تاریخ و تمدن چین: تفاوت میان نسخهها
| (۳ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد) | |||
| خط ۱: | خط ۱: | ||
مردم سرزمین [[چین]] را باید جزو | مردم سرزمین [[چین]] را باید جزو ملتهایی به شمار آورد که از آغاز دورهی احساس نیاز انسان به انتقال ایده و اندیشهی خود به دیگران از طرق مختلف، به فکر کشف راههایی پرداخت که بتواند از طریق ثبت اندیشهها، خود راجاودان سازد. | ||
گفته | گفته میشود که کتابت در[[چین]]، 2000سال پس از کشف و مورد استفاده قرار گرفتن علایم نوشتاری در بین النهرین آغاز شده است، یعنی حدود3000 سال پیش، مکتوبهای اولیهی چینی تحت عنوان جیاگووِن که در واقع حروف تصویری هستند و بر روی کاسهی لاک پشتها حکاکی شده اند، متعلق به دوران [[سلسله شانگ]] است که در قرنهای 16 تا 11پیش از میلاد حکمفرمایی میکردهاند. ولی چنانچه کشفیات اخیری که از منطقهای به نام جیاخو به دست آمده است ازسوی دانشمندان مورد تایید قرار گیرد. | ||
[[فرهنگ جمع آوری كتاب در چین|تاریخ | [[فرهنگ جمع آوری كتاب در چین|تاریخ کتابت]] و استفاده از علایم نوشتاری انسانهای اولیه درسرزمین [[چین]] به8600 سال قبل برخواهد گشت که در آن صورت قدمت نوشتههای کشف شده از جیاخو 3000سال بیشتر از آثار منطقهی بین النهرین خواهد بود. | ||
گرچه | گرچه کشفیات منطقهی جیاخو هنوز مورد توافق اکثر باستانشاسان قرار نگرفته و موجب مباحثات داغی بین اندیشمندان گردیده است، ولی این اختلافات و مباحثات چیزی از اهمیت و ارزش مکتوبات تاریخی به اثبات رسیدهی تاریخ باستان [[چین]] نمیکاهد و بلکه تأکیدی بر جدی بودن این ایده است که فرهنگ تاریخ نویسی در[[چین]]، یکی از قدیمیترین پدیدههای جهان بوده و مردم این سرزمین جزو نخستین انسانهایی بوده اند که از علایم نوشتاری برای ثبت وانتقال پیام تاریخی خود استفاده کردهاند<ref name=":1">سابقی، علی محمد (1384). شهر تاریخی زیتون(چوانجو)، یادگاری از حضور ایرانیان در چین، مجله چشم انداز، شماره 19.</ref>. | ||
== نیز نگاه کنید به == | == نیز نگاه کنید به == | ||
| خط ۱۲: | خط ۱۲: | ||
== کتابشناسی == | == کتابشناسی == | ||
<references /> | <references /> | ||
[[رده:سهم و تأثیر | |||
== منبع اصلی == | |||
<sub><big>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی].</big></sub> | |||
== نویسنده مقاله == | |||
علی محمد سابقی | |||
[[رده:سهم و تأثیر کشور در تمدن بشری]] | |||
نسخهٔ کنونی تا ۳۰ نوامبر ۲۰۲۵، ساعت ۱۲:۲۲
مردم سرزمین چین را باید جزو ملتهایی به شمار آورد که از آغاز دورهی احساس نیاز انسان به انتقال ایده و اندیشهی خود به دیگران از طرق مختلف، به فکر کشف راههایی پرداخت که بتواند از طریق ثبت اندیشهها، خود راجاودان سازد.
گفته میشود که کتابت درچین، 2000سال پس از کشف و مورد استفاده قرار گرفتن علایم نوشتاری در بین النهرین آغاز شده است، یعنی حدود3000 سال پیش، مکتوبهای اولیهی چینی تحت عنوان جیاگووِن که در واقع حروف تصویری هستند و بر روی کاسهی لاک پشتها حکاکی شده اند، متعلق به دوران سلسله شانگ است که در قرنهای 16 تا 11پیش از میلاد حکمفرمایی میکردهاند. ولی چنانچه کشفیات اخیری که از منطقهای به نام جیاخو به دست آمده است ازسوی دانشمندان مورد تایید قرار گیرد.
تاریخ کتابت و استفاده از علایم نوشتاری انسانهای اولیه درسرزمین چین به8600 سال قبل برخواهد گشت که در آن صورت قدمت نوشتههای کشف شده از جیاخو 3000سال بیشتر از آثار منطقهی بین النهرین خواهد بود.
گرچه کشفیات منطقهی جیاخو هنوز مورد توافق اکثر باستانشاسان قرار نگرفته و موجب مباحثات داغی بین اندیشمندان گردیده است، ولی این اختلافات و مباحثات چیزی از اهمیت و ارزش مکتوبات تاریخی به اثبات رسیدهی تاریخ باستان چین نمیکاهد و بلکه تأکیدی بر جدی بودن این ایده است که فرهنگ تاریخ نویسی درچین، یکی از قدیمیترین پدیدههای جهان بوده و مردم این سرزمین جزو نخستین انسانهایی بوده اند که از علایم نوشتاری برای ثبت وانتقال پیام تاریخی خود استفاده کردهاند[۱].
نیز نگاه کنید به
کتابشناسی
- ↑ سابقی، علی محمد (1384). شهر تاریخی زیتون(چوانجو)، یادگاری از حضور ایرانیان در چین، مجله چشم انداز، شماره 19.
منبع اصلی
سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.
نویسنده مقاله
علی محمد سابقی