پرش به محتوا

آمار مطالعه با فناوری های نوین در چین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
Shekvati (بحث | مشارکت‌ها)
صفحه‌ای تازه حاوی « == ''آمار مطالعه با فن­آوری­های نوین'' == براساس نظر سنجی صورت گرفته در سال2008میلادی، آمار مطالعه­ی کتاب­های الکترونیکی و روزنامه در چین درحال پیشی گرفتن از مطالعه­ی کتاب­ها و نشریات چاپی است. طبق این نظر سنجی، افراد بین18 تا70 سال، به طور متوسط رو...» ایجاد کرد
 
Mahdi (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۱۲ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۵ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:


== ''آمار مطالعه با فن­آوری­های نوین'' ==
[[پرونده:65.jpg|بندانگشتی|وضعیت فناوری در چین، برگرفته از ایسنا، قابل بازیابی از[https://www.isna.ir/news/1402122819570/%DA%86%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%A8%D8%B1%D9%82%D8%AF%D8%B1%D8%AA-%D9%86%D9%88%D8%B8%D9%87%D9%88%D8%B1-%D8%AF%D9%86%DB%8C%D8%A7%DB%8C-%D9%81%D9%86%D8%A7%D9%88%D8%B1%DB%8C https://www.isna.ir/news/1402122819570/] ]]
براساس نظر سنجی صورت گرفته در سال2008میلادی، آمار مطالعه­ی کتاب­های الکترونیکی و روزنامه در چین درحال پیشی گرفتن از مطالعه­ی کتاب­ها و نشریات چاپی است. طبق این نظر سنجی، افراد بین18 تا70 سال، به طور متوسط روزانه45دقیقه وقت برای مطالعه­ی آنلاین صرف می­کنند. از این میزان 7/42درصد روزنامه،
براساس نظر سنجی صورت گرفته در سال2008 میلادی، آمار مطالعه‌ی کتاب‌های الکترونیکی و [[مطبوعات در چین|روزنامه در چین]] درحال پیشی گرفتن از مطالعه‌ی کتاب‌ها و نشریات چاپی است. طبق این نظر سنجی، افراد بین18 تا70 سال، به طور متوسط روزانه45دقیقه وقت برای مطالعه‌ی آنلاین صرف می‌کنند.


بر اساس این بررسی، در مجموع تعداد خوانندگان کتاب، روزنامه و مجله­ی چاپی در چین کاهش یافته است. و در مقابل در مقایسه با سال2010،  به مطالعه کنندگان اینترنتی به نحو قابل توجهی(1/11درصد) افزوده شده و در مجموع به 5/36درصد رسیده است. متوسط زمانی که کاربران برای مطالعه از طریق اینترنت زمان صرف می­کنند به 53/74 دقیقه رسیده است.  
بر اساس این بررسی، در مجموع تعداد خوانندگان کتاب، [[مطبوعات در چین|روزنامه و مجله‌ی چاپی در چین]] کاهش یافته است. و در مقابل در مقایسه با سال2010،  به مطالعه کنندگان اینترنتی به نحو قابل توجهی(11/1درصد) افزوده شده و در مجموع به 36/5 درصد رسیده است. متوسط زمانی که کاربران برای مطالعه از طریق [[اینترنت در چین|اینترنت]] زمان صرف می‌کنند به 53/74 دقیقه رسیده است.
[[پرونده:4328583.jpg|بندانگشتی|کتاب الکترونیکی، برگرفته از ایبنا، قابل بازیابی از [https://www.ibna.ir/news/332815/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-2022-%DA%86%DB%8C%D9%86-%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4-11-77-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF%DB%8C-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D9%88-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D9%85%D8%AD%D8%A8%D9%88%D8%A8%DB%8C%D8%AA-%D9%86%D9%88%DB%8C%D8%B3%D9%86%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%86 https://www.ibna.ir/news/332815/]]]
براساس گزارش منتشره در روزنامه‌ی گلوبال تایمز، تقسیم بندی مطالب مورد مطالعه در موبایل که 30درصد مطالعات چینی‌ها از این طریق صورت می‌گیرد، عبارتند از:


