مقاطع تحصیلی در مراکز آموزش عالی چین: تفاوت میان نسخهها
صفحهای تازه حاوی « == ''مقاطع تحصیلی در مراکز آموزش عالی'' == == ''1-دورهی آموزشی در مقطع كارداني'' == حداقل زمان لازم برای به پایان رساندن دورهی کاردانی 2 تا 3 سال است. دانش آموزاني كه مقطع تحصیلات تكميلي متوسطه را با موفقیت پشت سر بگذارند، ميتوانند در آزمون ورودي ا...» ایجاد کرد |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
| (۶ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۳ کاربر نشان داده نشد) | |||
| خط ۱: | خط ۱: | ||
[[پرونده:Upload 9103dc7d8ac093ff2e83767f1487c2f8c.jpg|بندانگشتی|مقاطع تحصیلی در آموزش عالی در [[چین]]، قابل بازیابی از: https://www.mehrnews.com/news/5987782/%D9%81%D8%B1%D8%A7%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%88%D8%B1%D8%B3-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%81%D8%B6%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A2%D8%B3%DB%8C%D8%A7-%D8%A7%D9%82%DB%8C%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%87-%D8%A7%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%B4%D8%AF]] | |||
مقاطع تحصیلی در کشور چین که در مراکز آموزش عالی آن برگزار می شود به شرح زیر است: | |||
== | === 1- [[دوره ی آموزشی در مقطع كاردانی در چین|دورهی آموزشی در مقطع كاردانی در چین]] === | ||
حداقل زمان لازم برای به پایان رساندن دورهی کاردانی 2 تا 3 سال است. دانش آموزانی که مقطع تحصیلات تکمیلی متوسطه را با موفقیت پشت سر بگذارند، می توانند در آزمون ورودی این مقطع که توسط مؤسسات تخصصی و پلی تکنیک برگزار می شود شرکت نمایند. در مجموع بیش از 309مرکز آموزشی در سرتاسر چین وجود دارد که در مقطع کاردانی دانشجو می پذیرند.<ref name=":1">وبسایت [[وزارت آموزش و پرورش چین]]: www.moe.edu.cn</ref> | |||
تعداد مدارس و مراکز آموزش عالی (2009)<ref>China statistical Year Book- 2010, China statistic Press</ref> | |||
{| class="wikitable" | {| class="wikitable" | ||
| | |بخشهای غیر آموزشی رسمی | ||
| | |دانشکدههای تربیت معلم | ||
| | |دانشکدههای محلی | ||
| | |تحت پوشش سایر وزارتخانهها | ||
| | |تحت پوشش وزارت آموزش | ||
| | |تحت پوشش وزارتخانهها و سازمانهای مرکزی | ||
| | |تعداد کل | ||
| | |مقطع | ||
|- | |- | ||
| | | 63 | ||
| | |360 | ||
| | |423 | ||
| | |300 | ||
| | |73 | ||
| | |372 | ||
| | |796 | ||
| | |مؤسسات ارائه کننده تحصیلات تکمیلی | ||
|- | |- | ||
| | |24 | ||
| | |359 | ||
| | |383 | ||
| | |25 | ||
| | |73 | ||
| | |98 | ||
| | | 481 | ||
| | |مؤسسات آموزش عالی منظم | ||
|- | |- | ||
| | |39 | ||
| | |1 | ||
| | |40 | ||
| | | 275 | ||
| | | | ||
| | |275 | ||
| | |315 | ||
| | | مؤسسات پژوهشی | ||
|- | |- | ||
| | |661 | ||
| | |877 | ||
| | | 1538 | ||
| | |38 | ||
| | |73 | ||
| | |111 | ||
| | | 2305 | ||
| | |مؤسسات آموزش عالی منظم | ||
|- | |- | ||
| | |71 | ||
| | |543 | ||
| | |614 | ||
| | |33 | ||
| | |73 | ||
| | |106 | ||
| | |1090 | ||
| | |دانشگاههای دارای دورههای کامل کارشناسی | ||
|- | |- | ||
| | |590 | ||
| | |334 | ||
| | |924 | ||
| | |5 | ||
| | | | ||
| | |5 | ||
| | |1215 | ||
