سلجوقی (کاروانسراها، | *آناتولی از هزاره دوم پیش از میلاد محل استقرار تمدنهای هیتی، فریگی و لودی بود. | ||
* این لایه، ترکیه را به بخشی از | *این تمدنها نخستین لایههای فرهنگی و سیاسی منطقه را شکل دادند و میراثی از معماری، خط و آیینهای مذهبی بهجا گذاشتند. | ||
۲. میراث یونانی–رومی–بیزانسی<ref name=":4">Anadolu Agency. (2023). ''Cultural diplomacy and media coverage''. Retrieved from <nowiki>https://www.aa.com.tr</nowiki></ref> | |||
*سواحل اژه و مدیترانه بخشی از جهان یونانی بودند و شهرهایی چون افسوس و پرگامون مراکز مهم فرهنگی محسوب میشدند. | |||
*با گسترش امپراتوری روم و سپس بیزانس، استانبول (کنستانتینوپل) به پایتختی جهانی بدل شد. | |||
*این دوره میراثی از معماری، فلسفه و مسیحیت شرقی را در جغرافیای ترکیه تثبیت کرد. | |||
۳. دوره سلجوقی و اوج هنر اسلامی آناتولی<ref name=":5">Organization of Turkic States. (2023). ''Cultural cooperation and programs''. Retrieved from <nowiki>https://www.turkicstates.org</nowiki></ref> | |||
*ورود ترکان سلجوقی در سده یازدهم میلادی، لایهای اسلامی–ترکی بر فرهنگ آناتولی افزود. | |||
*معماری سلجوقی (کاروانسراها، مدارس، مساجد) و گسترش تصوف (مولانا در قونیه) از ویژگیهای این دوره است. | |||
*این لایه، ترکیه را به بخشی از جهان اسلام و شبکه فرهنگی آن بدل کرد. | |||
۴. دوره عثمانی و جهانگرایی فرهنگی<ref name=":6">Council of Europe. (2023). ''Cultural routes crossing Türkiye''. Retrieved from <nowiki>https://www.coe.int</nowiki></ref> | |||
*امپراتوری عثمانی (۱۴۵۳–۱۹۲2) ترکیه را به مرکز یک جهانامپراتوری چندقارهای تبدیل کرد. | |||
*استانبول به پایتختی جهانی بدل شد که در آن اسلام، مسیحیت و یهودیت همزیستی داشتند. | |||
*هنر معماری عثمانی (مانند مسجد سلیمانیه) و ادبیات چندزبانه (ترکی، فارسی، عربی) هویت فرهنگی جدیدی آفرید. | |||
۵. جمهوری مدرن و نوسازی هویتی<ref name=":7">European Union External Action Service (EEAS). (2023). ''EU–Türkiye cultural cooperation''. Retrieved from <nowiki>https://www.eeas.europa.eu</nowiki></ref> | |||
*پس از ۱۹۲۳، جمهوری ترکیه با اصلاحات آتاتورک وارد مرحله مدرنسازی شد. | |||
*زبان ترکی با الفبای لاتین بازنویسی شد، نهادهای آموزشی و فرهنگی مدرن شکل گرفتند. | |||
*این لایه، هویت ملی–مدرن ترکیه را بر پایه میراث تاریخی چندلایه بازتعریف کرد. | |||
این لایههای متوالی نشان میدهند که سرزمین ترکیه همواره محل تلاقی تمدنها بودهاست. هر دوره فرهنگی نه تنها آثار پیشین را از میان نبرده، بلکه بر آن افزوده و ترکیبی تازه ساخته است. در نتیجه، هویت ترکیه امروز ترکیبی از میراث باستانی، یونانی–رومی، اسلامی–ترکی، عثمانی و مدرن است که به آن عمق ژئوفرهنگی ویژهای بخشیده و موقعیت آن را در گفتوگوی تمدنها برجسته کردهاست<ref>Davutoğlu, A. (2001). ''Strategic depth: Turkey’s international position''. Küre Yayınları.</ref>. | |||
''' | === اسلام، مسیحیت و جغرافیای همزیستی === | ||
ترکیه در نقطهای میان جهان اکثریت مسلمان و میراث مسیحی اروپایی قرار دارد. این همزیستی نه صرفاً سیاسی، بلکه ریشهدار در جغرافیا و تاریخ است و به ترکیه جایگاهی ویژه در گفتوگوی ادیان و تمدنها بخشیده است<ref name=":8">Keyman, E. F., & Gümüşcü, Ş. (2014). ''Democracy, identity and foreign policy in Turkey''. Palgrave Macmillan.</ref>. | |||
*قونیه: مرکز عرفان اسلامی–ترکی و جایگاه مولانا، که پیوندی میان فرهنگ ایرانی–ترکی و معنویت اسلامی ایجاد کردهاست. قونیه نماد «اسلام عرفانی» در آناتولی است<ref>Hale, W. (2013). ''Turkish foreign policy since 1774''. Routledge.</ref>. | |||
*ایاصوفیه و استانبول: ایاصوفیه بهعنوان کلیسای جامع بیزانس و سپس مسجد عثمانی، نقطه تماس مسیحیت شرقی و اسلام است. استانبول بهطور کلی شهری است که هم میراث مسیحی و هم اسلامی را در خود جای داده و به نماد همزیستی دینی بدل شدهاست<ref>Zürcher, E. J. (2017). ''Turkey: A modern history''. I.B. Tauris.</ref>. | |||
*آناتولی شرقی: این منطقه پیوندهای تاریخی با مسیحیت مشرقی و ارمنیان دارد. کلیساهای باستانی و جوامع مسیحی قدیمی در این بخش از ترکیه نشاندهنده لایههای متنوع فرهنگی و دینی هستند<ref name=":9">Afzali, R., & Hosseini, M. (2008). Geopolitical transformations of Turkey and its impact on Iran. ''Journal of Geopolitics, 4''(1), 1–25.</ref>. | |||
*انطاکیه (Antakya): یکی از مراکز اولیه مسیحیت و محل شکلگیری نخستین جوامع مسیحی. این شهر نمونهای از اهمیت جغرافیایی ترکیه در تاریخ ادیان جهانی است<ref name=":10">Lewis, B. (1961). ''The emergence of modern Turkey''. Oxford University Press.</ref>. | |||
این واقعیت، نقش ترکیه را در گفتوگوی ادیان و میراث تمدنی تقویت کردهاست؛ بهگونهای که امروز نیز در ابتکارات بینالمللی گفتوگوی ادیان و پروژههای فرهنگی مشترک فعالانه مشارکت دارد<ref name=":11">Kinross, L. (1977). ''Ottoman centuries''. HarperCollins.</ref>. | |||
* | === پیوندهای زبانی–فرهنگی در حوزه قفقاز و آسیای مرکزی === | ||
قرارگیری ترکیه در مرزهای طبیعی اتصال به قفقاز و آسیای مرکزی، نقش آن را در شبکههای زبانی و فرهنگی منطقه برجسته کردهاست. این موقعیت جغرافیایی، ترکیه را به حلقه واسطی میان آسیای مرکزی، قفقاز و مدیترانه بدل کرده و امکان تبادل فرهنگی و زبانی را فراهم ساخته است<ref name=":12">Necipoğlu, G. (2005). ''The age of Sinan: Architectural culture in the Ottoman Empire''. Princeton University Press.</ref>. | |||
*کشورهای مرتبط: آذربایجان، [[قزاقستان]]، ازبکستان، ترکمنستان و قرقیزستان، که با ترکیه پیوندهای تاریخی، زبانی و فرهنگی دارند<ref name=":13">Findley, C. V. (2005). ''The Turks in world history''. Oxford University Press.</ref>. | |||
*چارچوبهای همکاری فرهنگی: نهادها و برنامههای مشترک در زمینه آموزش، رسانه، ادبیات و تبادل دانشگاهی، بستری برای تقویت هویت فرهنگی مشترک ایجاد کردهاند<ref>Shah, A. (2019). ''Geopolitics of Eurasia and the role of Turkey''. Ankara Institute Research Papers.</ref>. | |||
*نقش جغرافیا: مسیرهای قفقاز و دریای سیاه، ترکیه را به پل ارتباطی میان آسیای مرکزی و مدیترانه تبدیل کردهاند<ref name=":14">مهدوی مطلق، شهرام. (1394). عوامل جغرافیایی مؤثر در قدرت منطقهای شدن ترکیه (1991–2010). کنفرانس بینالمللی مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی. بازیابیشده از https://civilica.com/doc/625314</ref>. | |||