براساس گزارش منتشره در روزنامه­ی گلوبال تایمز، تقسیم بندی مطالب مورد مطالعه در موبایل که 30درصد مطالعات چینی­ها از این طریق صورت می­گیرد، عبارتند از: 8/66درصد روزنامه، 3/52درصد کتاب، 9/46درصد مجله، 23درصد سایر مطالب خواندنی، 1/18درصد مطالب منتشره در اینترنت، 9/3درصد کتاب الکترونیکی، 8/1درصد سی­دی و دی­وی­دی بوده است. (China Should Read More: ,2012)  هم­چنین، براساس آمار منتشره در کتاب سال انتشارات دیجیتالی در چین(2010-2011) که از سوی فرهنگستان چاپ و نشر این کشور منتشر شده است، درآمد صنعت چاپ دیجیتالی چین از3/3میلیارد دلار در سال2006 به بیش از 15میلیارد دلار در سال2011افزایش یافته است. برخی از کتاب­های ادبیات داستانی مشهور چینی، بیش از900میلیون بار در اینترنت مشاهده شده و بیش از 2میلیون دلار فروش داشته­اند. (Smartphon Chang our habits, 2011)
* 66/8 درصد روزنامه؛
* 52/3 درصد کتاب؛
* 46/9 درصد مجله؛
* 23 درصد سایر مطالب خواندنی؛
* 18/1 درصد مطالب منتشره در اینترنت؛
* 9/3درصد کتاب الکترونیکی؛
* 8/1درصد سی دی و دی وی دی بوده است.<ref>China Should Read More: Experts. Global Times"(2012, April 24)".</ref>


هم­چنین، براساس آمار منتشره در کتاب سال انتشارات دیجیتالی در [[چین]](2010-2011) که از سوی فرهنگستان چاپ و نشر این کشور منتشر شده است، درآمد صنعت چاپ دیجیتالی [[چین]] از3/3میلیارد دلار در سال2006 به بیش از 15میلیارد دلار در سال2011 افزایش یافته است. برخی از کتاب‌های ادبیات داستانی مشهور چینی، بیش از900 میلیون بار در اینترنت مشاهده شده و بیش از 2میلیون دلار فروش داشته اند<ref>Smartphon Chang our habits "(2011). www.chinadaily.com.cn".</ref>.


براساس یک نظر سنجی که در سال 2012از میان دانش آموزان مدارس راهنمایی [[شانگهای]] صورت گرفته است، 9/42درصد از این دانش آموزان به خواندن پیام­های نوشتاری، 8/40درصد به مطالعه­ی میکروبلاگ­ها، و7/32درصد کتاب الکترونیکی مطالعه می­کنند. در این نظر سنجی آمده است که 2/27درصد از پسران و9/12درصد از دختران اخبار ورزشی و 6/51درصد از دختران و 9/52درصد از پسران مطالب طالع بینی را از طریق اینترنت دنبال می­کنند. (New Media Influences China’s Yang Readers, 2012)
براساس یک نظر سنجی که در سال 2012 از میان دانش آموزان مدارس راهنمایی [[شانگهای]] صورت گرفته است، 42/9 درصد از این دانش آموزان به خواندن پیام‌های نوشتاری، 40/8 درصد به مطالعه‌ی میکرو بلاگ‌ها، و 32/8درصد کتاب الکترونیکی مطالعه می‌کنند. در این نظر سنجی آمده است که 27/2درصد از پسران و 12/9 درصد از دختران اخبار ورزشی و 51/6 درصد از دختران و 52/9 درصد از پسران مطالب طالع بینی را از طریق [[اینترنت در چین|اینترنت]] دنبال می‌کنند<ref>New Media Influences China’s Yang Readers (2012, May3).</ref>.


افزون بر این، 6/27 درصد از کسانی­که در این جامعه­ی آماری شرکت کرده­اند گفته اند که ترجیح می­دهند از طریق موبایل(اینترنتی) مطالعه کنند، که این آمار نشان دهنده­ی افزایش 6/4 درصدی نسبت به سال2010 است. این افراد معمولا به طور متوسط روزانه 53/13 دقیقه را به مطالعه از طریق موبایل می­گذرانند. و مبلغ 75/20 یوان معادل 3/3 دلار برای این خدمات پرداخت می­کنند. (خبرنامه 1 ارديبهشت رايزني فرهنگي ج.ا.ايران در پكن، 1391)
افزون بر این، 27/6 درصد از کسانی که در این جامعه‌ی آماری شرکت کرده اند گفته اند که ترجیح می‌دهند از طریق موبایل(اینترنتی) مطالعه کنند، که این آمار نشان دهنده‌ی افزایش 6/4 درصدی نسبت به سال2010 است. این افراد معمولا به طور متوسط روزانه 53/13 دقیقه را به مطالعه از طریق موبایل می‌گذرانند و مبلغ 75/20 یوان معادل 3/3 دلار برای این خدمات پرداخت می‌کنند.<ref>خبرنامه 1 ارديبهشت رايزني فرهنگي ج.ا.ايران در پكن، (1391).</ref>
 
{{به روز رسانی}}
 
== نیز نگاه کنید به ==
[[رسانه های چین|رسانه‌های چین]]؛ [[اینترنت در چین]]؛ [[میزان کتابخوانی در چین]]
 
