روابط فرهنگی چین و اتحادیه اروپا: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
|||
| خط ۳۸: | خط ۳۸: | ||
== منبع اصلی == | == منبع اصلی == | ||
<sub><big>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [ | <sub><big>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی].</big></sub> | ||
== نویسنده مقاله == | == نویسنده مقاله == | ||
نسخهٔ کنونی تا ۳۰ نوامبر ۲۰۲۵، ساعت ۱۶:۱۸
سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا مانند انگلستان، فرانسه و آلمان قوی ترین شرکای چین در اتحادیه اروپا از نظر اقتصادی و همچنین فرهنگی هستند. زیرا سیاست فرهنگی خارجی عمدتاً مبتنی بر منابع مالی ارائه شده توسط دولتها است، تعداد رویدادهای فرهنگی حمایت شده توسط کشورهای خارجی و بورسیه تحصیلی ارائه شده توسط آنهاست. اعتقاد بر این است که این نوع همکاریها روابط تجاری را تقویت میکند.
کشورهای اروپایی که از نظر اقتصادی قوی تر هستند طبیعتا در این زمینه در موقعیت بهتری قرار دارند. از دیگر کشورهای اروپایی که در فعالیتهای فرهنگی در چین مشارکت دارند میتوان به ایتالیا، بلژیک، سوئد، اسپانیا و هلند که توسعه یافته هستند اشاره کرد که روابط فرهنگی فشردهای با چین دارند. حتی کشورهای کوچکتر مانند دانمارک، فنلاند، یونان و پرتغال نیز در زمینه توسعه روابط فرهنگی خود با چین فعال هستند که شامل قراردادهای همکاری، مبادلات دانشگاهی، برگزاری نمایشگاه و اجراهای هنری، تبادل دانشجو و... میشود. در حالی که توافقات با کشورهای عضو اتحادیه اروپا شامل مبادلات فرهنگی در معنای سنتی است، این توافقات با خود اتحادیه اروپا عمدتا بر مبادلات دانشگاهی و آموزش منابع انسانی است. تعدادی از این پروژهها در راستای همکاری "فرهنگ بزرگ" بوده است که از سال 1984 بین اتحادیه اروپا و جمهوری خلق چین راه اندازی شد. در آغاز مارس همان سال، کمیسیون EEC تصمیم گرفت 3.5 میلیون یورو از بودجه برنامههای کمک به کشورهای غیر مرتبط را به یک پروژه آموزش مدیریت در چین اختصاص دهد. این پروژه بزرگترین اقدامی بود که توسط EEC و چین انجام شد و هدف آن گسترش مرکز مدیریت بازرگانی پکن از طریق راه اندازی دورههای آموزشی MBA بود. یک سال بعد، این برنامه افتتاح شد و مدیران، مهندسان و معلمان کالج چینی را برای اخذ مدرک کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی آموزش داد[۱]. اهداف کلی این برنامه و مواردی که در زیر به آنها اشاره میشود، بر اساس سیاست چین و اتحادیه اروپا که در اطلاعیه کمیسیون صادر شده در سال 1998«ایجاد یک رابطه جامع با چین» بود. که شامل حمایت از چین برای ادامه اصلاحات اجتماعی و اقتصادی و گذار آن به جامعه باز از طریق ترویج گفتگوی اتحادیه اروپا و چین در مورد موضوعات کلیدی در آموزش و پرورش و آموزش عالی بود. گروههای هدف این برنامه و استراتژی دانشگاهیان، دانشجویان، تجار جوان، کارمندان دولت، متخصصان و مدیران افکار عمومی در رسانهها و مراکز فرهنگی بود.
اتحادیه اروپا همچنین همکاری در زمینه منابع انسانی و مبادلات مردم با مردم بین اتحادیه اروپا و چین به عنوان اولین رکن همکاری اقتصادی، براساس تعریف سال 1994، «به سوی یک استراتژی جدید آسیا» بود سه هدف:
- بهبود درک متقابل؛
- تعریف و تسهیل چارچوبی برای همکاری؛ و
- ایجاد انگیزه برای تماسهای تجارت با چین بود[۲].