موقعیت ژئوفرهنگی ترکیه با مسیرهای جغرافیایی قفقاز و آسیای مرکزی پیوند مستقیم دارد و این کشور را به یکی از کانونهای اصلی تبادل فرهنگی در اوراسیا بدل کردهاست<ref>افضلی، رسول، & حسینی، مجید. (1387). بررسی و تحلیل تحولات ژئوپلیتیکی ترکیه و تأثیر آن بر ایران. فصلنامه بینالمللی ژئوپلیتیک، 4(1)، 151–170. بازیابیشده از https://magiran.com/p650258</ref>. | |||
''' | === بالکان بهعنوان حوزه فرهنگی پیرامونی === | ||
بالکان از نظر فرهنگی بخشی از حوزه نفوذ طولانیمدت عثمانی بوده است. میراث چندصدساله این حضور، هنوز در معماری، دین، زبان و موسیقی منطقه قابل مشاهده است. امروز نیز مرزهای جغرافیایی ترکیه بر دریای مرمره و تنگههای اروپایی، امکان تعامل پایدار با بالکان را فراهم میکند<ref name=":9" /><ref name=":15">قزل، بهروز. (بیتا). بازخوانی تجربه ترکیه در نهادسازی منطقهای در آسیای مرکزی. مؤسسه مطالعات راهبردی شرق. بازیابیشده از https://www.iess.ir/fa/analysis/3985<nowiki/>/</ref>. | |||
*اسلام در بالکان: در کشورهایی چون بوسنی، آلبانی و مقدونیه شمالی، میراث دینی و آیینی عثمانی همچنان زنده است<ref name=":16">کایا طیب، مروه، & سازمند، بهاره. (1403). کالبدشکافی تغییر راهبرد سیاست خارجی ترکیه از قدرت نرم به قدرت سخت در سوریه. مطالعات بنیادین و کاربردی جهان اسلام، 6(2)، 217–238. https://doi.org/10.22034/fasiw.2022.361811.1203</ref>. | |||
*میراث معماری و آموزش: مدارس، مساجد و بناهای تاریخی در بالکان یادگار دوره عثمانیاند و بخشی از هویت فرهنگی مشترک را شکل میدهند<ref name=":17">کولایی، الهه، & باقری، یوسف. (1401). چالشهای دیپلماسی فرهنگی ایران و ترکیه در آسیای مرکزی. مطالعات اوراسیای مرکزی، 15(2)، 289–313. https://doi.org/10.22059/jcep.2020.305304.449939</ref>. | |||
*زبان و موسیقی: اشتراکات زبانی و موسیقایی میان ترکیه و بالکان، پیوندهای فرهنگی را تقویت کرده و به تبادل هنری انجامیده است<ref>صفوی، سید سلمان. (1401). تاریخ تحولات سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی سدهٔ معاصر ترکیه (1300–1400). مرکز بینالمللی مطالعات صلح (IPSC). بازیابیشده از https://journals.ut.ac.ir/article_89678.htm<nowiki/>l</ref>. | |||
*مهاجرت دوطرفه تاریخی: مهاجرت مسلمانان بالکان به ترکیه و بالعکس، شبکههای اجتماعی و فرهنگی پایداری ایجاد کردهاست<ref name=":18">Cornell, S., & Swanström, N. (2005). The Eurasian Silk Road and Turkey’s strategic role. ''Asia-Europe Studies Journal''.</ref>. | |||
ژئوفرهنگ ترکیه با ژئوپلیتیک بالکان پیوندی ناگسستنی دارد و این منطقه همچنان یکی از حوزههای اصلی نفوذ نرم فرهنگی ترکیه به شمار میرود<ref name=":19">Clayer, N. (2018). ''Islam in the Balkans: Religion and society''. Oxford University Press.</ref>. | |||
=== پیوندهای فرهنگی با ایرانزمین و حوزه فارسی === | |||
* زبان | جغرافیای شرقی ترکیه در تماس مستقیم با ایران، آذربایجان، [[عراق]] و ارمنستان قرار دارد. این موقعیت جغرافیایی بستری برای همزیستی و تبادل فرهنگی میان زبانها و سنتهای فارسی، ترکی و کردی فراهم کرده و یکی از لایههای مهم هویت ژئوفرهنگی ترکیه را شکل دادهاست. | ||
* این | *ادبیات کلاسیک فارسی: در فرهنگ عثمانی جایگاهی برجسته داشت. آثار شاعرانی چون حافظ، سعدی و مولوی در دربار عثمانی خوانده و ستوده میشد و الهامبخش ادبیات ترکی عثمانی بود<ref name=":20">Papadopoulos, S. (2017). ''Christian heritage in Anatolia''. Greek Orthodox Cultural Foundation.</ref>. این امر نشاندهنده نفوذ زبان و اندیشه فارسی در شکلگیری فرهنگ نخبگان عثمانی و در گسترش سنتهای ادبی و عرفانی آناتولی است. | ||
*شهرهای شرقی ترکیه: مناطقی مانند وان، قارص و دیاربکر بهدلیل همجواری با ایران و عراق، روابط تاریخی و تجاری نزدیکی با تبریز و بغداد داشتهاند. این ارتباطات، تبادل فرهنگی و زبانی را تقویت کرده و به شکلگیری فضاهای چندزبانه و چندفرهنگی در شرق ترکیه کمک کردهاست<ref name=":2" />. | |||
*نقش صوفیان ایرانی: طریقتهای ایرانی همچون سهروردیه و صفویه در مراحل نخستین در آناتولی نفوذ یافتند. حضور این جریانهای عرفانی، پیوندهای معنوی و فکری میان ایران و آناتولی را تقویت کرد و بستری برای گسترش تصوف و فرهنگ معنوی در ترکیه فراهم آورد<ref name=":0" /><ref name=":9" />. | |||
این پیوندها مثلث فرهنگی ایران–آناتولی–قفقاز را شکل دادهاند که ریشه در جغرافیای پیوسته منطقه دارد. چنین شبکهای، ترکیه را به بخشی از حوزه تمدنی ایرانزمین و فرهنگ فارسی بدل کرده و به آن عمق ژئوفرهنگی ویژهای بخشیده است. | |||
=== پل زبانی: ترکی، کردی، عربی، یونانی، ارمنی === | |||
تنوع زبانی در ترکیه محصول مستقیم جغرافیای متنوع و مرزهای گسترده آن با حوزههای فرهنگی مختلف است. این تنوع نهتنها بازتابی از تاریخ مهاجرتها و همزیستیهای طولانیمدت است، بلکه بستری برای شکلگیری ادبیات، موسیقی و حافظه جمعی چندلایه نیز فراهم کردهاست. | |||
= | |||
تنوع زبانی در ترکیه محصول مستقیم جغرافیای متنوع و مرزهای | |||
{| class="wikitable" | {| class="wikitable" | ||
| | |زبان | ||
| | |حوزه جغرافیایی | ||
| | |جایگاه فرهنگی | ||
|- | |- | ||
| | |ترکی | ||
|سراسر کشور، زبان ملی غالب | |سراسر کشور، زبان ملی غالب | ||
|زبان رسمی، حامل ادبیات مدرن، رسانه | |زبان رسمی، حامل ادبیات مدرن، رسانه و آموزش | ||
|- | |- | ||
| | |کردی | ||
|جنوبشرق و شرق | |جنوبشرق و شرق | ||
|غنی در ادبیات شفاهی، موسیقی محلی و | |غنی در ادبیات شفاهی، موسیقی محلی و سنتهای قومی | ||
|- | |- | ||
| | |عربی | ||
|مرزهای جنوبی با سوریه و عراق | |مرزهای جنوبی با سوریه و عراق | ||
|زبان دینی، تجاری و بخشی از میراث | |زبان دینی، تجاری و بخشی از میراث فرهنگی اسلامی | ||
|- | |- | ||
| | |ارمنی و یونانی | ||
|در گذشته گستردهتر؛ امروز در جوامع | |در گذشته گستردهتر؛ امروز در جوامع اقلیت | ||
|میراث تاریخی، مذهبی و معماری که در | |میراث تاریخی، مذهبی و معماری که در کلیساها و محافل فرهنگی حفظ شدهاست | ||
|} | |} | ||
این همنشینی زبانی چند پیامد مهم دارد: | این همنشینی زبانی چند پیامد مهم دارد: | ||
*فضای ترجمه و تبادل فرهنگی: وجود چند زبان در یک جغرافیا، ترکیه را به محیطی پویا برای ترجمه متون دینی، ادبی و علمی بدل کردهاست. | |||
*ادبیات چندزبانه: بسیاری از شاعران و نویسندگان عثمانی و معاصر، در آثار خود از ترکیب زبانهای فارسی، ترکی و عربی بهره بردهاند. | |||
