پرش به محتوا

کاربران اینترنت در چین از نگاه آمار: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
Samiei (بحث | مشارکت‌ها)
Mahdi (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۷ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۳ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:


براساس آمار منتشره از سوی اداره­ ی آمار [[چین]]، تا ماه دسامبر سال2011میلادی، تعداد کاربران اینترنتی در این کشور به بیش از513میلیون نفر رسید که نسبت به سال2010، 56میلیون افزایش یافته است. از این تعداد136میلیون کاربر روستایی هستند که نشان دهنده­ ی گسترش فوق ­العاده و فراگیری این رسانه است. پیش بینی شده است که تعداد کاربران اینترنتی در [[چین]] تا سال 2015 از مرز718میلیون نفر گذشته و شامل بیش از7/52درصد جمعیت این کشور خواهد شد.<ref>China Daily. (2010, July 23).</ref>  
براساس آمار منتشره از سوی اداره­ آمار [[چین]]، تا ماه دسامبر سال 2011میلادی، تعداد کاربران اینترنتی در این کشور به بیش از 513 میلیون نفر رسید که نسبت به سال 2010، 56 میلیون افزایش یافته است. از این تعداد 136 میلیون کاربر روستایی هستند که نشان دهنده­ گسترش فوق­ العاده و فراگیری این رسانه است. پیش بینی شده است که تعداد کاربران اینترنتی در چین تا سال 2015 از مرز 718 میلیون نفر گذشته و شامل بیش از 7/52 درصد جمعیت این کشور خواهد شد<ref>China Daily. (2010, July 23).</ref>.


=== کاربران اینترنت در [[چین]] از نگاه آمار ===
=== کاربران اینترنت در [[چین]] از نگاه آمار ===
[[پرونده:205786.jpg|بندانگشتی|دسترسی به [[اینترنت در چین]] ]]
[[پرونده:205786.jpg|بندانگشتی|دسترسی به [[اینترنت در چین]]، قابل بازیابی از: https://www.statista.com/chart/15202/the-number-of-internet-users-in-china/ ]]
طبق این آمار، کاربران چینی به طور متوسط، هر هفته7/18ساعت به صورت آنلاین از اینترنت استفاده می­ کنند که 71درصد از این ارتباطات برای کسب خبر از سایت­ های مختلف خبری صورت می ­گیرد. براساس گزارش منتشره از سوی وزارت صنعت و فن­اوری اطلاع رسانی [[چین]]، تا پایان سال2009، تعداد وب سایت­ های چینی به23/3میلیون مورد رسیده و سالانه3/12درصد بر این تعداد افزوده می ­شود<ref>China Daily. (2010, July 23).</ref> و 49درصد از کاربران به وبلاگ­ های موجود مراجعه کرده و تنها حدود6درصد از این وب­سایت ­ها از پایگاه ­های اینترنتی خارجی استفاده می ­کنند.<ref>(www.thomascrampton.com ,(2012</ref>طبق این گزارش، در سال2011، کاربران چینی مجموعا بیش از 500میلیارد ساعت از [[اینترنت در چین|اینترنت]] استفاده کرده که 90درصد این ارتباطات از داخل منازل شخصی بوده است. در همین سال، با توجه به افزایش فوق العاده­ ی کاربران اینترنتی و گسترش پایگاه ­های خرید اینترنتی، تعداد افرادی که خرید­های خود را از طریق [[اینترنت در چین|اینترنت]] انجام داده ­اند، به بیش از194میلیون نفر رسیده است و300میلیون نفر از کاربران برای ارتباط با [[اینترنت در چین|اینترنت]] از موبایل استفاده می ­کنند.<ref>(www.chinaperspective.com,(2012</ref>
طبق این آمار، کاربران چینی به طور متوسط، هر هفته 7/18ساعت به‌صورت آنلاین از [[اینترنت در چین|اینترنت]] استفاده می‌کنند که 71 درصد از این ارتباطات برای کسب خبر از سایت­‌های مختلف خبری صورت می‌گیرد. براساس گزارش منتشره از سوی وزارت صنعت و فن‌­آوری اطلاع رسانی چین، تا پایان سال 2009، تعداد وب سایت­‌های چینی به 23/3 میلیون مورد رسیده و سالانه 3/12 درصد بر این تعداد افزوده می‌شود، و 49 درصد از کاربران به وبلاگ­‌های موجود مراجعه کرده و تنها حدود 6 درصد از این وب­سایت‌­ها از پایگاه‌­های اینترنتی خارجی استفاده می‌کنند<ref>China Daily. (2010, July 23).</ref>.