| | |کالجهای دارای دورههای تخصصی | ||
|- | |- | ||
| | |516 | ||
| | |274 | ||
| | |790 | ||
| | |2 | ||
| | | | ||
| | |2 | ||
| | |1071 | ||
| | |آموزشکدههای فنی و حرفه ای | ||
|- | |- | ||
| | |214 | ||
| | |154 | ||
| | |368 | ||
| | |13 | ||
| | |1 | ||
| | |14 | ||
| | | 384 | ||
| | |مؤسسات آموزش عالی بزرگسالان | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
| | | | ||
| | | | ||
| | | | ||
| | | | ||
| | | | ||
| | |812 | ||
| | |سایر مؤسسات خصوصی آموزش عالی | ||
|} | |} | ||
== | === 2-[[دوره ی آموزشی در مقطع کارشناسی در چین|دورهی آموزشی در مقطع کارشناسی در چین]] === | ||
مقطع آموزشی | مقطع آموزشی دورهی کارشناسی شامل یک دورهی 4 سالهی آموزشی است که در دانشگاهها یا دانشکدهها برگزار می شود. این در حالی است که مدت زمان تحصیل در دانشکدههای پزشکی و برخی از مؤسسات پلی تکنیک 5 ساله است. آن دسته از دانش آموزانی که مقطع تحصیلات تکمیلی متوسطه را با موفقیت پشت سر بگذارند، می توانند پس از قبولی در آزمون کنکور ورودی دانشگاه در این دوره ادامه تحصیل دهند. دانشگاهها، مؤسسات تخصصی و مراکز آموزشی پلی تکنیکها ارائه دهندهی برنامههای آموزشی مقطع لیسانس هستند. طبق آمار منتشره از سوی وزارت آموزش چین، در سال 2010 میلادی، 6617551 نفر دانشجوی جدید در مقطع لیسانس پذیرش شده و 5754245 نفر در همین سال فارغ التحصیل گردیده و جمعاً تعداد 22317929 نفر در رشتههای مختلف در مقطع لیسانس در مراکز آموزش عالی چین به تحصیل اشتغال داشتند.<ref name=":1" /> | ||
== | === 3- [[دوره ی آموزشی در مقطع کارشناسی ارشد در چین|دورهی آموزشی در مقطع کارشناسی ارشد در چین]] === | ||
در کشور چین | [[پرونده:94bc9b7e-1875-427f-bc10-0195ce35e9db.jpg|بندانگشتی|تحصیلات دانشگاهی در [[چین]]، قابل بازیابی از: https://www.globaltimes.cn/page/202012/1210660.shtml]]در کشور چین تحصیل در مقطع فوق لیسانس یا کارشناسی ارشد، از سال 1978 میلادی آغاز شد. از سال 1981 به بعد بود که دانشجویان توانستند پس از گذراندن از دو و نیم تا سه سال تحصیلی، مدرک کارشناسی ارشد را دریافت نمایند. دورهی کارشناسی ارشد شامل حضور در کلاس درس، کار عملی، نوشتن و دفاع از پایان نامه/ تز می شود. برای شرکت در مقطع کارشناسی ارشد، ارائهی مدرک کارشناسی لازم است. طبق آمار منتشره از سوی وزارت آموزش چین، در سال 2010، از 538177 دانشجوی جدید در مقطع کارشناسی ارشد ثبت نام به عمل آمده و تعداد 383600 نفر در همین سال فارغ التحصیل گردیده و مجموع دانشجویان درحال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشتههای مختلف، به بیش از 1538416 نفر بالغ می گردد. | ||
آزمون پذیرش دانشجو برای مقطع کارشناسی ارشد، در دو بخش | آزمون پذیرش دانشجو برای مقطع کارشناسی ارشد، در دو بخش به صورت کتبی و حضوری برگزار می شود. سؤالات امتحانی بخش کتبی و پائین ترین نمرهی قبولی در این مقطع توسط وزارت آموزش و پرورش تعیین می شود. ثبت نام کنندگان در رشتههای علوم انسانی افزون بر رشتهی تخصصی، باید در آزمون علوم سیاسی و زبان خارجی نیز شرکت کنند. و ثبت نام کنندگان در رشتههای علوم طبیعی، علاوه بر آزمون رشتهی تخصصی، باید به سؤالات مربوط به علوم سیاسی، زبان خارجی و ریاضیات نیز پاسخ دهند. دانشجویان پس از کسب نمرات قبولی در آزمون کتبی، برای آزمون حضوری دعوت خواهند شد. دانشگاهها و نهادهای پژوهشی بر اساس نمرات آزمونهای کتبی و حضوری، از دانشجویان ممتاز پذیرش به عمل میآورند. | ||