*هویت چندلایه: تنوع زبانی به شکلگیری هویتهای محلی و منطقهای کمک کرده و در عین حال، بخشی از هویت ملی ترکیه را نیز ساخته است<ref name=":9" /><ref name=":11" />. | |||
*میراث زنده اقلیتها: زبانهای ارمنی و یونانی، هرچند امروز در سطح اقلیت باقی ماندهاند، اما همچنان حامل میراث تاریخی و فرهنگی ارزشمندی هستند که در معماری، موسیقی و آیینهای مذهبی بازتاب یافته است. | |||
این تنوع زبانی، ترکیه را به پلی میان شرق و غرب بدل کردهاست؛ پلی که از طریق آن، فرهنگها و زبانهای گوناگون در طول تاریخ به یکدیگر پیوند خوردهاند و فضایی برای گفتوگوی تمدنی و تولید ادبیات چندزبانه فراهم آمده است<ref name=":2" />. | |||
=== مسیرهای تاریخی تمدن، تجارت و زائران === | |||
* | ترکیه از دیرباز میزبان مسیرهای بزرگ تاریخی بودهاست؛ مسیرهایی که نهتنها کالا و انسان، بلکه اندیشه، دین و فرهنگ را نیز جابهجا میکردند. این موقعیت، آناتولی را به یکی از مهمترین گذرگاههای تمدنی جهان بدل کردهاست. | ||
* | *جاده ابریشم: این مسیر، [[چین]]، آسیای مرکزی و ایران را به مدیترانه متصل میکرد و از آناتولی میگذشت. شهرهایی چون ارزنجان، سیواس و قونیه ایستگاههای مهم کاروانی بودند. این مسیر، تبادل کالا (ابریشم، ادویه، فلزات) را با انتقال دانش، هنر و دین همراه ساخت. | ||
* | *مسیرهای دریایی یونانی و فینیقی: سواحل اژه و مدیترانه ترکیه بخشی از شبکه دریایی باستانی بودند که شهرهای یونانی مانند افسوس و میلتوس را به مدیترانه شرقی و فینیقیها پیوند میدادند. این مسیرها، بستر گسترش فلسفه، هنر و معماری یونانی در آناتولی شدند<ref name=":10" />. | ||
*راههای صلیبی و زائران مسیحی: در قرون وسطی، آناتولی مسیر اصلی عبور صلیبیون و زائران مسیحی به سوی اورشلیم بود. این مسیرها موجب شکلگیری زیرساختهای مذهبی، کاروانسراها و کلیساهای متعدد در آناتولی شدند و لایهای تازه به حافظه تاریخی منطقه افزودند<ref name=":13" />. | |||
*مسیرهای کاروانهای حج: از بالکان و قفقاز، کاروانهای مسلمانان برای رسیدن به مکه از آناتولی عبور میکردند. این مسیرها، ترکیه را به بخشی از شبکه معنوی جهان اسلام بدل کردند و شهرهایی چون بورسا و استانبول به مراکز توقف و تبادل فرهنگی زائران تبدیل شدند<ref name=":8" /><ref name=":11" />. | |||
این شبکههای تاریخی، زیرساخت فرهنگی و نمادینی ایجاد کردهاند که امروز در قالب گردشگری فرهنگی، مسیرهای زیارتی و پروژههای میراث جهانی بازتولید میشوند<ref name=":3" />. ترکیه از رهگذر این مسیرها، نهتنها حافظه تاریخی خود را زنده نگاه داشته، بلکه آن را به سرمایهای برای تعامل تمدنی معاصر بدل کردهاست<ref name=":8" />. | |||
=== شهرهای فرهنگی و مرکزیت نمادین === | |||
== | |||
شهرهای ترکیه هر یک حامل لایهای از هویت ژئوفرهنگیاند و بهمثابه «کانون های تمدنی» عمل میکنند. این شهرها نهتنها مراکز سیاسی و اقتصادی بودهاند، بلکه در طول تاریخ نقش کانونهای فرهنگی، دینی و هنری را ایفا کردهاند. | شهرهای ترکیه هر یک حامل لایهای از هویت ژئوفرهنگیاند و بهمثابه «کانون های تمدنی» عمل میکنند. این شهرها نهتنها مراکز سیاسی و اقتصادی بودهاند، بلکه در طول تاریخ نقش کانونهای فرهنگی، دینی و هنری را ایفا کردهاند. | ||
*استانبول: پایتخت روم شرقی و سپس عثمانی؛ ترکیب معماری اسلامی و بیزانسی؛ دروازه فرهنگی اروپا–آسیا. استانبول با ایاصوفیه، مسجد سلیمانیه و کاخ توپقاپی، نماد همزیستی و تداوم تاریخی است و امروز نیز بهعنوان مرکز رسانه، هنر و مدرنیتۀ ترکیه شناخته میشود<ref name=":19" />. | |||
*قونیه: مرکز تصوف و شعر فارسی–ترکی؛ جایگاه مولانا و آیین سماع. قونیه با خانقاهها و سنتهای عرفانی خود، پیوندی میان فرهنگ ایرانی–ترکی و معنویت اسلامی ایجاد کرده و به یکی از قطبهای گردشگری معنوی بدل شدهاست. | |||
*بورسا و ادرنه: نخستین پایتختهای عثمانی و مراکز شکلگیری معماری اسلامی–عثمانی. این شهرها با مساجد جامع، مدارس و بازارهای تاریخی، حافظه آغازین دولت عثمانی را زنده نگاه داشتهاند. | |||
*آنتالیا و ازمیر: محورهای گردشگری و میراث یونانی–رومی در سواحل مدیترانه و اژه. این شهرها با آمفیتئاترها، معابد و آثار باستانی، ترکیه را به بخشی از میراث مدیترانهای پیوند میدهند و امروز نیز قطبهای اصلی گردشگری بینالمللی هستند<ref name=":7" />. | |||
این مراکز شهری، شخصیت فرهنگی کشور را به هویت جغرافیایی پیوند میزنند و ترکیه را به «موزه زنده تمدنها» بدل کردهاند<ref name=":4" />. در واقع، شهرهای ترکیه نهتنها بازتاب تاریخ چندلایه این سرزمیناند، بلکه موتورهای اصلی بازتولید هویت فرهنگی در عصر مدرن نیز محسوب میشوند<ref name=":17" />. | |||
=== رسانه و ژئوکالچر مدرن === | |||
== | |||
در عصر معاصر، رسانه و فرهنگ عامه به مهمترین ابزارهای نفوذ نرم ترکیه تبدیل شدهاند. ترکیه با بهرهگیری از تلویزیون، سینما، موسیقی، مد و شبکههای خبری توانسته است تصویری فرهنگی از خود بسازد که فراتر از مرزهای ملی عمل میکند. | در عصر معاصر، رسانه و فرهنگ عامه به مهمترین ابزارهای نفوذ نرم ترکیه تبدیل شدهاند. ترکیه با بهرهگیری از تلویزیون، سینما، موسیقی، مد و شبکههای خبری توانسته است تصویری فرهنگی از خود بسازد که فراتر از مرزهای ملی عمل میکند. | ||
*سریالهای تلویزیونی ترکی: تولیدات تلویزیونی ترکیه در جهان عرب، بالکان و آسیای مرکزی مخاطبان میلیونی دارند. این سریالها نهتنها سرگرمی، بلکه حامل ارزشها، سبک زندگی و روایتهای تاریخی ترکیهاند و به بازتولید تصویر فرهنگی این کشور کمک میکنند<ref name=":5" />. | |||
*سینما و پلتفرمهای دیجیتال: فیلمها و سریالهای ترکی در پلتفرمهای جهانی مانند نتفلیکس و همچنین شبکههای منطقهای حضور پررنگ دارند. این حضور، ترکیه را به یکی از صادرکنندگان مهم محصولات فرهنگی در سطح بینالمللی بدل کردهاست. | |||
*شبکههای خبری و فرهنگی: رسانههایی چون TRT World و Anadolu Agency روایت فرهنگی–سیاسی ترکیه را به جهان منتقل میکنند و در شکلدهی به افکار عمومی منطقهای و جهانی نقش دارند. | |||
*صنعت مد و سبک زندگی: استانبول بهعنوان مرکز مد و طراحی در منطقه شناخته میشود. نمایشگاههای مد، جشنوارههای فرهنگی و سبک زندگی شهری استانبول، ترکیه را به الگویی فرهنگی برای کشورهای همسایه بدل کردهاست<ref name=":18" />. | |||
رسانه و فرهنگ عامه نشان میدهند که ژئوفرهنگ ترکیه تکمحور نیست، بلکه حلقهای منطقهای و فراملی است که از بالکان تا خاورمیانه و آسیای مرکزی امتداد دارد. این ابزارها، ترکیه را قادر ساختهاند تا نفوذ نرم خود را در قالب «قدرت فرهنگی» تثبیت کند<ref name=":20" />. | |||
=== دینامیکهای هویتی و سیاست فرهنگی === | |||