کاربران اینترنتی از نظر پایه­ ی تحصیلات شامل2/44درصد پایین ­تر از مقطع راهنمایی، 3/33درصد در مقطع متوسطه، 5/10درصد لیسانس، و 9/11درصد فوق لیسانس و بالاتر می ­شود. این کاربران از نظر سنی شامل 4/28درصد زیر 20سال، 8/29درصد بین 20 تا29 سال، 7/25درصد بین 30تا 39سال، 4/11درصد بین 40تا 49 سال، و 8/4درصد را افراد بالای 50سال تشکیل می دهد. از نظر جنسیت نیز 1/44درصد را زنان و 9/55درصد را مردان تشکیل می­ دهند.<ref>Pretty Graph’s on China’s Internet user Demographics, (2012). ''http://www.east-west-connect.com''</ref>نرخ ضریب نفوذ پهنای باند در [[چین]] در سال2007 به 7/11درصد رسید در حالی­ که این نرخ در کشورهای توسعه یافته برابر با 7/25 درصد است. <ref name=":0">"رويدادنامه فرهنگي چين"(91، خرداد).</ref>درحال حاضر، 81/363میلیون نفر از کاربران چینی از باند پهن اینترنتی استفاده می­ کنند.   تا پایان سال2011، جمعیت کاربران تجارت الکترونیک [[چین]] به 200میلیون نفر و حجم فروش الکترونیکی نیز در این مدت به750 میلیارد یوان رسید. پیش بینی می­ شود [[چین]] تا سال2013 به جای آمریکا، به بزرگ­ترین بازار خرده فروشی اینترنتی جهان تبدیل شود<ref name=":0" />.  
طبق این گزارش، در سال 2011، کاربران چینی مجموعا بیش از 500 میلیارد ساعت از [[اینترنت در چین|اینترنت]] استفاده کرده که 90 درصد این ارتباطات از داخل منازل شخصی بوده است<ref>برگرفته از https://www.thomascrampton.com/</ref>. در همین سال، با توجه به افزایش فوق العاده­ کاربران اینترنتی و گسترش پایگاه­‌های خرید اینترنتی، تعداد افرادی که خرید­های خود را از طریق [[اینترنت در چین|اینترنت]] انجام داده‌­اند، به بیش از 194 میلیون نفر رسیده است و 300 میلیون نفر از کابران برای ارتباط با [[اینترنت در چین|اینترنت]] از موبایل استفاده می‌کنند<ref>برگرفته از https://www.chinaperspective.com/</ref>.


ميكروبلاگ وِيبو (Weibo)، كه نسخه ­ی چينی توييتر است، هم اكنون در سومين سال فعايت خود 350 ميليون كاربر دارد. كاربران با ارسال عكس و فيلم و اظهارنظر و پيام در مورد مسايل مبتلا به جامعه­ ی خود در سايت فعال هستند. دولت [[چین|چين]] از طريق ويبو مرزهای جديد انتقاد پذيری، [[سانسور در اینترنت در چین|سانسور]] و خود سانسوری را می ­آزمايد و از اين طريق از افكار عمومی اطلاع می یابد. آمار نشان‌ می ­دهد كه‌ شركت­ های اينترنتی»سينا (Sina)»، «سو خو (Soho)» و «نت‌ ايز (Net eas)» محبوب ترين‌ شرکت­ های ارايه‌ كننده­ ی‌ خدمات‌ اينترنتی در [[چین|چين‌]] هستند كه‌ در اين‌ ميان‌ شركت‌ سينا با 8/94میلیون مشترک، در صدر ايستاده‌ است.<ref>"روزنامه چاینا دیلی" (2003، 3دسامبر).</ref><ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی.</ref>
کاربران اینترنتی از نظر پایه تحصیلات شامل 2/44 درصد پایین­‌تر از مقطع راهنمایی، 3/33 درصد در مقطع متوسطه، 5/10 درصد لیسانس، و 9/11 درصد فوق لیسانس و بالاتر می‌شود<ref>Pretty Graph’s on China’s Internet user Demographics, (2012).  ''.'' برگرفته از https://www.east-west-connect.com/</ref>. این کاربران از نظر سنی شامل 4/28 درصد زیر 20 سال، 8/29 درصد بین 20 تا 29 سال، 7/25 درصد بین 30 تا 39 سال، 4/11 درصد بین 40 تا 49 سال، و 8/4 درصد را افراد بالای 50 سال تشکیل می‌دهد. از نظر جنسیت نیز 1/44 درصد را زنان و 9/55 درصد را مردان تشکیل می‌دهند<ref name=":0">"رويدادنامه فرهنگي چين"(91، خرداد).</ref>. نرخ ضریب نفوذ پهنای باند در چین در سال 2007 به 7/11 درصد رسید در حالی­که این نرخ در کشورهای توسعه یافته برابر با 7/25 درصد است. درحال حاضر، 81/363 میلیون نفر از کاربران چینی از باند پهن اینترنتی استفاده می‌کنند.   
 