== | === 4- دورهی آموزشی در مقطع دکتری === | ||
دورهی تحصیل و دریافت دانشنامهی دکتری در دانشگاهها و مراکز عالی پژوهشی چین، حداقل به سه سال زمان نیاز دارد. در این مقطع، دانشجویان ملزم به ارائهی رسالهی آموزشی برای اثبات برخورداری از توانایی لازم جهت انجام تحقیقات مستقل و تلاش و خلاقیت در رشتهی تحصیلی مربوطه هستند. تنها دانشجویانی که از مدرک کارشناسی ارشد یا مدرک معادل آن برخوردار باشند می توانند در این مقطع پذیرفته شوند. بر اساس آمار منتشره از سوی وزارت آموزش چین، در سال 2010 میلادی، جمعاً 1105529 نفر در مقطع دکتری از دانشگاههای مختلف این کشور و در رشتههای گوناگون فارغ التحصیل شده و در همین سال بیش از 1663655 نفر دانشجوی جدید در این مقطع ثبت نام کرده و مجموع شاغلان به تحصیل دکتری در این سال بالغ بر 4531443 نفر بوده است<ref name=":1" />. | |||
آزمون پذیرش دانشجو در مقطع دکتری، | آزمون پذیرش دانشجو در مقطع دکتری، عموماً به ابتکار آموزشگاههای عالی و نهادهای پژوهشی واگذار شده است. چنانچه داوطلب خواهان ادامهی تحصیل در همان رشتهی قبلی (کارشناسی ارشد) خود باشد، تنها در آزمونهای زبان خارجی و کتبی و حضوری دو و یا سه درس در رشتهی تخصصی مورد نظر شرکت می کنند، ولی اگر در رشتهی تخصصی دیگری غیر از رشتهی تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد شرکت کند و یا با مدرک معادل کارشناسی ارشد در آزمون دکترا شرکت نماید، باید در آزمونهای 5 الی 6 رشتهی تحصیلی حضور یابد. | ||
([[دوره ی آموزشی در مقطع دکتری و فوق دکتری در چین]]) | |||
در | === 5- دورهی آموزشی در مقطع فوق دکتری === | ||
از سال 1985 میلادی، برنامهی آموزشی در مقطع فوق دکتری در چین طراحی و به مورد اجرا گذاشته شد. در اجلاس سال 2002 کنگرهی خلق [[چین]]، پس از بررسی موفقیتها و تجارب به دست آمده در زمینهی پیشرفت نظام آموزشی فوق دکتری ظرف 16 سال گذشته، برنامهی آموزشی فوق دکتری در «دهمین برنامهی 5 ساله» (2001 2005) تدوین و ابلاغ گردید. از آن تاریخ تا کنون، سیستم آموزشی چین در زمینهی تحصیلات مقطع فوق دکتری به موفقیتهای چشمگیری دست یافته است. | |||
در حال حاضر، بیش از 947 رشتهی دانشگاهی و پژوهش علمی چین و در310 دانشگاه و مؤسسهی پژوهشی، مقطع فوق دکتری در رشتههای مختلف راه اندازی شده و بالغ بر 15 هزار پژوهشگر دراین مراکز فعالیت میکنند. در حال حاضر، اغلب فارغ التحصیلان دورههای فوق دکتری، به عنوان استاد پروفسور و پژوهشگر به استخدام مراکز علمی-پژوهشی درآمده و برخی نیز ریاست شعبههای از علوم مختلف را برعهده دارند. تعداد مراکز پژوهشهای علمی فوق دکتری در مؤسسات بزرگ دولتی به 256 ایستگاه بالغ شده است.([[دوره ی آموزشی در مقطع دکتری و فوق دکتری در چین|دورهی آموزشی در مقطع دکتری و فوق دکتری در چین]]) | |||
آمار تعداد دانشجویان مقاطع مختلف شاغل به تحصیل در مؤسسات آموزش عالی رسمی (2009)<ref>China statistical Year Book- 2010, China statistic Press</ref> | |||
{| class="wikitable" | {| class="wikitable" | ||
| | |صدور مدرک | ||
| | |فارغ التحصیلان با مدرک دیپلم | ||
| | |کل ثبت نام شدهها | ||
| | |ثبت نام جدید | ||
| | |مقطع | ||
|- | |- | ||