جغرافیای متنوع ترکیه، تنوع هویتی گستردهای ایجاد کردهاست؛ تنوعی که هم فرصت و هم چالش برای سیاستگذاری فرهنگی به شمار میرود. دولت ترکیه ناگزیر است میان لایههای مختلف تاریخی، دینی و قومی توازن برقرار کند و از این طریق، هویت ملی را در پیوند با میراث چندلایه سرزمینی بازتعریف نماید. | |||
*حفاظت میراث بیزانسی و اسلامی: ترکیه همزمان بر حفاظت از ایاصوفیه، مساجد عثمانی و کلیساهای تاریخی تأکید دارد. این سیاست نشان میدهد که مدیریت میراث فرهنگی، بخشی از دیپلماسی هویتی کشور است. | |||
*گردشگری معنوی و تاریخی: توسعه گردشگری عرفانی (مانند آیین مولانا در قونیه) و زیارتگاههای مسیحی، ترکیه را به مقصدی برای زائران و گردشگران مذهبی از سراسر جهان بدل کردهاست. | |||
*مدیریت همزیستی دینی در شهرها: استانبول نمونهای بارز از همزیستی مسلمانان، مسیحیان و یهودیان است. این همزیستی، بخشی از سرمایه فرهنگی ترکیه در عرصه بینالمللی محسوب میشود. | |||
*پناهجویان سوری: حضور میلیونها پناهجو پیامدهای فرهنگی–اجتماعی تازهای ایجاد کردهاست؛ از تغییر بافت جمعیتی در برخی شهرها تا شکلگیری فضاهای جدید تعامل فرهنگی<ref name=":6" />. | |||
== | |||
جغرافیای متنوع ترکیه، تنوع هویتی گستردهای ایجاد | |||
* | |||
* | |||
* | |||
* | |||
جغرافیا سیاست هویت را در ترکیه هدایت میکند. دولت در این چارچوب ناگزیر است میان لایههای مختلف فرهنگی و تاریخی توازن برقرار کند و از این تنوع بهعنوان ابزاری برای تقویت نفوذ نرم و انسجام داخلی بهره گیرد. | جغرافیا سیاست هویت را در ترکیه هدایت میکند. دولت در این چارچوب ناگزیر است میان لایههای مختلف فرهنگی و تاریخی توازن برقرار کند و از این تنوع بهعنوان ابزاری برای تقویت نفوذ نرم و انسجام داخلی بهره گیرد. | ||
== | === گردشگری فرهنگی و اقتصاد هویت === | ||
ترکیه از نظر گردشگری فرهنگی یکی از قطبهای مهم جهان به شمار میرود. موقعیت جغرافیایی میانتمدنی و میراث تاریخی چندلایه، این کشور را به مقصدی جذاب برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل | ترکیه از نظر گردشگری فرهنگی یکی از قطبهای مهم جهان به شمار میرود. موقعیت جغرافیایی میانتمدنی و میراث تاریخی چندلایه، این کشور را به مقصدی جذاب برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل کردهاست. گردشگری در ترکیه تنها یک صنعت اقتصادی نیست، بلکه ابزاری برای بازتولید هویت و تقویت نفوذ نرم فرهنگی نیز محسوب میشود. | ||
*میراث جهانی یونسکو: ترکیه بیش از ۲۰ سایت ثبتشده در فهرست جهانی یونسکو دارد؛ از جمله کاپادوکیه، افسوس، مسجد سلیمانیه و شهر تاریخی صفالیه. این آثار، بازتابی از تنوع تمدنی یونانی–رومی، بیزانسی، سلجوقی و عثمانی هستند<ref name=":16" />. | |||
* | *مسیرهای تاریخی ادیان: ترکیه بخشی از مسیرهای زیارتی مسیحی (مانند کلیساهای اولیه در افسوس و آنتاکیه)، اسلامی (مساجد و زیارتگاههای عثمانی) و یهودی است. این تنوع، کشور را به مقصدی برای گردشگری مذهبی و معنوی بدل کردهاست<ref name=":1" /><ref name=":10" /><ref name=":12" />. | ||
* | *معماری عثمانی، رومی و سلجوقی: بناهای تاریخی در استانبول، بورسا، قونیه و دیگر شهرها، جاذبه اصلی گردشگران فرهنگیاند و هویت تاریخی ترکیه را در قالبی ملموس به نمایش میگذارند. | ||
* | *گردشگری عرفانی و موسیقی: قونیه با آیین سماع مولوی و موسیقی صوفیانه، یکی از مراکز مهم گردشگری معنوی است که سالانه هزاران نفر را از سراسر جهان جذب میکند. | ||
* | این ظرفیتها، جغرافیای تاریخی متکثر ترکیه را به منبعی برای درآمد اقتصادی و ارتباط فرهنگی تبدیل کردهاند<ref name=":7" />. گردشگری فرهنگی در ترکیه نهتنها به توسعه اقتصادی کمک میکند، بلکه به بازتولید هویت ملی و تقویت جایگاه ژئوفرهنگی این کشور در عرصه بینالمللی نیز یاری میرساند<ref name=":6" />. | ||
=== جمعبندی === | |||
اهمیت ژئوفرهنگی ترکیه حاصل ترکیب چندین لایه تاریخی، جغرافیایی و فرهنگی است. این کشور در نقطه تلاقی تمدنها قرار دارد و همین جایگاه، آن را به یکی از بازیگران اصلی در عرصه فرهنگی و تمدنی منطقه بدل کردهاست. | |||
== | |||
اهمیت ژئوفرهنگی ترکیه حاصل ترکیب چندین | |||
عوامل کلیدی این جایگاه عبارتاند از: | عوامل کلیدی این جایگاه عبارتاند از: | ||
#موقعیت میانتمدنی: قرار گرفتن در تقاطع اروپا، آسیای غربی و قفقاز، ترکیه را به پل ارتباطی میان شرق و غرب تبدیل کردهاست<ref name=":14" />. | |||
#میراث تاریخی چندلایه: از یونانی–رومی و بیزانسی تا سلجوقی و عثمانی، که هر یک لایهای از هویت فرهنگی ترکیه را ساختهاند. | |||
#پیوند با حوزههای فرهنگی همجوار: ارتباط با ایرانزمین، جهان عرب و قفقاز، که شبکهای از تبادلات زبانی، دینی و هنری را شکل داده است<ref name=":15" />. | |||
#مسیرهای تاریخی تجارت و دین: جاده ابریشم، مسیرهای دریایی، راههای زیارتی و کاروانهای حج، که ترکیه را به گذرگاه تمدنی بدل کردهاند. | |||
#تنوع زبانی و فرهنگی داخلی: همزیستی زبانها و اقوام مختلف (ترکی، کردی، عربی، ارمنی، یونانی) که هویت چندلایه کشور را تقویت کردهاست<ref name=":5" />. | |||
#اثرگذاری رسانهای معاصر: سریالها، سینما، شبکههای خبری و صنعت مد، که ترکیه را به صادرکننده فرهنگ عامه در سطح منطقهای و جهانی بدل کردهاند. | |||
#ظرفیت گردشگری فرهنگی و معنوی: میراث جهانی یونسکو، معماری تاریخی و گردشگری عرفانی، که اقتصاد هویت را به منبع قدرت نرم تبدیل کردهاند. | |||
#نقش شهرهای فرهنگی: استانبول، قونیه، بورسا، ادرنه و دیگر شهرها که هر یک بهمثابه کانونهای تمدنی، هویت ترکیه را در پیوند با جغرافیا بازنمایی میکنند. | |||
بنابراین جغرافیا برای ترکیه تنها به معنای قدرت سرزمینی یا موقعیت ترانزیتی نیست؛ بلکه پایهای برای تولید و انتقال معنا، حافظه، هویت و نفوذ نرم است. این جایگاه ژئوفرهنگی، پشتوانهای برای ژئوپلیتیک و ژئواکونومی ترکیه محسوب میشود و به آن امکان میدهد تا در عرصه منطقهای و جهانی نقشی فراتر از مرزهای جغرافیایی خود ایفا کند. | |||
== کتابشناسی == | |||
<references /> | |||
== منبع اصلی == | |||
حکیم پور، علی(1397). نگاهی به ترکیه. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مرکز مطالعات راهبردی روابط فرهنگی. | |||
== نویسنده مقاله == | |||
علی حکیم پور | |||
ویرایش: دانشنامه ملل | |||
نسخهٔ کنونی تا ۲۰ نوامبر ۲۰۲۵، ساعت ۱۸:۳۵
موقعیت جغرافیایی ترکیه در تقاطع سه پهنه مهم اروپا، آسیای غربی و حوزه دریای سیاه، تنها پیامدهای ژئوپلیتیکی و اقتصادی ندارد؛ بلکه بستری برای شکلگیری تنوع و تعامل فرهنگی، مذهبی، زبانی و تمدنی نیز فراهم کردهاست[۱]. ترکیه در گذرگاه تاریخی میان حوزههای تمدنی آناتولی، بالکان، قفقاز، بینالنهرین و فلات ایران قرار دارد و از این رهگذر، تجربهای از «هویت ترکیبی و چندلایه» را به نمایش گذاشته است[۲].