برنامههای فرهنگی فعلی اتحادیه اروپا برای چین بر روی چهار زمینه متمرکز است: تحصیلات بالاتر؛ آموزش کسب و کار و مدیریت؛ آموزش نیروهای دولتی و مقامات؛ و آموزش مقدماتی و حرفهای که عبارتند از:
- برنامه تبادل مدیران جوان، که شامل کارآموزی در شرکتهای چینی و آموزش زبان برای جوانان مدیران اروپایی؛
- برنامه آموزش عالی، شامل فعالیتهای شبکه سازی و آموزش بین مراکز مطالعات اروپایی در اروپا و چین؛
- برنامه آموزش حرفهای که آموزش برای تکنسینها و ایجاد ظرفیت مراکز آموزشی در چین؛
- ایجاد شبکه آکادمیک اتحادیه اروپا و چین، انجمنی برای کنفرانسها و شبکه سازی برای متخصصان اتحادیه اروپا و چین؛
- راه اندازی مدرسه بینالمللی تجارت چین اروپا در شانگهای که دورههای آموزشی MBA برای مدیران چینی را ارائه میدهد ؛
- ارایه آموزش پایه در گَنسو که مؤسساتی را برای آموزش ایجاد میکند و تربیت کارمندان دولت در بخش آموزش و پرورش و مربیان متوسطه در استان گَنسو[۳]؛
در کنار این فعالیتها، برنامههای زیر نیز در سال 2000 انجام شده است:
- راه اندازی مدرسه بین المللی تجارت چین اروپا، فاز دوم، که از سوی اتحادیه اروپا از فعالیتهای اصلی مدرسه با اعزام اساتید و اعطای بورسیه تحصیلی حمایت خواهد شد؛
- آموزش مقامات چینی برای تسهیل تماسها بین مدرسه ملی چین برای مدیریت و مدارس اتحادیه اروپا و ادارات ملی و اروپایی؛
- اعطای بورس تحصیلی 2000، برنامه جامع جدیدی که اجازه میدهد تا 2000 دانشجوی چینی تا مقطع دیپلم تحصیلات تکمیلی و یا به تحقیق در اروپا ادامه دهند.
علاوه بر برنامههای دوجانبه فوق، جمهوری خلق چین مجاز است در برنامههای همکاری منطقهای زیر تحت چتر برنامه آسیا-اروپا شرکت کند:
- EABIP: برنامه کارآموزی تجاری اروپا آسیا، که دورههای کارآموزی را برای مدیران جوان از ژاپن و چین فراهم میکند. شرکتهای اروپایی و کارآموزی برای مدیران جوان اروپایی در شرکتهای ژاپنی و چینی؛
- Asia-Link، یک برنامه منطقهای جدید در حال آماده سازی که از سال 2000 برای اطلاع رسانی و مطالعات اتحادیه اروپا و آسیا، مطالعات اروپایی در سرزمین اصلی چین راه اندازی شد. یکی از جنبههای اصلی این برنامه ایجاد زمینه برای مبادلات دانشگاهی، ترویج مطالعات اروپایی توسط اتحادیه اروپا هست که در ماه مه 1996، در بروکسل امضا شد و قرار شد 6 مرکز آموزش عالی مطالعات اروپایی در سرزمین چین تأسیس و حدود 12.5 میلیون دلار آمریکا برای اجرای این برنامه در نظر گرفته شده است کمیسیون اتحادیه اروپا برای این طرح در نظر گرفته شد[۴].
این شش مؤسسه منتخب شامل: آکادمی چینی علوم اجتماعی (CASS)، دانشگاه فودان، دانشگاه نانکای، دانشگاه خلق، دانشگاه سیچوان و دانشگاه ووهان بود. پنج مؤسسه دیگری که حمایت مالی دریافت میکنند نیز عبارت بودند از: (دانشگاه عادی شرق چین، دانشگاه مطالعات خارجی گوانگدونگ، دانشگاه جیلین، دانشگاه پکن و دانشگاه شاندونگ). افزون بر این، با کمک کمیسیون اروپا، چندین مرکز اسناد اروپایی نیز ایجاد شد که هفت مورد آن در جمهوری خلق، دو مورد در هنگ کنگ، دو مورد در پکن و بقیه در شانگهای، تیانجین، چنگدو و ووهان، بود. همچنین در تایوان دو مورد، و در سنگاپور نیز یک مرکز اسناد اروپایی وجود دارد.
نیز نگاه کنید به
سیاستهای فرهنگی دولت چین؛ همکاریهای فرهنگی چین و انگلیس؛ همکاریهای فرهنگی فرانسه و چین؛ همکاریهای فرهنگی آلمان و چین
کتابشناسی
- ↑ Xinhua, 3 March 1985
- ↑ COM (1998) 181 Final 25 March 1998, “Building a Comprehensive Strategy with China
- ↑ This information is based on “EU-China Resources Co-operation and People-toPeople Exchange, Background,” note kindly provided by Ana Gonzalo, EU China Desk. Thanks also go to Professor D. Mu¨ller, Ruhr-University, Bochum, for providing additional material
- ↑ The EU-China Higher Education Co-operation Programme was agreed in May 1996 by the EU, Directorate General 1, and the Ministry of Foreign Trade and Economic Co-operation (MOFTEC) of the People’s Republic of China
منبع اصلی
سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.
نویسنده مقاله
علی محمد سابقی