| | |367871 | ||
| | |371273 | ||
| | |1404942 | ||
| | |510953 | ||
| | |تحصیلات تکمیلی | ||
|- | |- | ||
| | |46616 | ||
| | |48658 | ||
| | |246319 | ||
| | |61911 | ||
| | |دکتری | ||
|- | |- | ||
| | |321255 | ||
| | |322615 | ||
| | |1158623 | ||
| | |449042 | ||
| | |کارشناسی ارشد | ||
|- | |- | ||
| | |2298200 | ||
| | |5311023 | ||
| | |21446570 | ||
| | |6394932 | ||
| | |کارشناسی | ||
|- | |- | ||
| | |2298200 | ||
| | |2455359 | ||
| | |11798511 | ||
| | |3261081 | ||
| | |دورههای تخصصی | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
| | |2855664 | ||
| | |9648059 | ||
| | |3133851 | ||
| | |کارشناسی بزرگسالان | ||
|- | |- | ||
| | |108750 | ||
| | |1943893 | ||
| | |5413513 | ||
| | |2014779 | ||
| | |کارشناسی نا پیوسته | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
| | |1078472 | ||
| | |3156851 | ||
| | |1198981 | ||
| | |دورههای مجازی | ||
|- | |- | ||
| | |24404 | ||
| | |983521 | ||
| | |4172721 | ||
| | |1625687 | ||
| | |کارشناسی ارشد نا پیوسته | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
| | |577972 | ||
| | |2600079 | ||
| | |1074400 | ||
| | |ضمن خدمت دکتری وارشد | ||
|- | |- | ||
| | |9013 | ||
| | |55251 | ||
| | |117548 | ||
| | |73266 | ||
| | |دانشجویان خارج از کشور | ||
|} | |} | ||
''' | |||
== نیز نگاه کنید به == | |||
[[نظام آموزش، تحقیقات و فناوری چین]]؛ [[آموزش عالی در چین]] | |||
== '''کتابشناسی''' == | |||
<references /> | |||
== منبع اصلی == | |||
<sub><big>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی].</big></sub> | |||
== نویسنده مقاله == | |||
علی محمد سابقی | |||
[[رده:نظام آموزش]] | |||
نسخهٔ کنونی تا ۲۴ نوامبر ۲۰۲۵، ساعت ۱۸:۴۳

مقاطع تحصیلی در کشور چین که در مراکز آموزش عالی آن برگزار می شود به شرح زیر است:
1- دورهی آموزشی در مقطع كاردانی در چین
حداقل زمان لازم برای به پایان رساندن دورهی کاردانی 2 تا 3 سال است. دانش آموزانی که مقطع تحصیلات تکمیلی متوسطه را با موفقیت پشت سر بگذارند، می توانند در آزمون ورودی این مقطع که توسط مؤسسات تخصصی و پلی تکنیک برگزار می شود شرکت نمایند. در مجموع بیش از 309مرکز آموزشی در سرتاسر چین وجود دارد که در مقطع کاردانی دانشجو می پذیرند.[۱]
تعداد مدارس و مراکز آموزش عالی (2009)[۲]
| بخشهای غیر آموزشی رسمی | دانشکدههای تربیت معلم | دانشکدههای محلی | تحت پوشش سایر وزارتخانهها | تحت پوشش وزارت آموزش | تحت پوشش وزارتخانهها و سازمانهای مرکزی | تعداد کل | مقطع |
| 63 | 360 | 423 | 300 | 73 | 372 | 796 | مؤسسات ارائه کننده تحصیلات تکمیلی |
| 24 | 359 | 383 | 25 | 73 | 98 | 481 | مؤسسات آموزش عالی منظم |
| 39 | 1 | 40 | 275 | 275 | 315 | مؤسسات پژوهشی | |
| 661 | 877 | 1538 | 38 | 73 | 111 | 2305 | مؤسسات آموزش عالی منظم |
| 71 | 543 | 614 | 33 | 73 | 106 | 1090 | دانشگاههای دارای دورههای کامل کارشناسی |
| 590 | 334 | 924 | 5 | 5 | 1215 | کالجهای دارای دورههای تخصصی | |
| 516 | 274 | 790 | 2 | 2 | 1071 | آموزشکدههای فنی و حرفه ای | |
| 214 | 154 | 368 | 13 | 1 | 14 | 384 | مؤسسات آموزش عالی بزرگسالان |