به بیان دیگر، جغرافیا در ترکیه نه فقط مسیر جابهجایی نیرو و کالا، بلکه مسیر انتقال فرهنگ، زبان، دین، هنر و حافظه تاریخی بودهاست. این ویژگی، ترکیه را به یکی از مهمترین کانونهای ژئوفرهنگی اوراسیا بدل کردهاست[۳].
موقعیت میانتمدنی و لایههای هویتی
الف) پیوند سه حوزه تمدنی
ترکیه در مرکز منطقهای قرار دارد که سه حوزه تمدنی بزرگ را به هم پیوند میدهد:
- اروپا و بالکان: حامل میراث رومی–بیزانسی و مسیحیت شرقی. این لایه فرهنگی، ترکیه را به بخشی از تاریخ اروپا و مسیحیت پیوند میدهد و استانبول را به نماد تلاقی شرق و غرب بدل کردهاست[۴].
- آسیای غربی و مشرق عربی: با سنتهای اسلامی و عربی درهمتنیده است. این پیوند، ترکیه را در قلب جهان اسلام قرار داده و موجب شده نقش فعالی در تبادلات دینی، فکری و هنری ایفا کند[۵].
- قفقاز و آسیای مرکزی: با فرهنگهای ترکزبان و ایرانی پیوند دارد. این ارتباط، ترکیه را به حلقهای میان جهان ترک و ایرانزمین تبدیل کرده و زمینه همکاریهای زبانی، ادبی و فرهنگی را فراهم ساختهاست[۶].
این موقعیت جغرافیایی موجب شده روابط فرهنگی ترکیه با جهان ترک، جهان عرب، ایرانزمین و اروپا همزمان فعال باشد و هویت ترکیه را به یک «هویت میانتمدنی» چندلایه ارتقا دهد[۷].
ب) هویت سرزمینیِ چندلایه
جغرافیای ترکیه بستری برای تداوم و همزیستی تاریخی لایههای فرهنگی متعددی بودهاست. هر دوره تاریخی بر بستر جغرافیای آناتولی شکل گرفته و لایهای تازه بر لایههای پیشین افزودهاست. این پیدرپی فرهنگی، خود «پدیدهای ژئوفرهنگی» است که حاصل موقعیت باز و بینقارهای ترکیه است[۸].
۱. تمدنهای باستانی آناتولی (هیتی، فریگی، لودی)[۹]
- آناتولی از هزاره دوم پیش از میلاد محل استقرار تمدنهای هیتی، فریگی و لودی بود.
- این تمدنها نخستین لایههای فرهنگی و سیاسی منطقه را شکل دادند و میراثی از معماری، خط و آیینهای مذهبی بهجا گذاشتند.
۲. میراث یونانی–رومی–بیزانسی[۱۰]
- سواحل اژه و مدیترانه بخشی از جهان یونانی بودند و شهرهایی چون افسوس و پرگامون مراکز مهم فرهنگی محسوب میشدند.
- با گسترش امپراتوری روم و سپس بیزانس، استانبول (کنستانتینوپل) به پایتختی جهانی بدل شد.
- این دوره میراثی از معماری، فلسفه و مسیحیت شرقی را در جغرافیای ترکیه تثبیت کرد.
۳. دوره سلجوقی و اوج هنر اسلامی آناتولی[۱۱]
- ورود ترکان سلجوقی در سده یازدهم میلادی، لایهای اسلامی–ترکی بر فرهنگ آناتولی افزود.
- معماری سلجوقی (کاروانسراها، مدارس، مساجد) و گسترش تصوف (مولانا در قونیه) از ویژگیهای این دوره است.
- این لایه، ترکیه را به بخشی از جهان اسلام و شبکه فرهنگی آن بدل کرد.
۴. دوره عثمانی و جهانگرایی فرهنگی[۱۲]
- امپراتوری عثمانی (۱۴۵۳–۱۹۲2) ترکیه را به مرکز یک جهانامپراتوری چندقارهای تبدیل کرد.
- استانبول به پایتختی جهانی بدل شد که در آن اسلام، مسیحیت و یهودیت همزیستی داشتند.
- هنر معماری عثمانی (مانند مسجد سلیمانیه) و ادبیات چندزبانه (ترکی، فارسی، عربی) هویت فرهنگی جدیدی آفرید.
۵. جمهوری مدرن و نوسازی هویتی[۱۳]
- پس از ۱۹۲۳، جمهوری ترکیه با اصلاحات آتاتورک وارد مرحله مدرنسازی شد.
- زبان ترکی با الفبای لاتین بازنویسی شد، نهادهای آموزشی و فرهنگی مدرن شکل گرفتند.
- این لایه، هویت ملی–مدرن ترکیه را بر پایه میراث تاریخی چندلایه بازتعریف کرد.
این لایههای متوالی نشان میدهند که سرزمین ترکیه همواره محل تلاقی تمدنها بودهاست. هر دوره فرهنگی نه تنها آثار پیشین را از میان نبرده، بلکه بر آن افزوده و ترکیبی تازه ساخته است. در نتیجه، هویت ترکیه امروز ترکیبی از میراث باستانی، یونانی–رومی، اسلامی–ترکی، عثمانی و مدرن است که به آن عمق ژئوفرهنگی ویژهای بخشیده و موقعیت آن را در گفتوگوی تمدنها برجسته کردهاست[۱۴].
اسلام، مسیحیت و جغرافیای همزیستی
ترکیه در نقطهای میان جهان اکثریت مسلمان و میراث مسیحی اروپایی قرار دارد. این همزیستی نه صرفاً سیاسی، بلکه ریشهدار در جغرافیا و تاریخ است و به ترکیه جایگاهی ویژه در گفتوگوی ادیان و تمدنها بخشیده است[۱۵].
- قونیه: مرکز عرفان اسلامی–ترکی و جایگاه مولانا، که پیوندی میان فرهنگ ایرانی–ترکی و معنویت اسلامی ایجاد کردهاست. قونیه نماد «اسلام عرفانی» در آناتولی است[۱۶].
- ایاصوفیه و استانبول: ایاصوفیه بهعنوان کلیسای جامع بیزانس و سپس مسجد عثمانی، نقطه تماس مسیحیت شرقی و اسلام است. استانبول بهطور کلی شهری است که هم میراث مسیحی و هم اسلامی را در خود جای داده و به نماد همزیستی دینی بدل شدهاست[۱۷].
- آناتولی شرقی: این منطقه پیوندهای تاریخی با مسیحیت مشرقی و ارمنیان دارد. کلیساهای باستانی و جوامع مسیحی قدیمی در این بخش از ترکیه نشاندهنده لایههای متنوع فرهنگی و دینی هستند[۱۸].
- انطاکیه (Antakya): یکی از مراکز اولیه مسیحیت و محل شکلگیری نخستین جوامع مسیحی. این شهر نمونهای از اهمیت جغرافیایی ترکیه در تاریخ ادیان جهانی است[۱۹].
این واقعیت، نقش ترکیه را در گفتوگوی ادیان و میراث تمدنی تقویت کردهاست؛ بهگونهای که امروز نیز در ابتکارات بینالمللی گفتوگوی ادیان و پروژههای فرهنگی مشترک فعالانه مشارکت دارد[۲۰].
پیوندهای زبانی–فرهنگی در حوزه قفقاز و آسیای مرکزی
قرارگیری ترکیه در مرزهای طبیعی اتصال به قفقاز و آسیای مرکزی، نقش آن را در شبکههای زبانی و فرهنگی منطقه برجسته کردهاست. این موقعیت جغرافیایی، ترکیه را به حلقه واسطی میان آسیای مرکزی، قفقاز و مدیترانه بدل کرده و امکان تبادل فرهنگی و زبانی را فراهم ساخته است[۲۱].
- کشورهای مرتبط: آذربایجان، قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان و قرقیزستان، که با ترکیه پیوندهای تاریخی، زبانی و فرهنگی دارند[۲۲].
- چارچوبهای همکاری فرهنگی: نهادها و برنامههای مشترک در زمینه آموزش، رسانه، ادبیات و تبادل دانشگاهی، بستری برای تقویت هویت فرهنگی مشترک ایجاد کردهاند[۲۳].
- نقش جغرافیا: مسیرهای قفقاز و دریای سیاه، ترکیه را به پل ارتباطی میان آسیای مرکزی و مدیترانه تبدیل کردهاند[۲۴].
موقعیت ژئوفرهنگی ترکیه با مسیرهای جغرافیایی قفقاز و آسیای مرکزی پیوند مستقیم دارد و این کشور را به یکی از کانونهای اصلی تبادل فرهنگی در اوراسیا بدل کردهاست[۲۵].