تا پایان سال 2011، جمعیت کاربران تجارت الکترونیک چین به200 میلیون نفر و حجم فروش الکترونیکی نیز در این مدت به 750 میلیارد یوان رسید. پیش بینی می‌شود [[چین]] تا سال2013 به جای آمریکا، به بزرگ­ترین بازار خرده فروشی اینترنتی جهان تبدیل شود<ref name=":0" />.
 
میکروبلاگ وِیبو(Weibo)، که نسخه چینی توییتر است، هم اکنون در سومین سال فعایت خود 350 میلیون کاربر دارد. کاربران با ارسال عکس و فیلم و اظهار نظر و پیام در مورد مسایل مبتلا به جامعه خود در سایت فعال هستند. دولت چین از طریق ویبو مرزهای جدید انتقاد پذیری، سانسور و خود سانسوری را می­‌آزماید و از این طریق از افکار عمومی اطلاع می‌­یابد. آمار نشان‌ می‌دهد که‌ شرکت‌های‌ اینترنتی‌»سینا(Sina)»، «سو خو(Soho)» و «نت‌ ایز(Net eas)» محبوب ترین‌ شرکت‌های ارایه‌ کننده خدمات‌ اینترنتی‌ در چین‌ هستند که‌ در این‌ میان‌ شرکت‌ سینا با 8/94 میلیون مشترک، در صدر ایستاده‌ است<ref>"روزنامه چاینا دیلی" (2003، 3دسامبر).</ref>.


== نیز نگاه کنید به ==
== نیز نگاه کنید به ==
[[رسانه و وسايل ارتباط جمعی چین]]؛ [[اینترنت در چین]]؛ [[سانسور در اینترنت در چین]]


* [[رسانه و وسايل ارتباط جمعی چین]]
== کتابشناسی ==
* [[اینترنت در چین]]
<references />
* [[سانسور در اینترنت در چین]]
== منبع اصلی ==
<sub><big>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی].</big></sub>


== کتابشناسی ==
== نویسنده مقاله ==
علی محمد سابقی
[[رده:گزارش ها و آثار علمی برجسته در زمینه رسانه]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۵ نوامبر ۲۰۲۵، ساعت ۱۲:۵۰

براساس آمار منتشره از سوی اداره­ آمار چین، تا ماه دسامبر سال 2011میلادی، تعداد کاربران اینترنتی در این کشور به بیش از 513 میلیون نفر رسید که نسبت به سال 2010، 56 میلیون افزایش یافته است. از این تعداد 136 میلیون کاربر روستایی هستند که نشان دهنده­ گسترش فوق­ العاده و فراگیری این رسانه است. پیش بینی شده است که تعداد کاربران اینترنتی در چین تا سال 2015 از مرز 718 میلیون نفر گذشته و شامل بیش از 7/52 درصد جمعیت این کشور خواهد شد[۱].

کاربران اینترنت در چین از نگاه آمار

دسترسی به اینترنت در چین، قابل بازیابی از: https://www.statista.com/chart/15202/the-number-of-internet-users-in-china/

طبق این آمار، کاربران چینی به طور متوسط، هر هفته 7/18ساعت به‌صورت آنلاین از اینترنت استفاده می‌کنند که 71 درصد از این ارتباطات برای کسب خبر از سایت­‌های مختلف خبری صورت می‌گیرد. براساس گزارش منتشره از سوی وزارت صنعت و فن‌­آوری اطلاع رسانی چین، تا پایان سال 2009، تعداد وب سایت­‌های چینی به 23/3 میلیون مورد رسیده و سالانه 3/12 درصد بر این تعداد افزوده می‌شود، و 49 درصد از کاربران به وبلاگ­‌های موجود مراجعه کرده و تنها حدود 6 درصد از این وب­سایت‌­ها از پایگاه‌­های اینترنتی خارجی استفاده می‌کنند[۲].

