کاربران اینترنت در چین از نگاه آمار
براساس آمار منتشره از سوی اداره آمار چین، تا ماه دسامبر سال 2011میلادی، تعداد کاربران اینترنتی در این کشور به بیش از 513 میلیون نفر رسید که نسبت به سال 2010، 56 میلیون افزایش یافته است. از این تعداد 136 میلیون کاربر روستایی هستند که نشان دهنده گسترش فوق العاده و فراگیری این رسانه است. پیش بینی شده است که تعداد کاربران اینترنتی در چین تا سال 2015 از مرز 718 میلیون نفر گذشته و شامل بیش از 7/52 درصد جمعیت این کشور خواهد شد[۱].
کاربران اینترنت در چین از نگاه آمار

طبق این آمار، کاربران چینی به طور متوسط، هر هفته 7/18ساعت بهصورت آنلاین از اینترنت استفاده میکنند که 71 درصد از این ارتباطات برای کسب خبر از سایتهای مختلف خبری صورت میگیرد. براساس گزارش منتشره از سوی وزارت صنعت و فنآوری اطلاع رسانی چین، تا پایان سال 2009، تعداد وب سایتهای چینی به 23/3 میلیون مورد رسیده و سالانه 3/12 درصد بر این تعداد افزوده میشود، و 49 درصد از کاربران به وبلاگهای موجود مراجعه کرده و تنها حدود 6 درصد از این وبسایتها از پایگاههای اینترنتی خارجی استفاده میکنند[۲].
طبق این گزارش، در سال 2011، کاربران چینی مجموعا بیش از 500 میلیارد ساعت از اینترنت استفاده کرده که 90 درصد این ارتباطات از داخل منازل شخصی بوده است[۳]. در همین سال، با توجه به افزایش فوق العاده کاربران اینترنتی و گسترش پایگاههای خرید اینترنتی، تعداد افرادی که خریدهای خود را از طریق اینترنت انجام دادهاند، به بیش از 194 میلیون نفر رسیده است و 300 میلیون نفر از کابران برای ارتباط با اینترنت از موبایل استفاده میکنند[۴].
کاربران اینترنتی از نظر پایه تحصیلات شامل 2/44 درصد پایینتر از مقطع راهنمایی، 3/33 درصد در مقطع متوسطه، 5/10 درصد لیسانس، و 9/11 درصد فوق لیسانس و بالاتر میشود[۵]. این کاربران از نظر سنی شامل 4/28 درصد زیر 20 سال، 8/29 درصد بین 20 تا 29 سال، 7/25 درصد بین 30 تا 39 سال، 4/11 درصد بین 40 تا 49 سال، و 8/4 درصد را افراد بالای 50 سال تشکیل میدهد. از نظر جنسیت نیز 1/44 درصد را زنان و 9/55 درصد را مردان تشکیل میدهند[۶]. نرخ ضریب نفوذ پهنای باند در چین در سال 2007 به 7/11 درصد رسید در حالیکه این نرخ در کشورهای توسعه یافته برابر با 7/25 درصد است. درحال حاضر، 81/363 میلیون نفر از کاربران چینی از باند پهن اینترنتی استفاده میکنند.
تا پایان سال 2011، جمعیت کاربران تجارت الکترونیک چین به200 میلیون نفر و حجم فروش الکترونیکی نیز در این مدت به 750 میلیارد یوان رسید. پیش بینی میشود چین تا سال2013 به جای آمریکا، به بزرگترین بازار خرده فروشی اینترنتی جهان تبدیل شود[۶].
میکروبلاگ وِیبو(Weibo)، که نسخه چینی توییتر است، هم اکنون در سومین سال فعایت خود 350 میلیون کاربر دارد. کاربران با ارسال عکس و فیلم و اظهار نظر و پیام در مورد مسایل مبتلا به جامعه خود در سایت فعال هستند. دولت چین از طریق ویبو مرزهای جدید انتقاد پذیری، سانسور و خود سانسوری را میآزماید و از این طریق از افکار عمومی اطلاع مییابد. آمار نشان میدهد که شرکتهای اینترنتی»سینا(Sina)»، «سو خو(Soho)» و «نت ایز(Net eas)» محبوب ترین شرکتهای ارایه کننده خدمات اینترنتی در چین هستند که در این میان شرکت سینا با 8/94 میلیون مشترک، در صدر ایستاده است[۷].
نیز نگاه کنید به
رسانه و وسايل ارتباط جمعی چین؛ اینترنت در چین؛ سانسور در اینترنت در چین
کتابشناسی
- ↑ China Daily. (2010, July 23).
- ↑ China Daily. (2010, July 23).
- ↑ برگرفته از https://www.thomascrampton.com/
- ↑ برگرفته از https://www.chinaperspective.com/
- ↑ Pretty Graph’s on China’s Internet user Demographics, (2012). . برگرفته از https://www.east-west-connect.com/
- ↑ ۶٫۰ ۶٫۱ "رويدادنامه فرهنگي چين"(91، خرداد).
- ↑ "روزنامه چاینا دیلی" (2003، 3دسامبر).
منبع اصلی
سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.
نویسنده مقاله
علی محمد سابقی