بالکان بهعنوان حوزه فرهنگی پیرامونی
بالکان از نظر فرهنگی بخشی از حوزه نفوذ طولانیمدت عثمانی بوده است. میراث چندصدساله این حضور، هنوز در معماری، دین، زبان و موسیقی منطقه قابل مشاهده است. امروز نیز مرزهای جغرافیایی ترکیه بر دریای مرمره و تنگههای اروپایی، امکان تعامل پایدار با بالکان را فراهم میکند[۱۸][۲۶].
- اسلام در بالکان: در کشورهایی چون بوسنی، آلبانی و مقدونیه شمالی، میراث دینی و آیینی عثمانی همچنان زنده است[۲۷].
- میراث معماری و آموزش: مدارس، مساجد و بناهای تاریخی در بالکان یادگار دوره عثمانیاند و بخشی از هویت فرهنگی مشترک را شکل میدهند[۲۸].
- زبان و موسیقی: اشتراکات زبانی و موسیقایی میان ترکیه و بالکان، پیوندهای فرهنگی را تقویت کرده و به تبادل هنری انجامیده است[۲۹].
- مهاجرت دوطرفه تاریخی: مهاجرت مسلمانان بالکان به ترکیه و بالعکس، شبکههای اجتماعی و فرهنگی پایداری ایجاد کردهاست[۳۰].
ژئوفرهنگ ترکیه با ژئوپلیتیک بالکان پیوندی ناگسستنی دارد و این منطقه همچنان یکی از حوزههای اصلی نفوذ نرم فرهنگی ترکیه به شمار میرود[۳۱].
پیوندهای فرهنگی با ایرانزمین و حوزه فارسی
جغرافیای شرقی ترکیه در تماس مستقیم با ایران، آذربایجان، عراق و ارمنستان قرار دارد. این موقعیت جغرافیایی بستری برای همزیستی و تبادل فرهنگی میان زبانها و سنتهای فارسی، ترکی و کردی فراهم کرده و یکی از لایههای مهم هویت ژئوفرهنگی ترکیه را شکل دادهاست.
- ادبیات کلاسیک فارسی: در فرهنگ عثمانی جایگاهی برجسته داشت. آثار شاعرانی چون حافظ، سعدی و مولوی در دربار عثمانی خوانده و ستوده میشد و الهامبخش ادبیات ترکی عثمانی بود[۳۲]. این امر نشاندهنده نفوذ زبان و اندیشه فارسی در شکلگیری فرهنگ نخبگان عثمانی و در گسترش سنتهای ادبی و عرفانی آناتولی است.
- شهرهای شرقی ترکیه: مناطقی مانند وان، قارص و دیاربکر بهدلیل همجواری با ایران و عراق، روابط تاریخی و تجاری نزدیکی با تبریز و بغداد داشتهاند. این ارتباطات، تبادل فرهنگی و زبانی را تقویت کرده و به شکلگیری فضاهای چندزبانه و چندفرهنگی در شرق ترکیه کمک کردهاست[۸].
- نقش صوفیان ایرانی: طریقتهای ایرانی همچون سهروردیه و صفویه در مراحل نخستین در آناتولی نفوذ یافتند. حضور این جریانهای عرفانی، پیوندهای معنوی و فکری میان ایران و آناتولی را تقویت کرد و بستری برای گسترش تصوف و فرهنگ معنوی در ترکیه فراهم آورد[۴][۱۸].
این پیوندها مثلث فرهنگی ایران–آناتولی–قفقاز را شکل دادهاند که ریشه در جغرافیای پیوسته منطقه دارد. چنین شبکهای، ترکیه را به بخشی از حوزه تمدنی ایرانزمین و فرهنگ فارسی بدل کرده و به آن عمق ژئوفرهنگی ویژهای بخشیده است.
پل زبانی: ترکی، کردی، عربی، یونانی، ارمنی
تنوع زبانی در ترکیه محصول مستقیم جغرافیای متنوع و مرزهای گسترده آن با حوزههای فرهنگی مختلف است. این تنوع نهتنها بازتابی از تاریخ مهاجرتها و همزیستیهای طولانیمدت است، بلکه بستری برای شکلگیری ادبیات، موسیقی و حافظه جمعی چندلایه نیز فراهم کردهاست.
| زبان | حوزه جغرافیایی | جایگاه فرهنگی |
| ترکی | سراسر کشور، زبان ملی غالب | زبان رسمی، حامل ادبیات مدرن، رسانه و آموزش |
| کردی | جنوبشرق و شرق | غنی در ادبیات شفاهی، موسیقی محلی و سنتهای قومی |
| عربی | مرزهای جنوبی با سوریه و عراق | زبان دینی، تجاری و بخشی از میراث فرهنگی اسلامی |
| ارمنی و یونانی | در گذشته گستردهتر؛ امروز در جوامع اقلیت | میراث تاریخی، مذهبی و معماری که در کلیساها و محافل فرهنگی حفظ شدهاست |
این همنشینی زبانی چند پیامد مهم دارد:
- فضای ترجمه و تبادل فرهنگی: وجود چند زبان در یک جغرافیا، ترکیه را به محیطی پویا برای ترجمه متون دینی، ادبی و علمی بدل کردهاست.
- ادبیات چندزبانه: بسیاری از شاعران و نویسندگان عثمانی و معاصر، در آثار خود از ترکیب زبانهای فارسی، ترکی و عربی بهره بردهاند.
- هویت چندلایه: تنوع زبانی به شکلگیری هویتهای محلی و منطقهای کمک کرده و در عین حال، بخشی از هویت ملی ترکیه را نیز ساخته است[۱۸][۲۰].
- میراث زنده اقلیتها: زبانهای ارمنی و یونانی، هرچند امروز در سطح اقلیت باقی ماندهاند، اما همچنان حامل میراث تاریخی و فرهنگی ارزشمندی هستند که در معماری، موسیقی و آیینهای مذهبی بازتاب یافته است.
این تنوع زبانی، ترکیه را به پلی میان شرق و غرب بدل کردهاست؛ پلی که از طریق آن، فرهنگها و زبانهای گوناگون در طول تاریخ به یکدیگر پیوند خوردهاند و فضایی برای گفتوگوی تمدنی و تولید ادبیات چندزبانه فراهم آمده است[۸].
مسیرهای تاریخی تمدن، تجارت و زائران
ترکیه از دیرباز میزبان مسیرهای بزرگ تاریخی بودهاست؛ مسیرهایی که نهتنها کالا و انسان، بلکه اندیشه، دین و فرهنگ را نیز جابهجا میکردند. این موقعیت، آناتولی را به یکی از مهمترین گذرگاههای تمدنی جهان بدل کردهاست.
- جاده ابریشم: این مسیر، چین، آسیای مرکزی و ایران را به مدیترانه متصل میکرد و از آناتولی میگذشت. شهرهایی چون ارزنجان، سیواس و قونیه ایستگاههای مهم کاروانی بودند. این مسیر، تبادل کالا (ابریشم، ادویه، فلزات) را با انتقال دانش، هنر و دین همراه ساخت.
- مسیرهای دریایی یونانی و فینیقی: سواحل اژه و مدیترانه ترکیه بخشی از شبکه دریایی باستانی بودند که شهرهای یونانی مانند افسوس و میلتوس را به مدیترانه شرقی و فینیقیها پیوند میدادند. این مسیرها، بستر گسترش فلسفه، هنر و معماری یونانی در آناتولی شدند[۱۹].
- راههای صلیبی و زائران مسیحی: در قرون وسطی، آناتولی مسیر اصلی عبور صلیبیون و زائران مسیحی به سوی اورشلیم بود. این مسیرها موجب شکلگیری زیرساختهای مذهبی، کاروانسراها و کلیساهای متعدد در آناتولی شدند و لایهای تازه به حافظه تاریخی منطقه افزودند[۲۲].
- مسیرهای کاروانهای حج: از بالکان و قفقاز، کاروانهای مسلمانان برای رسیدن به مکه از آناتولی عبور میکردند. این مسیرها، ترکیه را به بخشی از شبکه معنوی جهان اسلام بدل کردند و شهرهایی چون بورسا و استانبول به مراکز توقف و تبادل فرهنگی زائران تبدیل شدند[۱۵][۲۰].
این شبکههای تاریخی، زیرساخت فرهنگی و نمادینی ایجاد کردهاند که امروز در قالب گردشگری فرهنگی، مسیرهای زیارتی و پروژههای میراث جهانی بازتولید میشوند[۹]. ترکیه از رهگذر این مسیرها، نهتنها حافظه تاریخی خود را زنده نگاه داشته، بلکه آن را به سرمایهای برای تعامل تمدنی معاصر بدل کردهاست[۱۵].
شهرهای فرهنگی و مرکزیت نمادین
شهرهای ترکیه هر یک حامل لایهای از هویت ژئوفرهنگیاند و بهمثابه «کانون های تمدنی» عمل میکنند. این شهرها نهتنها مراکز سیاسی و اقتصادی بودهاند، بلکه در طول تاریخ نقش کانونهای فرهنگی، دینی و هنری را ایفا کردهاند.