طبق این گزارش، در سال 2011، کاربران چینی مجموعا بیش از 500 میلیارد ساعت از اینترنت استفاده کرده که 90 درصد این ارتباطات از داخل منازل شخصی بوده است[۳]. در همین سال، با توجه به افزایش فوق العاده­ کاربران اینترنتی و گسترش پایگاه­‌های خرید اینترنتی، تعداد افرادی که خرید­های خود را از طریق اینترنت انجام داده‌­اند، به بیش از 194 میلیون نفر رسیده است و 300 میلیون نفر از کابران برای ارتباط با اینترنت از موبایل استفاده می‌کنند[۴].

کاربران اینترنتی از نظر پایه تحصیلات شامل 2/44 درصد پایین­‌تر از مقطع راهنمایی، 3/33 درصد در مقطع متوسطه، 5/10 درصد لیسانس، و 9/11 درصد فوق لیسانس و بالاتر می‌شود[۵]. این کاربران از نظر سنی شامل 4/28 درصد زیر 20 سال، 8/29 درصد بین 20 تا 29 سال، 7/25 درصد بین 30 تا 39 سال، 4/11 درصد بین 40 تا 49 سال، و 8/4 درصد را افراد بالای 50 سال تشکیل می‌دهد. از نظر جنسیت نیز 1/44 درصد را زنان و 9/55 درصد را مردان تشکیل می‌دهند[۶]. نرخ ضریب نفوذ پهنای باند در چین در سال 2007 به 7/11 درصد رسید در حالی­که این نرخ در کشورهای توسعه یافته برابر با 7/25 درصد است. درحال حاضر، 81/363 میلیون نفر از کاربران چینی از باند پهن اینترنتی استفاده می‌کنند.  

تا پایان سال 2011، جمعیت کاربران تجارت الکترونیک چین به200 میلیون نفر و حجم فروش الکترونیکی نیز در این مدت به 750 میلیارد یوان رسید. پیش بینی می‌شود چین تا سال2013 به جای آمریکا، به بزرگ­ترین بازار خرده فروشی اینترنتی جهان تبدیل شود[۶].

میکروبلاگ وِیبو(Weibo)، که نسخه چینی توییتر است، هم اکنون در سومین سال فعایت خود 350 میلیون کاربر دارد. کاربران با ارسال عکس و فیلم و اظهار نظر و پیام در مورد مسایل مبتلا به جامعه خود در سایت فعال هستند. دولت چین از طریق ویبو مرزهای جدید انتقاد پذیری، سانسور و خود سانسوری را می­‌آزماید و از این طریق از افکار عمومی اطلاع می‌­یابد. آمار نشان‌ می‌دهد که‌ شرکت‌های‌ اینترنتی‌»سینا(Sina)»، «سو خو(Soho)» و «نت‌ ایز(Net eas)» محبوب ترین‌ شرکت‌های ارایه‌ کننده خدمات‌ اینترنتی‌ در چین‌ هستند که‌ در این‌ میان‌ شرکت‌ سینا با 8/94 میلیون مشترک، در صدر ایستاده‌ است[۷].

نیز نگاه کنید به

رسانه و وسايل ارتباط جمعی چین؛ اینترنت در چین؛ سانسور در اینترنت در چین

کتابشناسی

  1. China Daily. (2010, July 23).
  2. China Daily. (2010, July 23).
  3. برگرفته از https://www.thomascrampton.com/
  4. برگرفته از https://www.chinaperspective.com/
  5. Pretty Graph’s on China’s Internet user Demographics, (2012). . برگرفته از https://www.east-west-connect.com/
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ "رويدادنامه فرهنگي چين"(91، خرداد).
  7. "روزنامه چاینا دیلی" (2003، 3دسامبر).

منبع اصلی

سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.

نویسنده مقاله

علی محمد سابقی