| 812 | سایر مؤسسات خصوصی آموزش عالی |
2-دورهی آموزشی در مقطع کارشناسی در چین
مقطع آموزشی دورهی کارشناسی شامل یک دورهی 4 سالهی آموزشی است که در دانشگاهها یا دانشکدهها برگزار می شود. این در حالی است که مدت زمان تحصیل در دانشکدههای پزشکی و برخی از مؤسسات پلی تکنیک 5 ساله است. آن دسته از دانش آموزانی که مقطع تحصیلات تکمیلی متوسطه را با موفقیت پشت سر بگذارند، می توانند پس از قبولی در آزمون کنکور ورودی دانشگاه در این دوره ادامه تحصیل دهند. دانشگاهها، مؤسسات تخصصی و مراکز آموزشی پلی تکنیکها ارائه دهندهی برنامههای آموزشی مقطع لیسانس هستند. طبق آمار منتشره از سوی وزارت آموزش چین، در سال 2010 میلادی، 6617551 نفر دانشجوی جدید در مقطع لیسانس پذیرش شده و 5754245 نفر در همین سال فارغ التحصیل گردیده و جمعاً تعداد 22317929 نفر در رشتههای مختلف در مقطع لیسانس در مراکز آموزش عالی چین به تحصیل اشتغال داشتند.[۱]
3- دورهی آموزشی در مقطع کارشناسی ارشد در چین

در کشور چین تحصیل در مقطع فوق لیسانس یا کارشناسی ارشد، از سال 1978 میلادی آغاز شد. از سال 1981 به بعد بود که دانشجویان توانستند پس از گذراندن از دو و نیم تا سه سال تحصیلی، مدرک کارشناسی ارشد را دریافت نمایند. دورهی کارشناسی ارشد شامل حضور در کلاس درس، کار عملی، نوشتن و دفاع از پایان نامه/ تز می شود. برای شرکت در مقطع کارشناسی ارشد، ارائهی مدرک کارشناسی لازم است. طبق آمار منتشره از سوی وزارت آموزش چین، در سال 2010، از 538177 دانشجوی جدید در مقطع کارشناسی ارشد ثبت نام به عمل آمده و تعداد 383600 نفر در همین سال فارغ التحصیل گردیده و مجموع دانشجویان درحال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشتههای مختلف، به بیش از 1538416 نفر بالغ می گردد.
آزمون پذیرش دانشجو برای مقطع کارشناسی ارشد، در دو بخش به صورت کتبی و حضوری برگزار می شود. سؤالات امتحانی بخش کتبی و پائین ترین نمرهی قبولی در این مقطع توسط وزارت آموزش و پرورش تعیین می شود. ثبت نام کنندگان در رشتههای علوم انسانی افزون بر رشتهی تخصصی، باید در آزمون علوم سیاسی و زبان خارجی نیز شرکت کنند. و ثبت نام کنندگان در رشتههای علوم طبیعی، علاوه بر آزمون رشتهی تخصصی، باید به سؤالات مربوط به علوم سیاسی، زبان خارجی و ریاضیات نیز پاسخ دهند. دانشجویان پس از کسب نمرات قبولی در آزمون کتبی، برای آزمون حضوری دعوت خواهند شد. دانشگاهها و نهادهای پژوهشی بر اساس نمرات آزمونهای کتبی و حضوری، از دانشجویان ممتاز پذیرش به عمل میآورند.
4- دورهی آموزشی در مقطع دکتری
دورهی تحصیل و دریافت دانشنامهی دکتری در دانشگاهها و مراکز عالی پژوهشی چین، حداقل به سه سال زمان نیاز دارد. در این مقطع، دانشجویان ملزم به ارائهی رسالهی آموزشی برای اثبات برخورداری از توانایی لازم جهت انجام تحقیقات مستقل و تلاش و خلاقیت در رشتهی تحصیلی مربوطه هستند. تنها دانشجویانی که از مدرک کارشناسی ارشد یا مدرک معادل آن برخوردار باشند می توانند در این مقطع پذیرفته شوند. بر اساس آمار منتشره از سوی وزارت آموزش چین، در سال 2010 میلادی، جمعاً 1105529 نفر در مقطع دکتری از دانشگاههای مختلف این کشور و در رشتههای گوناگون فارغ التحصیل شده و در همین سال بیش از 1663655 نفر دانشجوی جدید در این مقطع ثبت نام کرده و مجموع شاغلان به تحصیل دکتری در این سال بالغ بر 4531443 نفر بوده است[۱].