= کتابشناسی =
<references />
== منبع اصلی ==
<sub><big>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی].</big></sub>
 
== نویسنده مقاله ==
علی محمد سابقی
[[رده:گزارش ها و آثار علمی برجسته در زمینه رسانه]]
[[رده:گزارش ها و آثار علمی برجسته در زمینه کتاب و کتابخوانی]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۵ نوامبر ۲۰۲۵، ساعت ۱۳:۵۲

وضعیت فناوری در چین، برگرفته از ایسنا، قابل بازیابی ازhttps://www.isna.ir/news/1402122819570/

براساس نظر سنجی صورت گرفته در سال2008 میلادی، آمار مطالعه‌ی کتاب‌های الکترونیکی و روزنامه در چین درحال پیشی گرفتن از مطالعه‌ی کتاب‌ها و نشریات چاپی است. طبق این نظر سنجی، افراد بین18 تا70 سال، به طور متوسط روزانه45دقیقه وقت برای مطالعه‌ی آنلاین صرف می‌کنند.

بر اساس این بررسی، در مجموع تعداد خوانندگان کتاب، روزنامه و مجله‌ی چاپی در چین کاهش یافته است. و در مقابل در مقایسه با سال2010،  به مطالعه کنندگان اینترنتی به نحو قابل توجهی(11/1درصد) افزوده شده و در مجموع به 36/5 درصد رسیده است. متوسط زمانی که کاربران برای مطالعه از طریق اینترنت زمان صرف می‌کنند به 53/74 دقیقه رسیده است.

کتاب الکترونیکی، برگرفته از ایبنا، قابل بازیابی از https://www.ibna.ir/news/332815/

براساس گزارش منتشره در روزنامه‌ی گلوبال تایمز، تقسیم بندی مطالب مورد مطالعه در موبایل که 30درصد مطالعات چینی‌ها از این طریق صورت می‌گیرد، عبارتند از:

  • 66/8 درصد روزنامه؛
  • 52/3 درصد کتاب؛
  • 46/9 درصد مجله؛
  • 23 درصد سایر مطالب خواندنی؛
  • 18/1 درصد مطالب منتشره در اینترنت؛
  • 9/3درصد کتاب الکترونیکی؛
  • 8/1درصد سی دی و دی وی دی بوده است.[۱]

هم­چنین، براساس آمار منتشره در کتاب سال انتشارات دیجیتالی در چین(2010-2011) که از سوی فرهنگستان چاپ و نشر این کشور منتشر شده است، درآمد صنعت چاپ دیجیتالی چین از3/3میلیارد دلار در سال2006 به بیش از 15میلیارد دلار در سال2011 افزایش یافته است. برخی از کتاب‌های ادبیات داستانی مشهور چینی، بیش از900 میلیون بار در اینترنت مشاهده شده و بیش از 2میلیون دلار فروش داشته اند[۲].

براساس یک نظر سنجی که در سال 2012 از میان دانش آموزان مدارس راهنمایی شانگهای صورت گرفته است، 42/9 درصد از این دانش آموزان به خواندن پیام‌های نوشتاری، 40/8 درصد به مطالعه‌ی میکرو بلاگ‌ها، و 32/8درصد کتاب الکترونیکی مطالعه می‌کنند. در این نظر سنجی آمده است که 27/2درصد از پسران و 12/9 درصد از دختران اخبار ورزشی و 51/6 درصد از دختران و 52/9 درصد از پسران مطالب طالع بینی را از طریق اینترنت دنبال می‌کنند[۳].

افزون بر این، 27/6 درصد از کسانی که در این جامعه‌ی آماری شرکت کرده اند گفته اند که ترجیح می‌دهند از طریق موبایل(اینترنتی) مطالعه کنند، که این آمار نشان دهنده‌ی افزایش 6/4 درصدی نسبت به سال2010 است. این افراد معمولا به طور متوسط روزانه 53/13 دقیقه را به مطالعه از طریق موبایل می‌گذرانند و مبلغ 75/20 یوان معادل 3/3 دلار برای این خدمات پرداخت می‌کنند.[۴]

در حال به روز رسانی و ویرایش

نیز نگاه کنید به

رسانه‌های چین؛ اینترنت در چین؛ میزان کتابخوانی در چین

کتابشناسی

  1. China Should Read More: Experts. Global Times"(2012, April 24)".
  2. Smartphon Chang our habits "(2011). www.chinadaily.com.cn".
  3. New Media Influences China’s Yang Readers (2012, May3).
  4. خبرنامه 1 ارديبهشت رايزني فرهنگي ج.ا.ايران در پكن، (1391).

منبع اصلی

سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.

نویسنده مقاله

علی محمد سابقی