- استانبول: پایتخت روم شرقی و سپس عثمانی؛ ترکیب معماری اسلامی و بیزانسی؛ دروازه فرهنگی اروپا–آسیا. استانبول با ایاصوفیه، مسجد سلیمانیه و کاخ توپقاپی، نماد همزیستی و تداوم تاریخی است و امروز نیز بهعنوان مرکز رسانه، هنر و مدرنیتۀ ترکیه شناخته میشود[۳۱].
- قونیه: مرکز تصوف و شعر فارسی–ترکی؛ جایگاه مولانا و آیین سماع. قونیه با خانقاهها و سنتهای عرفانی خود، پیوندی میان فرهنگ ایرانی–ترکی و معنویت اسلامی ایجاد کرده و به یکی از قطبهای گردشگری معنوی بدل شدهاست.
- بورسا و ادرنه: نخستین پایتختهای عثمانی و مراکز شکلگیری معماری اسلامی–عثمانی. این شهرها با مساجد جامع، مدارس و بازارهای تاریخی، حافظه آغازین دولت عثمانی را زنده نگاه داشتهاند.
- آنتالیا و ازمیر: محورهای گردشگری و میراث یونانی–رومی در سواحل مدیترانه و اژه. این شهرها با آمفیتئاترها، معابد و آثار باستانی، ترکیه را به بخشی از میراث مدیترانهای پیوند میدهند و امروز نیز قطبهای اصلی گردشگری بینالمللی هستند[۱۳].
این مراکز شهری، شخصیت فرهنگی کشور را به هویت جغرافیایی پیوند میزنند و ترکیه را به «موزه زنده تمدنها» بدل کردهاند[۱۰]. در واقع، شهرهای ترکیه نهتنها بازتاب تاریخ چندلایه این سرزمیناند، بلکه موتورهای اصلی بازتولید هویت فرهنگی در عصر مدرن نیز محسوب میشوند[۲۸].
رسانه و ژئوکالچر مدرن
در عصر معاصر، رسانه و فرهنگ عامه به مهمترین ابزارهای نفوذ نرم ترکیه تبدیل شدهاند. ترکیه با بهرهگیری از تلویزیون، سینما، موسیقی، مد و شبکههای خبری توانسته است تصویری فرهنگی از خود بسازد که فراتر از مرزهای ملی عمل میکند.
- سریالهای تلویزیونی ترکی: تولیدات تلویزیونی ترکیه در جهان عرب، بالکان و آسیای مرکزی مخاطبان میلیونی دارند. این سریالها نهتنها سرگرمی، بلکه حامل ارزشها، سبک زندگی و روایتهای تاریخی ترکیهاند و به بازتولید تصویر فرهنگی این کشور کمک میکنند[۱۱].
- سینما و پلتفرمهای دیجیتال: فیلمها و سریالهای ترکی در پلتفرمهای جهانی مانند نتفلیکس و همچنین شبکههای منطقهای حضور پررنگ دارند. این حضور، ترکیه را به یکی از صادرکنندگان مهم محصولات فرهنگی در سطح بینالمللی بدل کردهاست.
- شبکههای خبری و فرهنگی: رسانههایی چون TRT World و Anadolu Agency روایت فرهنگی–سیاسی ترکیه را به جهان منتقل میکنند و در شکلدهی به افکار عمومی منطقهای و جهانی نقش دارند.
- صنعت مد و سبک زندگی: استانبول بهعنوان مرکز مد و طراحی در منطقه شناخته میشود. نمایشگاههای مد، جشنوارههای فرهنگی و سبک زندگی شهری استانبول، ترکیه را به الگویی فرهنگی برای کشورهای همسایه بدل کردهاست[۳۰].
رسانه و فرهنگ عامه نشان میدهند که ژئوفرهنگ ترکیه تکمحور نیست، بلکه حلقهای منطقهای و فراملی است که از بالکان تا خاورمیانه و آسیای مرکزی امتداد دارد. این ابزارها، ترکیه را قادر ساختهاند تا نفوذ نرم خود را در قالب «قدرت فرهنگی» تثبیت کند[۳۲].
دینامیکهای هویتی و سیاست فرهنگی
جغرافیای متنوع ترکیه، تنوع هویتی گستردهای ایجاد کردهاست؛ تنوعی که هم فرصت و هم چالش برای سیاستگذاری فرهنگی به شمار میرود. دولت ترکیه ناگزیر است میان لایههای مختلف تاریخی، دینی و قومی توازن برقرار کند و از این طریق، هویت ملی را در پیوند با میراث چندلایه سرزمینی بازتعریف نماید.
- حفاظت میراث بیزانسی و اسلامی: ترکیه همزمان بر حفاظت از ایاصوفیه، مساجد عثمانی و کلیساهای تاریخی تأکید دارد. این سیاست نشان میدهد که مدیریت میراث فرهنگی، بخشی از دیپلماسی هویتی کشور است.
- گردشگری معنوی و تاریخی: توسعه گردشگری عرفانی (مانند آیین مولانا در قونیه) و زیارتگاههای مسیحی، ترکیه را به مقصدی برای زائران و گردشگران مذهبی از سراسر جهان بدل کردهاست.
- مدیریت همزیستی دینی در شهرها: استانبول نمونهای بارز از همزیستی مسلمانان، مسیحیان و یهودیان است. این همزیستی، بخشی از سرمایه فرهنگی ترکیه در عرصه بینالمللی محسوب میشود.
- پناهجویان سوری: حضور میلیونها پناهجو پیامدهای فرهنگی–اجتماعی تازهای ایجاد کردهاست؛ از تغییر بافت جمعیتی در برخی شهرها تا شکلگیری فضاهای جدید تعامل فرهنگی[۱۲].
جغرافیا سیاست هویت را در ترکیه هدایت میکند. دولت در این چارچوب ناگزیر است میان لایههای مختلف فرهنگی و تاریخی توازن برقرار کند و از این تنوع بهعنوان ابزاری برای تقویت نفوذ نرم و انسجام داخلی بهره گیرد.
گردشگری فرهنگی و اقتصاد هویت
ترکیه از نظر گردشگری فرهنگی یکی از قطبهای مهم جهان به شمار میرود. موقعیت جغرافیایی میانتمدنی و میراث تاریخی چندلایه، این کشور را به مقصدی جذاب برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل کردهاست. گردشگری در ترکیه تنها یک صنعت اقتصادی نیست، بلکه ابزاری برای بازتولید هویت و تقویت نفوذ نرم فرهنگی نیز محسوب میشود.
- میراث جهانی یونسکو: ترکیه بیش از ۲۰ سایت ثبتشده در فهرست جهانی یونسکو دارد؛ از جمله کاپادوکیه، افسوس، مسجد سلیمانیه و شهر تاریخی صفالیه. این آثار، بازتابی از تنوع تمدنی یونانی–رومی، بیزانسی، سلجوقی و عثمانی هستند[۲۷].
- مسیرهای تاریخی ادیان: ترکیه بخشی از مسیرهای زیارتی مسیحی (مانند کلیساهای اولیه در افسوس و آنتاکیه)، اسلامی (مساجد و زیارتگاههای عثمانی) و یهودی است. این تنوع، کشور را به مقصدی برای گردشگری مذهبی و معنوی بدل کردهاست[۶][۱۹][۲۱].
- معماری عثمانی، رومی و سلجوقی: بناهای تاریخی در استانبول، بورسا، قونیه و دیگر شهرها، جاذبه اصلی گردشگران فرهنگیاند و هویت تاریخی ترکیه را در قالبی ملموس به نمایش میگذارند.
- گردشگری عرفانی و موسیقی: قونیه با آیین سماع مولوی و موسیقی صوفیانه، یکی از مراکز مهم گردشگری معنوی است که سالانه هزاران نفر را از سراسر جهان جذب میکند.
این ظرفیتها، جغرافیای تاریخی متکثر ترکیه را به منبعی برای درآمد اقتصادی و ارتباط فرهنگی تبدیل کردهاند[۱۳]. گردشگری فرهنگی در ترکیه نهتنها به توسعه اقتصادی کمک میکند، بلکه به بازتولید هویت ملی و تقویت جایگاه ژئوفرهنگی این کشور در عرصه بینالمللی نیز یاری میرساند[۱۲].
جمعبندی
اهمیت ژئوفرهنگی ترکیه حاصل ترکیب چندین لایه تاریخی، جغرافیایی و فرهنگی است. این کشور در نقطه تلاقی تمدنها قرار دارد و همین جایگاه، آن را به یکی از بازیگران اصلی در عرصه فرهنگی و تمدنی منطقه بدل کردهاست.