آزمون پذیرش دانشجو در مقطع دکتری، عموماً به ابتکار آموزشگاههای عالی و نهادهای پژوهشی واگذار شده است. چنانچه داوطلب خواهان ادامهی تحصیل در همان رشتهی قبلی (کارشناسی ارشد) خود باشد، تنها در آزمونهای زبان خارجی و کتبی و حضوری دو و یا سه درس در رشتهی تخصصی مورد نظر شرکت می کنند، ولی اگر در رشتهی تخصصی دیگری غیر از رشتهی تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد شرکت کند و یا با مدرک معادل کارشناسی ارشد در آزمون دکترا شرکت نماید، باید در آزمونهای 5 الی 6 رشتهی تحصیلی حضور یابد.
(دوره ی آموزشی در مقطع دکتری و فوق دکتری در چین)
5- دورهی آموزشی در مقطع فوق دکتری
از سال 1985 میلادی، برنامهی آموزشی در مقطع فوق دکتری در چین طراحی و به مورد اجرا گذاشته شد. در اجلاس سال 2002 کنگرهی خلق چین، پس از بررسی موفقیتها و تجارب به دست آمده در زمینهی پیشرفت نظام آموزشی فوق دکتری ظرف 16 سال گذشته، برنامهی آموزشی فوق دکتری در «دهمین برنامهی 5 ساله» (2001 2005) تدوین و ابلاغ گردید. از آن تاریخ تا کنون، سیستم آموزشی چین در زمینهی تحصیلات مقطع فوق دکتری به موفقیتهای چشمگیری دست یافته است.
در حال حاضر، بیش از 947 رشتهی دانشگاهی و پژوهش علمی چین و در310 دانشگاه و مؤسسهی پژوهشی، مقطع فوق دکتری در رشتههای مختلف راه اندازی شده و بالغ بر 15 هزار پژوهشگر دراین مراکز فعالیت میکنند. در حال حاضر، اغلب فارغ التحصیلان دورههای فوق دکتری، به عنوان استاد پروفسور و پژوهشگر به استخدام مراکز علمی-پژوهشی درآمده و برخی نیز ریاست شعبههای از علوم مختلف را برعهده دارند. تعداد مراکز پژوهشهای علمی فوق دکتری در مؤسسات بزرگ دولتی به 256 ایستگاه بالغ شده است.(دورهی آموزشی در مقطع دکتری و فوق دکتری در چین)
آمار تعداد دانشجویان مقاطع مختلف شاغل به تحصیل در مؤسسات آموزش عالی رسمی (2009)[۳]
| صدور مدرک | فارغ التحصیلان با مدرک دیپلم | کل ثبت نام شدهها | ثبت نام جدید | مقطع |
| 367871 | 371273 | 1404942 | 510953 | تحصیلات تکمیلی |
| 46616 | 48658 | 246319 | 61911 | دکتری |
| 321255 | 322615 | 1158623 | 449042 | کارشناسی ارشد |
| 2298200 | 5311023 | 21446570 | 6394932 | کارشناسی |
| 2298200 | 2455359 | 11798511 | 3261081 | دورههای تخصصی |
| 2855664 | 9648059 | 3133851 | کارشناسی بزرگسالان | |
| 108750 | 1943893 | 5413513 | 2014779 | کارشناسی نا پیوسته |
| 1078472 | 3156851 | 1198981 | دورههای مجازی | |
| 24404 | 983521 | 4172721 | 1625687 | کارشناسی ارشد نا پیوسته |
| 577972 | 2600079 | 1074400 | ضمن خدمت دکتری وارشد | |
| 9013 | 55251 | 117548 | 73266 | دانشجویان خارج از کشور |
نیز نگاه کنید به
نظام آموزش، تحقیقات و فناوری چین؛ آموزش عالی در چین
کتابشناسی
منبع اصلی
سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.
نویسنده مقاله
علی محمد سابقی