عوامل کلیدی این جایگاه عبارتاند از:
- موقعیت میانتمدنی: قرار گرفتن در تقاطع اروپا، آسیای غربی و قفقاز، ترکیه را به پل ارتباطی میان شرق و غرب تبدیل کردهاست[۲۴].
- میراث تاریخی چندلایه: از یونانی–رومی و بیزانسی تا سلجوقی و عثمانی، که هر یک لایهای از هویت فرهنگی ترکیه را ساختهاند.
- پیوند با حوزههای فرهنگی همجوار: ارتباط با ایرانزمین، جهان عرب و قفقاز، که شبکهای از تبادلات زبانی، دینی و هنری را شکل داده است[۲۶].
- مسیرهای تاریخی تجارت و دین: جاده ابریشم، مسیرهای دریایی، راههای زیارتی و کاروانهای حج، که ترکیه را به گذرگاه تمدنی بدل کردهاند.
- تنوع زبانی و فرهنگی داخلی: همزیستی زبانها و اقوام مختلف (ترکی، کردی، عربی، ارمنی، یونانی) که هویت چندلایه کشور را تقویت کردهاست[۱۱].
- اثرگذاری رسانهای معاصر: سریالها، سینما، شبکههای خبری و صنعت مد، که ترکیه را به صادرکننده فرهنگ عامه در سطح منطقهای و جهانی بدل کردهاند.
- ظرفیت گردشگری فرهنگی و معنوی: میراث جهانی یونسکو، معماری تاریخی و گردشگری عرفانی، که اقتصاد هویت را به منبع قدرت نرم تبدیل کردهاند.
- نقش شهرهای فرهنگی: استانبول، قونیه، بورسا، ادرنه و دیگر شهرها که هر یک بهمثابه کانونهای تمدنی، هویت ترکیه را در پیوند با جغرافیا بازنمایی میکنند.
بنابراین جغرافیا برای ترکیه تنها به معنای قدرت سرزمینی یا موقعیت ترانزیتی نیست؛ بلکه پایهای برای تولید و انتقال معنا، حافظه، هویت و نفوذ نرم است. این جایگاه ژئوفرهنگی، پشتوانهای برای ژئوپلیتیک و ژئواکونومی ترکیه محسوب میشود و به آن امکان میدهد تا در عرصه منطقهای و جهانی نقشی فراتر از مرزهای جغرافیایی خود ایفا کند.
کتابشناسی
- ↑ Ministry of Culture and Tourism of the Republic of Türkiye. (2023). Cultural heritage and UNESCO World Heritage sites in Türkiye. Retrieved from https://www.ktb.gov.tr
- ↑ UNESCO World Heritage Centre. (2023). World Heritage List: Türkiye. Retrieved from https://whc.unesco.org
- ↑ Turkish Statistical Institute (TÜİK). (2023). Demographic and cultural statistics. Retrieved from https://data.tuik.gov.tr
- ↑ ۴٫۰ ۴٫۱ Presidency of Strategy and Budget (SBB). (2024). Twelfth development plan (2024–2028). Retrieved from https://www.sbb.gov.tr
- ↑ Ministry of Foreign Affairs of the Republic of Türkiye. (2023). Dialogue among civilizations and interfaith initiatives. Retrieved from https://www.mfa.gov.tr
- ↑ ۶٫۰ ۶٫۱ Turkish Religious Affairs Directorate (Diyanet). (2023). Reports on religious diversity and cultural coexistence. Retrieved from https://www.diyanet.gov.tr
- ↑ International Organization for Migration (IOM). (2023). Migration and cultural diversity in Türkiye. Retrieved from https://www.iom.int
- ↑ ۸٫۰ ۸٫۱ ۸٫۲ United Nations World Tourism Organization (UNWTO). (2023). Tourism statistics: Türkiye. Retrieved from https://www.unwto.org
- ↑ ۹٫۰ ۹٫۱ TRT World. (2023). Cultural diplomacy and media influence reports. Retrieved from https://www.trtworld.com
- ↑ ۱۰٫۰ ۱۰٫۱ Anadolu Agency. (2023). Cultural diplomacy and media coverage. Retrieved from https://www.aa.com.tr
- ↑ ۱۱٫۰ ۱۱٫۱ ۱۱٫۲ Organization of Turkic States. (2023). Cultural cooperation and programs. Retrieved from https://www.turkicstates.org
- ↑ ۱۲٫۰ ۱۲٫۱ ۱۲٫۲ Council of Europe. (2023). Cultural routes crossing Türkiye. Retrieved from https://www.coe.int
- ↑ ۱۳٫۰ ۱۳٫۱ ۱۳٫۲ European Union External Action Service (EEAS). (2023). EU–Türkiye cultural cooperation. Retrieved from https://www.eeas.europa.eu
- ↑ Davutoğlu, A. (2001). Strategic depth: Turkey’s international position. Küre Yayınları.
- ↑ ۱۵٫۰ ۱۵٫۱ ۱۵٫۲ Keyman, E. F., & Gümüşcü, Ş. (2014). Democracy, identity and foreign policy in Turkey. Palgrave Macmillan.
- ↑ Hale, W. (2013). Turkish foreign policy since 1774. Routledge.
- ↑ Zürcher, E. J. (2017). Turkey: A modern history. I.B. Tauris.
- ↑ ۱۸٫۰ ۱۸٫۱ ۱۸٫۲ ۱۸٫۳ Afzali, R., & Hosseini, M. (2008). Geopolitical transformations of Turkey and its impact on Iran. Journal of Geopolitics, 4(1), 1–25.
- ↑ ۱۹٫۰ ۱۹٫۱ ۱۹٫۲ Lewis, B. (1961). The emergence of modern Turkey. Oxford University Press.
- ↑ ۲۰٫۰ ۲۰٫۱ ۲۰٫۲ Kinross, L. (1977). Ottoman centuries. HarperCollins.
- ↑ ۲۱٫۰ ۲۱٫۱ Necipoğlu, G. (2005). The age of Sinan: Architectural culture in the Ottoman Empire. Princeton University Press.
- ↑ ۲۲٫۰ ۲۲٫۱ Findley, C. V. (2005). The Turks in world history. Oxford University Press.
- ↑ Shah, A. (2019). Geopolitics of Eurasia and the role of Turkey. Ankara Institute Research Papers.
- ↑ ۲۴٫۰ ۲۴٫۱ مهدوی مطلق، شهرام. (1394). عوامل جغرافیایی مؤثر در قدرت منطقهای شدن ترکیه (1991–2010). کنفرانس بینالمللی مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی. بازیابیشده از https://civilica.com/doc/625314
- ↑ افضلی، رسول، & حسینی، مجید. (1387). بررسی و تحلیل تحولات ژئوپلیتیکی ترکیه و تأثیر آن بر ایران. فصلنامه بینالمللی ژئوپلیتیک، 4(1)، 151–170. بازیابیشده از https://magiran.com/p650258
- ↑ ۲۶٫۰ ۲۶٫۱ قزل، بهروز. (بیتا). بازخوانی تجربه ترکیه در نهادسازی منطقهای در آسیای مرکزی. مؤسسه مطالعات راهبردی شرق. بازیابیشده از https://www.iess.ir/fa/analysis/3985/
- ↑ ۲۷٫۰ ۲۷٫۱ کایا طیب، مروه، & سازمند، بهاره. (1403). کالبدشکافی تغییر راهبرد سیاست خارجی ترکیه از قدرت نرم به قدرت سخت در سوریه. مطالعات بنیادین و کاربردی جهان اسلام، 6(2)، 217–238. https://doi.org/10.22034/fasiw.2022.361811.1203
- ↑ ۲۸٫۰ ۲۸٫۱ کولایی، الهه، & باقری، یوسف. (1401). چالشهای دیپلماسی فرهنگی ایران و ترکیه در آسیای مرکزی. مطالعات اوراسیای مرکزی، 15(2)، 289–313. https://doi.org/10.22059/jcep.2020.305304.449939
- ↑ صفوی، سید سلمان. (1401). تاریخ تحولات سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی سدهٔ معاصر ترکیه (1300–1400). مرکز بینالمللی مطالعات صلح (IPSC). بازیابیشده از https://journals.ut.ac.ir/article_89678.html
- ↑ ۳۰٫۰ ۳۰٫۱ Cornell, S., & Swanström, N. (2005). The Eurasian Silk Road and Turkey’s strategic role. Asia-Europe Studies Journal.
- ↑ ۳۱٫۰ ۳۱٫۱ Clayer, N. (2018). Islam in the Balkans: Religion and society. Oxford University Press.
- ↑ ۳۲٫۰ ۳۲٫۱ Papadopoulos, S. (2017). Christian heritage in Anatolia. Greek Orthodox Cultural Foundation.
منبع اصلی
حکیم پور، علی(1397). نگاهی به ترکیه. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مرکز مطالعات راهبردی روابط فرهنگی.
نویسنده مقاله
علی حکیم پور
ویرایش: دانشنامه ملل